Switch - router

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Ik ben bezig aan mijn eindwerk, maar ik zit met een knoopje.
Ik moet uitglegd krijgen dat je een router kan gebruiken om een netwerk te verdelen in subnetten en een switch niet. Maar ik zit wat in de knoop met die subnetmaskers en IP-ranges en zo. Ik zou het willen uitleggen aan de hand van een broadcast, dat de switch dit zal doorsturen naar alle poorten en de router alleen naar het netwerkdeel waavoor het bestemd is, maar ik zit wat in de knoop. Heeft er iemand een idee, of een goeie link. Ik heb er zelf al naar gezocht, maar de goeie sites zijn dun gezaaid.

Dank bij voorbaat,
Sub Zero
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

verwar je een switch niet met een hub?
een hub herhaalt het signaal naar alle poorten en een switch alleen naar de poort waar het naartoe moet,

je kan de FAQ's van GoT mischien eens proberen:
http://gathering.tweakers.net
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Sub Zero
Administrator
Administrator

Sensei,
als je een broadcast naar een switch stuurt, dan stuurt deze die ook verder naar alle poorten. Maakt niet uit of het dan bestemd is voor die PC of niet. Zo heb ik het me toch laten wijsmaken. Dus je kan een switch niet gebruiken om een subnet af te bakenen. Het kan zijn dat ik de uitleg verkeerd geïnterpreteerd heb ook. Ik ga nu die link eens proberen zie. Het kan zijn dat ik mis ben. We zullen wel zien.

Cheers
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

SeNsEi Ze0n schreef:verwar je een switch niet met een hub?
een hub herhaalt het signaal naar alle poorten en een switch alleen naar de poort waar het naartoe moet,

je kan de FAQ's van GoT mischien eens proberen:
http://gathering.tweakers.net
Een switch zal een broadcast signaal ook naar alle poorten sturen.
Een switch zal ook broadcasten als hij de bestemming van een pakket niet (meer) in zijn lijst heeft staan (als je niet weet naar waar, stuur het dan gewoon naar overal... er zal wel een antwoord komen waardoor je weet op welke poort je bestemming dan zat).

Ik zal als ik tijd heb eens even kijken naar goeie site.
NuKeM
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

SubZero, ik ga eens kijken, maar ik heb hier een informatica boekje, waar ik denk dat dat goed in uitgelegd staat.. het verschil, moet et wel nog eens zoeken. Als je wil, dan typ of scan ik het even en post ik het ;-)

zal straks eens zien.
I love it when a plan comes together!
NuKeM
Administrator
Administrator

Het verschil is redelijk eenvoudig.
Een normale switch is een Layer 2 switch.
Daarnaast heb je nog Layer 3 en zelfs Layer 4 switches die ook router functies kunnen vervullen (om bvb de hoofdrouter wat te ontlasten).

Het verschil zit hem dus gewoon op welke Layer ze werken en welke technieken ze gebruiken bij het verwerken ;)
Ik zal eens zien of ik niet wat basic info vind (morgen of vandaag nog)

Add: http://searchnetworking.techtarget.com/ ... 79,00.html staat er niet slecht kort uitgelegd met links naar andere (moeilijke) woorden.
NuKeM
Sub Zero
Administrator
Administrator

Nukem, bedankt voor de link, maar het is eigenlijk nog niet echt dat wat ik zoek. Ik ga nog wat verder zoeken.

The Oddity, als je het zou willen inscannen. Ik heb naar mijn mentor ook een mail gestuurd, maar ik heb probs met de pop-server. Ik ga dadelijk nog eens checken.
Bedankt allemaal.

Cheers
NuKeM
Administrator
Administrator

Sub Zero schreef:Nukem, bedankt voor de link, maar het is eigenlijk nog niet echt dat wat ik zoek. Ik ga nog wat verder zoeken.

The Oddity, als je het zou willen inscannen. Ik heb naar mijn mentor ook een mail gestuurd, maar ik heb probs met de pop-server. Ik ga dadelijk nog eens checken.
Bedankt allemaal.

Cheers
Wat wil je juist hebben?
Info over hoe switching juist gebeurd (layer 2 switches dan) en hoe routing gebeurd (waarom link state routing en niet distance vector routing bvb)?
NuKeM
Sub Zero
Administrator
Administrator

Wel, ik heb hier iets gevonden wat er aml meer op lijkt. Het is nog niet echt dat, maar het is al beter.

http://www.practicallynetworked.com/net ... _types.htm

Cheers
Sub Zero
Administrator
Administrator

Ik heb juist de mail van mijn mentor toegekregen. Hij staat hieronder :
1.In hoofdzaak komt het erop neer dat een router segmenteert op basis van ip-adressen (laag 3) en in broadcastdomeinen verdeelt en een switch op basis van MAC-adressen (laag 2) en in collisiondomeinen.

2. Je hebt natuurlijk ook hybride modellen switchen met layer 3 functionaliteit maarv dat is niet de algemene regel en werkt alleen maar verwarrend. Dus houd je aan vorige stelling

enkele links

http://www.random-information.com/netwerk/hubswitch.htm

http://www.nt-admin.com/ntadmin/tips/sh ... g=22&div=1

http://www.foundrynet.com/services/faqs ... outer.html
De reden waarom ik er nog naar op zoek ben is als ze mij vragen op de verdedeging van mijn eindwerk "en leg nu eens uit hoe dat komt dat die router zo of die switch zo handelt" dan sta ik daar schoon. Je moet het kunnen uitleggen waarom iets zo is, de logica die er achter zit. En ik weet al van een paar die in de jury zitten dat het geen gemakkelijke mensen zijn en ze zitten in de informatica. Dus dat belooft.

Nogmaals bedankt,
cheers
NuKeM
Administrator
Administrator

Sub Zero schreef:Ik heb juist de mail van mijn mentor toegekregen. Hij staat hieronder :
De reden waarom ik er nog naar op zoek ben is als ze mij vragen op de verdedeging van mijn eindwerk "en leg nu eens uit hoe dat komt dat die router zo of die switch zo handelt" dan sta ik daar schoon. Je moet het kunnen uitleggen waarom iets zo is, de logica die er achter zit. En ik weet al van een paar die in de jury zitten dat het geen gemakkelijke mensen zijn en ze zitten in de informatica. Dus dat belooft.

Nogmaals bedankt,
cheers
Enkele leuke links heb je daar :)

Er is maar één antwoord op de vraag:
"en leg nu eens uit hoe dat komt dat die router zo of die switch zo handelt"
en dat is
"Een switch wordt vooral gebruikt om een snel (dedicated bandwidth per poort) en groot (met een hub moest je nog opletten op de pc <-> kabel <-> hub <-> kabel <-> pc afstand niet groter werd dan 100m omdat anders communicatie onmogelijk zou worden (waarom dat weet je wel denk ik)) netwerk aan te kunnen leggen. Echter wanneer dit netwerk te groot wordt (in aantal clients en je dus subnets gaat nodig hebben => routers) zullen routers er voor moeten zorgen dat het verkeer netjes gebeurd tussen deze subnets.
Een switch kan sneller de data doorsturen (hangt ook af van het type switch, en de gebruikte technieken) dan een router die (in een algemeen geval) in alle pakjes moet kijken en zijn routes ook moet onderhouden alvorens de pakketjes op het goede pat te kunnen zetten. Dit vraagt heel wat meer werk (rekenkracht etc) en speciale technieken waardoor routers dus ook duurder zijn. Aangezien men in éénzelfde subnet genoeg heeft om naar layer 2 te kijken en dus switchjes te gebruiken is het niet nodig veel duurdere en tragere routers hiervoor in te zetten. Daarom zet men ook best al de clients op een switch op site A en B en zet men één poort van elke switch op site A en B op de router ipv alle clients direct op de router of hubs die verbonden zijn met de router, dit ontlast de router van onnodig rekenwerk.
Tegenwoordig worden er ook Layer 3 Switches aangeboden die de router(s) moeten ontlasten. Deze Layer 3 switches gebruiken veelal de Cut-Through Layer 3 methode (kijkt enkel in eerste pakketje van een serie om het doel te achterhalen. Als het doel gekent is wordt de data stroom geswitcht op Layer 2 om een hogere snelheid te behalen), switches die de Packet-By-Packet methode gebruiken zijn eigenlijk al echte routers."

Voila :) Damn, ik begin al spijt te krijgen dat ik ni heb meegedaan aan mijn examen telecommunicatie ;) hopelijk heb ik geen fouten gemaakt in mijne uitleg ;)
NuKeM
Weetgraag
Erelid
Erelid

Hè SuB
Ik weet het :oops: , weeral te laat maar misschien heb je hier iets aan
http://netwerk.pagina.nl/
of heb je deze al, keuze genoeg anders

Greetz
Weetgraag :wink:
Sub Zero
Administrator
Administrator

Het is opgelost. Ik heb gisteren nog tot middernacht doorgezocht naar het antwoord. Wat ik op verschillende pagina's gevonden heb wat gecombineerd tot een deftig antwoord. Ik lag wat in de knoop met die collision en broadcastdomeinen. Maar het is nu opgelost. Bedankt voor de links en hints. En Nukem jouw uitleg ziet er niet mis uit, ik zal het direct op zij leggen. Want waarschijnlijk zal ik hem ook nodig hebben.
Weetgraag, ik zal jouw link ook eens nagaan. Het kan altijd zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien.
Allemaal vreselijk bedankt.

Cheers
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

SubZero, geen scanned pages meer nodig zeker? Sorry voor de late reply, maar kwas gisteren op ander configuratie bezig die aant installeren enzo... daarmee niet zoveel tijd gehad :oops:
I love it when a plan comes together!
Sub Zero
Administrator
Administrator

Nee, niet echt. Ik ben er aan uit geraakt *gelukkig* :-)
Maar toch bedankt voor het aanbod.

Cheers
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”