Ik wil jullie mening eens graag horen.
Ik kocht 5 jaar geleden een Synology DS214 met 2x WD RED 2TB.
Na ongeveer 1,5 jaar gaat Disk 1 kapot. Wordt vervangen door een nieuwe WD RED 2TB (disk 3). Enkele maanden later gaat ook Disk 2 kapot. De NAS gaat de kast in wegens aankoop van iets anders/zwaarder.
Na 2 jaar in de kast gelegen te hebben, besluit ik de NAS opnieuw te gaan gebruiken. De kapotte Disk 2 wordt vervangen door een Seagate (nas-editie) 2TB (disk 4).
Half jaar later: Disk 3 gaat kapot. Wordt vervangen.
Half jaar later (ongeveer nu): Disk 4 gaat kapot.
Omgevingsomstandigheden: Fan-settings hebben altijd op het maximum gestaan. Hebben hier thuis altijd in ruimte gestaan, koeler dan 25°. Ik heb nog een aantal disks die al meer dan 5 jaar in dezelfde omstandigheden gebruikt worden en niet kapot gaan. De oudste doet het al meer dan 10 jaar non-stop (+100.000 bedrijfsuren volgens smart)
Sinds plaatsing disk 4, staat ze bij FUSA in een datacenter, waar het zeker optimale omstandigheden zijn en toch blijven de disks sneuvelen. NAS wordt nu vervangen. Is te licht en ben het ding nu wel meer dan beu.
Vraag me alleen af: Kan het zijn dat de NAS de schijven op één of andere manier kapot maakt? Ik zou niet snappen hoe, maar constateer enkel dat deze nas alle disks molt voor ze 2 jaar oud zijn.
Kunnen hdd's kapot gaan door de NAS?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 101 keer
Je kan een nieuwe wagen kopen, uit de garage rijden en onmiddellijk een klapband krijgen. Dat is net hetzelfde. Je hebt gewoon pech... Koop gewoon schijven van HGST ipv WD of Seagate.. dat is de kans al kleiner dat ze rap stukgaan.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Pech? Toch iets meer aan de hand vrees ik...
Eén klapband kan gebeuren, maar 4 klapbanden op korte tijd, en dan nog eens de vervangende banden ook stuk, zou je ook terecht gaan twijfelen aan je nieuwe auto?
Eén klapband kan gebeuren, maar 4 klapbanden op korte tijd, en dan nog eens de vervangende banden ook stuk, zou je ook terecht gaan twijfelen aan je nieuwe auto?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 79 keer
Uiteraard allebei onder garantie omgeruild.
Disk 1 en 2 kwamen van dezelfde leverancier (gelijktijdig gekocht). Disk 3 kwam rechtstreeks van WD (RMA). Disk 4 kwam volgens mij ook rechtstreeks van Seagate (RMA, overgekocht van familie).
Voeding had ik inderdaad nog niet aan gedacht.
Disk 1 en 2 kwamen van dezelfde leverancier (gelijktijdig gekocht). Disk 3 kwam rechtstreeks van WD (RMA). Disk 4 kwam volgens mij ook rechtstreeks van Seagate (RMA, overgekocht van familie).
Voeding had ik inderdaad nog niet aan gedacht.