Beste UB leden,
Op een vereniging waar ik actief bent staat een (oude) synology DS112+ met een interne schijf van 1TB, en via de USB poort is er nog een tweede schijf van 1TB extra aangesloten. Het is een wat historisch gegroeide situatie : een 5-tal jaar geleden had men de externe schijf gekocht om foto's van activiteiten op te slaan, en nu wilt men deze ook delen onder de leden, en de leden de mogelijkheid geven om de foto's die zij hebben op deze schijf te bewaren. De interne schijf dient dan weer voor alles wat de VZW aangaat : boekhouding, ledenlijst, AV documenten, RvB documenten, ...
Toen men mij vroeg of er een backup voorzien was mocht alles afbranden, heb ik voorgesteld om deze NAS via Hyperbackup te backuppen naar mijn NAS (eveneens Synology) thuis. Dit werkt reeds een tijdje zeer goed.
Nu wilt men ook de externe schijf (met de foto's) backuppen. Voor mij was dit geen probleem maar nu blijkt dat deze USB share niet verschijnt in het Hyperbackup scherm. Daar zie ik enkel de gedeelde mappen in staan?
Synology Hyper Backup + USB Share
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Denk niet dat DSM dat kan met externe storage
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
- Bedankt: 135 keer
Via deze omweg moet het mogelijk zijn:
1/ interne schijfruimte vergroten
2/ foto's op een interne share plaatsen dankzij de extra vrije ruimte
3/ een synchronisatie-tool gebruiken om de externe schijf te synchroniseren met de interne share (bv: rsync)
4/ dezelfde interne share nu backuppen via hyperbackup
1/ interne schijfruimte vergroten
2/ foto's op een interne share plaatsen dankzij de extra vrije ruimte
3/ een synchronisatie-tool gebruiken om de externe schijf te synchroniseren met de interne share (bv: rsync)
4/ dezelfde interne share nu backuppen via hyperbackup
- TimoLimo
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 42 keer
Geen idee of het mogelijk is, just thinking out loud: in een gedeelde map, een symbolic link creëren naar de USB-drive?
En hopelijk kan je dan via HyperBackup deze symbolic link selecteren om te backuppen?
Dacht dat dit niet mogelijk was om symbolic links via File Manager te beheren, maar wel via SSH? Bijkomend moet je misschien de /etc/rc.local aanpassen om de mount definitief te maken, anders verdwijnt de link bij een reboot?
Edit: toch nog even over nagedacht. File Manager toont geen symlinks, dus ik vermoed dat die dan ook via HyperBackup niet te selecteren zijn.. Worth a try, maar vermoedelijk werkt het niet..
En hopelijk kan je dan via HyperBackup deze symbolic link selecteren om te backuppen?
Dacht dat dit niet mogelijk was om symbolic links via File Manager te beheren, maar wel via SSH? Bijkomend moet je misschien de /etc/rc.local aanpassen om de mount definitief te maken, anders verdwijnt de link bij een reboot?
Edit: toch nog even over nagedacht. File Manager toont geen symlinks, dus ik vermoed dat die dan ook via HyperBackup niet te selecteren zijn.. Worth a try, maar vermoedelijk werkt het niet..
- krisken
- userbase crew
Dat je de interne disk kan vervangen door iets groter had ik natuurlijk al door, maar ik wou eerst kijken welke oplossingen er zijn/waren zonder meteen geld uit te geven.
Telefonie = EDPnet + OVH
- krisken
- userbase crew
Dat zou kunnen, al moet ik zeggen dat ik niet zo bekend ben met synchronisatie tools?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 45 keer
Hier staat uitgelegd hoe je dat kunt doen op de synology:
https://www.synology.com/en-global/know ... file_rsync
Je zou de rsync in de crontab kunnen zetten en zo er voor zorgen dat dit automatisch gebeurt. Ik neem aan dat de rsync wel zal werken voor de usb drive als je het uitvoert vanop de te backuppen Synology.
https://www.synology.com/en-global/know ... file_rsync
Je zou de rsync in de crontab kunnen zetten en zo er voor zorgen dat dit automatisch gebeurt. Ik neem aan dat de rsync wel zal werken voor de usb drive als je het uitvoert vanop de te backuppen Synology.