ervaringen met een blanco-toetsenbord?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Hallo,

Er zijn zo van die producten waar je al lang over aan het nadenken bent zonder die te kopen ... ik heb dat sinds ik DasKeyboard tegen kwam tijdens het surfen.
https://www.daskeyboard.com

Hun handelsmerk is, buiten zeer hoogwaardige toetsenborden is, de blanco-toetsen.

Zijn er hier mensen die een zo'n opdrukloostoetsenbord gebruiken of gebruikte? Hoe is dat gedaan?
Veel gevloek en geknoei, met naast uw klavier een keylayout-print of stickers geplakt op de toesten?

Of, zoals de bedoeling is, dat je het wel leerde en nu beter kan typen dan vroeger?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat een absurd product... Ik kan me niet inbeelden dat er iemand is die werkelijk ALLE tekens blind op zijn toetsenbord weet zitten. Als je dan een van die zeldzame tekens nodig hebt, mag je dus telkens weer op je spiekbriefje gaan kijken... Bovendien is dit enkel nuttig als je 2 mensen, die een verschillende layout (bvb QWERTY vs AZERTY) gewoon zijn, op hetzelfde toetsenbord wil laten typen. Je hebt dus zelfs 2 mensen nodig die volledig blind kunnen typen... Maar als ze dan toch volledig blind kunnen typen, dan kunnen ze dat evenzeer op een toestenbord dat wel bedrukt is :bang: .
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Goede ervaring hier met xkeys.com (gebruiksvriendelijkheid-duurzaamheid)
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 481 keer
Bedankt: 114 keer

Geen ervaring met geen opdruk, maar ik gebruik wel al zo'n drie jaar een azertytoetsenbord dat softwarematig op qwerty is ingesteld. Ik kon wel al blind typen, dus ik heb er nooit echt last mee gehad. Op een ander toetsenbord staat wel effectief de qwerty-indeling, dus van daar kende ik de locatie van de tekens.
Nu nooit meer echt last met tekenes ingeven, ik kan mezelf de laatste keer niet inbeelden dat ik echt een teken zocht dat ik kwijt was op m'n toetsenbord.

Langs de andere kant, als je niet van plan bent om van layout over te schakelen of je het keyboard deelt tussen meerdere personen die een verschillende layout gebruiken, zie ik er het nut ook niet helemaal van in tbh.

Verder wel enkel nog maar goeie dingen gehoord van Das Keyboard, ga je plezier aan hebben!
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

@axs Verkopen die ook gewone toetsenborden? Heb op hun website zitten zoeken zonder er eentje te vinden. Zien er allemaal bedrijfsspecifiek invoer toestellen uit.

De keuze van Belgische Azerty, of zelfs een Franse, is er niet bij DasKeyboard. Bij andere merken is de keuze ook zeer mager, als je wat premium wil gaan.

Dat is wel een voordeel van blanco-toetsen. Beter blanco dan een ongewenst layout-bedrukking.

Het nieuwe model DasKeyboard Q5 is nu in pre-order. Het huidige topmodel is de DasKeyboard 4. Het model daarvoor is het model S. Die is bijna niet meer leverbaar maar wel nog hier;
https://nl.getdigital.be/Keyboard-Model-S-Ultimate.html

Geen volume-draaiknop en een usb 2 ipv usb 3 hub. Maar wel 70 euro goedkoper dan de DasKeyboard 4.

Blijft 100 euro. Zeer duur vergeleken met de goedkoopste (10 -15 euro) maar relatief gezien wel een koopje voor een premium model.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Ik zou een toetsenbord maken met ingebouwde OLED per toets die aangeeft welke functie iedere toets heeft.
Als je op shift drukt dan veranderd de toetsen in hoofdletters bijvoorbeeld...
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Bestaat al bijna 10 jaar ;) Kost alleen een klein fortuin voor een toetsenbord...
Zodra bijvoorbeeld de shift-toets wordt ingedrukt, veranderen de getoonde onderkast-letters - met een geringe vertraging - in hoofdletters,
https://tweakers.net/reviews/939/optimu ... -loep.html
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 318 keer
Bedankt: 717 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Wat een idee... een goedkoop ding gaar met gemak 10/15 jaar mee.
Waarom een tienvoud betalen? Om 100 jaar te gebruiken?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 481 keer
Bedankt: 114 keer

Ain't no keyboard like a mechanical keyboard.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Ok, bestelling geplaatst.

Ik zal over een paar maanden laten weten of het een stommiteit was of niet.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Tjah, lijkt het je toch niets kan je nog altijd andere keycaps bestellen.
https://shop.daskeyboard.com/collection ... keycap-set
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 318 keer
Bedankt: 717 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

butskristof schreef:Ain't no keyboard like a mechanical keyboard.
Ik kan er niet bij...
Op kantoor heb ik er eentje. Behalve dat ze meer lawaai maken ervaar ik geen verschil.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Tomby schreef:Wat een absurd product... Ik kan me niet inbeelden dat er iemand is die werkelijk ALLE tekens blind op zijn toetsenbord weet zitten. Als je dan een van die zeldzame tekens nodig hebt, mag je dus telkens weer op je spiekbriefje gaan kijken... Bovendien is dit enkel nuttig als je 2 mensen, die een verschillende layout (bvb QWERTY vs AZERTY) gewoon zijn, op hetzelfde toetsenbord wil laten typen. Je hebt dus zelfs 2 mensen nodig die volledig blind kunnen typen... Maar als ze dan toch volledig blind kunnen typen, dan kunnen ze dat evenzeer op een toestenbord dat wel bedrukt is :bang: .
Een keyboard is helaas nooit helemaal neutraal, zelfs als er geen opschriften opzitten.
Je hebt nog altijd het feit dat een AZERTY over een grote ENTER beschikt, en kleinere shift toets.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Jaaaaaren geleden één van de eerste Das Keyboard's gekocht (https://shop.daskeyboard.com/collection ... te-model-s).
Eigenlijk viel het best wel mee om te typen met blanco toetsen. Je schrikt er van hoe intuïtief dit gaat. En ja, speciale karakters die je bijna nooit gebruikt zijn wat moeilijker, en dan is het eens gokken (maar in de praktijk heb je daar eigenlijk geen last van).

Het toetsenbord tikt heel lekker, maar maakt jammergenoeg wel wat lawaai. Dit - en mede omdat draadloos iets esthetischer is - zorgt er voor dat het nu op zolder geniet van een vroegtijdig loopbaaneinde.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

fvhbrugge schreef:Ik zou een toetsenbord maken met ingebouwde OLED per toets die aangeeft welke functie iedere toets heeft.
Als je op shift drukt dan veranderd de toetsen in hoofdletters bijvoorbeeld...
Tijdens het Youtube'n plots uitgekomen op dit;

Review juni 2016 van een toetsenbord waarbij elke toetsen een scherm is. Prijs is niet duidelijk. Is niet meer beschikbaar op Amazon maar ik het een prijs gevonden van een 750 euro.

@khsw dat is het model dat morgen zal aankomen bij mij. Dat is tegenwoordig bijna niet meer te koop. Maar voor een toetsenbord zag ik geen bezwaar om een model van 5-6 jaar geleden te kopen. Het lijkt zonde om zoiets gewoon op zolder te laten liggen. Al eens gedacht een herbestemming te zoeken? Met een levensduur van 50 miljoen keystrokes zou het nog een prima restwaarde moeten hebben.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Even melden hoe dit is afgelopen, een blanco-toetsenbord.

Toetsenbord zelf is geweldig. Zeer kwalitatief. En zo zonder bedrukking is het heel mooi.

De ervaring ...

Gewoon typen ging best heel redelijk. Zoals nu wanneer ik gewoon op mijn gemak iets zit te typen zoals de tekst van dit bericht. Op een of andere wijze slagen mijn vingers om de juiste toetsen in te drukken. Mijn vingers vinden hun weg.

Maar wanneer ik tegelijk aan het telefoneren ben, aan het spreken, luisteren en aan het schrijven ben, stijgt het aantal fouten sterk. Wanneer de gesprekspartner iets aan het dicteren is, zoals een naam of e-mailadres dan loopt het echt mis. Het schrijven gaat niet automatisch, de auto-piloot gaat uit en moet mijn vingers rechtstreeks aansturen en ik vergis mij constant van toetsen.

Dat werkte dus niet. Ik heb bij 4keyboard.com een setje Belgische Azerty letterstickers gekocht en die op mijn toetsenbord geplakt. Dat is zo goed als men kan verwachten. Is er niet mooier op geworden maar de juiste toetsen vinden is nu wel eenvoudiger.

Ik wou graag een DasKeyboard klavier en een Belgische Azerty verkopen ze niet. Nu heb ik er wel eentje. Eventueel zou ik nieuwe bedrukte toetsen kunnen kopen. Dat is een optie. Maar voor 9 euro wil ik het eerst met de stickers proberen.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”