2 internetaansluitingen op 1 pc

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Fraggle
Member
Member

Ik heb een academic broadband aansluiting voor internetgebruik.
Maar op kot ligt nog een andere verbinding ook. Deze zou ik enkel willen gebruiken om op het netwerk te kunnen.

Is dit mogelijk door gewoon 2 netwerkkaarten te gebruiken? Ik vrees er een beetje voor, dus vraag ik het eerst hier zodat ik mij niet onnodig op kosten jaag.
geert
Member
Member
Bedankt: 1 keer

Hoi Fraggle,

kan je wat duidelijker zijn :

met de academic broadband bedoel je waarschijnlijk een ADSL aansluiting maar welk type wordt gebruikt op het kot ?

Is het de bedoeling dat je een PC telkens verhuist tussen thuis en het kot of heb je twee ansluitingen op het kot ?
Je kan met twee netwerkkaarten werken maar dat hangt een beetje af welk operating system je gebruikt !

succes
Geert
Fraggle
Member
Member

Wel, ik werk met Windows XP Professional.
De aansluitingen zijn allebei op mijn kot. Ik zou ze dus samen willen gebruiken.
De aansluiting die hier op kot ligt is een lan waarlangs we ook op het internet kunnen (telenet).
Ik zou dus internet willen behouden via mijn adsl-lijn en daarbovenop zou ik willen aansluiten op het netwerk van het kot.

Alleszinds al bedankt voor het antwoord
geert
Member
Member
Bedankt: 1 keer

Je kan gerust twee netwerkkaarten in de PC steken / gebruiken.
Let wel dat tweemaal DHCP praktisch niet mogelijk is.!

Vb. voor één netwerk kies je DHCP en voor het andere een vast IP adres. Twee vaste IP zijn ook mogelijk. Voor vaste IP dient de serviceprovider deze wel aan jouw te geven.

Ik veronderstel dat TELENET via een modem/router "inbelt" en dat je hier met een vast IP kan werken. Voor het andere netwerk zou je dus DHCP kunnen gebruiken! Interessant om dat uit te pluizen

Succes
Geert

:wink:
wem
Premium Member
Premium Member

geert schreef:Let wel dat tweemaal DHCP praktisch niet mogelijk is.!
vanwaar haal je dit? Lijkt bij mijn weten geen enkel probleem te zijn. Wat mij het grootste zorge lijkt te baren is hoe de pc gaat beslissen via welke lijn hij standaard zijn packets gaat verzenden, of anders gezegd: welke lijn (Telenet/ AB) hij gaat gebruiken om op internet te surfen ...
Fraggle
Member
Member

't Begint lichtjes boven mijn hoofd te gaan, maar ik denk dat ik nog net kan volgen.
DHCP heb ik denk 'k slechts 1 keer nodig; voor adsl dus (rechtstreekse connectie op mijn eigen telefoonlijn met thompson 510 router).
Van de netwerkbeheerder op kot heb ik een vast IP-adres gekregen (dat is dan het IP-adres binnen het kotnetwerk).
Kan dit juist zijn?

Om nog eens verder duidelijk te maken: het kotnetwerk dient niet om op internet te kunnen, enkel om op het intern kotnetwerk te raken (waarop ook telenet zit, wat het waarschijnlijk iets moeilijker maakt?).

'k Hoop dat mijn uitleg al iets duidelijker wordt, en dat er een beetje logica achter zit.

Nogmaals bedankt; gijle hebt meer geduld als ik :)
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Fraggle,

Het is eigenlijk zeer simpel hoor:

1. Je hebt inderdaad 2 netwerkkaarten nodig
2. Eén netwerkkaart verbind je met de Academic broadband aansluiting (DHCP
3. De andere netwerkkaart verbind je met het kotnetwerk waarbij je een VAST IP-adres hebt.

Er is slechts 1 ding waar je op moet letten. Aangezien je nu 2 netwerken hebt gaat Windows niet weten langs welke weg hij naar externe subnets moet gaan. Dit kan je heel eenvoudig oplossen door gewoon de default gateway van de netwerkkaart die verbonden is met het kotnetwerk gewoonweg NIET in te vullen.

Als je dit doet kan je perfect beide netwerken gebruiken. Let wel op, in deze opstelling ga je waarschijnlijk netbios problemen krijgen indien er geen DNS server is voor het interne kotnetwerk, indien je effectief netbios issues tegenkomt zul je dit moeten oplossen door de computerbrowser service te stoppen en te werken met een hostfile.

Grtz,

Sasuke

PS: Als je het heel geavanceerd wil doen kan je altijd een zgnde router gebruiken. Dit kan dan ofwel een aparte hardware appliance zijn, of een programma dat op je PC loopt. Maar dat is een heel paar ander mouwen dan :)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Fraggle
Member
Member

Bedankt voor de antwoorden.
Het werkt ondertussen :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sasuke schreef:Dit kan je heel eenvoudig oplossen door gewoon de default gateway van de netwerkkaart die verbonden is met het kotnetwerk gewoonweg NIET in te vullen.
In de veronderstelling dat het Kotnetwerk slechts bestaat uit 1 subnet lukt dit, maar anders ga je nog steeds eigen routing tabellen moeten aanmaken.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”