Huisaansluiting Telenet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Geen verbouwing zonder verbouwingsperikelen zullen we maar zeggen :).

Ik heb via de elektricien reeds een kabel liggen die lang genoeg is tot aan het aansluitpunt van Telenet, van het juiste type dus so far so good. Echter was het technisch niet mogelijk om een buis te steken tot aan dat aansluitpunt (betonplaat lag al, sommige stukken zijn niet opengebroken etc...).
Volgens een Telenet medewerker die ik op het werk eens tegenkwam was dat ook geen probleem (wel andere regio dan Dendermonde maar bon. Ik had hem dat gevraagd omdat in het document van Telenet inderdaad staat om zo dicht mogelijk naar het aansluitpunt te trekken), gewoon door de energiebocht tot aan de rooilijn trekken volstaat, werken op de openbare weg doen zij.
Zo gezegd, zo gedaan. Die wachtbuis hebben we ook zitten, dus daar is dan geen probleem.
Ondertussen zitten we op het punt dat we de vooraansluitingen kunnen aanvragen. Gisteren naar de Telenet shop gegaan om dit aan te vragen. Ik weet het, dat kan online maar ik was er toch in de buurt.
Krijg ik daar te horen dat ik zelf de stoep moet opengraven tot aan het aansluitpunt :? of de kabel op mijn gevel, rond mijn deur, over mijn raam naar het aansluitpunt moet trekken. Als ik kabels op de gevel wou had ik de oude ook gewoon kunnen vervangen :roll: .

Dus de vraag is nu, hoe geraak ik hier uit? De stoep zelf openbreken mag niet van de gemeente, Telenet mag dit wel. Kabels over de gevel is een no-go.
Ik wil gerust meegraven om de werken sneller te laten lopen als het daar om te doen is. Ik snap zelfs dat het een extra kost met zich mee zou brengen (binnen rede). Een onoverkomelijk probleem lijkt me dit dus niet te zijn.
De kabel is sowieso nodig omdat er binnen afzienbare tijd een zakelijk abo op komt. Voor privé gebruik zijn we er nog niet uit wat het zal worden.

Mensen met ervaringen? Oplossingen? :)

Als ik dat vergelijk met de tegenpartij, vrijdagavond 22 uur een vooraansluiting aangevraagd bij Proximus, zaterdag nog voor de middag telefoon om het dossier verder aan te vullen en het is in gang geschoten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:Krijg ik daar te horen dat ik zelf de stoep moet opengraven tot aan het aansluitpunt :?
En over welke afstand spreken we dan ?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

6 meter, de breedte van de gevel.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 103 keer

Ter info:

https://www2.telenet.be/nl/business/kla ... ekabeling/

Uiteraard is het niet aan u (maar aan de nutsmaatschappij) om de stoep op te breken (de mogelijke kost is echter wel voor u)
PHENOM
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Gewoon binnenbellen bij Telenet, voor zover ik weet kunnen ze dat telefonisch regelen dat er dan ook onderboring gedaan kan worden indien nodig.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1959 keer
Recent bedankt: 5 keer

MClaeys schreef:Dus de vraag is nu, hoe geraak ik hier uit?
1) Ofwel op je eigen privé-grond rond de obstakels graven tot aan de Telenet-paddestoel.
Daarna goed documenteren waar de kabel precies loopt.

2) Ofwel gewoon Telenet contacteren. Ze mogen deze extra werken op openbaar domein toch niet aan jou factureren:
De vergoeding voor de kabelaansluiting is voor aansluitingen tot maximaal 80 meter van het distributiepunt in de straat tot aan het overnamepunt in de woning. Aansluitingen van meer dan 80 meter of aansluitingen bij een netwerkuitbreiding (bijvoorbeeld appartementen of nieuwe verkavelingen) gebeuren tegen een meerprijs.
bron: Telenet Prijslijst

Als de aansluiting niet dringend is, kies dan optie twee.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

@M_016
Die brochure hebben we inderdaad gelezen, dat wijzigde echter niks aan het feit dat we technisch niet tot vlak aan die pot geraken binnen :).
Als ik op voorhand weet wat die kosten gaan zijn en mijn akkoord kan geven heb ik daar geen probleem mee hoor (als ze redelijk blijven). Dit is dan ook geen topic om Telenet met de vinger te wijzen ofzo (het staat namelijk in hun documentatie zo beschreven, hen treft geen fout laat dat duidelijk zijn), gewoon een zoektocht naar een oplossing (via Telenet of een andere).

Daarnet naar de Telenet winkel hier in de gemeente zelf geweest. Situatie uitgelegd met een planneke, vriendelijk gewezen op dat ik gerust extra kosten wil betalen indien noodzakelijk, etc... Blijkbaar allemaal niet nodig, werken op de openbare weg doen zij, ze belden nog even naar Telenet zelf om te bevestigen en dan hebben ze een afspraak vast gezet voor vrijdag. Eenmalige aansluit en activatiekost met analoge tv dat ik na een maand mag opzeggen. 116,5 Euro.

@Raf,
Bedankt, dat wist ik niet. De enige optie rond de obstakels is via de eigendom van de buurman rond het huis naar de andere kant, dat is niet zo voor de handliggend Afbeelding of door de spouwmuur maar dat lijkt me technisch onhaalbaar. De aansluiting is niet dringend alleszins, de verhuis staat op de planning voor januari :).
Laatst gewijzigd door MClaeys 31 okt 2017, 13:05, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Dat valt nog mee die installatie en activatie :)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Klopt, bij beide providers valt de aansluitkost goed mee eigenlijk. Daarom dat ik ook zeker beiden in huis wil getrokken hebben.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

In de veronderstelling dat je een voortuin hebt, moet je op eigen domein een kabel graven tot aan de rooilijn, het kortst bij de aansluitkast.
Als je met de buis links van je domein uitkomt aan de rooilijn, en het kastje staat rechts van uw grond op openbaar domein, dan moet je zelf op eigen domein graven tot aan dat punt.
Klopt deze situatie?
Anders moet je eens een plannetje plaatsen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Dat klopt, alleen is het bij ons de gevel die aan de rooilijn staat, we hebben geen voortuin. En binnen naar de andere kant van het huis trekken of een wachtbuis steken is niet (meer) mogelijk. Hadden we ons daar een jaar geleden op voorzien wel, maar toen stonden we daar nog niet bij stil en hebben we gewoon een wachtbuis/energiebocht gestoken aan de technische kant.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

ah dat was mijn volgende vraag.
Dan moet je helaas zelf zorgen (eigenlijk altijd) dat jouw kabel het kortst bij het kastje komt.
Hoe kan je dat doen?
Door van de ene kant naar de andere kant over de gevel de kabel te leggen. Je mag kiezen hoe je dat doet. Eventueel volledig omhoog, langs de dakgoot naar de andere kant en dan terug naar beneden mag ook.
Of je voorziet binnenhuis een doorsteek van de ene kant naar de andere. Je mag vrij kiezen hoe je dat doet.
Maar dat ging bij jou dus niet meer.

Als ik het goed begrijp eindig je aan de ene kant van het huis aan de voorgevel/rooilijn, en dan wil je buiten ondergronds op openbaar domein naar de andere kant van het huis. Dat gaan ze niet doen, of je moet bereid zijn om de kosten hiervoor volledig te dekken, en dat kan wel eens duur worden.
Zelf graven op openbaar domein mag niet.

Kan je niet door de kelder?

Hangt de tap tegen de gevel of staat er een kastje met een tap in tegen jouw gevel in de stoep? Hoe hoog hangt hij?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Geen kelder aan die kant van het huis helaas. De tap staat aan de andere kant van de eigendom tussen ons en de buren. De ene winkel sprak inderdaad van een kabel over de gevel (geen denken aan, alle gevelkabels zijn net weg omdat het geen zocht is), de winkel (die de inplanning gedaan hebben) hier in de gemeente zelf zei dat dat niet uitmaakte. Die hebben er zelfs voor gebeld naar Telenet zelf.
Nu, het kan toch niet zijn dat wij de eerste zijn waar ze dat tegenkomen dat ze daar geen eenduidig antwoord op hebben?
Dat er een meerkost aan die paar meter hangt daar ging ik vanuit, als ik die op voorhand weet en al dan niet mijn akkoord kan geven is dat goed voor mij, maar in hun prijslijst die hier boven staat staat <80m = 50 Euro (en we betalen meer dan het dubbele omdat ze meteen een dienst activeren die we niet nodig hebben, hebben we voor die aansluiting gerust over).

Maar ik ben dus benieuwd, want vrijdag komen ze dus tussen 8h en 13h, het kan dus goed zijn dat die mannen weer totaal iets anders zeggen.

Eigenlijk, bij een nieuwbouw zit de energiebocht toch ook niet altijd vlak bij de tap? (en die staan ook vaak tegen de rooilijn), hoe lossen ze dat daar op?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

MClaeys schreef:Eigenlijk, bij een nieuwbouw zit de energiebocht toch ook niet altijd vlak bij de tap? (en die staan ook vaak tegen de rooilijn), hoe lossen ze dat daar op?
Er zijn maar twee mogelijkheden: ofwel de kabel ondergronds leggen, ofwel de kabel bovengronds aan je gevel bevestigen

Als je liever geen gevelbevestiging hebt, dan blok je best eens artikel 200, § 2 van het Vlaams Mediadecreet uit je hoofd.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Bij elke nieuwbouw met gevel als rooilijn wordt er rekening gehouden met de plaats van die aansluiting, alleszins als je een goeie architect hebt.
Bij elke nieuwbouw met voortuin ben je verplicht om de kabel over eigendom zo kort mogelijk bij de tap te leggen, dus op één van de twee punten van uw rooilijn.
In jouw geval heb je dus een beetje pech.
Reken maar op een aantal honderden euro's voor de graafwerken.

Is er echt geen andere mogelijkheid? Eventueel achterom, of over zolder , door de spouw , of....
Soms zegt men wel eens : waar een wil is , is een weg. Je bespaart heel wat euro's.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Geen idee of een architect er wel bij ging stil gestaan zou hebben, de elektricien alleszins niet en die krijgt er ook wekelijks mee te maken.
Rondom gaat, via de wegel van de buurman, dan achter de woning en aan de andere kant weer naar voor, dan gaat het wel plots over + 50 meter waar het nu minder dan 10 is. Over de gevel kan ook maar vertik ik (wie wil er nu kabels op de gevel? :-( ).

Als ik even wat verder doordenk.
Door de spouwmuur zou ik misschien nog een glad buisje kunnen steken (diameter 15mm denk ik, of hoe dik zijn die standaard?), dan moet ik aan de oprit nog wat omlaag (de 60cm die ze vragen gaat wel niet lukken) en zo kan ik misschien nog wel tot aan de tap geraken. Maar geen idee hoe eenvoudig zo een coax kabel daar door te steken is.
Ik heb nog 40 meter overschot van Alpex leiding van de vloerverwarming over (15/16mm), dan is het in 1 stuk maar ook hier weer geen idee hoe eenvoudig daar een kabel door gaat (is wel steviger). Hoe goed kan zo een kabel tegen warmte trouwens, want die gaat dan wel tussen de muur en de vloerverwarmingsbuizen liggen (die moet ik dan nog kunnen leggen voor ze vrijdag komen chappen. Zo een buis krijg ik wegens niet echt recht niet in de spouw).

Afhankelijk wat een paar honderd Euro inhoud kan misschien eenvoudiger zijn om het toch door Telenet te laten doen hoor, we hadden eigenlijk iets meer dan het huidige bedrag voorzien :). Als er dan achteraf iets mee scheelt kunnen we ook op hun rekenen, hoe ik ooit een nieuwe kabel door zo een buisje zou krijgen bij problemen is mij een raadsel (de wachtbuis aan de energiebocht is 4cm in doorsnee, veel handiger). Hadden we er bij de vorige werken bij stil gestaan was het nu niet zoeken naar een oplossing natuurlijk, maar toen hadden we andere zaken aan ons hoofd en werk genoeg :). Daarom dat ik er ook op hamer dat het geen fout bij Telenet is he :) (al vind ik de info in de echte Telenet winkel dan ook niet echt correct, zelfs met een plannetje was dat allemaal in orde en gingen ze die graafwerken doen).

Ik ben thuis die dag, als ik meegraaf, zijn ze dan flexibeler? 8) :angel:
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

een alpex buisje is geen probleem als je een goeie trekveer hebt.
Warmte van een vloerverwarming is geen probleem. Voor zover ik weet wordt die temperatuur toch niet warmer dan 50 graden.
Eventueel gewone gladde elektriciteitsbuis van 20 mm gebruiken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Was het probleem niet opgelost... of heb ik dat verkeerd begrepen ?

Ik denk dat ik snel zelf de stoep langs m'n huis zou opgraven... gewoon één rij tegels en meteen een dikke PVC buis erin over gans de lengte.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

En dan maar hopen dat er geen overijverige agent langskomt die de letter van de wet, euhm, letterlijk neemt.
Of de bejaarde buurvrouw die haar bokalen niet opheeft, over nen tegel of het gat struikelt en een heup breekt.

Laat de graafwerken op openbaar domein maar over aan de nutsmaatschappijen en openbare diensten. Zowel strafwettelijk als aansprakelijkheidsgewijs de beste keus.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Werken op openbaar domein zijn ze in Dendermonde wel strikt op inderdaad, voor alles moet ook de vergunning zichtbaar uithangen enzo. En met een hele strook uitgraven kom je niet weg met "tis voor een geveltuintje" :) (en op 1 rij tegels 60cm diep zal ook niet simpel zijn).
De tap staat overigens op het domein van de buren, niet eens op de openbare weg. Normaal hadden we 1 meter voortuin, maar de vorige eigenaar heeft dat aan de gemeente geschonken om bij de vernieuwing van de straat een voetpad te kunnen aanleggen (de buren hebben dit niet weggegeven). Anders stelde dit probleem zich niet eens. Als we in ruil voor die schenking het nu eens af en toe mochten open leggen :P.

Ik probeer morgen eens met een Alpex buisje, een trekveer van 15 meter heb ik liggen in bruikleen dus eens zien of ik er daarmee kom. De laatste anderhalve meter zal toch Telenet nog moeten doen vrijdag, want dichter krijgen we het niet bij de pot :). Ik hoop dat ze de moeite appreciëren (als het lukt) en dat dan zonder morren doen :-D wat een gedoe, verbouwen...
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Hoe zeggen ze dat? Stop, denk , doe.... ?
Niet andersom dus.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Daarom post ik het hier toch? Meer mensen denken aan meer zaken dan 1 persoon. En op den duur moet je aan zoveel denken dat er bij iedereen wel wat door de mazen van het net glipt, zeker als de deadlines elkaar kort opvolgen :). + de kabel en leg-instructies waren door een vakman verzorgd, dan staat een mens er ook al eens minder snel bij stil. Nuja, we zien wel, hij is nog niet aangesloten dus eerst zien :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MClaeys schreef:Ik probeer morgen eens met een Alpex buisje, een trekveer van 15 meter heb ik liggen in bruikleen dus eens zien of ik er daarmee kom.
Maar heb ik je nu verkeerd begrepen... ik dacht dat TN bevestigde dat zij hiervoor zouden zorgen ?

Waarom zoek je dan nog zelf naar een oplossing ?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou me op voorhand niet druk maken, vrijdag staan die Telenet-mannen daar en doen ze braafjes wat jij hen beveelt.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
MClaeys schreef:Ik probeer morgen eens met een Alpex buisje, een trekveer van 15 meter heb ik liggen in bruikleen dus eens zien of ik er daarmee kom.
Maar heb ik je nu verkeerd begrepen... ik dacht dat TN bevestigde dat zij hiervoor zouden zorgen ?

Waarom zoek je dan nog zelf naar een oplossing ?
Om uiteindelijk geen rekening te krijgen voor iets dat ze niet willen uitvoeren/hebben uitgevoerd (met alle betwistingstijd en zever nadien).
Om vrijdag niet voor verrassingen te staan, als ze echt niet willen ligt er tenminste nog een buisje voor een andere mogelijkheid. Willen ze wel graven, des te beter dan gaat daar de voorkeur naar, ik ga ze dus iet zeggen dat die buis er ligt en zien hoe ze reageren.
Ook simpelweg omdat ze in verschillende shops verschillende zaken zeggen, dus kan je er gewoon niet gerust in zijn. Ze kunnen eenvoudig op hun strepen staan en niet graven, gezien het niet klaarligt volgens de documentatie valt daar dan weinig aan te doen.

Dusja, gewoon het zekere voor het onzekere, de voorkeur blijft uitgaan naar onder de stoep, we zien wel wat ze vrijdag zeggen.

Edit:
Bon, technieker is langs gekomen. Zeer vriendelijke mens, had enkel een schop mee voor rond het potje dus dat ging niet echt lukken :p. Hij heeft de situatie bekeken, en een dossierke voor de aannemer aangemaakt. Ook verzekerd dat dat geen extra kosten ging meebrengen, dus ik blij dat ik nog geen gaten gemaakt heb voor die Alpex buis :). Volgende afspraak is 5 december.
Ik ben dus toch niet de enige waar ze dat tegenkomen :).
Laatst gewijzigd door MClaeys 02 nov 2017, 06:39, in totaal 1 gewijzigd.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Bon, die mens is toen komen kijken en verzekerde mij dat het geen probleem was en geen kost. Chappen was een week uitgesteld maar heb er mij geen zorgen meer om gemaakt (Als iemand van Telenet die ter plaatse is dat mij verzekerd dan geloof ik dat). Dat mogen we dan mijn tweede fout noemen... De dag na het chappen zat er een papier in de bus (maar we mochten nog niet op de chappe dus konden er niet aan). Vandaag wel, papier van Telenet. De afspraak blijft staan op 5 december, maar de kabel moet tot aan de pot liggen... Ze mogen hun kabel houden...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Puur uit nieuwsgierigheid wou ik dan toch wel eens weten waarom er iemand komt en dergelijke uitspraken doet ?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Staat de post er boven, door Telenet, die kwam aansluiten maar was fout ingelicht (in de winkel hadden ze situatie nochtans correct doorgegeven en beschreven), die heeft dan het dossier voor een aannemer opgestart.
Of als je de persoon bedoelde die is komen melden dat we nu toch zelf onze plan moeten trekken, geen idee dat blad zat van vrijdag op zaterdag in de bus.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik bedoelde dat indien iemand van TN ter plaatse komt vertellen dat hij een dossier voor een aannemer gaan opmaken... dat TN dan geen papier in je brievenbus moet steken dat de kabel toch ergens anders uitkomt (en men dus maw. geen dossier heeft voor een aannemer). Ik zou alvast willen weten waarom twee diensten verschillende dingen beweren.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Daar weet ik het antwoord ook niet op, maar dat is nu niet bepaald uniek bij Telenet, dat heb ik bij een andere provider ook al gehad.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Is die brief niet gewoon het resultaat van een sjabloon dat door domme software automatisch wordt ingevuld, geprint en opgestuurd?
Bedoelt men niet gewoon dat de lengte van de kabel lang genoeg moet zijn om rechtstreeks aangesloten te kunnen worden op het distributiepunt?

Ik zou gewoon wachten tot 5 december. Uiteindelijk krijgt die onderaannemer de opdracht om de kabel aan te sluiten en wordt hij alleen betaald voor z'n werk als de opdracht tot een goed einde gebracht wordt.

Ik zou me geen zorgen meer maken, al moeten ze vier of vijf keer langskomen. Ze zullen er ooit wel eens in slagen om je aan te sluiten.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Het is een planneke getekend met pen, dus er is iemand langs geweest hiervoor. Hij heeft ons wel niet aangesproken dan want dan konden we eventueel de situatie nog eens uitleggen (communicatie tussen diensten is altijd oh zo goed he). Mogelijk waren we er toen ook gewoon niet. Er staat ook dat we een 10mm kabel moeten voorzien terwijl het minder dan 30 meter is dus 7mm zou moeten volstaan.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Wel, ik heb ze na dat planneke de situatie nog eens uitgelegd aan de telefoon en ze gingen proberen toch de graafwerken te doen. Als ik niks meer van hen hoorde dan ging het in orde komen.
Vandaag was het dan zover. Niks meer van hen gehoord, dus goede hoop. En jawel, aangesloten :worship: Blijkbaar is dat ook niet zoveel meter uitgraven volgens mijn vriendin (ik was er zelf niet bij). Ik neem aan dat ze dezelfde techniek gebruiken dan als om onder een straat te boren?
Anyway, ik ben tevreden :) ik had echt een heel gedoe verwacht en dat Telenet zeer moeilijk ging doen (zou zelfs niet 100% onterecht geweest zijn, dat heb ik hier al eerder vermeld), maar dat was niet het geval :). Binnen aan de kabel is er niks gedaan, maar gezien ik nog niet weet hoe ik hem precies ga hangen aan de betonplex vind ik dat het beste :).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”