Ik zoek een oplossing op een bij een knopdruk een commando naar een seriële poort (RS232) te sturen. ENKEL dat, en zal ook geen vraag naar extra functionaliteit komen. Daar zijn tegenwoordig zoveel verschillende apparaatjes voor dat ik me afvraag wat op dit moment de beste oplossing is.
Arduino Uno, ESP32, ESP8266, Beetle, zelfs een Raspberry,...
Ik dacht aan een NodeMCU v3, gecombineerd met een MAX3232 bordje om met RS232 spanningen overweg te kunnen.
Of zijn er betere oplossingen? Prijsverschil tussen al die bordjes is nauwelijks een paar eur dus da's niet echt een argument. Het moet vooral stabiel zijn.
Drukknop naar serieel commando
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Serieel als in serieel naar USB?
Het 0-5V zoals de meeste van deze converters mee werken (zonder volwaardige spanning).
Of wil je echt de volledige -11 tot +11 volt.
PS:
Ik zou gaan voor een simpele Arduino (stabiel) en bijvoorbeeld zo'n converter:
https://www.aliexpress.com/item/3284235 ... b201603_55
Ik wil je eventueel wel helpen met wat programmatie (en te optimaliseren naar slaapstand) als je dat niet echt ziet zitten.
Het 0-5V zoals de meeste van deze converters mee werken (zonder volwaardige spanning).
Of wil je echt de volledige -11 tot +11 volt.
PS:
Ik zou gaan voor een simpele Arduino (stabiel) en bijvoorbeeld zo'n converter:
https://www.aliexpress.com/item/3284235 ... b201603_55
Ik wil je eventueel wel helpen met wat programmatie (en te optimaliseren naar slaapstand) als je dat niet echt ziet zitten.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 146 keer
Echt serieel. Een apparaat dat vroeger via een Crestron controller over RS232 werd aangestuurd, moet nu met enkele drukknoppen gestuurd kunnen worden. De Crestron deed niet meer dan een druk op een touchscreen vertalen naar een serieel commando. Zowel de Crestron als het apparaat dat aangestuurd moet worden zetten ~ 11 volt op hun seriële poort. Het is me niet helemaal duidelijk of ik die 11V zelf moet genereren of dat de MAX3232 dat probleem oplost.
Zou je dan de Arduino Uno nemen? Enige reden waarom je die zou verkiezen boven de zelfs nog goedkopere ESP8266?
Zou je dan de Arduino Uno nemen? Enige reden waarom je die zou verkiezen boven de zelfs nog goedkopere ESP8266?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Er is bvb dit;
https://www.antratek.be/rs232-to-ttl-co ... m8QAvD_BwE
Dat is een MAX3232 die je op een arduino kan aansluiten.
Zelfs een arduino is overkill maar wel gemakkelijk te programmeren en eventueel aan te passen.
J.
https://www.antratek.be/rs232-to-ttl-co ... m8QAvD_BwE
Dat is een MAX3232 die je op een arduino kan aansluiten.
Zelfs een arduino is overkill maar wel gemakkelijk te programmeren en eventueel aan te passen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Even verder gelezen; de MAX3232 kan van 3,3V (of 5V) 10V maken door de condensatoren op de print. Wel verdacht: volgens Maxim kost dat IC 2,4 dollar/stuk terwijl de Aliexpres print aanzienlijk minder kost. Dat zal dus wel een imitatie zijn 

- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
- Bedankt: 230 keer
- Recent bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Waarvoor moet het juist dienen? Ik heb een Creston -bordje voor het aansturen van een beamer. Toen ik de beamer moest vervangen heb ik er op gelet dat de nieuwe beamer hetzelfde protocol sprak (toch wat aan/uit betreft).
Misschien dat we dan gerichter kunnen meedenken.
Misschien dat we dan gerichter kunnen meedenken.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
Een vergaderzaal waar de verlichting vroeger werd aangestuurd door een domoticasysteem. Er stond een Crestron systeem met touchscreen waarmee je oa verlichting kon, beamer opzetten, bron selecteren, geluidsvolume instellen,... Alle lampen hebben hun eigen dimmer, die via een voorloper van DALI wordt aangestuurd. De Crestron heeft een seriële verbinding naar een aantal apparaten, waaronder een convertor van serial naar dat soort DALI (enfin, eerst naar een ander protocol dat dan nog eens vertaald wordt, maar dat stuk is ok). De Crestron en al het andere materiaal is al een tijdje weg en de lichten moeten nu een gewone drukknop bediend kunnen worden.
Het systeem is 20 jaar oud, en het elegantste zou zijn om alle dimmers te vervangen door iets dat DALI spreekt, maar blijkbaar moet dan het gehele gyprocplafond afgebroken worden en dat zijn ze niet van plan.
Ik heb ondertussen de seriële parameters van die convertor achterhaald (databits, parity, in die tijd was blijkbaar niet altijd alles 9600 8N1
) en ik heb de boodschappen die de Crestron genereert kunnen onderscheppen. Dus nu moet ik nog iets fabriceren dat diezelfde boodschappen terug maakt bij een druk op de knop.
Het systeem is 20 jaar oud, en het elegantste zou zijn om alle dimmers te vervangen door iets dat DALI spreekt, maar blijkbaar moet dan het gehele gyprocplafond afgebroken worden en dat zijn ze niet van plan.
Ik heb ondertussen de seriële parameters van die convertor achterhaald (databits, parity, in die tijd was blijkbaar niet altijd alles 9600 8N1

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 216 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Al eens gewoon geprobeerd via pc? Is de snelste test... En aangezien een seriële console nog steeds de nummer 1 debug interfaces is, vermoed ik dat elke microcontroller wel aan uw eisen voldoet
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 8 keer
De kleinste, al de rest is overkill, toch ?
Een arduino nano ofzo.
J.
Een arduino nano ofzo.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- honda4life
- Moderator
Of zelfs eerder een pro mini.
Heb je wel een afzonderlijke programmer nodig maar is ook de kost niet hé.
Heb je wel een afzonderlijke programmer nodig maar is ook de kost niet hé.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
Okay.
Wat is eigenlijk het verschil tussen
https://www.hobbyelectronica.nl/product ... ble-ch340/
en
https://www.hobbyelectronica.nl/product ... ompatible/
behalve dan de gesoldeerde pinnen?
Eén van de nadelen aan die bordjes is wel dat die minstens 6 volt voeding moeten hebben terwijl ik al 5V voor de MAX3232 nodig heb. Dan zou ik dus twee voedingen moeten voorzien.
Deze https://www.hobbyelectronica.nl/product ... p8266-12e/ heeft als voordeel dat die rechtstreeks op 5V gevoed kan worden.
Of is daar een mouw aan te passen bij de Arduino?
Wat is eigenlijk het verschil tussen
https://www.hobbyelectronica.nl/product ... ble-ch340/
en
https://www.hobbyelectronica.nl/product ... ompatible/
behalve dan de gesoldeerde pinnen?
Eén van de nadelen aan die bordjes is wel dat die minstens 6 volt voeding moeten hebben terwijl ik al 5V voor de MAX3232 nodig heb. Dan zou ik dus twee voedingen moeten voorzien.
Deze https://www.hobbyelectronica.nl/product ... p8266-12e/ heeft als voordeel dat die rechtstreeks op 5V gevoed kan worden.
Of is daar een mouw aan te passen bij de Arduino?
- honda4life
- Moderator
Koop op Aliexpress/ebay als 3 weken kan wachten.
Je kan alles rechtstreeks via 5V voeden (USB-poort handig in dat geval?),
Ofwel de spanningsregelaar gebruiken van het Arduino board die alles tussen de 6 en 32V omzet naar 5V (ideaal voor de MAX232 te voeden).
CH340 is ook een USB > serieel omvormer, iets minder populair/goed? als FTDI en zo vast wel iets goedkoper.
Ik weet niet of het aan te bevelen is de hardwarematige seriële poort te gebruiken die verbonden is aan deze omvormer en die je bovendien ook nog eens wil gebruiken voor je toepassing.
> Software seriële poort gebruiken of overgaan naar een Pro Mini (zonder seriële omvormer).
Van waar ben je trouwens?
Je kan alles rechtstreeks via 5V voeden (USB-poort handig in dat geval?),
Ofwel de spanningsregelaar gebruiken van het Arduino board die alles tussen de 6 en 32V omzet naar 5V (ideaal voor de MAX232 te voeden).
CH340 is ook een USB > serieel omvormer, iets minder populair/goed? als FTDI en zo vast wel iets goedkoper.
Ik weet niet of het aan te bevelen is de hardwarematige seriële poort te gebruiken die verbonden is aan deze omvormer en die je bovendien ook nog eens wil gebruiken voor je toepassing.
> Software seriële poort gebruiken of overgaan naar een Pro Mini (zonder seriële omvormer).
Van waar ben je trouwens?
-
- Elite Poster
Het kan geen drie weken wachten, ik zou het volgende week willen installeren. Ik heb de nodige elektronica-ervaring dus dat gaat wel lukken.
Ik hou er niet van om extra verbruikers bij op van die kleine bordjes te hangen, maar het verbruik van een max3232 is beperkt tot enkele milliamperes dus dat gaat geen probleem zijn, bedankt voor de suggestie
De CH340 zou als nadeel hebben dat je een driver moet installeren, terwijl de "gewone" Arduino een wat duurdere FTDI 1146-C gebruikt. Da's maar één keer. Either way hangt er een convertor aan de seriële poort, dus of dat dan veel verschil maakt...
Ik ben van de Antwerpse Kempen.
Ik hou er niet van om extra verbruikers bij op van die kleine bordjes te hangen, maar het verbruik van een max3232 is beperkt tot enkele milliamperes dus dat gaat geen probleem zijn, bedankt voor de suggestie

De CH340 zou als nadeel hebben dat je een driver moet installeren, terwijl de "gewone" Arduino een wat duurdere FTDI 1146-C gebruikt. Da's maar één keer. Either way hangt er een convertor aan de seriële poort, dus of dat dan veel verschil maakt...
Ik ben van de Antwerpse Kempen.
-
- Elite Poster
Even een update. Blijkbaar is de convertor defect, want die geeft een foutmelding en zelfs als ik de oude Crestron terug aansluit werkt het nog steeds niet. DUs de "serial command generator" plannen zijn even opgeborgen. Ik heb een alternatieve oplossing gevonden in de vorm van een toestelletje dat op basis van een druktoets dimcommando's kan versturen, waardoor heel de oude setup verwijderd kan worden. Maar toch allemaal bedankt voor het meedenken!