Bbox3 en eigen router: veel mogelijkheden, weinig gelukt...Help?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
LodeR
Starter
Starter

Goeieavond,

Ik heb om verschillende redenen (uitgebreide parental control, mogelijkheid openvpn-server, betere wifi-dekking, usb-aansluiting-SDD op de router,...) een nieuwe router (linksys) aangeschaft. Doel is om met 1 toestel mijn netwerk gemakkelijker, beter en uitgebreider te kunnen maken en beheren dan mogelijk was bij die bbox3.
Tot nu toe ben ik er helaas enkel in geslaagd om m'n internetaansluiting via die linksys in orde te brengen, dus het normale internetgebruik (bekabeld en wifi) is ok. Zaken instellen op de linksys zoals dynamic dns (no-ip), port forwarden, ... dus zowat alles waarvoor externe toegang nodig is, lukt me echter absoluut niet. Ttz: ik kan ze instellen in de beheermodule, maar niets blijkt te werken in de praktijk: zo krijg ik bijvoorbeeld geen bevestiging van contact tussen de linksys en no-ip, als ik via android de openvpn gebruik, heb ik niet het ip-adres van m'n linksys, wel dat van m'n mobiele telefoon,...
Ik heb écht al bijzonder veel zaken gegoogled, gelezen,... maar ik vind vooral heel veel stukjes van de puzzel die nooit helemaal samen passen en 1 duidelijke handleiding vormen, zodat ik helemaal vast zit. Ik dacht echt dat dit niet zo onoverkomelijk zou moeten zijn, maar allicht doe ik iets verkeerd dat voor mensen die hier meer van kennen waarschijnlijk een belachelijke beginnersfout is :-).

M'n opstelling:
  • * bbox3 naar:
    • 1) linksys WRT3200acm----lokaal netwerk (pc/laptop/nas/mobiele toestellen,....)
      2) tv-decoder
    * De linksys is ingesteld voor eigen ppoe-sessie met proximus gegevens, dit lukt zonder probleem. Ik krijg hiervoor een specifiek ipadres (als ik het goed heb begrepen tenminste).
    * De BBOX3 zit op 192.168.1.1, de linksys op 192.168.0.1 en het bijhorende lokale netwerk op 192.168.0.x
    * Op de bbox3 had ik vanalles geprobeerd, maar omdat dit me niet vooruithielp, heb ik die volledig gereset, dus dhcp en eventueel andere zaken staan nog standaard ingesteld.
Mijn vragen:
  • a. Ik dacht dat aangezien de linksys een eigen ppoe-sessie opbouwt, ik op de linksys alle netwerkinstellingen zoals portforwarding en zo kon instellen, zonder mij iets van de bbox3 te moeten aantrekken. Is dit een foute veronderstelling? Zo ja, kan iemand me hiermee verder helpen?
    b. Idealiter zou ik ook de tv-decoder willen aansluiten op de linksys omdat ik maar 1 utp-kabel heb lopen van de bbox3 naar de beste locatie voor de linksys (idd: dicht bij de tv :-). Kan dit en kan iemand mij hiervoor op het juiste pad zetten?
    Ik vermoed dat ik hiervoor m'n lokaal netwerk moet verzetten van 192.168.0.x naar 192.168.1.x (of het ip-adres van de bbox3 verzetten naar 192.168.0.1?) omdat de decoder standaard op 192.168.1.64 zit? Of zit hier nog meer achter?
Mijn hartelijke dank voor...
...al wie me verder kan helpen, en m'n excuses op voorhand voor het eventuele stellen van vragen die elders al opgelost zijn!

Vriendelijke groet,

Lode
LodeR
Starter
Starter

Ok, intussen is me al 't een en 't ander gelukt. Blijkt dat er heel wat zaken door elkaar lopen en ik vooral die Gordiaanse knoop moest ontrafelen ipv hem te proberen door te hakken met 1 gemakkelijke oplossing :roll:
Anyway, even meegeven voor eventuele anderen die met gelijkaardige problemen zitten:
  • * No-ip-probleem: de oplossing zat daar gewoon in het aanpassen van het wachtwoord: blijkbaar is niet elke router even comfortabel met supersterke wachtwoorden. Eens dit gewijzigd was, liep het perfect. (https://www.noip.com/support/knowledgeb ... s-devices/)
    * de openvpn-server mogelijkheid van de linksys had ik verkeerd geïnterpreteerd (noobie :roll: ): ik dacht dat ik via deze router zou kunnen surfen op vpn-manier, maar dit kan dus (nog?) niet. Ik heb dan maar verder gezocht naar de VPN-mogelijkheden van m'n synology-nas, en daar ben ik al iets verder mee geraakt, maar is een work-in-progress :-D
    * port forwarden lukt dus wel, ik was blijkbaar gewoon in de war door de veronderstelde linksys-openvpn-mogelijkheden (noobie :roll: )
Waar ik echter nog niet verder mee geraakt ben, is de vraag over het gebruik van 1 utp-kabel tussen bbox3 en linksys router, waarbij ik dan m'n tv-decoder ook zou kunnen aansluiten op deze router.
Kan iemand me daar eventueel mee verder helpen?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1959 keer
Recent bedankt: 5 keer

LodeR schreef:Kan iemand me daar eventueel mee verder helpen?
Je moet twee VLAN's in je Linksys-router configureren:
internet: VLAN 10
televisie: VLAN 30
http://www.linksys.com/be/nl/support-ar ... Num=205502

Om Netflix op de Proximus-decoder te laten werken is er meer nodig: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 90#p684590
LodeR
Starter
Starter

@Raf: al heel erg bedankt voor het antwoord, zeker omdat dergelijke vragen al eens meer gesteld zijn. Ik heb dit proberen in te stellen zoals aangegeven op de doorgestuurde website (had dit ook al eerder eens geprobeerd obv de doorgegeven website ;-)), maar opnieuw zonder resultaat. Blijkbaar is de daar voorziene informatie toch wat te beperkt voor leken die willen bijleren ;-).
Wat heb ik geprobeerd:
Ik verander de instellingen in de router naar:
  • * VLAN aan
    * profiel 'handmatig'
    * Ik had geen idee welke VLAN ID ik moet ingeven, en heb op basis van een online document van het BIPT geprobeerd met '40' (niets invullen wordt niet geaccepteerd, en proximus is helaas niet één van de in de linksys ingebouwde providerprofielen :wink: )
    * poort 3: ID '10', 'Met tagging' (ook geprobeerd 'zonder Tagging')
    * poort 4: ID '30', 'Met tagging' (ook geprobeerd 'zonder Tagging')
Ik heb dit nadien ook geprobeerd met de setting aan te passen 'multicasting' aan, omdat ik begrepen had dat dit ook belangrijk is om de verschillende VLAN's uit de bbox te herkennen? (sorry voor evt./wschl. verkeerde verwoording)
Los van het feit dat ik niet weet welke settings ik precies moet invullen, vermoed ik dat er dan nog ergens een probleem bestaat dat de STB een ipadres krijgt zoals 192.168.1.64 en de router een netwerk beheert binnen de 192.168.0.xxx. Zou dit het geval zijn en zo ja, hoe kan ik dit aanpakken?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Het zou kunnen dat de Linksys-firmware de instellingen van Proximus niet ondersteunt.
Maar probeer het volgende:
VLAN: AAN
Profile: Handmatig
Internet(Trunk): ID: 10 Zonder tagging 1
Ethernet poort 3: leeg laten of ID 0
Ethernet poort 4: VLAN ID IPTV: 30 Met tagging 1
IPTV zet je dus expliciet op poort 4 en je zal je Proximus-decoder op poort 4 moeten aansluiten, op de andere poorten heb je gewoon internet.

Na het herstarten van alle toestellen zou bovenstaande instelling moeten werken. Indien niet, kan je eventueel alternatieve firmware op de Linksys-router zetten waarmee het wel zal werken.
LodeR
Starter
Starter

@Raf: heel erg bedankt voor de precieze uitleg! Helaas werkt het (nog) niet op deze manier en zal ik inderdaad mss moeten proberen om te werken met ddwrt, maar helaas is er nog geen stabiele versie voor m'n linksys, waardoor ik een beetje drempelvrees heb om deze te proberen :roll:

Ik heb wel nog een oudere linkys e2000 die wel ondersteund wordt. Zou het een optie zijn om die e2000 te gebruiken als switch voor de nieuwe linkys waarbij die e2000 dan het opsplitsen van die VLANs op zich neemt?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

LodeR schreef:Helaas werkt het (nog) niet
Ik doe nog eens een poging, misschien moet je alleen de IPTV-poort instellen en werkt de rest automatisch:
VLAN: AAN
Profile: Handmatig
Internet(Trunk): ID: 0 Taggen: Zonder tagging Prioriteit: 0
Ethernet poort 3: leeg laten of ID 0
Ethernet poort 4: ID: 30 Taggen: Met tagging Prioriteit: 0

In het tabblad Security/Beveiliging moet je zeker Filter Multicast uitvinken.
LodeR
Starter
Starter

Net geprobeerd dit te proberen, maar ik kan de "Internet(Trunk): ID" niet leeg laten, hier moet iets ingevuld zijn. Ik heb nog eens gedubbelcheckt met de andere suggestie, maar helaas: internet raakt er vlot door, tv niet.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”