De titel zegt het! Na hier eind vorig jaar een leuk verblijfje te hebben gevonden voor oudjaar, zijn we op zoek naar iets leuks voor de zomermaanden...
Criteria: ergens tussen 19 en 31/08/2017, vlieg- of autovakantie, niet al te ver, 5 uur vliegen of 12 uur auto kan ermee door, kamers of hotel, maar met accommodatie voor 2 volw een zoon van 7, veilig en zorgeloos, maar met méér dan alleen maar een zwembad en strand in de buurt... Hotel 4* all-in mag, maar dan moeten we bvb minstens een dag of 2-3 met een auto iets kunnen gaan bezoeken...
Iemand ideetjes, ervaringen? Spanje, Frankrijk, NL, Hongarije, Marokko, Egypte, Kroatië, ... Laat maar iets horen!
Evt in ruil voor een verblijf in www.berg-dal.be, we zien wel...
Dikke merci voor leuke ideetjes!
Gezocht: leuke vakantie eind augustus 2017!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
Het is dat de criteria nogal ruim zijn. Een week IJsland is zeker de moeite, maar is een heel andere prijscategorie dan een week met de wagen naar een camping in Kroatië... Al hoeft die laatste niet per se saai zijn.
Trips die ik de voorbije jaren gemaakt en waar je mogelijk wat aan hebt (er is echt veel te doen tussen hier en 5u vliegen of 12 uur rijden)
België - Stuttgart (1 nacht, Mercedes Benz museum) - Verona (3 nachten) - Rome (1 week) - Padua (2 nachten, 1 dag met trein naar Venetië) - België.
Daarvan zou je een week van kunnen maken door Verona en Padua te doen, beiden leuke steden, niet te druk en wel wat te zien. Ook in de buurt is er genoeg te zien (Venetië,...). Het is wel een eind rijden, maar is er wel genoeg leuks te doen/zien tussen Noord Italië en hier om de reis te kunnen opbreken.
België - IJmuiden (nachtferry) Newcastle - Edinburgh (3 nachten) - Mellon Charles (7 nachten, middle of nowhere Schotland) - Glasgow (4 nachten) - Newcastle (nachtferry) IJmuiden - België.
Edinburgh/Glasgow is goed te doen met het vliegtuig echter heb je voor de rest van Schotland eigenlijk wel een auto nodig.
België - Copenhagen (2 nachten) - Arvika (Zweden, 3 dagen kanoe trip met kamperen op de oevers) - Skedvistrand (Zweden, 6 nachten) - Stockholm (3 nachten) - Malmo (2 nachten) - België
Zeker de moeite, wel een heel eind rijden en Zweden is ver van goedkoop.
België - Friedrichshafen (1 nacht) - Olang (Italië, Zuid Tirol, 6 nachten) - Nimes (eigenlijk er iets buiten, in Frankrijk, 6 nachten) - België
Niet echt een logische combinatie, (Olang-Nimes is even lang als de andere stukken). Kwam doordat het een combinatie was van vakanties met de ene kant van de familie in Italië en de andere kant in Frankrijk.
België - Zuid Frankrijk en terug. (vrij typische vakantie voor Belgen). Ooit in Toulouse geweest bij Airbus en dat vond ik wel de moeite. Ik kan me inbeelden dat dat ook wel leuk is voor iemand van 7.
Als vliegvakanties:
Brussel => Athene (2 nachten) -(boot)- Ios (4 nachten) -(boot)- Naxos (4 nachten) -(boot)- Paros (4 nachten) -(boot)- Athene (1 nacht) => Brussel.
Meer een strand/zee vakantie die meer aan de budgetkant van het spectrum kan liggen.
Amsterdam => Dublin (1 nacht, eigenlijk te weinig) - Galway ( 2 nachten) - (Bunratty 1 nacht) - Killarney (2 nachten) - Cork => Amsterdam
Kleinere (meer budget gericht) Citytrips die zeker ook de moeite waren:
Riga, Latvia. Leuk en goedkoop echter heb je het er op 2 dagen ook wel gezien en zou je er nog wat anders moeten aanknopen (Tallin, Helsinki, Vilnius)
Bratislava, Slovakia. Vond ik zelf iets minder dan Riga, maar Wenen licht 1u met de trein en is echt wel de moeite. Bratislava zelf heb je op 2 dagen ook wel gezien.
Berlijn. Altijd wel de moeite en kan je makkelijk een week in vol krijgen moest je het willen. Als autovakantie kan je er makkelijk nog Dresden en Praag bij doen.
Als je vragen hebt over specifieke bestemmingen hierboven, vraag maar. Over elk is er nog veel meer te vertellen.
Dingen die op mijn lijst staan om ooit nog eens te doen:
Tel-Aviv/Beirut
Budapest
Warschau
St-Petersburg en Moskou
Trips die ik de voorbije jaren gemaakt en waar je mogelijk wat aan hebt (er is echt veel te doen tussen hier en 5u vliegen of 12 uur rijden)
België - Stuttgart (1 nacht, Mercedes Benz museum) - Verona (3 nachten) - Rome (1 week) - Padua (2 nachten, 1 dag met trein naar Venetië) - België.
Daarvan zou je een week van kunnen maken door Verona en Padua te doen, beiden leuke steden, niet te druk en wel wat te zien. Ook in de buurt is er genoeg te zien (Venetië,...). Het is wel een eind rijden, maar is er wel genoeg leuks te doen/zien tussen Noord Italië en hier om de reis te kunnen opbreken.
België - IJmuiden (nachtferry) Newcastle - Edinburgh (3 nachten) - Mellon Charles (7 nachten, middle of nowhere Schotland) - Glasgow (4 nachten) - Newcastle (nachtferry) IJmuiden - België.
Edinburgh/Glasgow is goed te doen met het vliegtuig echter heb je voor de rest van Schotland eigenlijk wel een auto nodig.
België - Copenhagen (2 nachten) - Arvika (Zweden, 3 dagen kanoe trip met kamperen op de oevers) - Skedvistrand (Zweden, 6 nachten) - Stockholm (3 nachten) - Malmo (2 nachten) - België
Zeker de moeite, wel een heel eind rijden en Zweden is ver van goedkoop.
België - Friedrichshafen (1 nacht) - Olang (Italië, Zuid Tirol, 6 nachten) - Nimes (eigenlijk er iets buiten, in Frankrijk, 6 nachten) - België
Niet echt een logische combinatie, (Olang-Nimes is even lang als de andere stukken). Kwam doordat het een combinatie was van vakanties met de ene kant van de familie in Italië en de andere kant in Frankrijk.
België - Zuid Frankrijk en terug. (vrij typische vakantie voor Belgen). Ooit in Toulouse geweest bij Airbus en dat vond ik wel de moeite. Ik kan me inbeelden dat dat ook wel leuk is voor iemand van 7.
Als vliegvakanties:
Brussel => Athene (2 nachten) -(boot)- Ios (4 nachten) -(boot)- Naxos (4 nachten) -(boot)- Paros (4 nachten) -(boot)- Athene (1 nacht) => Brussel.
Meer een strand/zee vakantie die meer aan de budgetkant van het spectrum kan liggen.
Amsterdam => Dublin (1 nacht, eigenlijk te weinig) - Galway ( 2 nachten) - (Bunratty 1 nacht) - Killarney (2 nachten) - Cork => Amsterdam
Kleinere (meer budget gericht) Citytrips die zeker ook de moeite waren:
Riga, Latvia. Leuk en goedkoop echter heb je het er op 2 dagen ook wel gezien en zou je er nog wat anders moeten aanknopen (Tallin, Helsinki, Vilnius)
Bratislava, Slovakia. Vond ik zelf iets minder dan Riga, maar Wenen licht 1u met de trein en is echt wel de moeite. Bratislava zelf heb je op 2 dagen ook wel gezien.
Berlijn. Altijd wel de moeite en kan je makkelijk een week in vol krijgen moest je het willen. Als autovakantie kan je er makkelijk nog Dresden en Praag bij doen.
Als je vragen hebt over specifieke bestemmingen hierboven, vraag maar. Over elk is er nog veel meer te vertellen.
Dingen die op mijn lijst staan om ooit nog eens te doen:
Tel-Aviv/Beirut
Budapest
Warschau
St-Petersburg en Moskou
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
Omdat ik het niet kan laten, maar IJsland is zowat het saaiste land waar ik ooit geweest ben (tien dagen rondreis gedaan). Neem de prijs mee in beschouwing en mij zien ze daar nooit meer terug. De natuur is mooi voor de eerste dagen, maar na een paar dagen heb je door dat het gewoon altijd hetzelfde is, namelijk niets met af en toe een waterval of 10 ertussen. Amper bossen, amper leuke plekken om te eten buiten de steden (tenzij je de hotdogs uit de tankstations de hemel vindt). Ons restaurant in één van de hotels was gesloten... we hebben 150km moeten rijden om het dichtstbijzijnde andere te vinden.AndRo555 schreef:Het is dat de criteria nogal ruim zijn. Een week IJsland is zeker de moeite, maar is een heel andere prijscategorie dan een week met de wagen naar een camping in Kroatië... Al hoeft die laatste niet per se saai zijn.
Nee, waar Noorwegen bij mij bovenaan staat, staat IJsland vanonder.
Mijn advies, ga eens naar de alpen om te wandelen. Lekker goedkoop(er) en niet saai

- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 598 keer
- Bedankt: 727 keer
- Recent bedankt: 7 keer
OK ,IJsland is niet voor mensen die graag citytrippen of dagen aan een strand liggen maar voor de rest heeft dat land werkelijk alles te bieden wat een mens die graag van de natuur geniet. Saai? Het land heeft verdorie op een kleine en snel bereisbare oppervlakte meer wereldwonderen dan sommige continenten. Bergen, Gletsjers, Vulkanen, Geisers, watervallen, Canyon's,... als dat saai is dan is ALLES saai.
De mensen zijn ook bijzonder en het is zowat het veiligste land dat je kan doen en de rit rond het eiland is gewoon buitenaards, vandaar dat menig science finction film er al zijn opgenomen en zelfs NASA er simulaties oefenen.
Bossen zijn er inderdaad niet, een paar struiken noemen ze fier een bos
Enkele saaie voorbeelden

De mensen zijn ook bijzonder en het is zowat het veiligste land dat je kan doen en de rit rond het eiland is gewoon buitenaards, vandaar dat menig science finction film er al zijn opgenomen en zelfs NASA er simulaties oefenen.
Bossen zijn er inderdaad niet, een paar struiken noemen ze fier een bos

Enkele saaie voorbeelden

- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Datte! Wij zijn net terug van een weekje daar, één van de mooiste vakanties ooit...AndRo555 schreef:Een week IJsland is zeker de moeite [...]
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Voor de zekerheid, de kans dat je het weer treft dat je op selder's foto's ziet is vele keren groter dan de kansen van het weer dat je op de (promotionele?) foto's ziet in de post daarboven. Als je dacht dat Vlaanderen te veel slecht weer had, dan heb je Ijsland nog niet gezien waar de ene atlantische depressie na de andere op inbeukt.
Dat is echter geen reden om niet te gaan, hoewel ik zelf ook wel eerder Noorwegen zou kiezen als ik de keus had, maar dat land is inderdaad wel een pak duurder, om niet te zeggen het duurste land van Europa. Ijsland is op dat vlak weer veel redelijker. Ik zeg het maar.
Dat is echter geen reden om niet te gaan, hoewel ik zelf ook wel eerder Noorwegen zou kiezen als ik de keus had, maar dat land is inderdaad wel een pak duurder, om niet te zeggen het duurste land van Europa. Ijsland is op dat vlak weer veel redelijker. Ik zeg het maar.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Als je de commerciële toer opgaat dan is IJsland zo goed als onbetaalbaar. Wij hebben een auto gehuurd en heel de zuidkust van IJsland gedaan met 4 AirBNB overnachtingen. Dat voel goed mee, alles bijeen (dus ook de vlucht en de diesel) hebben we ongeveer 700€ voor 1 week 1 persoon gedaan.
We hebben op een paar uur alle seizoenen gezien, van zon over regen tot sneeuw. Zo bijvoorbeeld ook 2 keer vastgezeten in een sneeuwstorm, de N1 (de ring rond IJsland als het ware) is dan op bepaalde stukken gewoon afgesloten. Het was een héél leuke en heel mooie belevenis, maar je moet er natuurlijk wel een beetje voor zijn. Bezoek aan een lava-cave, een verwarmde serre & de hot-springs zullen me nog lang bijblijven.
(ps: de foto's zijn geresized naar 1MB, vandaar de lagere kwaliteit)
We hebben op een paar uur alle seizoenen gezien, van zon over regen tot sneeuw. Zo bijvoorbeeld ook 2 keer vastgezeten in een sneeuwstorm, de N1 (de ring rond IJsland als het ware) is dan op bepaalde stukken gewoon afgesloten. Het was een héél leuke en heel mooie belevenis, maar je moet er natuurlijk wel een beetje voor zijn. Bezoek aan een lava-cave, een verwarmde serre & de hot-springs zullen me nog lang bijblijven.
(ps: de foto's zijn geresized naar 1MB, vandaar de lagere kwaliteit)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 649 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Ijsland saai? Dan deed je het verkeerd
Nu hebben we een voorkeur voor minder drukke gebieden en in 2001 was Ijsland alvast minder druk dan nu. Wij deden het met de ferry vanuit Denemarken met een stop op de Faroër en reden met eigen wagen de ringweg. Eigenlijk willen we nog eens terug om het nog desolater binnenland te bezoeken (4x4).
Iets speciaals is ook Svalbard, zowat het noordelijkste waar je comfortabel kan geraken maar na het zien van de beelden in reizen Waes is dat daar ook al serieus druk geworden en uitgebreid. In combinatie met Tromso is dat perfect te doen.
Voor beiden is eind augustus ook al einde seizoen en moet je geluk hebben met het weer. Zon en strand "in ain't"
Wil je daar meer zekerheid over dan lonkt het zuiden (en de drukte).
Misschien is Malta wel iets.
BTW, ik zou nooit advies vragen voor een reisbestemming op een forum aangezien niemand exact dezelfde voorkeuren heeft. Het summum voor de ene is het saaiste voor de ander.

Nu hebben we een voorkeur voor minder drukke gebieden en in 2001 was Ijsland alvast minder druk dan nu. Wij deden het met de ferry vanuit Denemarken met een stop op de Faroër en reden met eigen wagen de ringweg. Eigenlijk willen we nog eens terug om het nog desolater binnenland te bezoeken (4x4).
Iets speciaals is ook Svalbard, zowat het noordelijkste waar je comfortabel kan geraken maar na het zien van de beelden in reizen Waes is dat daar ook al serieus druk geworden en uitgebreid. In combinatie met Tromso is dat perfect te doen.
Voor beiden is eind augustus ook al einde seizoen en moet je geluk hebben met het weer. Zon en strand "in ain't"

Misschien is Malta wel iets.
BTW, ik zou nooit advies vragen voor een reisbestemming op een forum aangezien niemand exact dezelfde voorkeuren heeft. Het summum voor de ene is het saaiste voor de ander.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Tromsø!!! Tesla-stad bij uitstekon4bam schreef: Iets speciaals is ook Svalbard, zowat het noordelijkste waar je comfortabel kan geraken maar na het zien van de beelden in reizen Waes is dat daar ook al serieus druk geworden en uitgebreid. In combinatie met Tromso is dat perfect te doen.

Maar inderdaad, de mainstream media heeft helaas lucht gekregen van Svalbard

Ik was er deze winter nog eens en heb daar ook gehoord dat het er in de zomers nu wel behoorlijk druk geworden is. In de winter blijft het er wel kalm, zeker tijdens de eeuwige nacht. Mooie hikes gedaan in de sneeuw (aurora gezien!) en een tour gedaan met de obligatoire sledehonden.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 649 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Ik had geen zin om de "o met streepje" op te zoekenCCatalyst schreef: Tromsø!!! Tesla-stad bij uitstek![]()

We zijn al een paar keer in de winter geweest (2012/2013/2015), cabin gehuurd op 3 kwartier rijden van de stad (goed donker 's avonds) om met de laptop aurora activiteit te monitoren en nu en dan eens buiten te kijken. Bij de minste activiteit staan we dan perfect opgesteld binnen de 5 minuten.CCatalyst schreef: Maar inderdaad, de mainstream media heeft helaas lucht gekregen van Svalbard, de BBC eerst en natuurlijk kon copycat VRT daarna niet achterblijven.
Ik was er deze winter nog eens en heb daar ook gehoord dat het er in de zomers nu wel behoorlijk druk geworden is. In de winter blijft het er wel kalm, zeker tijdens de eeuwige nacht. Mooie hikes gedaan in de sneeuw (aurora gezien!) en een tour gedaan met de obligatoire sledehonden.
We hadden plannen om deze periode weer te gaan maar statistisch zou de aurora al veel minder zijn... helaas (voor ons) is er veel activiteit geweest.
De eerste keer in de winter maakten we de fout om in de stad te logeren zodat we op transport (bus) aangewezen waren om weg te geraken van de lichtpolutie. Paar foto's.
Bye, Maurice
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 598 keer
- Bedankt: 727 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Prachtige foto's, als dat saai is, pffft 
Het weer kan erg meevallen maar ook tegenvallen daarom is de periode van hoogste kans op goed weer al bij al beperkt. Ik ben er 2 weken geweest en geen regen gehad en enkel 1 uur tijdens een vijfdaagse strekking een klein beetje sneeuw. De rest mooi open weer tot bewolkt. Voor het weer zou ik dus niet wegblijven als je in de juiste periode gaat.
Er is ook een leuke bar in Myvatn waar je gewoon de koeien in de stal ernaast via een raam in de bar kan bekijken.
In de zomer zijn er ook overnachtingen mogelijk op de boerderijen of zelfs in schoolgebouwen. Het leukste verblijf was bij mensen thuis. Ze hadden een huis dat ze verhuurden maar omdat we de enige waren lieten ze ons in hun huis overnachten met zicht op een vulkaan. Wel fiber in huis in een dorp met nog 2 andere huizen

Het weer kan erg meevallen maar ook tegenvallen daarom is de periode van hoogste kans op goed weer al bij al beperkt. Ik ben er 2 weken geweest en geen regen gehad en enkel 1 uur tijdens een vijfdaagse strekking een klein beetje sneeuw. De rest mooi open weer tot bewolkt. Voor het weer zou ik dus niet wegblijven als je in de juiste periode gaat.
Er is ook een leuke bar in Myvatn waar je gewoon de koeien in de stal ernaast via een raam in de bar kan bekijken.
In de zomer zijn er ook overnachtingen mogelijk op de boerderijen of zelfs in schoolgebouwen. Het leukste verblijf was bij mensen thuis. Ze hadden een huis dat ze verhuurden maar omdat we de enige waren lieten ze ons in hun huis overnachten met zicht op een vulkaan. Wel fiber in huis in een dorp met nog 2 andere huizen

- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
Oei, smaken verschillen blijkbaar
Ook ik ben geen strand of citytrip mens (al is dat laatste soms ook wel leuk).
Nee, het gebrek aan bossen maakt IJsland gewoon saai. Met bovenstaande foto's is zowat alles bijna gezegd/getoond imo. Als er bossen zijn kan je van een dichte bebossing met een eigen wereldje in het bos op de volgende hoek verrast worden door vlakten, rotsen of verzichten. In IJsland zie je gewoon altijd alles en hetzelfde, namelijk niets, geen verrassingen en erg weinig variatie. Mars of de maan zijn even boeiend, vandaar dat de NASA volgens iemand hierboven IJsland waarschijnlijk graag heeft
Toegegeven, er zijn mooie hoekjes en watervallen, maar die kan je op drie dagen ook gezien hebben, langer is echt niet nodig imo.
Maar kom, ieder zijn ding, anders zaten we allemaal op de zelfde vakantieplek.

Nee, het gebrek aan bossen maakt IJsland gewoon saai. Met bovenstaande foto's is zowat alles bijna gezegd/getoond imo. Als er bossen zijn kan je van een dichte bebossing met een eigen wereldje in het bos op de volgende hoek verrast worden door vlakten, rotsen of verzichten. In IJsland zie je gewoon altijd alles en hetzelfde, namelijk niets, geen verrassingen en erg weinig variatie. Mars of de maan zijn even boeiend, vandaar dat de NASA volgens iemand hierboven IJsland waarschijnlijk graag heeft

Toegegeven, er zijn mooie hoekjes en watervallen, maar die kan je op drie dagen ook gezien hebben, langer is echt niet nodig imo.
Maar kom, ieder zijn ding, anders zaten we allemaal op de zelfde vakantieplek.