Spelen met OBD2

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Op mijn Citroën Berlingo (bouwjaar 2012) zit, net zoals op alle auto's welke gebouwd zijn na 2001, de verplichte OBD poort. Onlangs dacht ik terug aan een experiment welke ik al lange tijd wou proberen (maar telkens vergat) : eens een OBD2 reader aansluiten op de auto en uit pure nieuwsgierigheid eens zien wat ik zoal kan uitlezen...

Op bol.com vond ik een vrij goedkope OBD scanner : https://www.bol.com/nl/p/obd2-scanner-b ... 3641/?s2a=
Omdat de OBD poort op mijn Citroën Berlingo achter een plastic beschermkap zit heb ik er een verlengkabel bij gekocht zodat ik de beschermplaat terug op zijn plaats kon duwen en de kabel er netjes achter kan geleiden : https://www.bol.com/nl/p/obd-verlengkab ... 5423/?s2a=

Ik weet dat de kabel duurder is dan de scanner, maar het feit dat het een platte kabel is (en dus mooi tussen het plastic kan zonder echt op te vallen) gaf toch de doorslag om deze te kiezen.

Qua apps heb ik er momenteel twee geïnstalleerd :
- InCarDoc : https://play.google.com/store/apps/deta ... dcardoctor
- Torque : https://play.google.com/store/apps/deta ... torquefree

Zijn er hier mensen met ervaring in spelen met de OBD2 poort of die betere apps kennen om te testen? Ik vond (raar maar waar) namelijk niks terug betreffende OBD op Userbase. Een zeldzaamheid ;-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Ik heb VCDS, uiteraard voor VAG ;-)
Vroeg of laat verdient dat zichzelf wel terug.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
krisken
userbase crew
userbase crew

Jij hebt wat, uiteraard voor wat? :D
Sorry, ik ben een totale autoleek, je zal dus één en ander moeten uitleggen vrees ik ;)

Telefonie = EDPnet + OVH
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

VCDS is zowat dé aftermarket voor alles van Volkswagen (Audi, Skoda, Seat, ...)

Aan een generieke OBD2 heb je niet veel aan, buiten enkele waarden af te lezen, foutcodes, het onderhoudslampje te resetten, ...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Vertaling: De windows-software VCDS (99 euro) voor Volkswagen AG.
Edward
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb een kabel met het NissanDatascan II-programma en een bluetooth module met een app op de smartphone.
Die app doet weinig meer dan de foutcodes uitlezen en eventueel verwijderen, wat dingetjes loggen, etc.
Het programma op de laptop heb ik speciaal gekocht omdat ik maar 1 sleutel bij mijn tweedehands Primera vond. Ik heb 25 € voor een nieuwe gesneden sleutel betaald en 50 AUD voor het programma, 10€ voor de kabel. ( in 2011) . Dat heb ik onmiddellijk terugverdiend want indertijd zou het me meer dan 170€ kosten bij de dealer. Wel met een bang hartje de enige sleutel gewist in Work Support en ze daarna allebei terug ingelezen met de immobilizercode. :banana:

Mijn schoonbroer wou mijn kabel ook eens proberen met zijn Mercedes. Hij heeft zijn hele leven aan auto's gewerkt, ook aan de mijne.
Hij durfde blijkbaar toch wat meer dan ik, maar heeft zo zijn hele auto geïmmobiliseerd. :bang:
Er was geen leven meer in te krijgen.
De dealer is de auto bij hem thuis moeten komen takelen om dan in de garage de software opnieuw in te lezen...
Ik heb hem maar niet gevraagd naar de faktuur.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Ik gebruik ODB Eleven, enkel VAG.
Handig om wat dingen aan te passen.

Start / stop werd uitgeschakeld,
alle lichten uit wanneer handrem opstaat,
volume van de uit fabriek afgeleverde soundbox op stil gezet,
achterlichten als daglichten ingeschakeld (standaard branden enkel voor voorlichten als daglicht)

Mijn schoonouders hebben een recente Citroen en vroegen of het mogelijk was de start stop bij hen ook uit te schakelen. Tijdens de zoektocht op het internet daar helaas geen info over gevonden.
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 109 keer

Ik gebruik ODB Eleven, enkel VAG.
Gebruik je dan de gewone versie of de pro versie? Zie dat beide beschikbaar zijn met een serieus prijsverschil?
Internet via Mobile Vikings
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

De Pro, maar met de first gen dongle. Een aantal jaar geleden kostte die rond de 50 EUR.
Juist even op hun site gaan kijken, blijkbaar hebben ze een nieuwe dongle die precies ook wat duurder is geworden, maar op termijn ook merken buiten de VAG groep zal ondersteunen. In de nieuwe Pro versie worden er 200 credits meegegeven.

Men via het 'coding' gedeelte alles manueel aanpassen, ofwel via hun 'one click' apps gaan waarvoor ze nog eens credits vragen.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Kan je zo carplay activeren op een gesuppoteerd model van VAG groep?
Want dat is maar ergens een code activeren, dacht ik
krisken
userbase crew
userbase crew

Mijn voornaamste bedoeling is om het verbruik van mijn Citroën Berlingo in de gaten te houden etc. Maar als ik zie dat je met bepaalde apps ook zaken als achterlichten constant aan kan instellen, dan komt het alleen maar interessanter ...

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”