ik heb enkele vragen ivm BBOX3 van Belgacom/Scarlet.
Ik heb al zitten zoeken, maar nog nergens een antwoord gevonden.
Bij de firewall settings van BBox3 zijn er 3 mogenlijkheden: Low, Medium en High.
Indien ik deze op High zet, wordt standaard internet (HTTP en HTTPs) doorgelaten naar het internet. Zeer tof dat internet hier dan nog werkt

Nu wil ik nog een paar rules toevoegen, zodat ik via outlook ook mijn emails kan binnenhalen en verzenden (dit werkt helaas anders niet) en een VPN kan opstarten (moet af en toe connectie met werk kunnen maken indien ik van thuis uit werk).
Toch stuit ik hier op problemen.
Na het klikken op "+ Add a New Rule", kan ik direct een nieuwe regel toevoegen.
Wat moet ik ingeven?
Vb (IP-adres gateway en Subnet zijn gewoon ter illustratie):
LAN Netwerk:
SM 255.255.255.0
DG: 192.168.0.1
DHCP Pool (VLAN10): 192.168.0.1-192.168.0.60
Voor een VPN verbinding die verbind op adres AAA.BBB.CCC.DDD, TCP poort 1194:
Service: VPN
Protocol: TCP (verbind over TCP poort)
Destination IP address: AAA.BBB.CCC.DDD
Destination port(s): 1194
Source IP address: ??? (= DHCP, en niet altijd hetzelfde toestel indien dit een LAN-ip moet zijn)
Source port: ??? (ik veronderstel 1194)
Action: Accept (onaanpasbaar)
Ook voor Outlook/Gmail stuit ik op problemen voor de SMTP en IMAP.
Hoe zit het voor als ik een VPN wil opzetten NAAR mijn eigen (voor naar een NAS te geraken oid)? Deze wordt in High modus ook tegen gehouden, terwijl deze in portforwarding aan staat.
Momenteel - voor toegang naar mijn werklocatie EN van somewhere naar eigen nas - werkt helaas enkel als ik de firewall settings op Medium zet...
Kom alsjeblieft niet af met "een router in het netwerk plaatsen" oplossingen. Ja, ik heb er een, maar die ben ik momenteel nog elders aan het gebruiken (en firewall ben ik daar nog vollop aan het uitzoeken).