welke adsl modem?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 45 keer

Ik zou binnenkort een adsl lijn willen nemen ipv telenet. Ik heb nu een linux router/firewall, en wil die natuurlijk behouden. Maar nu vraag ik mij af wat ik zou doen: adsl modem of adsl router?

adsl modem: linux krijgt publiek IP adres, eventuele statische routing moet enkel op linux ingesteld worden. Naadeel is dat linux het 'inbellen' moet verzorgen (heb ik geen ervaring mee...)

adsl router: router krijgt publiek IP adres, statische routing moet op router en op linux ingesteld worden. Hier kan de adsl router de verbinding tot stand brengen/houden.

Heb ik dit zowat juist? Het liefst zou ik een gewone modem willen, dus geen router met ingebakken firewall enzo. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Wat raden jullie mij aan?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Wel, aangezien je een linux-doos hebt die alles doet heb je genoeg met een modem. Een speedtouch 510 in bridged mode of een oude speedtouch Home ofzo. Die dailup in linux is niet zo heel moeilijk. Ikzelf ken er niet zoveel van, maar ik heb ooit m'n USB-adslmodem aan de gang gekregen onder linux, dus moet jou zo een ethernet-geval ook wel lukken. Er zitten hier mensen die jou waarschijnlijk beter kunnen helpen.

Cheers
Afbeelding
BMaster
Elite Poster
Elite Poster

Die 'bridged mode'.. wat wil dat juist zeggen?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

BMaster schreef:Die 'bridged mode'.. wat wil dat juist zeggen?
Dat de modem enkel als modem dient: een host (zijnde de pc) bouwt de connectie op, zorgt voor login, etc en de pc krijgt dan ook een publiek IP-adres.
Als je niet bridged logt je modem zelfstandig in (en herconnecteert) en krijgt je pc een privaat emailadres.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

meon schreef:Als je niet bridged logt je modem zelfstandig in (en herconnecteert) en krijgt je pc een privaat emailadres.
Dat zal dus wel een IP-adres zijn ;)
Afbeelding
BMaster
Elite Poster
Elite Poster

Sub Zero schreef:
meon schreef:Als je niet bridged logt je modem zelfstandig in (en herconnecteert) en krijgt je pc een privaat emailadres.
Dat zal dus wel een IP-adres zijn ;)
lol :-)

Ok, bedankt voor de uitleg. Bridged mode is what I want! ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”