Beste allen,
Ramp o ramp; ongeveer een 30-tal minuten glas tonic schweppes over mijn toetsenbord van mijn laptop (Asus N76VZ).
Ik heb onmiddellijk de goede of slechte - maar blijkbaar toch op het eerste zicht geen echt slechte - reflex gehad, er direct ook onverdunde en dus pure IPA (isapropyl alcohol die ik aangelengd met gedestilleerd water gebruik om tft schermen te reinigen) over gesproeid.
Het toestel werkt en op het eerste zicht ook alle toetsen lijken nog te werken.
Kan ik op termijn nog schade hebben of breng ik laptop nu best bij een hersteller om het te laten controleren ... ? Ben niet elektronisch onderlegd en heb dus geen idee ...
Dank voor jullie adviezen.
Schweppes Tonic over toetsenbord laptop
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 142 keer
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
Goh, alles hangt af van de hoeveelheid liquid... maar met een nreeks zou ik het risico niet willen nemen..
Afzetten, omdraaien.. openvijzen (oppassen er zit een klein zwart/wit draadje helemaal bovenaan dat je moet loskoppelen van de baseplate en er zitten 2 of 3 vijsjes onder je dvd writer)
en het toetsenbord eruitslopen en kijken hoeveel liquid er nog inzit.
Daarna afwachten of je toetsenbord binnen dit en een maand geen kuren krijgt... toetsenbord vernieuwen.
Met wat (on)geluk is het water niet op je moederbord gelopen en enkel in je toetsenbord blijven zitten.
Afzetten, omdraaien.. openvijzen (oppassen er zit een klein zwart/wit draadje helemaal bovenaan dat je moet loskoppelen van de baseplate en er zitten 2 of 3 vijsjes onder je dvd writer)
en het toetsenbord eruitslopen en kijken hoeveel liquid er nog inzit.
Daarna afwachten of je toetsenbord binnen dit en een maand geen kuren krijgt... toetsenbord vernieuwen.
Met wat (on)geluk is het water niet op je moederbord gelopen en enkel in je toetsenbord blijven zitten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 38 keer
Is dat niet wat vroeg voor een Gin-tonic ?
beste is toestel even niet aanzetten en de kans geven 100% op te drogen...
batterij, voeding verwijderen,...
ja kan het zelfs afspoelen met zuiver water en daarna laten drogen..niet aanzetten voor 100% droog !
beste is toestel even niet aanzetten en de kans geven 100% op te drogen...
batterij, voeding verwijderen,...
ja kan het zelfs afspoelen met zuiver water en daarna laten drogen..niet aanzetten voor 100% droog !
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
- Bedankt: 296 keer
Nooit spoelen met water...Tim H. schreef: ja kan het zelfs afspoelen met zuiver water en daarna laten drogen..niet aanzetten voor 100% droog !
Water laat bij het drogen altijd sporen van mineralen en metalen na die zich in het water bevinden. Dat veroorzaakt op termijn evengoed schade.
als je toch echt iets wil afspoelen, IPA gebruiken, of nog beter, pcb reiniger. Werkt niet alleen reinigend en vochtverdrijvend, maar laat ook geen geleidende of schadelijke afzettingen achter op je PCB...
En even off topic: seriously, maakt asus nog altijd laptops zonder liquid guard onder het toetsenbord en de nodige waterdrains? Ik zou denken dat elk merk intussen toch wel slim genoeg is om dat te implementeren...
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
-
- Elite Poster
Doe hem bij de hersteller voor alle zekerheid. Is 5 j oud maar heeft me 1300€ gekost en werkt nog prima. 2 toetsen los gekomen .... Zal vervanging toetsenbord worden. Hoop dat dit nog kan ....
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
Ik ben er in ieder geval nog niet veel tegengekomenFlashBlue schreef: En even off topic: seriously, maakt asus nog altijd laptops zonder liquid guard onder het toetsenbord en de nodige waterdrains? Ik zou denken dat elk merk intussen toch wel slim genoeg is om dat te implementeren...
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Kan je die IPA vrij goed verkrijgen? En wat is de prijs er van?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
Zeer vlot verkrijgbaar bij apotheek. 8€ voor fles 1 liter. Kan je elekronica noch afwerking onmogelijk mee beschadigen. Voor lcd scheren 80%:ipa en 20 gedistileerd water.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Inderdaad... ooit eens bruiswater over een toetsenbord gehad... dacht dat het niet erg was maar uiteindelijk was het voor de vuilbak.FlashBlue schreef:Nooit spoelen met water...
Water laat bij het drogen altijd sporen van mineralen en metalen na die zich in het water bevinden. Dat veroorzaakt op termijn evengoed schade.
-
- Elite Poster
Gisteren hier bij de hersteller geweest die naatst de 2 reeds aanwezige 1TB schijven, een ssd geplaatst heeft.
Rekening houdend met de algehele kwaliteit van de N76V (I7 - 8 gb interne ram - 128 gb ssd - speakers Bang en Olufsen) en de algehele robuuste constructie, vond hij de vervanging van een toetsenbord wel nog de moeite waard. Hij ging het toestel ook nog eens op vochtschade (maar volgens hem zou die beperkt zijn aangezien het toestel nog normaal gewerkt heeft - allhoewel ik het blijkbaar wegens risico op kortsluiting beter direct uitgeschakeld had) vindt hij de plaatsing van een nieuw toetsenbord nog de kost waard.
De laptop doet het idd prima met de SSD ondanks 'de leeftijd'. Het is een robuust ding. Ook onlangs nog nieuwe batterij laten plaatsen.
Wat zouden jullie qua herstel in mijn plaats nog investeren .... ?
Rekening houdend met de algehele kwaliteit van de N76V (I7 - 8 gb interne ram - 128 gb ssd - speakers Bang en Olufsen) en de algehele robuuste constructie, vond hij de vervanging van een toetsenbord wel nog de moeite waard. Hij ging het toestel ook nog eens op vochtschade (maar volgens hem zou die beperkt zijn aangezien het toestel nog normaal gewerkt heeft - allhoewel ik het blijkbaar wegens risico op kortsluiting beter direct uitgeschakeld had) vindt hij de plaatsing van een nieuw toetsenbord nog de kost waard.
De laptop doet het idd prima met de SSD ondanks 'de leeftijd'. Het is een robuust ding. Ook onlangs nog nieuwe batterij laten plaatsen.
Wat zouden jullie qua herstel in mijn plaats nog investeren .... ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 83 keer
Ik heb toch +- 3 euro betaald voor een potje van +-100 ml. Misschien is het in grotere hoeveelheden goedkoper. Staat er een merk op die 1 liter flessen? Op mijn potje plakt gewoon een label van de apotheek zelf dus ze zullen die zelf wel verdelen in kleinere hoeveelheden.koenraaddeconinck schreef:Zeer vlot verkrijgbaar bij apotheek. 8€ voor fles 1 liter. Kan je elekronica noch afwerking onmogelijk mee beschadigen. Voor lcd scheren 80%:ipa en 20 gedistileerd water.