Beste mede-ub'ers
Sedert enige tijd worden we geonfronteerd met een raar fenomeen op onze vaste telefoon doch voor de technici onder jullie misschien niet zo eigenaardig.
Als vaste telefoon gebruiken we al jaren een Giga-set van Siemens met 3 DECTS. Het toestel werkt, m.a.w. we kunnen bellen en gebeld worden maar ... Meermaals per dag horen we 1 biep geluid en nadien gaat het envelopje op het toestel aan en uit net zoals wanneer je een oproep gemist hebt. Op het display verschijnt "nummer onbekend".
Bij de TN- helpdesk gaf men aan dat dit te maken had met de voicemail en daar heeft men het aantal beltonen verlengd vooraleer de berichtendienst in werking treedt. Bij Telenet en uit onze afrekening blijkt dat er geen andere (kwaadwillige) oproepen zijn buiten de nummers die wij herkennen.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat we verbouwd hebben en dat de elektricien een utp-kabel die klaar zat gebruikt heeft ipv. een telefoonkabel heeft om de tel aansluiting in de modem te verbinden met de aansluiting op de muur. Vanaf het aansluitdoosje op de muur werken we met de bij de tel. geleverde kabel die we al jaren probleemloos gebruiken.
Ik dacht al aan een kortsluiting in de NIKO- inbouw telefoon aansluiting maar dan zou er toch permanent een probleem moeten zijn? Iemand enig idee van wat hier aan de hand kan zijn want bij telenet geraak ik niet verder.
Dank voor jullie suggesties.
Raar fenomeen vaste telefonie
-
- Elite Poster
- Berichten: 2496
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
- Bedankt: 142 keer
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 6966
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 684 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Dat klinkt als een 'glitch' op de analoge uitgang van Telenet. Iets gelijkaardigs is elders beschreven ivm een FritzBox.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- broke23
- Premium Member
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 25 keer
exact, wij hebben dat voor met onze fritz dect telefoon op onze fritz achter een proximus lijn ...Joe de Mannen schreef:Dat klinkt als een 'glitch' op de analoge uitgang van Telenet. Iets gelijkaardigs is elders beschreven ivm een FritzBox.
J.

-
- Elite Poster
- Berichten: 2496
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
- Bedankt: 142 keer
Dank voor jullie reactie.
Wat doe je aan een "glitch" om die te verhelpen ... ?
Wat doe je aan een "glitch" om die te verhelpen ... ?
-
- Moderator
- Berichten: 18433
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
- Bedankt: 3746 keer
- Recent bedankt: 18 keer
"glitch" is inderdaad het perfecte woord voor dit fenomeen: een kleine korte storing op de gelijkspanning van de analoge lijn, die door het toestel - ten onrechte - geinterpreteerd wordt als een binnenkomende oproep.
Dan weet je of de elektricien iets verkeerd gedaan heeft met de verlenging van de telefoonaansluiting tijdens de verbouwing.
Indien dit geen oplossing is: Telenet contacteren voor een nieuwe modem.
Zoek ook eens op "phantom calls" of "spookoproepen" in de FritzBox topics
Daar staan ook eventuele oplossingen die zouden kunnen werken om de "glitch" op te vangen (polariteit wisselen, RC kring, ...).
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=49675#p695231
Maar eigenlijk moet Telenet dat oplossen!
Eerst trachten te weten te komen waar die storing vandaan komt. Ik zie 2 mogelijkheden:koenraaddeconinck schreef:Wat doe je aan een "glitch" om die te verhelpen ...
- de kabel die de RJ11 uitgang van modem verbindt met de inbouwdoos is niet goed aangesloten, of ligt in de omgeving (of samen) met een elektrische kabel, en vangt storingen op (in/uit schakelen van een verbruiker)
- het komt uit de modem.
Dan weet je of de elektricien iets verkeerd gedaan heeft met de verlenging van de telefoonaansluiting tijdens de verbouwing.
Indien dit geen oplossing is: Telenet contacteren voor een nieuwe modem.
Zoek ook eens op "phantom calls" of "spookoproepen" in de FritzBox topics
Daar staan ook eventuele oplossingen die zouden kunnen werken om de "glitch" op te vangen (polariteit wisselen, RC kring, ...).
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=49675#p695231
Maar eigenlijk moet Telenet dat oplossen!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2496
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
- Bedankt: 142 keer
Beste Filip
Dank voor uw zeer deskundige uitleg zoals altijd.
Houd u op de hoogte!
Dank voor uw zeer deskundige uitleg zoals altijd.
Houd u op de hoogte!
-
- Elite Poster
- Berichten: 2496
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
- Bedankt: 142 keer
Beste allen,
Bij deze de afloop: na 3 checks verzekerde de technieker me dat er niets mis was met zijn utp- bekabeling. Aansluiting op de modem rechtstreeks, loste het probleem ook niet op.
Toen ik de klantendienst van TN belde voor de 4° X, zei de dame in kwestie me na een 10- tal minuten dat ze iets ging uit zetten waarvan ze dacht dat het niet mocht ingeschakeld zijn maar de technische achtergrond kende ze niet. Ik ken dus de oorzaak niet maar ... mijn probleem is sedertdien wel opgelost. Alleen mag Joost dus weten wat hier aan de hand was.
Bij deze de afloop: na 3 checks verzekerde de technieker me dat er niets mis was met zijn utp- bekabeling. Aansluiting op de modem rechtstreeks, loste het probleem ook niet op.
Toen ik de klantendienst van TN belde voor de 4° X, zei de dame in kwestie me na een 10- tal minuten dat ze iets ging uit zetten waarvan ze dacht dat het niet mocht ingeschakeld zijn maar de technische achtergrond kende ze niet. Ik ken dus de oorzaak niet maar ... mijn probleem is sedertdien wel opgelost. Alleen mag Joost dus weten wat hier aan de hand was.