Modem gebruiken als Repeater met BBox2

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
McFountain
Starter
Starter

Ik heb een BBox2 van proximus die gebruikt wordt als toegang tot het internet en draadloze router. Ik heb een D-Link AC750 Dir-816L. Daar zit standaard geen repeater op maar volgens het volgende filmpje ( moet dat wel te configureren zijn als repeater.
Ik kan alles instellen op de D-Link maar op het filmpje zegt men op 3 min hoe je de basismodem configureert (LAN-settings). Ik kan inloggen op de BBox2 maar het menu ziet er helemaal anders uit. Er is ook nergens iets vergelijkbaar.
Bedoeling is om het netwerk uit te breiden zodat de BBox boven en de D-link beneden komt te staan, ik aan de D-Link een niet wifi-printer kan koppelen zodat die ook draadloos bereikbaar wordt.
Iemand die me kan laten weten hoe ik dit moet instellen. (Ik ken daar nauwelijks iets van.)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

https://www.youtube.com/watch?v=gMXhtfv6ckI

Als je menu op de d-link niet overeenkomt om als repeater in te stellen, dan heb je de foute firmware en dien je met d-link contact op te nemen of dit mogelijk is op Belgische modellen. In de bbox dien je niets aan te passen.

De bbox en de d-link kan je niet wisselen van plaats mocht dat de bedoeling zijn.

Ik vermoed dat je d-link nu ingesteld staat als access point omdat je bbox de router en tevens gateway van je eigen netwerk is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3753 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

McFountain schreef:Ik heb een BBox2 van proximus die gebruikt wordt als toegang tot het internet en draadloze router. Ik heb een D-Link AC750 Dir-816L. Daar zit standaard geen repeater op maar volgens het volgende filmpje ( moet dat wel te configureren zijn als repeater.
Het filmpje in de link hierboven is absoluut geen handleiding om een router als repeater te gebruiken, maar als access point. Het woord "repeater" wordt zelfs in het hele filmje niet één keer vermeld.
  • Access point = met een kabel verbonden met de b-box, hier kan je dan draadloze toestellen mee verbinden.
  • WiFi Client (WiFi bridge) = draadloos verbonden met de b-box, hier kan je dan toestellen bedraad mee verbinden.
  • Repeater = draadloos verbonden met de b-box, hier kan je dan dan draadloze toestellen mee verbinden.
Wat jij wilt is dus een WiFi bridge, om jouw printer (via een netwerkkabel) te kunnen aansluiten.

Een van de opties is de Proximus WiFi bridge:
  • - Ga naar een Proximus shop, en ruil er gratis jouw Bbox2 in voor een Bbox3 (bruikleen).
    - Hier kan je ook de WiFi bridge aanschaffen.
Deze heeft 2 LAN poorten, je kan er dus naast je printer nog een ander toestel op aansluiten (vb TV decoder).
Bijkomend voordeel: met de B-box kan je vectoring snelheden krijgen, en deze heeft ook dual band WiFi.

PS. Ik neem aan dat jouw "niet WiFi" printer een netwerkaansluiting heeft? Want als die alleen met USB werkt, dan heb je nog een andere oplossing nodig!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
McFountain
Starter
Starter

Misschien ben ik niet duidelijk geweest. Daarom schets ik hieronder nog even de situatie:
Ik heb het volgende netwerk: BBox2 Belgacom (staat boven). Deze zorgt voor een draadloos internet doorheen het hele huis.
Ik heb de volgende toestellen (van de kinderen op kot maar daar zitten ze nu niet meer):
- D-Link N300 DIR-605L (hardwareversie Ax, Firmware 1.12);
- D-Link AC750 Dual Band. (hardware en firmware weet ik niet).
Ik wou graag één van deze twee routers draadloos verbinden met de BBox, doel is om de printer die beneden staat met deze router te verbinden zodat hij draadloos kan worden gebruikt. De printer heeft zowel een ethernet als usb-aansluiting.
Ik werk op Apple. Ik weet dat bv een airport express dat zonder probleem kan oplossen maar dan moet ik zo'n toestel kopen terwijl ik twee routers heb waarmee het waarschijnlijk ook kan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3753 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Je bent heel duidelijk, maar de link die je postte in de openingspost was verkeerd, en is geen oplossing voor jouw situatie, gezien het hier gaat over het instellen van een router als access point (deze is dus met een kabel verbonden met de hoofdrouter).

Wat jij nodig hebt is een WLAN Client, die draadloos verbindt met jouw B-box2.
Je moet dus de user manuals van jouw 2 Dlink's (N300 DIR-605L en AC750) lezen en zoeken of deze als repeater kunnen ingesteld worden.
Bij sommige D-Links routers is deze optie voorhanden, vb:

Anders DD-WRT flashen?

Op de B-box moet niets gewijzigd worden.
Op het apparaat dat die als Repeater ingesteld wordt, moet je een "site survey" doen, en uit de lijst van beschikbare WLAN's de B-box kiezen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
McFountain
Starter
Starter

Neen, op geen enkele van de twee modems zit een repeater mode. DD-WRT flashen is voor mij Latijn. Ik heb daarom besloten om een tweedehands airport express te kopen en de modems te verkopen. Zal op hetzelfde neerkomen qua prijs en een airport express moet het normaal gezien kunnen.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”