Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Opschrijven en op de zwarte lijst voor de kliniek. 't zal rap gedaan zijn.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 595 keer
Bedankt: 725 keer
Provider
Te Koop forum

Hallo? dit is België, het land dat bekend staat omdat we elke regel plooien tot hij past binnen de eigen grenzen. Het verbaast me dus niet dat er problemen zijn bij de handhaving. Er is hier nooit discipline geweest, bekijk onze ruimtelijke ordening anders eens :lol: Bekijk het verkeer, op weinig plaatsen zie je zoveel cowboys op de weg als in België. Regels zijn er voor anderen, zelf hebben we er lak aan en dat geldt dus ook in crisissituaties als deze.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

MichelJ schreef:Dat zijn dan ook excuses,wijzen naar een ander.
Dat klopt dus niet, want Bart Dewever is als burgemeester hoofd van de locale Politie.
Het is dus niet zomaar iemands mening...
1207 schreef:sinds wanneer is een ijsje of plantjes kopen een essentiële verplaatsingen? waarom mogen dei winkels dan open blijven?
Dat beslist de minderheidsregering Wilmès II.
Ijsjes worden bij voedingsmiddelen gerekend, en wie die verkoopt mag openblijven.
Pralinewinkels zitten daar ook tussen.
Plantjes, dat kwam omdat de AVEVE winkels niet alleen dierenvoeding, maar ook planten verkochten.
Natuurlijk, de tjeven moeten hun bevrienden Boerenbond blijven subsidiëren, andere plantenwinkels mochten dus niet open.
Die andere hebben dan terecht geprotesteerd, ik weet niet of ze nu allemaal open mogen, of het nog altijd alleen maar de AVEVE winkels zijn.
timmermc schreef:en morgenavond spreekt de Franse president Macron de bevolking toe, wat ook weinig goeds zal opleveren. Hopelijk is deze toespraak van Macron een wat positievere boodschap voor de Fransen.
Tja, daaraan zie je dat een superstrenge aanpak ook niet zomaar een tovermiddel is.
De Fransen hadden een veel strengere aanpak, inclusief die idiote 1-1-1 regel.
Mocht je die hier toepassen rijdt elke fietser in een blokje rond zijn straat, in een lange kolonne van fietsers die elkaar heel makkelijk kunnen besmetten, want afstand houden als je zo dicht op elkaar zit is niet mogelijk.
Stroper schreef:* Duidelijke communicatie over een exit-strategie.
* Bedekken van mond & neus als je buitenkomt(wegens het tekort aan mondmaskers, zijn huis tuin & keukenalternatieven aanvaardbaar). Omwille van de incubatieperiode en diegene die niet ziek worden.
Dat zijn 2 zaken waar ik al eens over nagedacht heb.
Ik werk in de IT, een vriend van mij ook, en die werkt in de IT van een ziekenhuis (zijn vrouw werkt in een woonzorgcentrum, overigens...).
Ik heb hem gisteren gevraagd, hoe hij dat ziet met die mondmaskers, of dat hij zich kan voorstellen dat hij een normale werkdag (8 uur + middagpauze) zou aankunnen met een mondmasker.
Dat lijkt hem totaal onhaalbaar, je begint daar enorm in te zweten, en dat irriteert enorm.
Dat is precies wat ik gedacht had.
Dan lijkt mij dus de enige oplossing in bureaus, om toch de social distancing te bewaren, beurtelings werken.
Mensen zitten te dicht op elkaar, dus gaan dan bepaalde werknemers op maandag, woensdag, vrijdag naar het kantoor.
Andere op dinsdag en donderdag.
Zo blijft de helft van de plaatsen leeg, en krijg je meer afstand.
Wie thuisblijft, kan dan van thuis uit werken, zoals nu.
Het voordeel is dat je dan niet heel de dag met een mondmasker moet opzitten.
Wie natuurlijk altijd de auto als vervoersmiddel radicaal verworpen heeft, en afhankelijk is van het openbaar vervoer, zal dan wel een mondmasker opmoeten tijdens zijn vervoer.

Voor andere bedrijfstakken gaan ze dan ook manieren moeten vinden om afstand te bewaren.
Laatst gewijzigd door boulder 13 apr 2020, 11:34, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 142 keer

Joe de Mannen schreef:Opschrijven en op de zwarte lijst voor de kliniek. 't zal rap gedaan zijn.

J.
Volledig akkoord: cf ook analoge denkpiste in mijn vorige berichten.
Naast de fiks opgedreven boetes - en geen peulschil van 250€ de man maar direct 2500€ (daarmee wordt dan ook rekening gehouden met de extra economische schade die deze onbenullen veroorzaken - ook gewoon ziekenhuiskosten integraal zelf laten betalen bij opname.

Enkel dan zal men het gedrag aanpassen ... Trouwens de avondklok na de dagelijkse applaus sessies - bv. vanaf 21 u - had er al lang moeten zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

koenraaddeconinck schreef:
Joe de Mannen schreef:Opschrijven en op de zwarte lijst voor de kliniek. 't zal rap gedaan zijn.

J.
Naast de fiks opgedreven boetes - en geen peulschil van 250€ de man maar direct 2500€ (daarmee wordt dan ook rekening gehouden met de extra economische schade die deze onbenullen veroorzaken - ook gewoon ziekenhuiskosten integraal zelf laten betalen bij opname.

Enkel dan zal men het gedrag aanpassen ... Trouwens de avondklok na de dagelijkse applaus sessies - bv. vanaf 21 u - had er al lang moeten zijn.
Wat een onzin. De boetes moeten nog altijd in verhouding staan met de inbreuk en 250 EUR om bijvoorbeeld uit te rusten is belachelijk. OK voor zware opvertredingen zoals party's enz... maar het is geen win for life voor frusty's.

Trouwens zorg ontzeggen is belachelijk want wat doen we dan met mensen die roken, te snel rijden, te vet eten,... :roll:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef:Ik bak mijn brood zelf, ik zie niet goed in waarom al die bakkers nog open zijn, en dat openbaar vervoer en die auto's moeten ze ook eens dringend verbieden, ik doe tegenwoordig alles met de fiets.
Je kunt niet verwachten dat iedereen zelf zijn brood bakt.
Op mijn appartement heb ik bijvoorbeeld geen oven, wel een microgolf, daar kun je geen brood mee bakken.
Bovendien zijn er grote tekorten van bloem en gist in de supermarkten, toch essentiële onderdelen als je brood wilt bakken.

Waarom zouden ze auto's moeten verbieden?
Eens je in je auto zit kun je niemand besmetten, op de fiets is dat wel zo.
CCatalyst schreef:Hoe dicht mensen op elkaar leven, daar draait het om, daarom ook de stelregel van het afstand houden.
Dat klopt, maar als er zoiets uitbreekt, dan is het ook tijd om standpunten bij vorige debatten eens onder de loep te nemen.
Toen het ging over de files, waren er hier mensen die pleitten voor meer openbaar vervoer.
Wat zien we nu?
Meer openbaar vervoer is meer besmettingen, want mensen zitten dicht op elkaar gepakt, geen social distancing.
Als bijvoorbeeld binnen Spanje een regio als Madrid bij de zwaarst getroffenen was, dan vermoedt men nog altijd dat de metro hier een grote rol in gespeeld heeft.
Dan heb je het wonen zelf.
Ook hier hoorden we vaak pleiten voor 'verdichting', allemaal kleiner wonen en dichter op elkaar.
Opnieuw hetzelfde verhaal, of het nu over konijnen, kippen of mensen gaat, als je ze dicht op elkaar steekt, dan heb je meer kans op besmettingen.
In een appartementsgebouw met 60 bewoners, zijn er 60 mensen die de deurklink kunnen vastnemen, eens kunnen hoesten of niezen in de gang, enz.
Dat heb je niet in een vrijstaand huis.
Laatst gewijzigd door boulder 13 apr 2020, 11:44, in totaal 1 gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

boulder schreef:Dat beslist de minderheidsregering Wilmès II.
Ijsjes worden bij voedingsmiddelen gerekend, en wie die verkoopt mag openblijven.
Pralinewinkels zitten daar ook tussen.
Plantjes, dat kwam omdat de AVEVE winkels niet alleen dierenvoeding, maar ook planten verkochten.
ik snap de theoretische uitleg maar die blijft inconsequent. kastenbrokken vd aldi zij even goed. begin deze week werden de regels zelfs versoepeld, oa mochten plots meer mensen zich met de wagen verplaatsen en ook gewoon verder.
dan geef je zelf het signaal dat het losser mag, 5 dagen laten dan plots met Wuhan dreigen?
het zoveelste bewijs vd paniekvoetbal
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 93 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

boulder schreef:je ziet overal ter wereld deze pandemie,
Ik zie het google coronakaartje toch door een iets andere bril.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

1207 schreef:als je toelaat dat een frituur open mag blijven dan mag ik naar het frituur als ik goesting heb.
Inderdaad, ik snap de woede niet dat men kwaad is dat mensen buitenkomen, als het toegelaten is om te fietsen of te wandelen?
Als men zegt dat je een ijsje mag kopen, en het is 24°, dan snap ik heel goed dat veel mensen een ijsje gaan kopen, en als die dan netjes een rij vormen en afstand bewaren, dan zie ik geen probleem.
Het probleem zie ik wel waar mensen met 3 naast elkaar gaan zitten, dan heb je een gevaarlijke overtreding van de regels.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1197 keer
Recent bedankt: 15 keer

boulder schreef:
iceke schreef:Ik bak mijn brood zelf, ik zie niet goed in waarom al die bakkers nog open zijn, en dat openbaar vervoer en die auto's moeten ze ook eens dringend verbieden, ik doe tegenwoordig alles met de fiets.
Op mijn appartement heb ik bijvoorbeeld geen oven, wel een microgolf, daar kun je geen brood mee bakken.
Bovendien zijn er grote tekorten van bloem en gist in de supermarkten, toch essentiële onderdelen als je brood wilt bakken.
Een broodbakmachine is veel efficiënter:
- plaatsgebruik (niet veel meer dan een A4)
- energieverbruik: <1kWh per brood, dat lukt nooit met een oven
- gebruiksgemak: op "start" duwen en klaar (uitgestelde timer indien gewenst)

Mocht je het overwegen, ga dan meteen voor het beste toestel: https://www.panasonic.com/be/nl/consume ... akers.html
Maar niet enkel de gist en de bloem is lastig te krijgen, ook de Panasonic broodmachines zelf:
- Collishop: uit het aanbod wegens geen stock
- Coolblue: enkel het allerduurste (€300) is nog voorradig, de rest is ook weg (normale prijs voor SD2500 = €120)
- bol.com heeft nog een 2dehands toestel voor €186
- Amazon DE/FR/UK/NL: allemaal zonder voorraad
- Art&Craft: geen voorraad
- Misschien nog bij een AVEVE winkel?
Aangezien wij al 15jaar elke dag brood bakken, hebben wij hier zelfs een machine in reserve staan, alsook reservekneedhaken en reserve bakblikken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

fluppie schreef:Zou het kunnen dat de dicipline bij een deel v/d bevolking volledig zoek is??
Dat denk ik ook, ja.
Als ik tegen een Spaanse vriendin hierover vertel (zij woont in Madrid), dan begrijpt ze niet waarom mensen dit risico lopen.
Zij mag nog boodschappen doen, maar geen sport of beweging, zij woont ook op een appartementje, en vindt dit geen leven meer.
fluppie schreef:Destijds werd dit nog aangeleerd/ingestampt bij de verplichte legerdienst,die jammer genoeg al heel lang is afgeschaft,weg dicipline dan.
Het zou mss wel eens intresant zijn om te zien in wat voor een leeftijdscategorie die Corona-Zondaars dan wel vallen,want ik denk dat mensen die nog bij het leger geweest zijn,er heel wat minder moeite mee hebben.
Ik heb nog legerdienst gehad, de laatste lichting denk ik.
Veel discipline heb ik er niet gezien, wel de domheid die ik hier aan hersenloze regelvolgertjes verwijt.
Om een voorbeeld te geven:

Milicien A moet de trappen kuisen, hij krijgt daarvoor 30 minuten.
Hij doet het grondig en goed, de vloer is proper, maar doet er 32 minuten over.
Miliecien A krijgt straf, "het zal hem leren".
Milicien B kent het klappen van de zweep.
Hij is lui, maakt zijn dweil net nat genoeg, zodat bij controle gezien wordt dat de vloer nat geweest is.
Hij zit er 20 minuten aan, en krijgt geen straf.
Conclusie: het leger beloont domheid, half werk, "plantrekken".
Niet het soort mentaliteit dat je wilt zien als het over het naleven van hygiënische maatregelen gaat.
fluppie schreef:Thuis in de zetel liggen is zowat de gemakkelijkste opdracht die er ooit bestaan heeft,voor ex-miliciens of andere soldaten.Als men daarmee een dodelijk virus kan verslaan,wat is dan het probleem??
Dat in de zetel is natuurlijk maar de helft van het verhaal.
Tijdens mijn legerdienst heb ik ook veel luiheid gezien, maar je mocht wel naar buiten, er was ook geen angst voor een onzichtbaar of ongrijpbaar virus.
Dizzy schreef:Hallo? dit is België, het land dat bekend staat omdat we elke regel plooien tot hij past binnen de eigen grenzen. Het verbaast me dus niet dat er problemen zijn bij de handhaving. Er is hier nooit discipline geweest, bekijk onze ruimtelijke ordening anders eens :lol: Bekijk het verkeer, op weinig plaatsen zie je zoveel cowboys op de weg als in België. Regels zijn er voor anderen, zelf hebben we er lak aan en dat geldt dus ook in crisissituaties als deze.
Ah, dus dat is de reden?
Dan is Nederland gegarandeerd virusvrij, toch?
Want daar spreekt iedereen elkaar aan op het gedrag...
koenraaddeconinck schreef:Trouwens de avondklok na de dagelijkse applaus sessies - bv. vanaf 21 u - had er al lang moeten zijn.
Je ziet nu al overdag heel weinig verkeer, en 's avonds nog een pak minder.
Ik weet niet wat je avondklok nog zal bijbrengen, behalve dat het mensen die nachtarbeid hebben het leven nog wat moeilijker zal maken.
dizzy schreef:Trouwens zorg ontzeggen is belachelijk want wat doen we dan met mensen die roken, te snel rijden, te vet eten,... :roll:
Inderdaad, dokters hebben toch ook een eed gezworen dat ze iedereen moeten helpen?
En zelfs als gewone burger ben je strafbaar als je een persoon in nood niet helpt, dus moet men mij maar eens uitleggen met welke argumentatie men mensen in nood niet zal helpen, ook als ze zich op voorhand onverantwoord zouden gedragen hebben.
1207 schreef:ik snap de theoretische uitleg maar die blijft inconsequent. kastenbrokken vd aldi zij even goed. begin deze week werden de regels zelfs versoepeld, oa mochten plots meer mensen zich met de wagen verplaatsen en ook gewoon verder.
dan geef je zelf het signaal dat het losser mag, 5 dagen laten dan plots met Wuhan dreigen?
het zoveelste bewijs vd paniekvoetbal
Je gaat mij niet horen zeggen dat die nepregering goed bezig is :lol:
Maar het is ook niet simpel om met sluitende regels te komen.
Als je de regels zoals in Spanje doet (wat precies toch niet verhinderd heeft dat ze dramatische toestanden tegenkwamen...), dan krijg je mensen die maandenlang in hun zetel zitten, en dan aandoeningen krijgen die gerelateerd zijn aan zwaarlijvigheid.
En zwaarlijvige mensen zijn precies diegene die als ze besmet raken met Covid19 wekenlang op hun buik geïntubeerd moeten worden...
Het leidt ook tot zelfmoorden, omdat mensen eenzaam raken, op een kleine oppervlakte opgesloten zitten (niet iedereen heeft een tuintje, of een vrijstaand huis)

Je wilt dat dus niet, je wilt het wat leefbaar houden.
Je laat dus toe dat mensen fietsen en wandelen.
Maar dan is er een zonnige dag, en komt heel veel volk tegelijk buiten.
Hadden ze effecitief die 1-1-1 regel zoals in Frankrijk opgelegd, dan had je gegarandeerd enorm veel besmettingen omdat de mensen dicht bij hun woning allemaal samendromden.
Gelukkig waren ze verstandiger dan dat.
Maar ze wilden dan weer voorkomen dat mensen naar natuurgebieden gingen met de auto, omdat men vreesde dat ze dan daar allemaal gingen samenkomen.
Zaterdag had ik echter het gevoel van "kon je ze maar allemaal wat meer laten verspreiden...", wie toen zijn auto genomen had, en naar een rustig plekje gereden had, en daar gewandeld en gefietst had, had zeker niemand kwaad gedaan, maar het mocht niet volgens de regels...
Dus zie je dan heel veel wandelaars en fietsers, die allemaal op dezelfde paadjes tegelijk fietsten en wandelden.

Gezond verstand gebruiken zou dus vaak veel beter werken dan regeltjes...
Laatst gewijzigd door boulder 13 apr 2020, 12:18, in totaal 1 gewijzigd.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

Een avondklok heeft rechtstreeks niets met het virus en besmettingen te maken. Maar het maakt het eenvoudiger en beter organiseerbaar voor de politie. Minder politie nodig 's nachts, dus meer beschikbaar overdag.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:

J.

Wat een onzin. De boetes moeten nog altijd in verhouding staan met de inbreuk en 250 EUR om bijvoorbeeld uit te rusten is belachelijk. OK voor zware opvertredingen zoals party's enz... maar het is geen win for life voor frusty's.

Trouwens zorg ontzeggen is belachelijk want wat doen we dan met mensen die roken, te snel rijden, te vet eten,... :roll:

1. Boetes in verhouding tot de inbreuk:Moet er nog zand zijn ???? Ik ken niet veel ernstiger inbreuken dan deze waarbij wetens en willens ! maatregelen genegeerd worden die rechtstreeks resulteren in het op het spel zetten van mensenlevens - zowel van de man in de straat als van zorgverstrekkers die we nu toch als heden beschouwen niet? - én daarbij ook resulteren in verlenging van maatregelen die ook mensen die het allemaal goed doen, treffen. Dan nog niet gesproken van het economisch fiasco waar ze verder aan bijdragen.

2. Het gaat niet om zorg ontzeggen, integendeel, dit zou onmenselijk zijn maar laat ze wat mij betreft wel zelf betalen gewoon omdat ze spelen met het welzijn van een samenleving op macro schaal.

Wie ongezond eet, brengt anderen geen schade toe. Wie afgezonderd van ander rookt, idem. Wie te hard rijdt brengt wel mensenlevens in gevaar en ook hier zou men bij diegenen die na ettelijke pv's, intrekkingen van het rijbewijs, volharden, levenslang het rijbewijs moeten intrekken en medische kosten, zelf laten vergoeden.

Als men geen gevolg kan geven aan redelijke, duidelijke en herhaalde oproepen waarbij men nog een zekere marge laat om maatregelen leefbaar te houden dan moet m.i. daar geen volledige maatschappij voor opdraaien maar de schuldigen zelf.
Integendeel: door het (gedeeltelijk) tolereren of zelfs onvoldoende bestraffen van dergelijk onverantwoord gedrag, worden anderen met goede intenties ook aangezet om ...

Is het nu echt zo moeilijk om legitieme maatregelen op te volgen ... Blijkbaar wel als er geen ernstige sancties boven het hoofd hangen.

Nogmaals, zou lang de het plezier de dreigende sanctie overheerst, is een deel van onze bevolking blijkbaar niet in staat om sociaal verantwoord gedrag te vertonen. Dan rest nog maar één ding indien me geen beroep kan doen op redelijkheid en gezond verstand: repressie. En waar kan men dat beter laten voelen dan door in de portemonnee te zitten ... Spijtig, maar men vraagt erom.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:Een broodbakmachine is veel efficiënter:
- plaatsgebruik (niet veel meer dan een A4)
Allemaal mooi en wel, maar ik heb genoeg toestellen thuis staan.
Mocht ik meer ruimte hebben, zou ik zeker een oven nemen, ik denk dat als ik mijn koelkast ga vervangen, ik een kleiner model ga nemen, zodat er wat ruimte is voor een oven.
Broodbakken (rozijnenbrood) heb ik al een aantal keer gedaan (recept van Dagelijkse Kost, maar dan zonder de kneedmachine), maar dus niet hier, want hier heb ik geen oven.

Maar ik zie qua virusbestrijding niet echt het voordeel dat iedereen zelf brood gaat bakken.
Je moet dan eens wat minder naar de bakkerij, maar dan moet je de ingrediënten weer extra gaan halen.
En als de ingrediënten dan moeilijk te krijgen zijn, dan sta je daar met je machine en kun je toch geen brood bakken.

Ik probeer mijn brood aan de automaat te halen.
Dan heb ik minder contact met de bakkersvrouw of andere klanten die de winkel binnenkomen, natuurlijk, de muntjes kunnen dan weer besmet zijn, maar je kunt natuurlijk je handen wassen na het afhalen van het brood.
Mocht ik een diepvries hebben, zou ik ineens een aantal broden ineens afhalen en invriezen.
9livesuni schreef:Ik zie het google coronakaartje toch door een iets andere bril.
Welk kaartje is dit juist?
Ik gebruik meestal https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6.
En wat leid jij dan uit jouw kaartje precies af?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

heist_175 schreef:
boulder schreef:
Een broodbakmachine is veel efficiënter:

.
En ik die dacht dat iedereen het wel door had dat ik het in het absurde aan't trekken was?

Maar om er toch FF op door te gaan, in de supermarkt is er idd schaarste, in mijn plaatselijke Horta was alles op stock, meer dan anders eerlijk gezegd.( Enige nadeel = dat je je dan tussen dat ijsjes likkende en plantjes kopende gepeupel moet wringen ;-) )

De Kenwood broodmachine staat hier al een paar jaar werkloos in de kast, bakken in de oven is zoveel makkelijker.
Nu het wat rustiger is bakken we zuurdesem brood, iets meer werk, maar wel makkelijker qua timing. Die knal je 's avonds in de koelkast en bak je 's morgens direct af.
IMG_20200413_124053-01-03.jpeg
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

koenraaddeconinck schreef: Is het nu echt zo moeilijk om legitieme maatregelen op te volgen ...
Duidelijk wel, er zijn zelfs professoren die dit moeilijk vinden en zelfs nog wat racistische uitroepen erbij plaatsen.

En dat bankje zitten met een colaatje, sigaretje en eventjes de sociale contacten informeren is wel degelijk gevaarlijk voor anderen.
Wie zegt dat die mevr/ meneer geen drager is van het virus, wie is er zeker van dat degene die voor jou op het bankje heeft plaatsgenomen geen drager was. indien zo, dan hebben ze wel een mooi pakketje nagelaten op die bank.
Of staan die mensen aan de ingang van de supermarkt zomaar het handvat te onstmetten om hun tijd te passeren.
Een inderdaad 'walgelijk' burgemeestertje die met het bankje zitten akkoord is.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

koenraaddeconinck schreef:1. Boetes in verhouding tot de inbreuk:Moet er nog zand zijn ???? Ik ken niet veel ernstiger inbreuken dan deze waarbij wetens en willens ! maatregelen genegeerd worden die rechtstreeks resulteren in het op het spel zetten van mensenlevens - zowel van de man in de straat als van zorgverstrekkers die we nu toch als heden beschouwen niet? - én daarbij ook resulteren in verlenging van maatregelen die ook mensen die het allemaal goed doen, treffen. Dan nog niet gesproken van het economisch fiasco waar ze verder aan bijdragen.
Niet overdrijven en elke daad als een poging tot doodslag beschouwen. Iemand die uitrust brengt NIEMAND in gevaar, iemand die wandelt of fietst ook niet. Ik ben VOOR de maatregelen maar ze moeten wel haalbaar blijven en niet onschuldige zaken gaan bestraffen alsof we allemaal moordenaars zijn. Dit is de beste manier om elk draagvlak onderuit te halen. Zolang je je houdt aan de afstand en samenscholingsregels kan men perfect wandelen, fietsen EN uitrusten.
2. Het gaat niet om zorg ontzeggen, integendeel, dit zou onmenselijk zijn maar laat ze wat mij betreft wel zelf betalen gewoon omdat ze spelen met het welzijn van een samenleving op macro schaal.
En mensen laten betalen voor iets dat zelfs volgens de regels niet verkeerd is, gaat toch te ver. Een straf is er omdat je iets verkeerd doet, niet omdat een ander hysterisch begint te worden of gefrustreerd uit angst. Wandelen, fietsen en uitrusten zijn onschuldig mits de afstand/groepsbeperking bewaard wordt.
Wie ongezond eet, brengt anderen geen schade toe. Wie afgezonderd van ander rookt, idem. Wie te hard rijdt brengt wel mensenlevens in gevaar en ook hier zou men bij diegenen die na ettelijke pv's, intrekkingen van het rijbewijs, volharden, levenslang het rijbewijs moeten intrekken en medische kosten, zelf laten vergoeden.
Financiële schade is ook schade. Roken is zelden afgezonderd want rook vervliegt. Ik ben voor rijbewijs met punten, zo pak je zij die niet willen veranderen of de regels volgen. Medische kosten zelf vergoeden kan niet, die mensen betalen ook belastingen en RSZ. Trouwens hoe ga je mensen die ongezond eten dan detecteren? Complete waanzin.

Ik volg je wel dat mensen die de regels niet volgen het probleem groter maken voor iedereen MAAR niet alles is een probleem en dus pleit ik er eerder voor om mensen die echt regels naast zich neer leggen te sensibiliseren dan mensen die eigenlijk niets verkeerds doen en ook voor geen enkel risico zorgen. Dus boete voor groepen vormen buiten gezin, party's, onnodige verplaatsingen maar niet voor wandelen en fietsen met uitrusten (zonder bank).

Een regel wordt pas opgevolgd als hij ook logisch en in proportie is. Financieel bestraffen moet een uitzondering blijven voor de erge gevallen, niet voor iedereen die eens een kleinere fout begaat. Het doel is veiligheid/gezondheid, niet het bestraffen van elke fout.
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

Me dunkt dat iedereen van zichzelf vindt dat zijn interpretatie van de maatregelen de juist is, al de rest zijn dwazen.

Allez, ik ga me niet meer uitlaten over hoe een ander denkt, dat brengt toch niks op.

Mijn finale interpretatie : blijf in uw kot is blijf in uw kot alleen voor echt nodige verplaatsingen kom ik nog buiten met respect voor social distancing(lukt dat laatste niet, dan doe ik het niet) en voor wat de overheid oplegt aan beperkingen(hoe krom ze ook soms zijn en nog steeds uitnodigend zijn om dat tikkeltje verder te gaan wat het gezond verstand ook zou aangeven).

bv Volgende stap aan de kust vakken en gangpaden op strand, perfect doenbaar om zo een mooie social distancing te houden niet? Wat gaat er gebeuren, de overheid geeft ons een vinger, dan nemen we maar de arm. Daar dienen de maatregelen voor om de arm die we steeds willen nemen te beperken in hoeveelheid en frequentie.

Volgende week stralend weer, dat gaat aankomen :)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

boulder schreef:De Fransen hadden een veel strengere aanpak, inclusief die idiote 1-1-1 regel.
Mocht je die hier toepassen rijdt elke fietser in een blokje rond zijn straat, in een lange kolonne van fietsers die elkaar heel makkelijk kunnen besmetten, want afstand houden als je zo dicht op elkaar zit is niet mogelijk.
Misschien moeten we toch eens gaan nadenken of dat het wel zo'n goed idee is om mensen zo dicht op elkaar in de stad te laten wonen en leven (en doen alsof mensen op 'den buiten' onverantwoorde wezens zijn). Al dat openbaar vervoer is eveneens nefast voor de verspreiding van ziektes.
timmermc schreef:wie is er zeker van dat degene die voor jou op het bankje heeft plaatsgenomen geen drager was. indien zo, dan hebben ze wel een mooi pakketje nagelaten op die bank.
Als ik dit zo lees dan zitten mensen precies niet op een bank maar hoesten ze erop en likt de volgende ze af :roll: Als Van Ranst zegt dat er in de supermarkt geen enkel probleem is (waar iedereen met z'n handen aanzit) dan lijkt het me straf dat een bank waar je normaal enkel met je achterste op plaatsneemt plots zo'n mega risico is (en dat is het ook niet, wel als 3 vreemden tezamen op die bank gaan zitten zonder social distancing).
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

DarkV schreef:Misschien moeten we toch eens gaan nadenken of dat het wel zo'n goed idee is om mensen zo dicht op elkaar in de stad te laten wonen en leven (en doen alsof mensen op 'den buiten' onverantwoorde wezens zijn). Al dat openbaar vervoer is eveneens nefast voor de verspreiding van ziektes.
Voor die één keer in 100 jaar dat er een pandemie is :roll:
Op ecologisch, economisch, logistiek vlak is het gewoon beter om in de stad te wonen( en dat is elk jaar niet een keer per eeuw).

Ik kan in elk geval niet meer wachten om terug elke werkdag in een volle trein te pendelen. 8)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Stroper schreef:Voor die één keer in 100 jaar dat er een pandemie is :roll:
Dat is zo'n uitspraak in de zin van het is maar een griepje :roll:
Stroper schreef:Ik kan in elk geval niet meer wachten om terug elke werkdag in een volle trein te pendelen. 8)
Jij liever dan ik... en ik denk dat er in het begin veel dit gaan vermijden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

timmermc schreef:En dat bankje zitten met een colaatje, sigaretje en eventjes de sociale contacten informeren is wel degelijk gevaarlijk voor anderen.
Wie zegt dat die mevr/ meneer geen drager is van het virus, wie is er zeker van dat degene die voor jou op het bankje heeft plaatsgenomen geen drager was. indien zo, dan hebben ze wel een mooi pakketje nagelaten op die bank.
Een winkelkar pak je vast met je handen, bij dat bankje zit je erop met je kont, ik heb nog niet gehoord dat dat de bron van besmettingen was, wel de handen die een besmet voorwerp aanraken en dat dan weer naar de mond of neus gaat, en dan het niezen en hoesten, en zelfs spreken, allemaal via minuscule druppeltjes.
De bankjes worden op veel plaatsen afgesloten, maar dat is niet omdat ze schrik hebben dat je via je zitvlak elkaar gaat besmetten, maar om samenscholingen te vermijden.
Daarom dat ik zeg dat die vrouw die ik daar zag zitten niemand in gevaar bracht.
Had ze daar met nog iemand bijgezeten, of stonden er nog mensen rond dat bankje, dan was het al een ander verhaal.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Provider

DarkV schreef: Dat is zo'n uitspraak in de zin van het is maar een griepje :roll:
Neen, das gebaseerd op cijfers, de vorige wereldwijde pandemie was de Spaanse griep(iets meer dan een eeuw geleden).
Sars/Mers waren regionaal en dus geen pandemie.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Stroper schreef:Sars/Mers waren regionaal en dus geen pandemie.
Puur geluk... net zoals Ebola in Afrika is gebleven (moet je de documentaires maar eens voor bekijken).
boulder schreef:De bankjes worden op veel plaatsen afgesloten, maar dat is niet omdat ze schrik hebben dat je via je zitvlak elkaar gaat besmetten, maar om samenscholingen te vermijden.
Blijkbaar is het voor velen moeilijk om die nuance te zien... en daarom mag niemand nog op een bankje zitten.
Laatst gewijzigd door DarkV 13 apr 2020, 13:54, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

DarkV schreef: Misschien moeten we toch eens gaan nadenken of dat het wel zo'n goed idee is om mensen zo dicht op elkaar in de stad te laten wonen en leven (en doen alsof mensen op 'den buiten' onverantwoorde wezens zijn). Al dat openbaar vervoer is eveneens nefast voor de verspreiding van ziektes.
Voilà, maar toen het debat ging over files, was ik een van de weinigen die de boeman was, omdat ik weigerde de auto in het verdomhoekje te zetten, en weigerde om verdichting als de oplossing te zien.
Problemen zijn nooit geïsoleerd, ik hoop dat iedereen dit nu beseft.
Als je puur naar de files kijkt, en dan naar 'oplossingen' daarvoor, zonder rekening te houden met weer andere problemen, dan ga je constant van het ene probleem in het andere komen.
Net zoals er nu mensen zijn die vinden dat de lockdown zo hard genoeg mogelijk moet zijn, en niets willen horen over geestelijke gezondheid, niets willen horen over lichaamsbeweging.
Die gaan dan straks weer afkomen dat "niemand dit heeft zien aankomen", als het aantal zelfmoorden, partnergeweld en blijvende rugklachten enorm is toegenomen.
stroper schreef:Voor die één keer in 100 jaar dat er een pandemie is :roll:
Lekker kortzichtig.
Vraag eens aan mensen die kippen of konijnen kweken wat er gebeurt als je er teveel op een kleine oppervlakte steekt.
Dan krijg je ziektes en massale sterfte.
Mensen zijn op dat vlak niet anders.
stroper schreef:Neen, das gebaseerd op cijfers, de vorige wereldwijde pandemie was de Spaanse griep(iets meer dan een eeuw geleden).
Sars/Mers waren regionaal en dus geen pandemie
Het is een dergelijke onverantwoordelijke houding die ons massaal in de problemen werkt.
Onze beleidsmakers (Maggie de Block) waren niet zeker dat het tot hier ging komen, dus gokten ze erop dat het daar ging blijven.
We worden bestuurd door gokkers...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:
koenraaddeconinck schreef:1. Boetes in verhouding tot de inbreuk:Moet er nog zand zijn ???? Ik ken niet veel ernstiger inbreuken dan deze waarbij wetens en willens ! maatregelen genegeerd worden die rechtstreeks resulteren in het op het spel zetten van mensenlevens - zowel van de man in de straat als van zorgverstrekkers die we nu toch als heden beschouwen niet? - én daarbij ook resulteren in verlenging van maatregelen die ook mensen die het allemaal goed doen, treffen. Dan nog niet gesproken van het economisch fiasco waar ze verder aan bijdragen.
Niet overdrijven en elke daad als een poging tot doodslag beschouwen. I
Ik stel alleen maar vast dat ik al duizenden keren één en dezelfde duidelijke quote gehoord heb op TV: "het gaat hier om mensenleven". Maar nogmaals, blijkbaar dringt het niet door bij een toch wel aanzienlijk deel van de bevolking.

Van Ranst, De Gucht, etc. etc. zijn toch allemaal geen gekken of gefrustreerden ... Hun oproep heeft toch een reden.

Akkoord met dat uitrusten maar wat blijkt nu éénmaal in de praktijk zolang het beperkt blijft en de nodige afstand gerespecteerd wordt maar dit ontaardt regelmatig al te vlug in een kleine picnic of samen gezellig een pintje drinken ...

Nogmaals een heel duidelijke oproep tijdens het journaal daarstraks van 13 u. vanwege Prof. De Gucht.

Ik citeer De Gucht en Van Ranst nogmaals: "hoe meer we ons aan 'de regels' houden, hoe vlugger deze nachtmerrie zal voorbij zijn".

Maar als dit allemaal net lukt op basis van gezond verstand, rest enkel nog de weg van de repressie. En ik denk dat we daar dichtbij staan. Het rusten op een bankje zal geen punt van discussie meer zijn want, het enige territorium zal nog de eigen woonst / tuin zijn. Als het zo verder evolueert, zal men kunnen fietsen en wandelen in de eigen tuin ... Dit is niet iets wat ik verzin. Van Ranst zijn recente boodschappen zijn duidelijk ... Eens zien wat dat stuk onbenul van een Antwerpse burgemeester dan nog zal te zeggen hebben ...
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 13 apr 2020, 14:11, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

boulder schreef: Vraag eens aan mensen die kippen of konijnen kweken wat er gebeurt als je er teveel op een kleine oppervlakte steekt.
Hold your horses hee Boulder. Mijn grootouders hadden vele jaren geleden ook konijnen (en kippen). Mijn grootvader heeft nooit last gehad van de plaag onder zijn konijnen om de eenvoudige reden dat die hokken met de regelmaat van een klok schoongemaakt en ontsmet werden. In tegenstelling tot zijn buren waar de konijnen wél getroffen werden door de plaag.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Jack Daniels schreef:
boulder schreef: Vraag eens aan mensen die kippen of konijnen kweken wat er gebeurt als je er teveel op een kleine oppervlakte steekt.
Hold your horses hee Boulder. Mijn grootouders hadden vele jaren geleden ook konijnen (en kippen). Mijn grootvader heeft nooit last gehad van de plaag onder zijn konijnen om de eenvoudige reden dat die hokken met de regelmaat van een klok schoongemaakt en ontsmet werden. In tegenstelling tot zijn buren waar de konijnen wél getroffen werden door de plaag.
Je zegt het zelf, hij moest alles ontsmetten.
Je kunt ervan zeggen wat je wilt, maar meer dieren op een kleinere oppervlakte, leidt tot meer ziekteuitbraken.

Kijk hier maar eens (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140805_01205364):
verantwoordelijke Natuurpunt schreef:Bijna de volledige groep konijnen is gestorven’, vertelt Johan Broidioi. ‘Als er zoveel konijnen op een kleine oppervlakte samenzitten, is het onvermijdelijk dat de ziekte zich snel verspreidt. Zeker 95 procent van de populatie sterft dan.’
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:
Niet overdrijven en elke daad als een poging tot doodslag beschouwen. I
Ik stel alleen maar vast dat ik al duizenden keren één en dezelfde duidelijke quote gehoord heb op TV: "het gaat hier om mensenlevens". Maar nogmaals, blijkbaar dringt het niet door bij een toch wel aanzienlijk deel van de bevolking.

Van Ranst, De Gucht, Erika Vlieghe, Pierre Van Damme etc. etc. zijn toch allemaal geen gekken of gefrustreerden ... Hun oproep heeft toch een reden.

Akkoord met dat uitrusten maar wat blijkt nu éénmaal in de praktijk zolang het beperkt blijft en de nodige afstand gerespecteerd wordt maar dit ontaardt regelmatig al te vlug in een kleine picnic of samen gezellig een pintje drinken ... en hier situeert zich het probleem: "geef een hand en men neemt de spreekwoordelijke arm".

Ik citeer De Gucht en Van Ranst nogmaals: "hoe meer we ons aan 'de regels' houden, hoe vlugger deze nachtmerrie zal voorbij zijn".

Ik citeer Pierre Van Damme: "als we de maatregelen nu niet opvolgen, riskeren we een 2° golf"

Reden te meer toch om te doen wat gevraagd wordt.

Maar als dit allemaal net lukt op basis van gezond verstand, rest enkel nog de weg van de repressie. En ik denk dat we daar dichtbij staan. Het rusten op een bankje zal geen punt van discussie meer zijn want, het enige territorium zal nog de eigen woonst / tuin zijn. Als het zo verder evolueert, zal men kunnen fietsen en wandelen in de eigen tuin ... Dit is niet iets wat ik verzin. Van Ranst zijn recente boodschappen zijn duidelijk ... Eens zien wat dat stuk onbenul van een Antwerpse burgemeester dan nog zal te zeggen hebben ...

@Timmermc: help want we krijgen het klaarblijkelijk niet uitgelegd ...
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

help want we krijgen het klaarblijkelijk niet uitgelegd ...
Je zou er moedeloos van worden... :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

koenraaddeconinck schreef:Ik stel alleen maar vast dat ik al duizenden keren één en dezelfde duidelijke quote gehoord heb op TV: "het gaat hier om mensenleven". Maar nogmaals, blijkbaar dringt het niet door bij een toch wel aanzienlijk deel van de bevolking.

Van Ranst, De Gucht, etc. etc. zijn toch allemaal geen gekken of gefrustreerden ... Hun oproep heeft toch een reden.

Akkoord met dat uitrusten maar wat blijkt nu éénmaal in de praktijk zolang het beperkt blijft en de nodige afstand gerespecteerd wordt maar dit ontaardt regelmatig al te vlug in een kleine picnic of samen gezellig een pintje drinken ...
Dat bedoel ik dus. Men maakt van onschuldige zaken, die binnen de regels vallen, al snel zaken die niet zouden kunnen. Ik ben 100% voorstander van de experts en hun regels MAAR deze regels moeten wel doenbaar/leefbaar blijven. Wandelen en fietsen kan perfect binnen de regels dus waarom ze zo streng aanpakken als dat niet noodzakelijk is?

Dat men streng is voor uitwassen zoals picnics of samenscholingen daar ben ik zelf voorstander van. DAT zijn zaken die gevaarlijk zijn. Het punt is dus focussen op de essentie en niet vervallen in overmatige controle op onschuldige zaken. Trouwens ook de experts raden beweging aan. Wandelen en fietsen is dus NIET tegen de regels, integendeel, het wordt aanbevolen. Ik wil die mensen zien die wekenlang amper bewogen hebben, ze zullen wreed gezond zijn :roll:

Grappige zaken zijn hier te lezen. Nadenken over steden? Ja, laat ons naar het platteland trekken, dan worden dat daar... steden :bang:
Ook opvallend dat het virus zich schijnbaar lijkt te beperken tot steden :lol: OV kunnen we afschaffen want de files zijn te kort :roll:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef:Grappige zaken zijn hier te lezen. Nadenken over steden? Ja, laat ons naar het platteland trekken, dan worden dat daar... steden :bang:
Ook opvallend dat het virus zich schijnbaar lijkt te beperken tot steden :lol: OV kunnen we afschaffen want de files zijn te kort :roll:
Nu ben je het weer op flessen aan het trekken.
Ik heb niet gezegd dat iedereen op het platteland moet gaan leven.
Het gaat erover dat als je mensen allemaal dicht op elkaar steekt, epidemieën meer kansen krijgen, en dat je daar dus rekening moet mee houden als je voor 'verdichting' en kleiner wonen pleit.
Idem ditto voor het promoten van het openbaar vervoer.
Overvolle treinen, trams, bussen, metro's, dit is echt een broeihaard voor dergelijke virussen.
Dus ook die blinde haat tegenover de auto is niet intelligent.
En in je reactie geef je weer te kennen dat je bij het bestuderen van het fileprobleem je weer blind van alle andere problemen gaat dat proberen op te lossen.
Dan doe je weer alsof je niet gezien hebt hoe virussen zich nu verspreiden (door op elkaar gepakt te zitten).
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De grootste broeihaard in Belgie is Limburg.
Dat is een vrij landelijke provincie met slecht Openbaar vervoer.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

boulder schreef:Idem ditto voor het promoten van het openbaar vervoer.
Overvolle treinen, trams, bussen, metro's, dit is echt een broeihaard voor dergelijke virussen.
Pendelaar Sofie: "Ik denk dat ik nooit nog de trein zal willen nemen"

https://radio2.be/de-inspecteur/pendela ... -niet-moet
Stroper schreef:De grootste broeihaard in Belgie is Limburg.
Het probleem was daar puur social distancing.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Gelukkig kunnen we de Limburg niet vergelijken met NYC :bang:
We zullen binnen 14 dagen nog eens klappen.. eerst waren het de skiërs, dan de moslims, nu de wzc's..volgende week zijn het de Antwerpenaars of de Gentenaars
Laatst gewijzigd door iceke 13 apr 2020, 15:10, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Stroper schreef:De grootste broeihaard in Belgie is Limburg.
Er zijn natuurlijk wel meerdere bronnen van besmetting, in Limburg zullen de carnavalsoptochten een grote rol gespeeld hebben.
Opnieuw veel mensen op een kleine oppervlakte bij elkaar...
Maar dan nog, als je die interactieve kaart per gemeente bekijkt, zie je dat het steeds de centrumsteden zijn die de grootste aantallen besmettingen hebben : Brussel, Antwerpen, Gent, Brugge, Kortrijk, ...
Veel mensen op elkaar zorgt dus voor meer besmettingen, wat ook logisch is.

Maar in Madrid bijvoorbeeld, met een zeer druk openbaar vervoer, kun je er donder op zeggen dat dat wel degelijk een grote bron van besmetting is geweest.
Ik heb vorige zomer daar nog het openbaar vervoer genomen, als je ziet hoe dicht mensen opeengepakt zitten, als er daar een iets als een Covid19 heeft, zal die heel rap veel mensen besmetten.
iceke schreef:We zullen binnen 14 dagen nog eens klappen.. eerst waren het de skiërs, dan de moslims, nu de wzc's..volgende week zijn het de Antwerpenaars of de Gentenaars
Wil je nu zeggen dat ik de skiërs de schuld gegeven heb van die epidemie?
Of de WZC's?
Neen, het gaat erover dat vanuit de Overheid men die skiërs moest gevraagd hebben om vrijwillig 2 weken in quarantaine te gaan na de krokus, niet alleen de skiërs overigens, maar al diegenen die in de toenmalige risicogebieden waren geweest.
Ik verwijt ook niet de Antwerpenaars dat er daar meer besmettingen zijn, dat komt gewoon omdat er daar meer mensen samengepakt zijn.
De WZC's heb ik ook niets verweten, wel dat de Overheid hen heeft laten stikken.
De moslims heb ik in deze nog niet vernoemd...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Provider

DarkV schreef:Pendelaar Sofie: "Ik denk dat ik nooit nog de trein zal willen nemen"

https://radio2.be/de-inspecteur/pendela ... -niet-moet
Ik lees in dat artikel niks over Corona-vrees. Alleen dat ze nu veel tijd uitspaart door thuis te werken. Das dus geen enkel verschil met de auto, of denk jij dat je met de auto direct van Wervik naar Brussel rijd?
Maar na de Corona zal er terug veel minder thuisgewerkt worden.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

Men maakt van onschuldige zaken, die binnen de regels vallen, al snel zaken die niet zouden kunnen. Ik ben 100% voorstander van de experts en hun regels MAAR deze regels moeten wel doenbaar/leefbaar blijven.
Eigenlijk zijn die regeltjes gemaakt om toe te laten dat 'de strijd' tegen het coronavirus op een enigzins draaglijke manier voor de bevolking kan ondergaan worden. Zo zijn de maatregelen een drietal weken geleden aangekondigd op 'een zachte manier'.

Zelf heb ik 40 jaar dienst erop in de verzorging, weliswaar niet in de direct medische tak ervan, maar toch voldoende geïnformeerd hoe je jezelf en je instrumenten moet beschermen tegen eventuele besmetting.
Dus durf ik stellen met zekerheid dat een viroloog bij deze ongekende en schijnbaar rondsnellende besmetting, eigenlijk van meet af aan wou dat 'het huis compleet dicht gaat'. Een overbelasting van de bestaande medische wereld was niet ondenkbaar indien dit niet zou gebeuren.

Politici zullen toen zeker met de handen in de haren hebben gezeten na dit te aanhoren, en voor of achter De Block gezegd, zij is degene met haar achtergrond die ook wel besefte wat eraan kwam. Aldus hebben politici en virologen een 'gulden' middenweg gekozen, waarbij de bevolking en economie het konden aanvaarden, zeker met die 'snoepjes' steunmaatregelen die ze erbij uitdeelden.

Je hoorde daarnet en gisterenavond in het nieuws wat er eventueel te gebeuren staat, indien het verslapt...
Ik maak me zorgen, toch zeker nadat ik het voorbije weekend die 'run' op het goeie weer zag...

En voor rotsvast overtuigde twijfelaars die denken dat besmettingen, niet alleen van Covid-19, niet snel overgaan op je, Google dan eens. We hebben vandaag een ongekend grote encyclopedie tot onze beschikking op het internet en wellicht staat er heelwat informatie hierover.

PS.: er staat bij mij een doos ijskreem in mijn diepvries! Lekker en altijd beschikbaar om te smullen in de voorjaarszon op mijn tuinbank.
Een vers ijsje kan later nog wel...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Het is de logica zelf dat men meer besmettingen heeft... waar er meer mensen wonen. In de woestijn zal het aantal besmettingen eerder meevallen :roll:

Mensen kunnen elkaar aansteken door contact dus hoe meer contacten hoe meer kans op besmetting. Dit doortrekken naar een in vraag stellen van steden is echter meer dan enkele bruggen te ver. Wil men iets doen aan de bevolkingsdichtheid dan moet men met minder mensen zijn, iemand een idee hoe we dat voor elkaar krijgen? Het probleem is trouwens ook gelinkt aan mobiliteit en niet enkel OV. Gaan we wagens en vliegtuigen afschaffen om een virusuitbraak te vermijden? Dit betekent ook dat we onze basis van onze economie moeten aanpakken, eeuwige groei.

Ziektes zijn een deel van het leven. Ze hebben altijd bestaan en zullen ook altijd bestaan zolang er iemand is die ziek kan worden. Natuurlijke selectie zorgt ervoor dat de zwaksten het eerste slachtoffer zijn. Dat is puur natuur. Survival of the fittest. Ook dit virus treft de zwaksten het hardst.

We kunnen maatregelen nemen maar deze zullen nooit een nulrisico betekenen. Het virus zit ook op het platteland en zelfs in afgesloten homes. Voor een deel moet je dit dus aanvaarden als een natuurlijk fenomeen. Niemand maakte drukte over de duizenden griepdoden voor deze crisis. De vele verkeersslachtoffers worden ook geduld. Het aantal doden door roken en alcohol en andere drugs zijn nog talrijker. Daar heeft een slachtoffer niets aan maar het is wel de harde natuurlijke wet.

De regels zijn ook niet opgesteld om zoveel mogelijk mensen gezond te houden maar wel om de besmettingen traag genoeg te laten verlopen opdat de zorg kan volgen. Dit zal ook niet het laatste virus zijn dat we zullen krijgen, we weten alleen niet welke en wanneer ze zullen toeslaan. Dat is nl inherent aan het leven, je kan sterven.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

timmermc schreef:PS.: er staat bij mij een doos ijskreem in mijn diepvries! Lekker en altijd beschikbaar om te smullen in de voorjaarszon op mijn tuinbank.
Een vers ijsje kan later nog wel...
Mooi, mijn vriesvakje van mijn koelkast zit vol met andere zaken: zakjes zelfgemaakte spaghettisaus bijvoorbeeld.
Waarom denkt iedereen toch altijd dat iedereen precies in dezelfde situatie verkeert als hijzelf?
Ik heb een tuin, dus iedereen heeft een tuin.
Zo werkt het niet.
Dizzy schreef:Dit doortrekken naar een in vraag stellen van steden is echter meer dan enkele bruggen te ver.
Toon mij nu eens in welk bericht iemand het bestaan van steden in vraag gesteld heeft.
Dat heb je hier ter plaatse verzonnen.
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”