NAS advies

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een kennis is zelfstandig grafisch ontwerpster / fotografe.
Haar hardware bestaat uit 2 Apple iMacs, iPhone, en is van plan op nog een MacBook aan te schaffen voor thuiswerk.

Het is een fantastisch creatieve dame, maar zoals alle "kunstenaars" niet IT onderlegd en chaotisch georganiseerd.
Waarschijnlijk klein begonnen, maar na een aantal jaren toch wat boven het hoofd gegroeid wat betreft data management:
  • - ze maakt wel wekelijkse back-ups op externe Hardisks.
    - als ze van thuis wil werken of bestanden van de ene naar de andere iMac wil bewerken, doet ze dit via die harde schijven.
    - ze heeft support van een boekhoudster waar ze al haar opdrachten naar e-mailt, die dan de facturen maakt en haar terugmailt.
    - haar archief bestaat uit 4TB externe harddisks (per jaar genereert ze 1.5 - 2 TB aan data).
    - enz
Kortom: een zootje op gebied van data :-( .

Ik had haar dan ook aangeraden om een NAS aan te schaffen, met volgende voordelen:
  • - alle data op de NAS, zodat data via het lokaal netwerk kan gedeeld worden tussen de verschillende toestellen.
    - betere bescherming van data tegen harddisk failures (RAID).
    - VPN zodat werken van thuis, of data delen met haar boekhoudster, wat vlotter wordt dan het meesleuren van USB sticks of schijven.
Ik had gedacht aan een 2-bay Synology NAS met 2 schijven van 4TB (of desnoods 8TB). Dit als een eerste stap.
  • Welk Synology model zou hier aan te bevelen zijn (bijna exclusief data, geen nood aan mediaserver functionaliteit)?
  • Welke harde schijven zijn aan te raden?
Een tweede stap zou dan zijn om te kijken hoe we best een goede back-up maken (2de Synology op thuislocatie?).
  • Is het synchroniseren van 2 Synologies (op 2 locaties) een goede manier om vanop beide locaties te kunnen werken (er zal normaal nooit vanop beide locaties gelijktijdig gewerkt worden)?
  • Of is het verstandiger om alle data op één locatie te hebben, en de 2de locatie alleen als back-up in te stellen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Ik zou toch al kiezen voor 4 disk versies met 2T / jaar (niet noodzakelijk om vanaf dag 1 alle slots vol te steken)
Van disks kan je praktisch alles gebruiken, gebruik zelf Western Digital.

Backups naar externe disks blijven mogelijk, eventueel idd vervangen met syno als archief/backup.
2 syno's in sync zijn geen backup (human error, foutje op de ene en je bent het op beide kwijt).

Synology ondersteunt ook timemachine voor Apple backups (geen ervaring mee maar voor volledige apple omgeving kan het interessant zijn). (hoewel zeldzamer zijn er ook apple virussen die specifiek ook timemachine backups aanvallen om het allemaal interessant te maken :angel: )

Budget waarschijnlijk interessantste om 'kleintje' voor dagelijks gebruik (2 slots zou dan genoeg moeten zijn) en grotere voor backup (die ook enkel via backup gebruikt wordt, geen windows/apple shares).
Afhankelijk van snelheid (files kunnen vrij groot worden vermoed ik) kan je kiezen of ze laptop/imac synched of rechtstreeks via shares werken.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Is het synchroniseren van 2 Synologies (op 2 locaties) een goede manier om vanop beide locaties te kunnen werken (er zal normaal nooit vanop beide locaties gelijktijdig gewerkt worden)?
mijn eerste gevoel is dat er te veel kan mislopen in zo'n configuratie. Eén productie locatie en 1 back-up locatie lijkt me beter. Maar ik snap ook dat het niet eenvoudig wordt als je die grote bestanden in een cloud zet qu'à laadtijden. ..
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Alles hangt van het budget af natuurlijk.
1. NAS thuis: 2bay met telkens 8TB erin, met RAID zou ik me niet bezig houden - steek dat geld in stap2
2. Cloud backup voor de huidige projecten (Amazon Drive, Dropox, OneDrive, ...)
3. Offline backup voor de oudere projecten (afgekoppelde HDD per jaar in een kluis of bij "de mama")

> En wat gaat ze doen met de vorige jaren? Ook allemaal "inladen" op de NAS? Dan stijgt de benodigde ruimte natuurlijk snel.
> Hoe groot is een individueel project? Is het mogelijk om een niet-magnetische backup te maken (DVD5, DVD9, Bluray)
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

4-bay NAS, cloud backup. Zelf doe in Backblaze B2.

2 bay zou ik niet doen wegens het feit dat je te snel tegen de limieten gaat tegenlopen van de schijven erin.

Wat mss ook geen slecht idee is, is om haar huidige onsite 'cold' backups een extra copie op de cloud te geven. Dit gaat even duren gezien de hoeveelheid data, maar better safe than sorry?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

heist_175 schreef: 3. Offline backup voor de oudere projecten (afgekoppelde HDD per jaar in een kluis of bij "de mama")
Niet vergeten dat de data daarop ook 'verdwijnt' als die jaren in de kast ligt.
DVD en bluray nog betaalbaar maar toch ook wisselvallig succes met oudere cds.
Oplossing: niet betrouwen op 1 kopie, met 4T externe disks heb je ook al de 2 laatste jaren... (archief is moeilijker dan backup :) )
heist_175 schreef: 1. NAS thuis: 2bay met telkens 8TB erin, met RAID zou ik me niet bezig houden - steek dat geld in stap2
2 bay is toch ook raid of bedoel je geen te grote volumes van 4 disks maken? Voor puur backup kan het eventueel zonder (of R0 maar daar idd de vraag of dat effectief RAID is, vermoedelijk bedoel je dit) maar enkel als je het niet als archief gebruikt en dus na disk fout direct terug een backup kan maken.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Voor cloud backup zijn er verschillende oplossingen, eventueel in te pluggen in de cloudbackup clients van synology:

Amazon S3
Amazon Glacier
Backblaze B2
Synology C2

Wat bv praktisch is, is dat de backup client van synology genaamd Hyperbackup zowel naar een tweede nas als naar de cloud kan backuppen. Of dat naar een offsite nas kan, dat weet ik niet, maar daar valt zeker een mouw aan te passen mbv een permanente vpn tunnel.
Laatst gewijzigd door JamesEarlGray 10 jul 2019, 08:53, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

devilkin schreef:4-bay NAS, cloud backup. Zelf doe in Backblaze B2.
2 bay zou ik niet doen wegens het feit dat je te snel tegen de limieten gaat tegenlopen van de schijven erin.?
Wellicht een domme vraag: kan je met een 4-bay NAS beginnen met 2 schijven, en achteraf eenvoudig één of meerdere schijven bijplaatsen indien nodig?
En wat is de drempel voor je capaciteit uitbreidt? 80%?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Ja je kan beginnen met twee schijven met één schijf redundantie via SHR1. Dan kan je het volume uitbreiden met extra schijven gaandeweg.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Nog eens bedankt voor alle goede tips en adviezen.
Wat de NAS betreft ben ik er al een beetje uit ...
tien schreef:Afhankelijk van snelheid (files kunnen vrij groot worden vermoed ik) kan je kiezen of ze laptop/imac synched of rechtstreeks via shares werken.
Ja, maar dat zal wel wat discipline vergen :wink: . Want als je beide doet (werken met lokale files en/of shares) wordt het terug wat choas :-(
JamesEarlGray schreef:Wat bv praktisch is, is dat de backup client van synology genaamd Hyperbackup zowel naar een tweede nas als naar de cloud kan backuppen. Of dat naar een offsite nas kan, dat weet ik niet, maar daar valt zeker een mouw aan te passen mbv een permanente vpn tunnel.
Wat de back-up betreft zijn er dus inderdaad 2 opties: 2de NAS (via een VPN tunnel) of Cloud.
Cloud zal wellicht goedkoper zijn dan zelf een 2de NAS installeren, maar je bent dan wel afhankelijk van een derde partij (en potentiële security issues?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

tien schreef:
heist_175 schreef: 1. NAS thuis: 2bay met telkens 8TB erin, met RAID zou ik me niet bezig houden - steek dat geld in stap2
2 bay is toch ook raid of bedoel je geen te grote volumes van 4 disks maken? Voor puur backup kan het eventueel zonder (of R0 maar daar idd de vraag of dat effectief RAID is, vermoedelijk bedoel je dit) maar enkel als je het niet als archief gebruikt en dus na disk fout direct terug een backup kan maken.
Ik bedoelde inderdaad het redundante aan RAID, dus alles behalve RAID0.
JBOD/RAID0 is gewoon "storage", elke TB die je toevoegt, levert extra storage op
RAID1/2/3/4/5/6 kost vooral geld aan extra schijven die geen extra storage opleveren
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Een nas is zeker niet per se veiliger dan een cloud oplossing. Hoe veilig is de firewall bij je thuis? Hoe brandveilig is je huis? Hoe veilig is je voordeur? Bij datacentra is veiligheid in principe hun core business.

Kijk zeker eens naar hetzner voor online opslag. Ik vind ze niet duur én gebruiksvriendelijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Goztow schreef:Kijk zeker eens naar hetzner voor online opslag. Ik vind ze niet duur én gebruiksvriendelijk.
€120/jaar voor 1TB is toch eerder aan de dure kant?
Amazon Drive kost €100 in EU en €70 in US.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Ook Google One bekijken: 100€/jaar voor 2TB.
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

philippe_d schreef:Wellicht een domme vraag: kan je met een 4-bay NAS beginnen met 2 schijven, en achteraf eenvoudig één of meerdere schijven bijplaatsen indien nodig?
En wat is de drempel voor je capaciteit uitbreidt? 80%?
Ik ben begonnen met 2*3TB (SHR) in mijn DS414, nadat ik op +85% zat (backups met versioning) een 3e schijf bijgestoken. Ondertussen is er data opgekuist en hou ik het op minder back-up versies en draait alles op 40%. Ik heb ook nog 1 bay vrij. Tegen dat ik dat "vol" heb is het tijd voor een nieuwe (alweer snellere) NAS met meer capaciteit. Mijn oude DS210 met 2 HD's dient hier nog als extra backup net als een aantal HD's.

Mijn foto back-ups (gescande dia's) op DVD staan allemaal dubbel op NAS en HDs omdat sommige DVD's errors geven.

BTW, na het bijsteken van een HD in de NAS wordt er een rebuild gedaan, die duurde hier bijna 24u.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

on4bam schreef:BTW, na het bijsteken van een HD in de NAS wordt er een rebuild gedaan, die duurde hier bijna 24u.
Kan je ook "aangeven" dat je een bepaalde disk wil verwijderen, zodat er een rebuild gedaan wordt naar de resterende schijven?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:Kan je ook "aangeven" dat je een bepaalde disk wil verwijderen, zodat er een rebuild gedaan wordt naar de resterende schijven?
Nog nooit geprobeerd. Je kan ook wel gewoon een schijf eruit trekken - dan gaat die rebuild van start van zodra je dat aangeeft.
on4bam schreef:BTW, na het bijsteken van een HD in de NAS wordt er een rebuild gedaan, die duurde hier bijna 24u.
Je kan dat wat versnellen door te gaan spelen met de raid resync parameters onder /proc ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:
on4bam schreef:BTW, na het bijsteken van een HD in de NAS wordt er een rebuild gedaan, die duurde hier bijna 24u.
Kan je ook "aangeven" dat je een bepaalde disk wil verwijderen, zodat er een rebuild gedaan wordt naar de resterende schijven?
Ik heb dat voorgehad met een defecte schijf. Wel nog op een oude WD NAS.
Gaf aan dat ik die ging vervangen, vervangen en de rebuild gebeurde toen pas.
Na 48 uren was die erdoor.
Komt wel omdat het RAID 5 was, waardoor dat ook alles blijft werken.
Nadeel is natuurlijk dat je 25% capaciteit aan de raid verliest.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zou toch ook 1 of 2 Syno's plaatsen.
1 onsite en 1 offsite, en dan deze laten backuppen via hyperbackup.
Nadien kan je de offsite nog laten syncen via de cloud indien gewenst.
Met hyperbackup kan je ook incrementele backups doen als ik mij niet vergis.
Je kan ook direct vanuit windows een backup job maken naar je syno.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:
Goztow schreef:Kijk zeker eens naar hetzner voor online opslag. Ik vind ze niet duur én gebruiksvriendelijk.
€120/jaar voor 1TB is toch eerder aan de dure kant?
Amazon Drive kost €100 in EU en €70 in US.
Noem me maar paranoide, maar ik zet mijn data liever bij een Duits bedrijf in een Duits datacenter.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

StarWing schreef:Ik zou toch ook 1 of 2 Syno's plaatsen.
1 onsite en 1 offsite, en dan deze laten backuppen via hyperbackup.
Nadien kan je de offsite nog laten syncen via de cloud indien gewenst.
Ik treed StarWing bij: op deze manier hou je je aan de 3-2-1 Backupregel: één lokaal, één fysiek op afstand en één in de wolk.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik denk dat ik het niet slecht doe met deze opstelling : ouders hebben een NAS (synology). Simpel 2-bay model met 2x 4TB disks er in. Al hun devices (2x Android smartphone, 1x Android tablet, 2x laptop) syncen met deze NAS. Deze NAS staat bij hun thuis.

Na de eerste sync van alle apparaten met deze NAS heb ik deze afgekoppeld en bij mij thuis in het netwerk gezet. Hier heeft de NAS van mijn ouders zijn eerste sync gedaan met mijn NAS thuis (8-bay model, 8x 4TB disk).

Als deze sync gedaan was, is hij terug naar het huis van mijn ouders gegaan, waar hij elke nacht een sync uitvoert met mijn NAS bij mij thuis. Deze duurt elke nacht ongeveer een 10-tal minuutjes.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Mijn vrouw is ook fotografe.
Nas is een DS1819 met 2 disk redundancy.
Bij mijn moeder staat een ds414 als dagelijkse back-up om middernacht.
12 uur 's middags wordt cloud backup naar wasabi gedaan.
Op de DS1819 wordt ook ieder uur versiebeheer gedaan gedurende 30 dagen.
Behalve wasabi is alle backup methodes al van nut geweest.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Ikzelf gebruik ook een Synology NAS met dan een tweede goedkope Synology offsite. Elke vrijdag sync ik naar de offsite Synology. Daarnaast heb ik ook nog gewoon een backup van de Synology op losse harde schijven. Werkt perfect. Wel zeker de eerste backup lokaal doen via ethernet. Maar dat lijkt me logisch.
Soms denk ik eraan om uit te breiden met nog een bijkomende backup naar cloud storage. Maar het lijkt mij altijd wat veel geld voor iets wat niet echt nodig lijkt met de backup strategie die ik nu heb. Heeft er iemand ervaring met OVH Cloud Archive? Zij zijn eigenijk de enige waarvan ik de prijs acceptabel vindt.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Allemaal geweldig om te lezen hoe iemand thuis zijn nas gebruikt en hoe deze synct en backupped, maar de vraag is wat het beste is voor de fotografe. Dan is mijn advies een nas van qnap of synology met backup op harde schijf extern. Mijn voorkeur gaat uit naar synology, omdat ik dat het beste ken. Alleen zal het zijn hoe de nas onderhouden word, als ze al een leek is wat algemene computer-kennis betreft, hoe kan ze dan omgaan met de nas als er wat misloopt.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

johcla schreef:Op de DS1819 wordt ook ieder uur versiebeheer gedaan gedurende 30 dagen.
Is dat via timemachine of hoe doe je dat juist?
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Dat gebeurt via de snapshot replication:
https://www.synology.com/en-us/dsm/feat ... eplication

Het verbruikt enkel disk space als er effectief iets gewijzigd is
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

- voor archivering zou ik idd ook een NAS aanbevelen (ofschoon de vraag blijft wat je er aan hebt om oude opdrachten tot in den treure te bewaren - tenzij het om soortgelijke opdrachten gaat, waar je met cut en paste snel een nieuwe versie kan maken)
- voor de backup heeft Apple (zoals JamesEarlGray aanhaalt) het prachtige Time Machine, die in dit geval vermoedelijk doet wat moet - vooropgesteld dat je alleen actieve opdrachten op je lokale schijf hebt, en de rest op de NAS). Alleen werkt Time Machine slechts met rechtstreeks gekoppelde harde schijven (USB of Thunderbolt) en dus niet met een NAS via netwerk. Met een 4TB kom je dan al een heel eind, want TM neemt incrementele backups, en alleen van de folders die je selecteert.
- en tenslotte nog de transfer tussen de computers: zelfs met een 5GHz WiFi of een 1GB ethernet netwerk, verkies ik ook nog altijd de snelste methode van de externe harde schijf

mijn eigen configuratie: 2x iMac, 1x Mac Pro G4 (voor programma's die alleen maar onder OS9 draaien), 1x Mac Pro 12-core voor video, 1x MacBook Pro voor de mobiliteit, 1x Synology DS713+ en DX515 extensie met 26TB via e-net aan Mac Pro en aan een iMac, 1x externe 4TB voor backup
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

flupke19 schreef:[...] Alleen werkt Time Machine slechts met rechtstreeks gekoppelde harde schijven (USB of Thunderbolt) en dus niet met een NAS via netwerk.[...]
Is het nu zo moeilijk om juiste informatie te delen op een forum?
Screenshot 2019-07-11 at 07.45.14.jpg
https://www.synology.com/en-global/know ... me_Machine
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

@selder bedoelt flupke19 niet dat enkel lokale bestanden kunnen gebackupt worden met time machine, maar bestanden vanop een network share niet?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Waarom in hemelsnaam zou je bestanden op de NAS via TimeMachine op macOS terug naar de NAS willen backuppen?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Awel, goeie vraag!

Ik zit echter in hetzelfde schuitje, ik zou graag bestanden in een backup-workflow steken, maar die bestanden staan niet lokaal. Ik heb geen enkel bestand lokaal, alles staat op de NAS en gemapt als netwerkschijf (Windows uiteraard, maar hoop daar binnenkort verandering te brengen).

Dus enerzijds staan die bestanden in hun blote via een CIFS-share gedeeld op het netwerk, maar daar wordt geen snapshotting ondersteund, dus hoe zou ik dat toch kunnen krijgen?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik heb even je bericht aandachtig moeten lezen, en ik geraak er alleen wijs uit als je met "snapshotting" bedoelt op een "versioning" systeem van bestanden op je NAS.

Versioning kan je op je NAS zelf doen via de Cloud Station Server, hier kan je versioning aanzetten voor bestanden in verschillende shared folders. Je kan de versies van de bestanden dan raadplegen via de Version Explorer in de Cloud Station Server.

Althans, dat is toch hoe ik het systeem begrijp, ik gebruik het zelf niet (en gebruik ook geen Windows :-p )

De functionaliteit "previous versions" in de properties van een bestand op een share via Windows Explorer kan niet gebruikt worden.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/hyper_backup

Hier doe ik het mee. Van een kleine nas naar een grote. De backup folder is niet in bruikbare bestandsvorm. Het is geen sync tussen 2 nassen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”