Huidige setup:
cpu Ryzen 3 1200
graphics MSI R9 290 (niet de X variant)
mobo Asrock AB350M Pro4 R2.0
16 GB ram
dit systeem was bewust budget gekocht (vorig jaar), bedoeld om sporadisch een kleine upgrade te doen.
Recent heb ik geinvesteerd in een monitor met 2560*1440 resolutie. En dan vraagt de sporadische game (WoT, RDR2, Fortnite) om iets meer punch om dat nog in aanvaardbare qualiteit te draaien.
Nu heb ik volgende upgrade op het oog:
Ryzen 5 3600
OF
GTX 1660 Super OC
Wat is volgens jullie de meest zinvolle upgrade ?
upgrade advies
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 761 keer
- Bedankt: 252 keer
Je grafische kaart nu updaten, en dan kan je later je cpu nog upgraden: volgens geruchten komt Ryzen 3 (4XXX serie) voor desktops in september uit -- mogelijk ook compatibel met je huidige mobo (waarschijnlijk na BIOS update).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
- Bedankt: 120 keer
Wel dat dacht ik ook eerst (is uiteindelijk de goedkoopste ryzen die bestaant), maar volgens https://www.gpucheck.com/gpu/amd-radeon ... 200/ultra/ is de impact van de cpu op de fps minimaal...Sasuke schreef:Voor die games zou ik toch eerst de CPU upgraden. een Ryzen 3 is wel zeer pover en die R9 290 werkt nu niet optimaal daardoor.
En de cpu doet zonder problemen een goeie overclock
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
- Bedankt: 120 keer
Als ik dan verder vergelijk, dan is er (althans volgens die site) eigenlijk nauwelijks verschil. Beide upgrades zorgen voor nagenoeg dezelfde boost in fps. (3de kolom is upgrade GTX 1660 met huidige cpu; laatste kolom is upgrade Ryzen 5 met huidige grafische kaart)
Heel gekke vaststelling, want intuitief zou je dat absoluut niet verwachten.
Ik denk dat ik nu de voor de GTX 1660 ga.
Wat ik bespaar op elektriciteit met de nieuwe grafische kaart (TDP 125 W vs 275W), investeer ik dan later zoals cptKangaroo in een betere cpu.
thx
Heel gekke vaststelling, want intuitief zou je dat absoluut niet verwachten.
Ik denk dat ik nu de voor de GTX 1660 ga.
Wat ik bespaar op elektriciteit met de nieuwe grafische kaart (TDP 125 W vs 275W), investeer ik dan later zoals cptKangaroo in een betere cpu.

thx
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 761 keer
- Bedankt: 252 keer
Dat zal dan een zeer toevallige vergelijking zijn want een 1660 SUPER zal pakweg rond de 150% à 200% zitten van je framerates in 't algemeen tov van je R9 290 (afhankelijk van spel en resolutie).
Voor sommige games zal je cpu misschien een bottleneck zijn zoals Sasuke zegt, maar dan haal je gewoon het maximum uit je huidige systeem en geeft een latere upgrade van de cpu nog een extraatje op gpu vlak. Eventueel kan je je cpu wat overclocken en zien hoeveel dat scheelt.
Voor sommige games zal je cpu misschien een bottleneck zijn zoals Sasuke zegt, maar dan haal je gewoon het maximum uit je huidige systeem en geeft een latere upgrade van de cpu nog een extraatje op gpu vlak. Eventueel kan je je cpu wat overclocken en zien hoeveel dat scheelt.