Ik kan moeilijk een beslissing nemen wat ik zou kiezen een
Laptop (Windows 10) met 512 GB SSD of een laptop met 256 GB SSD + 1 TB HDD ?
Laptop met 512 GB SSD of laptop met 256 GB SSD + 1 TB HDD
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 387 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
Ik heb een win10 met 256SSD waar alles op staat en is daardoor super snel.
Ik sleur wel een externe disk mee voor grote bestanden of deze die niet ogenblikkelijke toegang nodig hebben.
Dus mijn voorkeur zou zijn 256SSD en 1T HD
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Ik sleur wel een externe disk mee voor grote bestanden of deze die niet ogenblikkelijke toegang nodig hebben.
Dus mijn voorkeur zou zijn 256SSD en 1T HD
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 279 keer
ik dacht ook eerst van deze te kiezen met 256GB ssd en 1TB HDD maar iemand zei mij dat door deze HDD de snelheid hierdoor lager wordt en daarom beter alleen voor SDD zou kiezen, als dit waar is, is natuurlijk de vraag in welke mate de snelheid hierdoor beïnvloed wordt t.o.v. ene met puur SDD aan boord?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
- Bedankt: 142 keer
256 GB voor een ssd is ruimschoots voldoende.
In mijn ASUS- laptop zat een (m.i. iets wat te krappe 128 giga ssd) en een HD van 1TB. Ik zou opnieuw gaan voor dergelijke combinatie omdat je al je programma's op de ssd kunt plaatsen en alle data op de 1TB klassieke harddisk.
Mijn 'OneDrive map' staat ook op mijn 1TB klassieke HD die dus automatisch gesynchroniseerd wordt zodat alles ook nog eens in 'the cloud' beschikbaar is.
Afhankelijk van de hoeveelheid data die je op de laptop wenst te bewaren, kan je met de 512 giga ssd al vlug plaatsgebrek hebben, zeker als je veel beeldmateriaal in hoge resolutie stockeert, enkele honderden geripte cd's hebt, etc.
Dus wat mij betreft, adviseer ik 256 giga ssd en 1Tb klassieke hdd.
Weet ook dat de prijzen momenteel van ssd's redelijk zijn. Heb recent bij Coolblue 1TB schijven gezien van Samsung (EVO 860) voor om en bij de 169€ ... Indien deze qua fabricatie nog wat zakken in prijs, kun je op termijn nog wisselen naar een ssdd ...
In mijn ASUS- laptop zat een (m.i. iets wat te krappe 128 giga ssd) en een HD van 1TB. Ik zou opnieuw gaan voor dergelijke combinatie omdat je al je programma's op de ssd kunt plaatsen en alle data op de 1TB klassieke harddisk.
Mijn 'OneDrive map' staat ook op mijn 1TB klassieke HD die dus automatisch gesynchroniseerd wordt zodat alles ook nog eens in 'the cloud' beschikbaar is.
Afhankelijk van de hoeveelheid data die je op de laptop wenst te bewaren, kan je met de 512 giga ssd al vlug plaatsgebrek hebben, zeker als je veel beeldmateriaal in hoge resolutie stockeert, enkele honderden geripte cd's hebt, etc.
Dus wat mij betreft, adviseer ik 256 giga ssd en 1Tb klassieke hdd.
Weet ook dat de prijzen momenteel van ssd's redelijk zijn. Heb recent bij Coolblue 1TB schijven gezien van Samsung (EVO 860) voor om en bij de 169€ ... Indien deze qua fabricatie nog wat zakken in prijs, kun je op termijn nog wisselen naar een ssdd ...
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 252 keer
- Recent bedankt: 1 keer
De harddisk is uiteraard een stuk trager maar zijn aanwezigheid heeft geen invloed op de snelheid van de SSD.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 45 keer
Ik zou kiezen voor 512SSD i.p.v. een combinatie. Ik heb Mn foto’s en muziek in de Cloud en gedeeltelijk op het systeem en dat vult gemakkelijk 256. Gezien de huidige prijzen zou ik zelfs aansturen op een 1tb SSD. Persoonlijk zou ik dan weer genoegen nemen met sata3ssd snelheden. In een mobiele device is het vervangen van fysieke schijven ook een pluspunt.
Wat wil je doen met deze laptop?
Wat wil je doen met deze laptop?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 32 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Op het eerste zicht zou ik zeggen 512GB SSD, want voor normaal kantoorgebruik krijg je die 512Gb nooit gevuld dus is de meerwaarde van 1Tb heel beperkt.
Maar als je rekening houdt met de 400€ meerprijs ben ik niet meer zo zeker van die stelling. Eigenlijk is de hamvraag 4K of niet voor het display?
Als de schermresolutie niet zo belangrijk is dan koop je de 17-bw0015nb + een extern USB 3 SATA enclosure + een Samsung 860 EVO SSD van 1Tb voor 170€. Dan ben je 200€ minder kwijt dan aan de 17-bw0031nb én je hebt een 1Tb externe schijf extra.
https://www.alternate.nl/Samsung/860-EV ... 6?lk=15379
https://www.alternate.nl/DeLOCK/2-5-Ext ... ent=search (of één van de vele alternatieven in dezelfde prijsklasse)
Maar als je rekening houdt met de 400€ meerprijs ben ik niet meer zo zeker van die stelling. Eigenlijk is de hamvraag 4K of niet voor het display?
Als de schermresolutie niet zo belangrijk is dan koop je de 17-bw0015nb + een extern USB 3 SATA enclosure + een Samsung 860 EVO SSD van 1Tb voor 170€. Dan ben je 200€ minder kwijt dan aan de 17-bw0031nb én je hebt een 1Tb externe schijf extra.
https://www.alternate.nl/Samsung/860-EV ... 6?lk=15379
https://www.alternate.nl/DeLOCK/2-5-Ext ... ent=search (of één van de vele alternatieven in dezelfde prijsklasse)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
Als het effectief €400 verschilt, dan ben ik het volkomen eens met de post hierboven. Ik zou in dat geval zelfs kijken of er geen identieke goedkopere modellen zijn met dan enkel een 1TB HDD erin of zo. Koop je dan een 1TB of 512GB EVO SSD en kloon de HDD dan naar de SSD. Dan heb je een toestel met zuiver een SSD en nog een externe 1TB HDD voor backups of zo. Een enclosure is in principe zelfs niet eens nodig. Of koop je een Quickport, wat altijd wel van pas kan komen : https://www.alternate.nl/Sharkoon/SATA- ... ent=search , onder andere ook om je disk te klonen.
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 157 keer
Aangezien je niet gaat gamen en enkel vooral office toepassingen gaat gebruiken denk ik dat 256 al genoeg gaat zijn.
Als je echter wat extra geld aan de kant hebt, is een beetje buffer nooit slecht aangezien je dan gewoon later tegen een eventuele limiet gaat aanlopen en je de nood voor een extra HD kan uitstellen.
Je kan ook altijd na verloop van tijd een grotere SSD erin prikken na daling van prijzen en de huidige dan in een externe behuizing steken. Zo heb je de kosten gespreid.
Als je echter wat extra geld aan de kant hebt, is een beetje buffer nooit slecht aangezien je dan gewoon later tegen een eventuele limiet gaat aanlopen en je de nood voor een extra HD kan uitstellen.
Je kan ook altijd na verloop van tijd een grotere SSD erin prikken na daling van prijzen en de huidige dan in een externe behuizing steken. Zo heb je de kosten gespreid.
-
- Elite Poster
zou het eventueel mogelijk zijn om een 512 GB of 1TB SSD bij te prikken bij de reeds bestaande 256GB SSD in de
HP ENVY NOTEBOOK 17-BW0015NB .
Moet dat dan identiek het zelfde type zijn, want dit is een PCIe NVMe M.2 SSD die aanwezig is blijkbaar.
Dan heb ik de 1TB HDD zelf niet echt nodig die er insteekt.
Moet dat dan identiek het zelfde type zijn, want dit is een PCIe NVMe M.2 SSD die aanwezig is blijkbaar.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
Bijprikken niet. Die laptop heeft 256GB SSD intern (PCI M.2) wat normaal niet (gemakkelijk) te vervangen valt. De HDD zit normaal in een slot waar je meestal wel bij kan via een klepje met een paar schroefjes. Die zou je dus kunnen vervangen door een 2de SSD met SATA interface. En dan de HDD extern gebruiken zoals hierboven al paar keer gesuggereerd. Wel eens dubbelchecken (foto's, reviews...) of de HDD wel te vervangen is.jackho schreef:zou het eventueel mogelijk zijn om een 512 GB of 1TB SSD bij te prikken bij de reeds bestaande 256GB SSD in de
-
- Elite Poster
Bedoel je hiermee dat je een speciaal tool nodig hebt om die te kunnen vervangen?Tomby schreef:
Die laptop heeft 256GB SSD intern (PCI M.2) wat normaal niet (gemakkelijk) te vervangen valt.