Mening over nieuwe game pc samenstelling
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
Er zijn meer eigenschappen aan RAM dan enkel hoeveel GB het is. De snelheid en latency zijn minstens even belangrijk, zeker bij ryzen3 CPU's die echt wel baat hebben bij sneller RAM. Voor de snellere modules met lagere latency zit je al snel rond de €500 en meer voor 32GB in totaal.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
Idem hier, maar ik val altijd terug op WOT en dat na jaren trouwe FPS speler geweest te zijn... Nadeel van wot, wow en wows is dat 1 enkel spel al vaak enkele minuten duurt. Sommige lopen zelfs uit tot 15 minuten dus 4-5 spelletjes en je uur is voorbij en dan ben ik nog maar een zeer gemiddelde speler.Unicorn1 schreef:ik zit hier met meer dan 30 andere games en ik speel ze bijna nooit omdat alle tijd naar 1 game gaat (wow). En de overige tijd is films en series kijken enz...
Ram 400 euro? Serieus, naar welke winkel is diene geweest jong allee haha, ram is echt niet zo duur ze en 32GB is vind ik overkill.
16GB is voldoende voor de moment. IK denk dat ik nu maar 8GB heb in de laptop en ik merk eerlijk gezegd geen problemen.
Nu, voor wargaming spellen heb je ook geen hyper zwaar systeem nodig.
Jep, was zeer duur geheugen, ik zever niet, kijk nog maar eens naar huidige geheugenlatjes, 4133 DDR4 geheugen bvb... zit heel duur spul tussen en een jaar geleden waren de prijzen ook nog een stukje hoger...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
De prijs van RAM schiet nogal hard omhoog als je meer dan 3200Mhz wil gaan. De sweet spot voor Zen2 zit momenteel op een degelijk setje van 3600MHz met een ~CL15-16.
Als je daarbovenop ook nog van die silly RGB shizzle op je RAM wilt, drijft dat de prijs ook omhoog natuurlijk.
All in all is 400€ voor RAM alleen niet zo extreem veel als je echt high end wil gaan voor 32GB.
Mijn 32GB (en ja ik ben deliberately voor 32GB gegaan, heb ~10j met 16GB gedaan en zat al een jaar of 2 uit te kijken naar 32GB omdat ik altijd RAM te kort kwam) heeft ongeveer 200€ gekost toen ik het in augustus kocht bij Alternate.
3000MT CL15 kitje van 2*16GB sticks. XMP profiel werkt spijtig genoeg niet op m'n Aorus X570 Pro, geraakt niet voorbij POST maar als ik alles manueel instel kan ik het zelfs overclocken zonder issues. Het draait momenteel op 3200 en 15-15-15-35-1.
( https://www.alternate.be/G-Skill/32-GB- ... ct/1230515? )
Als de timings wat minder strak mogen kan je gerust al kijken naar een ~100-120€ voor een setje van 32GB. Dit zou dan perfect zijn voor een homelab server. Voor een desktop PC welke ook aan gaming doet, en voornamelijk met Ryzen CPU's telt, hoe strakker de timings en hoe hoger de MT (totop een bepaald punt), des te beter.
Ik verschiet er dus niet van dat je 400€ aan 1 setje van 32GB kan opdoen hoor. Al helemaal als je naar (snel) ECC ram gaat kijken.
Alsook, niet vergeten dat RAM maar vanaf dit jaar in prijs terug wat is gezakt. Vorig jaar betaalde je die prijs (200€+) voor een deftig 16GB kitje...
Als je daarbovenop ook nog van die silly RGB shizzle op je RAM wilt, drijft dat de prijs ook omhoog natuurlijk.
All in all is 400€ voor RAM alleen niet zo extreem veel als je echt high end wil gaan voor 32GB.
Mijn 32GB (en ja ik ben deliberately voor 32GB gegaan, heb ~10j met 16GB gedaan en zat al een jaar of 2 uit te kijken naar 32GB omdat ik altijd RAM te kort kwam) heeft ongeveer 200€ gekost toen ik het in augustus kocht bij Alternate.
3000MT CL15 kitje van 2*16GB sticks. XMP profiel werkt spijtig genoeg niet op m'n Aorus X570 Pro, geraakt niet voorbij POST maar als ik alles manueel instel kan ik het zelfs overclocken zonder issues. Het draait momenteel op 3200 en 15-15-15-35-1.
( https://www.alternate.be/G-Skill/32-GB- ... ct/1230515? )
Als de timings wat minder strak mogen kan je gerust al kijken naar een ~100-120€ voor een setje van 32GB. Dit zou dan perfect zijn voor een homelab server. Voor een desktop PC welke ook aan gaming doet, en voornamelijk met Ryzen CPU's telt, hoe strakker de timings en hoe hoger de MT (totop een bepaald punt), des te beter.
Ik verschiet er dus niet van dat je 400€ aan 1 setje van 32GB kan opdoen hoor. Al helemaal als je naar (snel) ECC ram gaat kijken.
Alsook, niet vergeten dat RAM maar vanaf dit jaar in prijs terug wat is gezakt. Vorig jaar betaalde je die prijs (200€+) voor een deftig 16GB kitje...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 170 keer
Ik weet dat ik april 2018 voor een setje 32 GB 3000 mhz rond 400 euro betaalde.
Als je kijkt naar dit prijsverloop.
https://nl.hardware.info/geheugenmodule ... kit.320720
Als je kijkt naar dit prijsverloop.
https://nl.hardware.info/geheugenmodule ... kit.320720
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Er zijn zelfs rechtzaken geweest ivm price fixing van RAM eigenlijk.
GamersNexus heeft daar een paar goede reportages over gemaakt in die tijd. Over hoe bijvoorbeeld een kitje van 16GB dat ze een dik aantal jaar eerder hadden aangekocht, nog altijd dezelfde prijs was if not more zovele jaren later.
Het is inderdaad jarenlang slecht geweest voor RAM aan een deftige prijs aan te kopen.
GamersNexus heeft daar een paar goede reportages over gemaakt in die tijd. Over hoe bijvoorbeeld een kitje van 16GB dat ze een dik aantal jaar eerder hadden aangekocht, nog altijd dezelfde prijs was if not more zovele jaren later.
Het is inderdaad jarenlang slecht geweest voor RAM aan een deftige prijs aan te kopen.