Beste Ub'rs
Tijd voor eens een nieuw stukje fotografie dacht ik. Maar zelf ben ik amateur/beginner.
Wat wil ik fotograferen: vliegtuigen -> locatie Zaventem - Brussel airport.
Wat heb ik nu van materiaal;
Canon EF-S 18-55mm iS STM F/3.5-5.6 ( niet geschik voor mijn toep. wel handig voor huis tuin keuken fotografie )
Tamron 70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro voor Canon -> geschikt qwa range maar scherpte is niet zo oke.
Canon EOS 750D body
Vb van de Tamron ( Van RAW naar JPG )
https://flic.kr/s/aHskNrW1aV
Graag jullie mening, dit waren de betere foto's tevens. Scherpte lijkt niet goed
Iemand enig advies hierbij?
Ik blijf in het begin liever zo goedkoop mogelijk!
Alvast bedankt.
Gr
Canon EOS 750D + lenzen
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Zo te zien was het een bewolkte dag en/of valavond... Veel licht heb je niet meer, al lijkt bewegingsonscherpte hier niet de boosdoener te zijn.
De scherpte in jouw geval gaat eerder te maken hebben met je gekozen objectief. Voor 139 euro ga je niet veel kwalitatiefs vinden, zeker niet met dat zoombereik. De onscherpte ontstaat door de kwaliteit van het glas, LD-elementen en coating. Er is een reden waarom een "Canon EF 70-300mm F4.0-5.6 L IS USM" 9x meer kost hé
.
Zo is er lichtjes chromatische abberatie zichtbaar. Je kan dat digitaal een beetje onderdrukken. ISO zit rond 200, da's best goed en betekent dus weinig ruis, je kan in Lightroom je exposure flink optrekken om wat meer contrast in de foto's te krijgen. Met een unsharp mask krijg je misschien ook wat scherpte terug.
De grootste (kostenloze) tip is denk ik de rekening houden met het weer en tijdstip om zo veel mogelijk licht te hebben en dan flink met de parameters in Lightroom durven spelen. En veel foto's maken hé. Autofocus op Ai Servo zetten en continuous shooting. Klik klik klik klik klik!
De scherpte in jouw geval gaat eerder te maken hebben met je gekozen objectief. Voor 139 euro ga je niet veel kwalitatiefs vinden, zeker niet met dat zoombereik. De onscherpte ontstaat door de kwaliteit van het glas, LD-elementen en coating. Er is een reden waarom een "Canon EF 70-300mm F4.0-5.6 L IS USM" 9x meer kost hé

Zo is er lichtjes chromatische abberatie zichtbaar. Je kan dat digitaal een beetje onderdrukken. ISO zit rond 200, da's best goed en betekent dus weinig ruis, je kan in Lightroom je exposure flink optrekken om wat meer contrast in de foto's te krijgen. Met een unsharp mask krijg je misschien ook wat scherpte terug.
De grootste (kostenloze) tip is denk ik de rekening houden met het weer en tijdstip om zo veel mogelijk licht te hebben en dan flink met de parameters in Lightroom durven spelen. En veel foto's maken hé. Autofocus op Ai Servo zetten en continuous shooting. Klik klik klik klik klik!
- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 129 keer
Bedankt voor de tips, zou het bvb de moeite zijn om eens een andere lens te kopen ( via coolblue kan je 30 dagen(dacht ik) retourneren )
vb:
https://www.coolblue.be/nl/vergelijken/ ... 6205/23573
waar ik ook aan denk zijn bvb spiegelloze camera's, daarmee twijfel ik ivm. investering in zo een top lens van pakweg 1000euro of wel meer
vb:
https://www.coolblue.be/nl/vergelijken/ ... 6205/23573
waar ik ook aan denk zijn bvb spiegelloze camera's, daarmee twijfel ik ivm. investering in zo een top lens van pakweg 1000euro of wel meer
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
Met je combinatie is niets mis, wel met je instelling van je belichting. Als je weet dat je op 300 Mm een foto gaat maken, dan moet je er zeker voor zorgen dat je sluitertijd 1/600 is. Als je een stabilisator hebt, dan pas kan je naar 1/150 gaan als deze bijv 2 stops kan corrigeren.buthead schreef:Graag jullie mening, dit waren de betere foto's tevens. Scherpte lijkt niet goed
Iemand enig advies hierbij?.
Gr
De volgende stap is kijken naar je diafragma. De meeste goedkope lenzen gaan niet scherp zijn als ze vol open staan, wel als het diafragma wat gesloten is, bijv Een diafragma van 8 bij dit objectief. Als je dan verder de belichtingsdriehoek gaat bekijken zal je iso vrij hoog komen te liggen in deze omstandigheden. Nu is in principe een iso van 800 of zelfs 1600 geen probleem als je de juiste software gebruikt.
- buthead
- Elite Poster
Zal komend weekend eens goed gaan oefenen hier in de omgeving.
Momenteel gebruik ik de auto stand zonder flits en sport stand voor 90% van de tijd.
Momenteel gebruik ik de auto stand zonder flits en sport stand voor 90% van de tijd.
- buthead
- Elite Poster
Het weer lijkt ook zeer goed komend weekend wat dus ideaal zal zijn, ik denk eraan om eens een extra lens te kopen(testen) en eventueel terugsturen/houden.
Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM
Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM ( grote broer van bovenste lens maar dan L serie )
Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM C Canon ( op toekomst gericht voor extra zoom )
Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM ( L reeks, uit verder nazicht betere koop? )
Advies welkom
Goedkopere lens aanbevelen die ook zoom scherpte nog goed geeft mag ook
Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM
Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM ( grote broer van bovenste lens maar dan L serie )
Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM C Canon ( op toekomst gericht voor extra zoom )
Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM ( L reeks, uit verder nazicht betere koop? )
Advies welkom

Goedkopere lens aanbevelen die ook zoom scherpte nog goed geeft mag ook