Voorzieningen ketel
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Ik ben aan onze woning aan het renoveren en als ketel gaan we een Atag Q25C plaatsen met Opentherm module.
Nu hebben ze ons bij levering laten weten 2 stopcontacten te voorzien, een UTP naar de buitenvoeler en een UTP naar de thermostaat in de woonkamer.
Het is de bedoeling een Honeywell thermostaat te gaan gebruiken (nog niet aangeschaft).
Nu, gezien dat het over twee UTP kabels gaat, mag ik die dan niet gewoon naar het patchpaneel trekken ipv rechtstreeks?
Dus twee UTP kabels van de ketel naar het patchpaneel en van het patchpaneel naar de buitenvoeler en eentje naar de thermostaat. Vervolgens gewoon overbruggen in het patchpaneel. Dat lijkt me toekomstbestendiger, maar voor de buitenvoeler heb ik al gezien dat dat maar 1 paar gebruikt dus ben ik niet zeker of het zou werken.
Zijn er regels over de afstand tussen ketel/gasbuis en stopcontacten? Momenteel heb ik ze getekend op 5cm naast de ketel.
(alles CAT6 want dat is het enige dat ik heb liggen)
Sent from my Lenovo K33a48 using Tapatalk
Nu hebben ze ons bij levering laten weten 2 stopcontacten te voorzien, een UTP naar de buitenvoeler en een UTP naar de thermostaat in de woonkamer.
Het is de bedoeling een Honeywell thermostaat te gaan gebruiken (nog niet aangeschaft).
Nu, gezien dat het over twee UTP kabels gaat, mag ik die dan niet gewoon naar het patchpaneel trekken ipv rechtstreeks?
Dus twee UTP kabels van de ketel naar het patchpaneel en van het patchpaneel naar de buitenvoeler en eentje naar de thermostaat. Vervolgens gewoon overbruggen in het patchpaneel. Dat lijkt me toekomstbestendiger, maar voor de buitenvoeler heb ik al gezien dat dat maar 1 paar gebruikt dus ben ik niet zeker of het zou werken.
Zijn er regels over de afstand tussen ketel/gasbuis en stopcontacten? Momenteel heb ik ze getekend op 5cm naast de ketel.
(alles CAT6 want dat is het enige dat ik heb liggen)
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1199 keer
- Recent bedankt: 6 keer
- UTP via patchpaneel lijkt me niet zo'n probleem, tenzij je via de kruipkelder, over de zolder, langs de serre en via de garage een paar 100m UTP moet overbruggen
Veel thermostaten zijn tegenwoordig ook draadloos overigens. Net om dat soort vragen/toestanden te vermijden voor renovaties.
- stopcontact tov ketel: geen richtlijnen, de stekker van de ketel moet gewoon lang genoeg zijn om tot aan het stopcontact te raken.

- stopcontact tov ketel: geen richtlijnen, de stekker van de ketel moet gewoon lang genoeg zijn om tot aan het stopcontact te raken.
- MClaeys
- Elite Poster
Top! Bedankt. Scheelt een paar kabels dan
. Afstand naar patchpaneel is maar 15 meter en dan nog eens maximum 10 naar de modules.
Veel is draadloos, maar ik probeer zoveel mogelijk bekabeld te werken
. Meer keuze als beide voorzien is.

Veel is draadloos, maar ik probeer zoveel mogelijk bekabeld te werken

- heist_175
- Moderator
Probeer het overigens niet aan uw installateur uit te leggen hé.
Met wat geluk weet ie waar je het over hebt, maar anders gaat ie beginnen zagen over dat patchpaneel. Gebruik dus de zelfde kabel (kleur, type) aan de ene kabel als aan de andere.
Een installateur chauffage is geen elektricien of IT'er
Met wat geluk weet ie waar je het over hebt, maar anders gaat ie beginnen zagen over dat patchpaneel. Gebruik dus de zelfde kabel (kleur, type) aan de ene kabel als aan de andere.
Een installateur chauffage is geen elektricien of IT'er

- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Inderdaad! Hou er rekening mee dat chauffagist de kleurcodes van netwerkbekabeling aan hun laars lappen, dus bij doorverbinding via patch paneel moeten alle 8 aders één-op-één doorverbonden zijn. Best ook eens uitmeten vooraleer de chauffagist komt.heist_175 schreef:Een installateur chauffage is geen elektricien of IT'er
Daarnaast zie ik eventueel wel een mogelijk probleem: ketels communiceren niet via Ethernet en hun elektronica is niet van hetzelfde kwaliteitsniveau als IT-hardware. Hou er dus rekening mee dat er onrechtstreeks elektromagnetische interferentie op je patch paneel kan ontstaan van bijvoorbeeld circulatiepompen die op de ketel aangesloten zijn. Knip de kabels van en naar de chauffageketel dus zeker niet te kort af zodat je in noodgevallen ze nog kan isoleren uit je patchkast en rechtstreeks kan doorverbinden.
Wat betreft het stopcontact: ketel moet als enige verbruiker op een aparte kring van max 20A. Daarnaast moet de stroomkring compleet geïsoleerd zijn van warmte of vocht. Kijk dus zeer goed uit dat je stopcontact niet te dicht bij een leiding, ventiel of kraan wordt geplaatst. Bij een eventueel lek moet je stopcontact vanzelfsprekend droog blijven.
- MClaeys
- Elite Poster
raf1 schreef: Daarnaast zie ik eventueel wel een mogelijk probleem: ketels communiceren niet via Ethernet en hun elektronica is niet van hetzelfde kwaliteitsniveau als IT-hardware. Hou er dus rekening mee dat er onrechtstreeks elektromagnetische interferentie op je patch paneel kan ontstaan van bijvoorbeeld circulatiepompen die op de ketel aangesloten zijn. Knip de kabels van en naar de chauffageketel dus zeker niet te kort af zodat je in noodgevallen ze nog kan isoleren uit je patchkast en rechtstreeks kan doorverbinden.
Bedankt voor de tip, ik zal zorgen dat ik wat overschot heb en een verlengstukje om eventueel los te koppelen en rechtstreeks door te verbinden.
Beide stopcontacten zijn afzonderlijk naar de kast getrokken.raf1 schreef:Wat betreft het stopcontact: ketel moet als enige verbruiker op een aparte kring van max 20A. Daarnaast moet de stroomkring compleet geïsoleerd zijn van warmte of vocht. Kijk dus zeer goed uit dat je stopcontact niet te dicht bij een leiding, ventiel of kraan wordt geplaatst. Bij een eventueel lek moet je stopcontact vanzelfsprekend droog blijven.
Aan de linkerkant moet de ketel toch 50cm van een muur blijven, dus ik heb ze daar geslepen. 12cm van de kant van de ketel, 5 cm boven de onderkant van de ketel. De eerste aansluiting op de ketel is wel de gasbuis aan die kant, maar vlak daarnaast de stroom dus dat is geen probleem denk ik. Ze kunnen niet nat worden bij een lek alvast

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 62 keer
Meerdere fabrikanten die een (can)bus of opentherm verbinding gebruiken schrijven inderdaad magnetisch geblindeerde kabel voor
The eternal and true pessimist 

- heist_175
- Moderator
Waar haal je dat vandaan?raf1 schreef:Wat betreft het stopcontact: ketel moet als enige verbruiker op een aparte kring van max 20A.
Ik ken geen enkele installatie die zo uitgevoerd is?
Ik heb mijn installatie zelf gelegd en zelf laten keuren (AREI/OCB) en bij mij staan er op het circuit met de CV-ketel nog een aantal andere stopcontacten.
- MClaeys
- Elite Poster
Dat lees ik ook hier en daar. Ook dat deze een dikkere kabel nodig heeft/hebben. 3G4 of 3G6 ipv 3G2.5. Voor de was en droogkast heb ik nu 3G2.5 liggen, ik kan me niet inbeelden dat die zo zwaar zijn.
Voor de keukentoestellen twijfel ik nog (fornuis moet een dikkere zijn dacht ik).
Voor de keukentoestellen twijfel ik nog (fornuis moet een dikkere zijn dacht ik).

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 146 keer
Eigenlijk heeft raf1 gelijk. Maar ik zie wel vaker dingen die goedgekeurd zijn maar niet echt AREI conform zijn. Vaillant wist me overigens te zeggen dat de garantie vervalt als ik een zekering zwaarder dan 4A voor de ketel gebruikte. Ik heb ff getwijfeld maar dan toch beslist er niet over te zeuren en de installateur zijn zin te geven...heist_175 schreef:Ik heb mijn installatie zelf gelegd en zelf laten keuren (AREI/OCB) en bij mij staan er op het circuit met de CV-ketel nog een aantal andere stopcontacten.raf1 schreef:Wat betreft het stopcontact: ketel moet als enige verbruiker op een aparte kring van max 20A.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Het zou leuk zijn als je ook de bron vermeldtMClaeys schreef:Dat lees ik ook hier en daar. Ook dat deze een dikkere kabel nodig heeft/hebben. 3G4 of 3G6 ipv 3G2.5. Voor de was en droogkast heb ik nu 3G2.5 liggen, ik kan me niet inbeelden dat die zo zwaar zijn.
Deze tekst komt zeker niet uit het AREI, maar uit één van de zovele AREI interpretaties die je op het internet vindt

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- MClaeys
- Elite Poster
Op de site van Legrand stond dit, maar hetzelfde is min of meer te vinden op verschillende verbouwsites zoals bouwinfo en livios dus vandaar geen bron (maar minder gestructureerd om te screenshotten).
Het AREI is niet publiek te bekijken (zonder betaling), dan krijg je sowieso die interpretaties. Dus dan neemt een mens zijn vlucht naar fora, daar is die kennis (vaak) wel (en dan filteren) en zijn elektricien (die itt fora geen 24/24 beschikbaar is).
In mijn geval maakt het weinig uit, al die toestellen worden toch afzonderlijk bekabeld (liever een kabel meer dan minder nu alles open ligt, staat zo ook op ons plan). Enkel het type kabel is me nog niet overal duidelijk.
Het AREI is niet publiek te bekijken (zonder betaling), dan krijg je sowieso die interpretaties. Dus dan neemt een mens zijn vlucht naar fora, daar is die kennis (vaak) wel (en dan filteren) en zijn elektricien (die itt fora geen 24/24 beschikbaar is).
In mijn geval maakt het weinig uit, al die toestellen worden toch afzonderlijk bekabeld (liever een kabel meer dan minder nu alles open ligt, staat zo ook op ons plan). Enkel het type kabel is me nog niet overal duidelijk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 216 keer
Ja, daarom dat je er beter aan doet om de "speciale" apparaten niet als dusdanig op uw schema te zetten.MClaeys schreef:Dat lees ik ook hier en daar. Ook dat deze een dikkere kabel nodig heeft/hebben. 3G4 of 3G6 ipv 3G2.5. Voor de was en droogkast heb ik nu 3G2.5 liggen, ik kan me niet inbeelden dat die zo zwaar zijn.
Een vaatwas, wasmachine, droogkast passen allemaal op een gewoon stopcontact dus voorzie je ook een gewoon stopcontact zonder te verwijzen naar vaat/was/droog.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
http://users.khbo.be/risack/teksten/AREI/AREI.pdf
Mss vind je hier wat info. Maar je moet vooral rekening houden met je eigen comfort en het vermogen. Hier is mijn ketel ook afzonderlijk.
Mss vind je hier wat info. Maar je moet vooral rekening houden met je eigen comfort en het vermogen. Hier is mijn ketel ook afzonderlijk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
Men moet er ook rekening mee houden,indien met de instalatie zelf doet,moet die achteraf wel gekeurd worden,en dat is de puntjes op de i(bijv. als men aankoopt bij Selfmatic,nu easykit) als er een prof.de instalatie doet,moet die het zelf keuren(?????)en is het in vele gevallen niet zo nauw genomen,inderdaad,is een echte schande,maar ik denk dat dit gedaan word om de kosten te drukken,want een keuring heeft me destijds wel iets meer dan 100€ gekost.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 216 keer
Ehm, nee hoor, ook als een prof de installatie doet, moet deze achteraf gekeurd worden...fluppie schreef:Men moet er ook rekening mee houden,indien met de instalatie zelf doet,moet die achteraf wel gekeurd worden,en dat is de puntjes op de i(bijv. als men aankoopt bij Selfmatic,nu easykit) als er een prof.de instalatie doet,moet die het zelf keuren(?????)en is het in vele gevallen niet zo nauw genomen,inderdaad,is een echte schande,maar ik denk dat dit gedaan word om de kosten te drukken,want een keuring heeft me destijds wel iets meer dan 100€ gekost.
- MClaeys
- Elite Poster
Bwa, beter, tis te zeggen. Blijkbaar komen ze vaak niet verder dan de meter. Aarding uitmeten, zien of er een plan aanwezig is en een rekening voorleggen van 100 a 150 Euro. Zo toch gehoord van 2 mensen die laatst hebben laten keuren en van een elektricien.
Als u kot afbrand kunt ge dan een verslag voorleggen da u installatie in orde is, that's it.
De riolering bij ons was ook gekeurd, blijkt bij de verbouwingen dat de septische gewoon in de regenriolering overloopt samen met de regenput en dat enkel de wasbak in de andere riool loopt, met moeite want t inspectieputje zat dicht. Geldklopperij (stad heeft de aansluiting wel gratis in orde gebracht na melding en inspectie, dus da is dan weer netjes).
Niettemin, ik ben liever gewoon in orde, afzetterij of niet.
Als u kot afbrand kunt ge dan een verslag voorleggen da u installatie in orde is, that's it.
De riolering bij ons was ook gekeurd, blijkt bij de verbouwingen dat de septische gewoon in de regenriolering overloopt samen met de regenput en dat enkel de wasbak in de andere riool loopt, met moeite want t inspectieputje zat dicht. Geldklopperij (stad heeft de aansluiting wel gratis in orde gebracht na melding en inspectie, dus da is dan weer netjes).
Niettemin, ik ben liever gewoon in orde, afzetterij of niet.
- heist_175
- Moderator
Dat is alleen van toepassing als je de toestellen op uw circuit ook als dusdanig benoemd.MClaeys schreef:Dat lees ik ook hier en daar. Ook dat deze een dikkere kabel nodig heeft/hebben. 3G4 of 3G6 ipv 3G2.5. Voor de was en droogkast heb ik nu 3G2.5 liggen, ik kan me niet inbeelden dat die zo zwaar zijn.
Als je een wasmachine aansluit op "stopcontact waskot", mag dat in 3G2,5 en in een kring met andere stopcontacten.
Als je een wasmachine aansluit op "stopcontact wasmachine", moet dat (volgens de AREI regels) in 3G4 en in een aparte kring
Art198 vermeldt

Tenzij iemand een artikel vindt waarin staat dat wasmachine en droogkast (en CV) met 4mm² of 6mm² uitgevoerd moet worden.
Let wel: "vroeger" was een CV, vaatwasser, droogkast of wasmachine een toestel dat 3kW verbruikte. In die optiek is het perfect normaal om te pleiten voor aparte kringen. Op 200-210-220V krijg je 3kW op 12-15A. Dan zit er niets anders op dan elk toestel 1 stopcontact te geven.
- moderne CV verbruikt max 80W (op 240V -> 0,3A)
- moderne droogkast: 800W (op 240V -> 3,5A)
- wasmachine: 800W
...
Dus kan je zonder problemen alle 3 aansluiten op 1 kring.
Er zijn TV's die meer verbruiken dan dat...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Probeer maar eens een 3G4 of 3G6 kabel aan te sluiten op een stopcontact 

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 101 keer
Als je nog een thermostaat zoekt, deze week staat de NEST 3 aan 189€ hierzo:
https://www.ti-84shop.nl/nest-thermosta ... tie-3.html
https://www.ti-84shop.nl/nest-thermosta ... tie-3.html
- heist_175
- Moderator
http://niko.eu/nlbe/producten/schakelma ... /101-66600
Ik denk dat 4mm² nog wel moet lukken, maar 6mm² weet ik zo niet.
Los van of het past of niet, moet je idd eens proberen te werken met 6mm², plezier verzekerd!
Ik denk dat 4mm² nog wel moet lukken, maar 6mm² weet ik zo niet.
Los van of het past of niet, moet je idd eens proberen te werken met 6mm², plezier verzekerd!
-
- Elite Poster
- Bedankt: 104 keer
De stopcontacten van die machines zijn dan vaak ook zwaarder.
In mijn wasplaats was er een 3fasig stopcontact voorzien voor de wasmachine.
dat waren semi-industriele toestellen die eerste generaties.
In mijn wasplaats was er een 3fasig stopcontact voorzien voor de wasmachine.
dat waren semi-industriele toestellen die eerste generaties.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Vreemde redenering. Ik betwijfel of dit in het AREI zo effectief staat beschreven of bedoeld is.heist_175 schreef:Dat is alleen van toepassing als je de toestellen op uw circuit ook als dusdanig benoemd.
Als je een wasmachine aansluit op "stopcontact waskot", mag dat in 3G2,5 en in een kring met andere stopcontacten.
Als je een wasmachine aansluit op "stopcontact wasmachine", moet dat (volgens de AREI regels) in 3G4 en in een aparte kring
In de praktijk stoot je dan toch op uitslaande automaten:
In een gezinswoning moet je toch voorzien dat je kunt wassen en drogen tegelijkertijd. Met de vuile was van 4 kinderen die op kamp geweest zijn, wil je toch geen hele week bezig zijn? Dus dan doe je zoveel mogelijk tegelijkertijd. Als je op "stopcontact waskot" dan 22 A verbruikt, slaat de automaat uit.
Vandaar de praktische redenering:
- de elektricien werkt graag zoveel mogelijk met 3G2,5 dus worden afzonderlijke kringen voor wasmachine, droogkast, vaatwas voorzien.
- de afzonderlijke kringen mogen elk 20 A leveren, dus gezamenlijk verbruik van 60 A perfect veilig en je kan wassen, drogen, de vaat doen tegelijkertijd.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ow, zo'n dom ding dat enkel één temperatuur kan regelen... ik blijf wel bij m'n EvohomeRobert Ford schreef:Als je nog een thermostaat zoekt, deze week staat de NEST 3 aan 189€ hierzo:

- heist_175
- Moderator
Voor een wasmachine (label: wasmachine), dat ooit een toestel met een hoog piekverbruik was, moet je inderdaad voorzien dat het 3kW trekt. Als je daar dan nog een droogkast (label: droogkast) aan toevoegt op dezelfde kring, zit je idd heel scherp.raf1 schreef:Vreemde redenering. Ik betwijfel of dit in het AREI zo effectief staat beschreven of bedoeld is.heist_175 schreef:Dat is alleen van toepassing als je de toestellen op uw circuit ook als dusdanig benoemd.
In de praktijk stoot je dan toch op uitslaande automaten:
In een gezinswoning moet je toch voorzien dat je kunt wassen en drogen tegelijkertijd. Met de vuile was van 4 kinderen die op kamp geweest zijn, wil je toch geen hele week bezig zijn? Dus dan doe je zoveel mogelijk tegelijkertijd. Als je op "stopcontact waskot" dan 22 A verbruikt, slaat de automaat uit.
Vandaar de praktische redenering:
- de elektricien werkt graag zoveel mogelijk met 3G2,5 dus worden afzonderlijke kringen voor wasmachine, droogkast, vaatwas voorzien.
- de afzonderlijke kringen mogen elk 20 A leveren, dus gezamenlijk verbruik van 60 A perfect veilig en je kan wassen, drogen, de vaat doen tegelijkertijd.
Gelukkig is de AREI controle niet meer zo semantisch en maakt een pragmatische keurder daar geen probleem meer van.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
veel wasmachines kunnen ingesteld worden ook op 2kW en dan kan wasmachine en droogkast op eenzelfde leiding.
Maar het hangt ook van type en gebruik af.
Warmtepomp droogkasten verbruiken maar 750Watt meer en wasmachines warmen normaliter maar in het begin van de wascyclus, alhoewel deze laatste op ecomode wel véél langer duurt dan vroeger.
Maar het hangt ook van type en gebruik af.
Warmtepomp droogkasten verbruiken maar 750Watt meer en wasmachines warmen normaliter maar in het begin van de wascyclus, alhoewel deze laatste op ecomode wel véél langer duurt dan vroeger.
- heist_175
- Moderator
kijk eens naar het verbruik van uw toestel tijdens het "centrifugeren"?bruma schreef: wasmachines warmen normaliter maar in het begin van de wascyclus

Opwarmen kan je zo snel of traag doen als je wil, maar uw motor moet wel op volle toeren draaien om tot 1400 of 1600 rpm te komen hé
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
Ik denk dat de motor in onze wasmachine eentje van 200Watt isheist_175 schreef:kijk eens naar het verbruik van uw toestel tijdens het "centrifugeren"?bruma schreef: wasmachines warmen normaliter maar in het begin van de wascyclus
Opwarmen kan je zo snel of traag doen als je wil, maar uw motor moet wel op volle toeren draaien om tot 1400 of 1600 rpm te komen hé
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 123 keer
Het zijn de verwarmingselementen die het meeste vermogen hebben. De motor is hierbij niets in vergelijking.
En in het AREI stond vroeger ook dat je met 2,5 mag werken als er een mogelijkheid voorzien is om een nieuwe kabel te trekken (wachtbuis)
Zo vind ik het terug bij vincotte:
De redenering hierachter is : als er en toestel geplaatst zou worden met groter vermogen dan beschikbaar op de 2,5 dan kan makkelijk een 4 gelegd worden want de buis is voldoende van diameter.
Niet vergeten dat vroeger zekeringen gebruikt werden en dus slechts 16A op 2,5 mocht dus nu met automaten mag al 20A en dat is ruim voldoende voor 1 wasmachine of 1 droogkast of 1 vaatwasser
En in het AREI stond vroeger ook dat je met 2,5 mag werken als er een mogelijkheid voorzien is om een nieuwe kabel te trekken (wachtbuis)
Zo vind ik het terug bij vincotte:
.Uitgezonderd (kleinere doorsnede toegelaten) : kabel geplaatst in opbouw of in vrije lucht,
buis met diameter van minimum één duim of 25 mm of reservebuis die voorzien is naar
dezelfde plaats van energielevering
De redenering hierachter is : als er en toestel geplaatst zou worden met groter vermogen dan beschikbaar op de 2,5 dan kan makkelijk een 4 gelegd worden want de buis is voldoende van diameter.
Niet vergeten dat vroeger zekeringen gebruikt werden en dus slechts 16A op 2,5 mocht dus nu met automaten mag al 20A en dat is ruim voldoende voor 1 wasmachine of 1 droogkast of 1 vaatwasser