thuisnetwerkje

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Tom

hallo,

ik heb thuis een adsl-lijn via een interne modem (alcatel speed touch), besturingssysteem Win98SE.

Mijn zus heeft nu een laptop gekocht met WinXP op, kan er mij iemand vertellen wat ik allemaal moet installeren (hardware/software) om de laptop ook via mijn pc van de adsl-lijn te laten genieten?

groeten,
Tom
Weetgraag
Erelid
Erelid

Hallo,

Als er een netwerkkaartje in die laptop zit zou je eventueel een
netwerkaartje kunnen bijsteken in jouw pc en dan de verbinding sharen met ICS(Internet Connection Sharing).
Ik heb geen ervaring met de interne Speed touch modem maar dit lijkt me de enige manier, je moet wel rekening houden dat jouw pc
(als server) ook moet aanstaan dan.

Greetz
Weetgraag :wink:
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

zit in win 98se standaard ics in? anders moet je een programma hebben vb winproxy (dacht ik) ik heb er geen ervaring mee, wel met win xp
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Weetgraag
Erelid
Erelid

Vanaf Win98 SE wel maar ik heb mijn twijfels over de stabiliteit
en ook de samenwerking met XP.

Greetz
Weetgraag :wink:
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

In Win98Se zit er idd een ICS-optie maar stabiliteit via adsl SPTUSB, SPTintern is niet alles. adsl via de SPTHome is doenbaar. Door het gebruik via netwerk kaarten levert dat minder probs op. Via usb of interne kaart durft Win98se wel eens flippen, tot héél vervelende problemen.

Wat ik kan aanraden voor je thuisnetwerkje is het volgende:

zoals weetgraag al zei:

1/ netwerkkaart in je laptop
2/ extra netwerkkaartje in je pc
3/ verbinding tss netwerkkaarten maken ofwel via crossed UTP, ofwel via straight UTP maar dan dien je wel gebruik te maken van een HUB, zo kan je later vb een derde toestel aansluiten op het netwerkje. Via crossed-utp kan je enkel 2 pc's direct verbinden.
4/ zorg dat beide pc's elkaar zien, via netwerk (checken via netwek-omgeving). Indien je netwerkkaarten goed installeert, juiste kabels inpluged is dit normaal alles wat je moet doen.
5/Netwerk --> OK -->installeer AnalogX Proxy, dit is een gratis Internet Connection Sharing programma. Het is gratis en het is zeer eenvoudig te gebruiken! vervolgens stel je Internet Explorer op je laptop in zoals in de manual van AnalogX Proxy (proxyserver: ip van de pc, op poort ... > zie manual).

Dit is iets dat zeker werkt via ADSL interne en USB spt. Heb ik zelf reeds geinstalleerd, getest en stabiel gevonden.

Indien je netwerk stabiel is onder win98-winxp (normaal geen probleem), dan zijn er zeker geen problemen voor het internet delen.

Let wel dat je in Xp de juiste toelatingen-authorisaties aan gebruikers moet geven voor netwerk enzo... dat durft men soms over het hoofd zien.
Maar aangezien Xp in dit geval client is denk ik niet dat dit problemen ga geven, indien omgekeerd, ja dan heb je dat probleem zeker :-)

Indien je nog probs mocht hebben met je netwerkje, dien je maar een berichtje te sturen/posten..
I love it when a plan comes together!
Gast

allemaal al enorm bedankt voor de reacties, ik ga dit een van deze eens uitproberen en ik laat zeker nog iets horen!

groeten,
Tom
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”