Op kantoor hebben we een gigaset voip centrale.
Kakspel, maar dat terzijde...
Dit is een screenshot gemaakt om 8.30u:
Iemand een idee hoe ik die k*tcentrale eindelijk kan duidelijk maken dat hij de tijd en datum correct moet weergeven?
Op mijn post staat namelijk alweer een fout uur en als datum 02/01/2010.
ISDN-tijdserver : UIT
Eerste tijdserver : 0.be.pool.ntp.org SNTP
Tweede tijdserver : 1.be.pool.ntp.org SNTP
Derde tijdserver : 2.europe.pool.ntp.org SNTP
Tijdsactualiseringsinterval : 720 minuten
Tijd vernieuwingsbeleid : NORMAAL
Interne tijdserver : AAN
Ik heb dat allemaal aangepast, nu komt de tijd in de webinterface al overeen met deze van de toestellen, maar 't loopt wel nog een dik half uur achter.
Ik heb nu eens de tijd manueel goed gezet, zien hoe lang het deze keer goed blijft.
Wat betreft netwerk, staat deze centrale ingesteld als IP Client?
Dan heb je waarschijnlijk een router in het netwerk, waarop ook een interne ntp server draait?
Dan zou je het interne IP adres van de router (vb 192.168.1.1) kunnen inbrengen als tijdserver?
Zoals reeds eerder gemeld zou je moeten kunnen nagaan of je centrale wel toegang heeft tot het internet.
Hangt die centrale in hetzelfde netwerk als de computer waarmee je in de configuratie geraakt of moet je hiervoor een netwerkkabel versteken ?
Zou je een screenshot kunnen posten van wat er onder het WAN en LAN gedeelte van de configuratie staat ?
Weet hier iemand of in Belgie de tijd ook word doorgegeven via het ISDN netwerk ?
PS. Gelieve uw frustratie (k*k, k*t, ...) achterwege te laten. Daar heeft niemand wat aan en dit lost het probleem niet op.
Ik zal morgen eens kijken wat ik allemaal zie en kan laten zien.
En ja, er is inderdaad nogal wat frustratie, mag het?
Onze vorige centrale was eentje van Cisco (3cs), toch hééél wat gebruiksvriendelijker op vele vlakken.
Losstaand van je probleem, maar wel belangrijk om te weten voor de troubleshooting:
Hoe bel je naar buiten?
Is de VOIP centrale aangesloten op een analoge telefoonlijn? Of is er ergens een trunk gedefinieerd?
In een moedercentrale (LEX), of het nu ISDN of PSTN is zal deze zijn klok gelijkzetten met:
vroeger was dat aan het systeem van de sprekende klok, daarna was dat via de atoomklok in Duitsland, maar dat is ook al gedaan.
Voor ISDN: bij het koppelen van de NT1 gaat deze zich koppelen/synchroniseren met de LEX, de NT1 heeft ook een klok en past zijn tijd aan die dat komt van de LEX, een PABX past dan zijn tijd aan vanaf er een inkomend of uitgaand gesprek is zonder tussenkomst !
Soms doet een PABX dat niet ===> dan is het manueel aanpassen via programmatie in de PABX.
Voor PSTN: de tijd word niet meegestuurd van de LEX naar de PABX.
Men mag niet vergeten dat de gesprekken moeten gefactureerd worden, daarvoor heb je wel een klok nodig in de LEX, de tijd dat men een stopwatch gebruikt is al lang voorbij (manuele LEX).
@Cadsite, zou toch beter zijn als je kan nagaan/uitzoeken, wat .... waar is aangekoppeld, anders word het vogelpikken en krijg je misschien verkeerde tips ?