FreeNAS ervaringen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1081 keer
Bedankt: 682 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Gezien er hier wat mensen zijn met FreeNAS ervaringen, kwam ik eens polsen hoe dat bolt tegenwoordig.
Zelf heb ik er (lange) tijd geleden naar gekeken, maar vond het toen nog wat te zeer in de kinderschoenen staan.

ZFS zelf ken ik wel van gebruik/opzet Oracle Solaris 10+ op Fujitsu M5000 machines.

Usecase:
* Storage
* Ontsluiting via NFS, cifs
* backups naar 3rd party providers (cloud storage)
* Virtualisatie: VM's, docker containers
* Plex (geen transcoding), zou evt via docker/vm kunnen
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 30 keer

Ik vind de combinaties ZFS + VM, Docker een moeilijke aangezien je al veel geheugen moet opofferen voor ZFS zelf, heb je voldoende ademruimte?
Zelf draai ik openmediavault met Snapraid wat natuurlijk geen enterprise niveau is, maar is niet zo resource intensief en geeft mij meer mogelijkheden om andere zaken te doen op die machine.

Ik denk dat het vooral afhangt van jou hardware specs.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

Op zich zeer tevreden van. Ik gebruik het enkel voor storage. Thuis heb ik mijn main NAS op FreeNas met ‘professionele’ hardware die zijn periodieke ZFS snapshots replicate naar een goedkopere FreeNAS bij mijn ouders, wat erg handig is. Daarnaast is er nog een rsync backup naar een synology NAS.

Enige dat me nog wat tegen valt is de snelheid over 10Gbit, maar dat kan ook aan een andere factor liggen in het netwerk.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

8balljunkie schreef:Ik denk dat het vooral afhangt van jou hardware specs.
Ik had in gedachten een xeon build met 16gb ecc ram, om dan later door te trekken naar 32gb.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

Als je de NAS enkel gebruikt voor opslag en af en toe eens raadplegen van zaken die niet echt snelheid en fast response nodig hebben (foto’s, filmpjes kijken) dan zal je met 16GB genoeg hebben (Ram is eigenlijk cache voor vaak geraadpleegde bestanden). Veel hangt natuurlijk wel af van wat er aan VM’s daarnaast de ram nog zal hypothekeren.
Mijn machine thuis heeft 64GB reg ecc ram, maar dat was overkill en die wordt zelden gebruikt.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Er vanuit gaande dat de load ongeveer hetzelfde blijft zal er een 5gb ram weg zijn aan vm's en docker.
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Geen optie om eens naar Unraid te kijken?
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 49 keer

Gebruik FreeNAS (TruaNAS core binnenkort) sinds release 9, ook in zakelijke omgevingen. Men zit nu op release 11 en dan werkt zeer stabiel.
De toepassing in mijn geval is voornamelijk storage (iSCSI, nfs, smb) en replicatie naar andere FreeNAS boxen (200/300TB)

Virtualisatie zit er nog niet zo lang in en zou ik nog niet op vertrouwen. Persoonlijk vind ik dat dit er ook niet in hoeft te zitten, daar zijn andere/betere oplossingen voor. Maar voor thuis misschien wel ok?

Het grote nadeel momenteel is nog steeds het uitbreiden van capaciteit. In een klassiek raid systeem plaats je een disk bij en doe je een rebuild.
Alsook zijn de hardware specs stevig voor thuisgebruik als je het goed wil doen. Ik denk dan aan een cpu/mainboard compatible met ECC memory. ZFS gebruikt o.a. het memory voor caching (ARC), dus meer is beter. Men spreekt vaak over de regel: 1GB memory per 1TB storage, al is dit voornamelijk nodig wanneer je functies zoals deduplication gebruikt.

Afhankelijk van de storage pool configuratie kan hier flink wat snelheid uit gehaald worden met mechanical disks. Zeker in combinatie met L2 ARC (SSD)
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Kenniey schreef:Geen optie om eens naar Unraid te kijken?
Kan ;) ik had er niet aan gedacht om eerlijk te zijn. Ervaring mee?

't moet vooral stabiel zijn.
joriz schreef: Virtualisatie zit er nog niet zo lang in en zou ik nog niet op vertrouwen. Persoonlijk vind ik dat dit er ook niet in hoeft te zitten, daar zijn andere/betere oplossingen voor. Maar voor thuis misschien wel ok?
Voor thuisgebruik zie ik de meerwaarde wel - voor corporate use zou ik toch ook wel 2x nadenken.
joriz schreef: Alsook zijn de hardware specs stevig voor thuisgebruik als je het goed wil doen. Ik denk dan aan een cpu/mainboard compatible met ECC memory.
Ja, de build die ik voor ogen had komt vrij duur uit... maar ik wil nu ook niet direct tegen de limieten zitten vd hw.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”