Betere wifi-ervaring aanpassing door Proximus? (Smart Wifi)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 14 maa 2006, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 7 keer

Hey,

enkele dagen geleden heb ik een email aangekregen van Proximus:
Beste klant,

Draadloos surfen: je doet het steeds vaker en op steeds meer toestellen (smartphones, pc’s, printers, camera's, ...). Dat stelt jouw wifi-netwerk op de proef. Daarom gaven wij je modem een stevige boost.

Een betere wifi-ervaring

Beeld je een slimme wifi in die ...

• zich overal aanpast aan je verbruik,
• automatisch de beste frequentie kiest voor een stabiele maximale snelheid wanneer je van de ene kamer naar de andere wandelt,
• je toelaat gelijktijdig op verschillende toestellen te surfen met een optimale snelheid.

Wel, voortaan heb je deze nieuwe wifi bij jou in je zaak of op kantoor!

Een recente software-update heeft je wifi-modem immers intelligent gemaakt. Zelf hoef je dus helemaal niets te doen.
Nu heb ik sinds ongeveer een week ook problemen dat mijn netwerk intern vertraagd lijkt te zijn.
Mijn RasPi kan geen film meer streamen van mijn NAS zonder haperingen, wifi lijkt soms ook vrij traag.
Zeer frustrerend!

Hun webpagina over deze aanpassing blinkt ook uit in onduidelijkheid:
https://www.proximus.be/nl/id_cb_smart_ ... -wifi.html
EDIT: dit heb ik ook nog gevonden: https://www.proximus.be/support/en/id_s ... ximus.html

Ik vraag me dus af waar het hier eigenlijk om gaat en wat ik kan doen om dit te verbeteren.
Ik ben ook niet zeker of het aan deze aanpassing ligt, kan natuurlijk RasPi zijn, mijn NAS of andere componenten ertussen.
Maar zelf heb ik niets anders aangepast, enkel deze email van Proximus wijst op een verandering.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16395
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 15 keer

Algemene bewoordingen als "vrij traag" en "vertraagd" zijn niet echt handig om een oorzaak te vinden.
- doe eens een speedtest naar buiten (WAN) -> upload, download, ping?
- doe eens een interne speedtest (LAN) -> upload, download, ping?
- herhaal die testen wanneer je vindt dat uw netwerk soepel gaat en opnieuw als je vindt dat het traag gaat
- hoe zijn uw RasPi en uw NAS aangesloten en/of welke frequenties ondersteunen die?

Sowieso ben ik eerder fan van een modem en router/AP in eigen beheer, dan komt er niemand ongevraagd prutsen aan uw netwerk.
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 14 maa 2006, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 7 keer

Extern netwerk is momenteel het probleem niet.
Het is het interne netwerk dat problemen geeft.
Een speedtest naar het Internet gaat me dus niet veel helpen.
Hoe kan ik een interne speedtest doen? En dan liefst van zowel op mijn laptop als op mijn RasPi?
Bijkoment probleem is ook dat mijn RasPi beneden bij mijn TV staat (via wifi aan de BBox3) en mijn NAS (DS218+) op zolder staat.
Kan ik dus niet gemakkelijk zien of de NAS een load heeft. Normaal niet.

Ik weet dat de termen vaag zijn, maar 2 weken geleden had ik een goed werkend netwerk en nu ineens niet meer.
Zelf heb ik niets aangepast, maar ik heb wel de email van Proximus gekregen dat zij een 'verbetering' hebben doorgevoerd.
Mijn ervaring heeft me al lang geleerd dat dingen niet zo maar plots slechter worden, maar meestal een specifieke oorzaak hebben.
Dus wil ik duidelijk hebben wat die verbetering is. En hier zitten toch heel wat experten kennelijk.
Gebruikersavatar
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 996
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Kan misschien zijn dat uw toestellen nu automatisch die 2.4 en 5Ghz kanalen kiezen ofzo? En dat ze dat dan uitpakken als verbetering.
Misschien eens kijken naar de settings van uw Bbox?
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.11
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4331
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Smart wifi Is "One SSID" dus zowel wifi 2.4 als wifi 5.0 heeft als SSID de naam "Wifi-2.4-****"
Je moet je toestellen die verbonden waren op wifi-5.0, opnieuw verbinden met de wifi-2.4.
Bij eventuele wifi problemen laat Proximus wel de mogelijkheid om langs de B-Box zijn Use Interface "One SSID" aan of uit te zetten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18440
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

Chris_147 schreef:Ik vraag me dus af waar het hier eigenlijk om gaat en wat ik kan doen om dit te verbeteren.
Waar het om gaat is dat Proximus op jouw B-box3 "One SSSID" (WAVE) heeft geactiveerd.
  • Voordeel is (volgens Proximus) dat jouw WiFi "intilligenter" wordt ("Smart" Wifi): automatische keuze tussen 2.4 GHz en 5 GHz band, roaming tussen AP's, enz.
  • Nadeel is dat jij niet meer kan kiezen welke WiFi band je wilt gebruiken (beide hebben dezelfde naam).
  • Bijkomend ongemak: bij de automatisch omschakeling heeft Proximus de SSSID van jouw 2.4 GHz genomen als de benaming voor beide frequenties, met als gevolg dat sommige klanten denken dat hun 5 GHz WiFi niet meer werkt :(
Als je denkt dat dit de oorzaak is van jouw probleem, dan moet je gewoon via de Web GUI van jouw B-Box3 (192.168.1.1), One SSSID (WAVE) deactiveren: klik op de One SSSID (Wave) banner en dan op "OK".

Hiermee is One SSSID uitgeschakeld, en kan je normaal terug:
  • - verschillende namen kiezen voor de verschillende frequenties
    - zelf WiFi kanalen wijzigen
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16395
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 15 keer

Chris_147 schreef:Hoe kan ik een interne speedtest doen? En dan liefst van zowel op mijn laptop als op mijn RasPi?
Vanop je pc naar je NAS, naar je modem (bv ping), naar eender welk toestel.
Bijkoment probleem is ook dat mijn RasPi beneden bij mijn TV staat (via wifi aan de BBox3) en mijn NAS (DS218+) op zolder staat.
Dat hoeft geen "bijkomend probleem" te zijn, dat is gewoon uw netwerksetup.
Sowieso is aansluiten op UTP beter, maar
- dat is niet uw vraag, uw vraag is dat uw netwerk naar uw gevoel slechter bolt dan voorheen
- ik ga er vanuit dat je om een goede reden daarvoor gekozen hebt (en je hoeft u daar niet voor te verantwoorden)
Kan ik dus niet gemakkelijk zien of de NAS een load heeft. Normaal niet.
Via de webinterface van de NAS?
Mijn ervaring heeft me al lang geleerd dat dingen niet zo maar plots slechter worden, maar meestal een specifieke oorzaak hebben.
Het kan zomaar een andere oorzaak hebben, een random lijstje van "vergezochte" oorzaken die ik zelf al ben tegengekomen
- buurman die een nieuwe AP plaatst, waardoor uw wifi verspringt telkens hij die AP aan zet of gebruikt
- drivers van de AP of net van de client die recentelijk geüpdate zijn (al dan niet volautomatisch)
- "breedte" van het wifikanaal dat voor problemen zorgt
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4331
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

PS: Het zijn enkel de nieuwe stock modems die voor Smart wifi, de Proximus-Home SSID hebben.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18440
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

heist_175 schreef:Het kan zomaar een andere oorzaak hebben, een random lijstje van "vergezochte" oorzaken die ik zelf al ben tegengekomen ...
Ik denk dat je een ingrijpende wijziging van de WiFi instellingen (zoals One SSSID) - die ongevraagd door Proximus op jouw router gepushet worden - aan dat lijstje mag toevoegen :wink: ...
De TS kan dat eenvoudig testen, door de "One SSSID" eens uit te zetten ?
Of de tip van jachlo: toestellen die verbonden waren op wifi-5.0, opnieuw verbinden met de wifi-2.4 (of de One SSSID naam).
Als ik het goed lees, is het vooral het streamen tussen NAS en RPI dat problemen geeft: is er geen mogelijkheid om jouw RPI via UTP aan te sluiten (kleine switch achter je TV) zoals h_175 voorstelde ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 14 maa 2006, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 7 keer

In eerste instantie lijkt toch Smart Wifi / One SSSID de boosdoener te zijn.
Dit uitgezet en 10 minuutjes kunnen kijken zonder haperingen.
Bleek toch al 39 dagen geleden geïnstalleerd te zijn (ik neem aan de BBox daarvoor moest herstarten), dus toch wat fout met mijn geheugen.

Andere factoren zouden inderdaad ook mogelijk zijn.
Maar mijn buren zitten niet zo dichtbij, op +10 jaar nooit storing gehad, ook geen nieuwe netwerken gezien, dus dat leek me straf.
Mijn ervaring is dat als er ineens iets niet meer goed werkt, ergens iets aangepast is.
Kon zijn dat LibreElec ineens een update had gedaan, maar dat emailtje van Proximus vond ik toch verdachter. (Je moet ergens beginnen onderzoeken)

Kabel is inderdaad beter, maar dan moet ik daar weer een switch zetten, die weer stroom nodig heeft, lampjes die aan het flikkeren zijn, ...
Allemaal op te lossen, maar Wifi heeft altijd al goed gewerkt, waarom dan moeite doen?

Anyway, bedankt allemaal voor de hulp!
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”