Vele jaren geleden had ik al EDP-net, dan wel nog de klassieke ADSL en ik was daar zeer tevreden van. Op een bepaald moment ben ik echter verhuisd en was het gemakkelijker om Telenet binnen te nemen dan een ADSL-verbinding (kabel was al voorzien en NIETS van telefonie). Recent kreeg ik echter een e-mail van Telenet dat ik aanzien werd als intensieve gebruiker en dat ik tijdens de piekuren maar 10Mbit zou krijgen i.p.v. de 200 die ik normaal heb. Tja, als men alleen nog maar internet en Netflix in huis heeft, dan tikken de GB wel aan ... Het schoot dan in een verkeerd keelgat dat men in deze tijd echt nog naar een limiet kijkt ... Dus de gedachten gingen dan terug naar EDP-net en hoe het tegenwoordig zou zitten met de snelheid. Op hun site maken ze dan reclame voor 100/40 en echte onbeperkte limiet ... Ooooo leuk en dat het maar de helft van Telenet was, daar kon ik mee leven.
Maar dan zag ik dat ik de snelheid zou kunnen testen en ik heb dat ook gedaan. Ik kreeg echter te zien dat te verwachten downloadsnelheid 20Mbps en 6Mbps upload ging zijn ... Dat de snelheden louter informatief zijn ... Heb toen ook even over en weer gemailed met EDP-net, maar niet echt een antwoord gekregen. Als ik dan zie naar een paar buren die proximus hebben en maar 20Mbps hebben, dan zakt de moed me al in de schoenen want met 20Mbps zou ik absoluut niet kunnen leven en laat me al die kosten doen, Fritz!box aankopen en de telefoonlijn laten aansluiten en het dan tegenslaat, dan ben ik verder van huis

Daarom even hier een vraagje, wat kan ik effectief verwachten van een VDSL XL qua snelheden?