Domiciliëring terugvorderen

Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

Sinds de nieuwe SEPA domiciliëringen weet ik dat je als geldgever een domiciliëring binnen de 8 weken kan terugvorderen.
Hier wens ik voor het eerst in mijn leven van gebruik te maken.

Bij de banken (noch bij mijn -voorlopig- huidige bank KBC, noch bij andere banken) vind ik hier geen informatie over.
In de app kan ik het ook niet.

Is dit iets dat ze aan het loket zouden kunnen doen voor me? Iemand hier ervaring mee?
Laatst gewijzigd door blaatpraat 07 jul 2019, 20:38, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16395
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

Dat wordt een "refund" genoemd.

Belfius: https://www.belfius.be/common/NL/multim ... Direct.pdf
p7
Weigeringsmogelijkheden (door debtor of debtor bank)
Het hangt van bank tot bank af via welk kanaal je dat kan doen, maar ik zou minstens verwachten
- agentschap
- website/pc-banking

eventueel ook via de app
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 103 keer

Ter info:
https://www.kbc.be/particulieren/nl/pro ... ering.html
Je laten terugbetalen: tot 8 weken na de inning kun je je laten terugbetalen. Dat kan via internetbankieren (KBC Touch, KBC Mobile) of in het kantoor. Uiteraard heb je dan wel een openstaande schuld tegenover de schuldeiser.

&
Bij BNP Paribas Fortis vind ik bv. in PC banking onder dagelijks bankieren - mijn domiciliëringen - dom.xyz - knop "u laten terugbetalen"
Een gelijkaardige oplossing is ook voorhanden bij PC banking van bpost bank (mijn rekeningen & kaarten - domicilieringen)
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Bij mijn bank (heb dit recent nog voor een betaling van eweka moeten doen, die konden blijkbaar geld afhalen van m'n rekening zonder dat ik iets getekend teruggestuurd had) kon dit niet via de app, maar moest ik de website openen op m'n PC.

Stond in de kleine letters ook als je dit ging opzoeken via dat het ofwel via de PC of Tablet moest en niet in de app kon...

Al zit ik wel bij "De Post" en niet bij KBC.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

Ok, ik heb het inderdaad teruggevonden in de KBC app.
Zat goed verstopt, en ik kan mij niet voor de geest halen dat die optie er vroeger al in zat.

Eens zien hoe snel het geld terug op mijn rekening staat.
Hier gaat het om de oude school van mijn zoon die geld afhaalde terwijl hij er al niet meer zat (en de rekeningen al volledig betaald waren), maar dat even terzijde.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Bij mij stond het geld instantly terug op mijn rekening als ik het terugvorderde.
Kan zijn dat dit per bank anders is echter.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16395
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

GuntherDW schreef:heb dit recent nog voor een betaling van eweka moeten doen, die konden blijkbaar geld afhalen van m'n rekening zonder dat ik iets getekend teruggestuurd had
Dat is ook het concept van SDD: de creditor kan geld van uw rekening halen, maar de rechten & plichten van de creditor en de creditor bank maken dat dit zelden voorvalt.
In dit geval is een RFUT nodig: Refund for Unauthorized Transaction
RFUT heeft een timeframe van 13 maanden (meer dan een jaar dus)
De creditor kan niet bewijzen dat hij een mandaat heeft om geld van uw rekening te plukken.

Bovenop het terug te betalen bedrag, kan je ook nog schadevergoeding claimen.
Minstens EONIA (peanuts dus), maar misschien ook meer.
De creditor bank factureert voor elke RFUT ook aan de creditor, want de controle is een grotendeels manueel proces wat heel wat kosten (personeel) met zich meebrengt.
GuntherDW schreef:Bij mij stond het geld instantly terug op mijn rekening als ik het terugvorderde.
Kan zijn dat dit per bank anders is echter.
Dat is normaal, want het geld komt ook van de debtor bank, uw eigen bank dus.
Die claimt het geld ook meteen (next business day) bij de creditor bank.
Bij de RFUT is dat ook zo: RFUT wordt door de debtor bank geboekt en nadien geclaimd bij de creditor bank.
Als de creditor al gaan vliegen is (failliet bv) zit het risico bij de creditor bank.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”