2e pc op internet

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
King Nothing
Member
Member

Hallo
Dit is mijn eerste post op het userbase forum, dus schiet me niet dood als ik iets verkeerd doe/zeg :)

Wat ik wil doen is het volgende :

Momenteel surf ik via een adsl go abo, met een een alcatel speedtouch usb modem (je weet wel, zo een groene rog)

Nu wil ik dus een tweede pc op het internet aansluiten.. het liefst via een router of switch. Ik heb al eens gekeken voor modem/routers van belgacom zelf maar dat komt toch prijzig + abonnementsverhoging.

Welke router/switch is er aan te raden om twee pc's en bovenstaand vernoemde modem op aan te sluiten.
Kunnen jullie me enkele voorbeelden geven + eventueel websites met info.

Verder kan ik nog vermelden dat beide pc's met windows XP sp2 werken.

Iemand raad?

Alvast dank

KN
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

Zelf werk ik met zo'n philips (wireless) van Belgacom, momenteel 99€.
Over de abonnementsprijs : je moet normaal gezien wel een duurder abonnement hebben om met meerdere pc's gelijktijdig te mogen werken, maar met een go werkt dat ook.
Die andere modem moet je dan niet meer gebruiken en beide pc's met een netwerk-kabel of draadloos aansluiten.
King Nothing
Member
Member

Vieten schreef:Zelf werk ik met zo'n philips (wireless) van Belgacom, momenteel 99€.
Over de abonnementsprijs : je moet normaal gezien wel een duurder abonnement hebben om met meerdere pc's gelijktijdig te mogen werken, maar met een go werkt dat ook.
Die andere modem moet je dan niet meer gebruiken en beide pc's met een netwerk-kabel of draadloos aansluiten.
ja, abonnement word verhoogd met 5euro per maand geloof ik, wat niet zoveel is, maar op een jaar...

Maar ik wil eerst de optie nagaan om een router te installeren en het internet dus te delen.. komt toch goedkoper uit, niet ?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ik zit hier soms met 4 pc's op een Go hoor, zonder prijsverhoging :)

Jouw opties:
- nieuwe modem die ook een router is
- modem houden en een speciale, dure router die de speedtouch usb ondersteunt
- een pc gebruiken als router

Optie 1 is de beste :)
King Nothing
Member
Member

meon schreef:Ik zit hier soms met 4 pc's op een Go hoor, zonder prijsverhoging :)

Jouw opties:
- nieuwe modem die ook een router is
- modem houden en een speciale, dure router die de speedtouch usb ondersteunt
- een pc gebruiken als router

Optie 1 is de beste :)
kan je me dan es zeggen welke modem (die ook router is) dat is ?

en hoe de installatie juist werkt ?

Zijn routers gewoonlijk niet goedkoper? of zijn routers die usb ondersteunen weer duurder..

Kan ik nu ook gewoon netwerk leggen tussen de twee pc's met behoud van modem, en zo het internet delen.. dus zoals je zegt pc gebruiken als router?
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Wat voor abonnement heb je? En welke provider?
Bv: Belgacom ADSL Multi geeft je recht op Norton Pack 2005.
Dus dat hoef je al niet meer extra aan te schaffen, dit is voor op één computer te gebruiken.
Zo gezien betaal je niet meer als dat je voor een apart abonnement voor Norton zou betalen.
En je mag ook meer als één PC gebruiken.
Zie maar even naar de voorwaarden van ADSL Multi.
Afbeelding
King Nothing
Member
Member

Blue-Sky schreef:Wat voor abonnement heb je? En welke provider?
Bv: Belgacom ADSL Multi geeft je recht op Norton Pack 2005.
Dus dat hoef je al niet meer extra aan te schaffen, dit is voor op één computer te gebruiken.
Zo gezien betaal je niet meer als dat je voor een apart abonnement voor Norton zou betalen.
En je mag ook meer als één PC gebruiken.
Zie maar even naar de voorwaarden van ADSL Multi.
ik ben hiervan op de hoogte.. norton pack intresseert me niet echt, heb de cd al..

heb een adsl go abo, bij skynet..

Meon, kan jij me voorzien van wat meer info
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Het is niet omdat je bij Belgacom zo een router gaat halen dat ze automatisch je abonnement gaan aanpassen. Je kan perfect zeggen dat je maar 1PC thuis hebt, maar dat je graag een router zou willen omdat je dan zelf niet meer moet inbellen. Je hebt dan maar 1 PC online, dus is een Go-abonnement voldoende. Het is maar hoe je het uitlegt ;) Je kan dus perfect een Belgacom-winkel binnen stappen en hen vragen naar zo een Phillips, speedtouch 530 of iets anders dat ze staan hebben

Ik kan je altijd een speedtouch 510 of 530 aanraden (dan moet je wel nog apart een switch bijkopen, want die speedtouch heeft maar 1 ethernet uitgang). Ook de producten van SMC zijn niet slecht.
Er zijn wel een aantal merken die ik je kan afraden : Mentor, Sweex, ... Dit zijn budget-toestellen, maar de werking is er dan ook naar. En normaal heeft de lokale PC-boer ook altijd wel iets deftigs in stock.

Cheers
Afbeelding
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

dieje speedtouch 510 is rommel. gooit zo af en toe alle poorten terug dicht, moet zo af en toe en half uur aan 1 stuk de pries terug insteken en uittrekken voor ge terug toegang tot uwe modem krijgt enzo. da spel ligt hiere in de kast zenne. voor mij is da nen rommel modem. mischien da hij bij andere wel goed werkt maar hier dus totaal nie. nu gebruik ik den speedtouch home ma die kunde spijtig genoeg niemeer krijgen.
Sub Zero
Administrator
Administrator

'k Moet toegeven, de mijne doet ook soms raar na meer dan 50 dagen uptime. Maar anders ben ik er wel tevreden van.

Cheers
Afbeelding
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Koopt u zeker geen router met USB aansluiting. Koop gewoon direct een router met ingebouwde ADSL-modem. Geeft veel meer mogelijkheden en dan ben je ineens van de USB-ziektes vanaf.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
King Nothing
Member
Member

ik heb een pstn lijn, marcheert daar zo een speedtouch510/530 op ?

wat kost een switch zoal?
Edward
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

Die budget modem/routers zijn nog zo slecht niet hoor.
Ik zou zeker eens overwegen om een modem/router met draadloos punt te kopen.
Ik ben enkele jaren geleden begonnen met een Billion modem/router met slechts 1 netwerkaansluiting (zoals Thompson 510)en ook een usb aansluiting. Verleden jaar heb ik dan in de Aldi dat setje gekocht dat bestaat uit 1 router+ draadloos toegangspunt en 2 draadloze usb stokjes voor 69 €.
De router is eigenlijk een copie van de Fujitsu-Siemens Connect2Air 600. Die heeft dan weer een extra usb-poortje aan de router om een printer in het netwerk op te nemen. :cry:
Maar die Aldi router is nu al vanaf augustus 2004 online, uitgezonderd een uurtje toen ik de firmware vernieuwd heb.
Met andere woorden ik ben er zeer tevreden over.
Aan de andere kant, mijn vader heeft een Thomson 510 en ik heb me daar al de pleuris gezocht in de interface of ik ergens een vinkje gemist heb dat iets als automatic reconnect doet, want hij moet regelmatig erg lang wachten voor hij verbinding krijgt, en soms moet ik de modem dus zonder stroom zetten en terug opstarten.
King Nothing
Member
Member

ik ben momenteel op tweedehands sites aan het kijken
en het zal waarschijnlijk een speedtouch 510 of 530 worden.. werd me veel aangeraden dusja...

daar moest nog een switch bij he.. zijn daarvan goei/slechte merken?

deze kwam ik net tegen op ebay : http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dl ... 01369&rd=1
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

King Nothing,

Ik zou het volgende doen:

Ga naar een Carrefour, en schaf u daar een Belgacom ADSL pack aan (kost u 19,99€), daar zit een speedtouch 510 mee in. (Carrefour Borsbeek heeft er nog enkele tientallen). Koop dan ook ineens in de carrefour een klein 5-poort switchke welke u iets van een 20-30€ zal kosten.

Dan ben je ineens gesteld. Probeer daarna de setup eens te doen (speedtouch 510 is standaard ingesteld als router met DHCP voor 4 Pc's).

Indien de setup niet lukt, dan zoek je maar even op het forum, daar zijn al posts genoeg over gemaakt.

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
King Nothing
Member
Member

Sasuke schreef:King Nothing,

Ik zou het volgende doen:

Ga naar een Carrefour, en schaf u daar een Belgacom ADSL pack aan (kost u 19,99€), daar zit een speedtouch 510 mee in. (Carrefour Borsbeek heeft er nog enkele tientallen). Koop dan ook ineens in de carrefour een klein 5-poort switchke welke u iets van een 20-30€ zal kosten.

Dan ben je ineens gesteld. Probeer daarna de setup eens te doen (speedtouch 510 is standaard ingesteld als router met DHCP voor 4 Pc's).

Indien de setup niet lukt, dan zoek je maar even op het forum, daar zijn al posts genoeg over gemaakt.

Grtz,

Sasuke
bedankt voor de tip.
speedtouch510 voor 20euro, is geen geld. Kost die via belgacom geen 100euro??

heeft zo ne switch ne specifieke naam, of is da allemaal tzelfde ?

Welk soort kabel heb je nodig voor netwerk... (ik ben nog een beginner op dit vlak)
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Kost een 70 eur dacht ik.

Een switch is een switch, dus dat maakt niet zo veel uit.
Kabel die je nodig hebt is een UTP kabel, maar deze heet meestal gewoon netwerkkabel en anders vraag je hier gewoon achter.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Zeon,

De carrefour in borsbeek heeft nog altijd enkele van die ADSL packs van 19,99€ :p

Grtz,

Sasuke
PS: Ben er zaterdag nog geweest !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Seal
Pro Member
Pro Member

Sasuke schreef:Zeon,

De carrefour in borsbeek heeft nog altijd enkele van die ADSL packs van 19,99€ :p

Grtz,

Sasuke
PS: Ben er zaterdag nog geweest !
[/off topic] Amaai, gij zijt ook nog laat wakker.
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Sas, was een antwoord op zijn vraag wat die normaal in den Belgacom winkel kosten. Maar hopelijk blijft Carrefour die houden, want is altijd makkelijk :).
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
King Nothing
Member
Member

Ik ben niet van de kanten van Borsbeek, maar in ninove (10 minuutjes rijden) is er ook zo een hyper carrefour, dus daar es kijken
Sub Zero
Administrator
Administrator

Daar hebben ze nog van die Belgacom Starter packs (65euro dacht ik) en het zijn Speedtouch 530's. Ze staan goed weggestoken. Ze staan in hetzelfde rek als de PC-games dacht ik, maar dan aan de overkant van de rayon ;)

Cheers
Afbeelding
King Nothing
Member
Member

Sub Zero schreef:Daar hebben ze nog van die Belgacom Starter packs (65euro dacht ik) en het zijn Speedtouch 530's. Ze staan goed weggestoken. Ze staan in hetzelfde rek als de PC-games dacht ik, maar dan aan de overkant van de rayon ;)

Cheers
wa is het verschil tussen speedtouch 510 en 530 ?
Blue-Sky
Erelid
Erelid

King Nothing schreef:wa is het verschil tussen speedtouch 510 en 530 ?
Eens even gegoogled,
Zie hier.

Dit is in PDF formaat en is 2,2 MB dus duurt wel even om te laden.

Het is wel gedetailleerde uitleg.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”