Ik heb om verschillende redenen (uitgebreide parental control, mogelijkheid openvpn-server, betere wifi-dekking, usb-aansluiting-SDD op de router,...) een nieuwe router (linksys) aangeschaft. Doel is om met 1 toestel mijn netwerk gemakkelijker, beter en uitgebreider te kunnen maken en beheren dan mogelijk was bij die bbox3.
Tot nu toe ben ik er helaas enkel in geslaagd om m'n internetaansluiting via die linksys in orde te brengen, dus het normale internetgebruik (bekabeld en wifi) is ok. Zaken instellen op de linksys zoals dynamic dns (no-ip), port forwarden, ... dus zowat alles waarvoor externe toegang nodig is, lukt me echter absoluut niet. Ttz: ik kan ze instellen in de beheermodule, maar niets blijkt te werken in de praktijk: zo krijg ik bijvoorbeeld geen bevestiging van contact tussen de linksys en no-ip, als ik via android de openvpn gebruik, heb ik niet het ip-adres van m'n linksys, wel dat van m'n mobiele telefoon,...
Ik heb écht al bijzonder veel zaken gegoogled, gelezen,... maar ik vind vooral heel veel stukjes van de puzzel die nooit helemaal samen passen en 1 duidelijke handleiding vormen, zodat ik helemaal vast zit. Ik dacht echt dat dit niet zo onoverkomelijk zou moeten zijn, maar allicht doe ik iets verkeerd dat voor mensen die hier meer van kennen waarschijnlijk een belachelijke beginnersfout is

M'n opstelling:
- * bbox3 naar:
- 1) linksys WRT3200acm----lokaal netwerk (pc/laptop/nas/mobiele toestellen,....)
2) tv-decoder
* De BBOX3 zit op 192.168.1.1, de linksys op 192.168.0.1 en het bijhorende lokale netwerk op 192.168.0.x
* Op de bbox3 had ik vanalles geprobeerd, maar omdat dit me niet vooruithielp, heb ik die volledig gereset, dus dhcp en eventueel andere zaken staan nog standaard ingesteld. - 1) linksys WRT3200acm----lokaal netwerk (pc/laptop/nas/mobiele toestellen,....)
- a. Ik dacht dat aangezien de linksys een eigen ppoe-sessie opbouwt, ik op de linksys alle netwerkinstellingen zoals portforwarding en zo kon instellen, zonder mij iets van de bbox3 te moeten aantrekken. Is dit een foute veronderstelling? Zo ja, kan iemand me hiermee verder helpen?
b. Idealiter zou ik ook de tv-decoder willen aansluiten op de linksys omdat ik maar 1 utp-kabel heb lopen van de bbox3 naar de beste locatie voor de linksys (idd: dicht bij de tv. Kan dit en kan iemand mij hiervoor op het juiste pad zetten?
Ik vermoed dat ik hiervoor m'n lokaal netwerk moet verzetten van 192.168.0.x naar 192.168.1.x (of het ip-adres van de bbox3 verzetten naar 192.168.0.1?) omdat de decoder standaard op 192.168.1.64 zit? Of zit hier nog meer achter?
...al wie me verder kan helpen, en m'n excuses op voorhand voor het eventuele stellen van vragen die elders al opgelost zijn!
Vriendelijke groet,
Lode