Inwoners Vlaamse rand vragen Franstalige digi-zenders

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster

Het digitale aanbod aan televisiezenders dat Telenet vanaf 1 september zal aanbieden in Vlaanderen, komt niet helemaal overeen met de vraag in de periferie rond Brussel. Dat zeiden de Franstalige meerderheden van Kraainem en Wezembeek-Oppem, die in hun gemeenten een enquête uitvoerden. Ondertussen heeft Telenet volgens hen beloofd de Franstalige zenders TF1 en TV5 toe te voegen aan het basispakket dat vanaf begin september wordt aangeboden.

Volgens de burgemeesters van Kraainem en Wezembeek beantwoordt het basispakket dat Telenet vanaf september, wanneer het nieuwe digitale aanbod wordt uitgebracht, aanbiedt aan zijn klanten aan ,,het Vlaamse gemiddelde''. ,,Kraainem en Wezembeek, en eigenlijk de hele periferie rond Brussel, beantwoorden niet aan dat gemiddelde en hebben een andere vraag'', luidde het. Daarom startten beide gemeenten een enquête, om die vraag concreet te kunnen omschrijven. Van de negen meest gevraagde, alle Franstalige, zenders, bleken er vier (LaUne, LaDeux, France 2, RTL-TVI) in het basispakket van Telenet te zitten, waarvoor niet extra betaald dient te worden. France 3, Arte, TF1 en TV5 zijn daar niet bij. ,,Vooral ouderen en mensen met minder geld zullen niet echt openstaan voor de nieuwe technologieën en zich aan dat basispakket houden'', klonk het. ,,Nochtans zijn het net zij die het vaakst televisie kijken en voor wie het meeste inspanningen zouden moeten gedaan worden.''

Ondertussen heeft Telenet volgens de burgemeesters beloofd ook TF1 en TV5 aan dat basispakket te zullen toevoegen. Oorspronkelijk was voorzien die vanaf december 2005 digitaal aan te bieden, maar daarvoor moeten de klanten een Digibox (richtprijs 199 euro en 25 euro activatie) kopen. Wie Arte en France 3 wil ontvangen, moet diezelfde Digibox kopen of een zogenaamde Cabletuner (waarborg van 49 euro), die de signalen van acht digitale zenders omzet naar analoge.

Ondanks deze toegeving zal het begin van het schooljaar volgens de burgemeesters 'woelig' verlopen. Ze hebben het over slechte communicatie en een tekort aan decoders en techniekers.

De enquête werd in de bus gestoken van de zowat 10.000 inwoners van Wezembeek en Kraainem. Er kwamen ruim 2.000 (22 procent) ingevulde enquêtes terug.

Volgens de burgemeester van Wezembeek-Oppem bestaat de bevolking uit 21 procent buitenlanders en bijna 80 procent Belgen. Die Belgen zouden drie vierde Franstalig en een kwart Nederlandstalig zijn. In Kraainem schat met de verhoudingen als volgt: 75 procent Franstaligen, 15 procent Nederlandstaligen en 10 procent buitenlanders. De eerste Nederlandstalige zender waar om gevraagd wordt, is VTM, op de zeventiende plaats.

Bron: VUM
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

En Telenet weeral kruipen voor de Franstalige bourgeoisie. Goed bezig...

Doet me denken aan een aantal jaren terug toen Telenet promotie maakte op de Gordel in Dilbeek. Franstaligen werden vlotjes in hun taal aangesproken en kregen zelf een Franstalig foldertje toegestopt.

Alles voor het geld zeker? :roll:
gedeco
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

Maglor schreef:En Telenet weeral kruipen voor de Franstalige bourgeoisie. Goed bezig...

Alles voor het geld zeker? :roll:
Juist, ja en dit terwijl de nederlandstalige inwoners van Moeskroen (Mouscron), ook een faciliteitengemeente, maar dan aan de andere kant van de taalgrens, nog niet eens naar VTM kunnen kijken.
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Een ware schande. Wonen in Vlaanderen en zich gedragen als een Waal.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Blue-Sky
Erelid
Erelid

The_Borg schreef:Een ware schande. Wonen in Vlaanderen en zich gedragen als een Waal.
Wat is er daar verkeerd aan? Ook als Vlaming kan men geïnteresseerd zijn in Franstalige zenders, zoals ik al schreef in een andere thread.

Al was het maar om beter overweg te kunnen in de Franse taal, vooral wie bijvoorbeeld schoolgaande kinderen heeft.

In Europa worden mensen gevraagd welke goed overweg kunnen met vreemde talen, waarom ook niet het Frans?

Ik heb respect voor een francofone landgenoot(e), die moeite doet om Nederlands te spreken of te schrijven, ook al maakt hij/zij daar wel af en toe een foutje.
Afbeelding
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Blue-Sky schreef:Wat is er daar verkeerd aan? Ook als Vlaming kan men geïnteresseerd zijn in Franstalige zenders, zoals ik al schreef in een andere thread.

Al was het maar om beter overweg te kunnen in de Franse taal, vooral wie bijvoorbeeld schoolgaande kinderen heeft.

In Europa worden mensen gevraagd welke goed overweg kunnen met vreemde talen, waarom ook niet het Frans?

Ik heb respect voor een francofone landgenoot(e), die moeite doet om Nederlands te spreken of te schrijven, ook al maakt hij/zij daar wel af en toe een foutje.
Ik denk dat vooral het opruiend "altijd maar krijgen" gedrag van de Franstaligen in de Vlaamse Rand menig Vlaming meer en meer tegen de borst stuit. Dit is gewoon weer zo'n stoot waar het FDF van Mangain achter zit.

Ik heb respect voor de Waalse landgenoten maar als ze het zo bont maken als in de Vlaamse Rand dan gaat het er ook bij mij niet meer in.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Deej_1977 schreef:Ik heb respect voor de Waalse landgenoten maar als ze het zo bont maken als in de Vlaamse Rand dan gaat het er ook bij mij niet meer in.
We kunnen beter dit thema niet politiek gaan benaderen, want dan zitten we op het verkeerde spoor hier. (daar dient userbase niet voor)
Daar komt alleen maar miserie van. (laten we dat liever over waar het thuis hoort in de arena van de gladiatoren) :twisted:

We willen hier in België toch geen gazastrook eh? Dus!

PS: We zijn hier erg off/topic aan 't gaan. ?
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

We willen hier in België toch geen gazastrook eh? Dus!
Inderdaad, dat willen we hier niet, dus gelijke rechten langs beide kanten... alleen is het weer triest dat het enkel van 1 kant komt hier en dat de Vlamingen weer moeten toegeven.

greetz,

Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”