r2504 schreef:Los van het feit of hier nu veel reclame opstaat of niet, dat het storend is of niet... ik heb geen adware op m'n PC staan.
Maar gij weet net als redelijk wat mensen hier ook waar je op mag klikken en waarop niet. De meerderheid niet, dat ligt grotendeels ook aan opleiding die niet echt voorziet in omgaan met het internet en de gevaren ervan (maar dat evolueert ook de hele tijd, en niet iedereen wil dat blijven opvolgen. De scam mails van toen ik in opleiding zat zijn niet meer die van vandaag bijvoorbeeld).
Enkele toffe voorbeelden van de gevaren van reclamebanners:
- Op mijn stageplaats hadden enkele computers een politievirus binnen gekregen. Toen waren dat er nog die niet aan encryptie deden. Dit was door een website met wiskunde oefeningetjes met een reclamebanner (beheerder verwittigd en die heeft de reclamebanner toen weggedaan). Er moest niet op de banner geklikt worden hier.
- Mijn ma kreeg zo een sms abonnement door per ongeluk te klikken op een reclameblokje dat tussen tekst stond. Proximus houd zich daar vantussen, dus dan moet ge sms-betalingen uitschakelen en dat regelen met die sms-dienst zelf. Die waren gelukkig begripvol, hebben het geld teruggestort omdat we de bron konden aanduiden en meteen die referal geblokt. Maar als mijn ma dat allemaal zelf moest regelen ging dat veel moeizamer geweest zijn, ik weet min of meer waar te kijken of hoe dingen op te zoeken.
- Vorige donderdag nog maar een pc moeten opkuisen van iemand die op zo een blok had geklikt van "er zijn problemen met uw computer gevonden, klik hier om ze op te lossen". Je kan dan denken dat ze niet op duistere sites moeten gaan, maar zoals hierboven aangetoond krijg je die op wel meer plaatsen te zien. Waar ze die hebben opgelopen, geen idee. Je kan dan zeggen "klik daar niet op", dan krijg je als antwoord "jamaar, het leek een echte melding". Die zijn trouwens terug in opmars heb ik de indruk, want zoals hier al eerder geplaatst is het al druk geweest op dat vlak dit jaar.
Er is trouwens een shift naar andere verdienmodellen aan de gang. Referal links. De verkopende partij kan aan de hand van het ID in de link zien vanwaar het komt en per aankoop geeft die een bedrag door. Amazon is daar al redelijk groot in en ik meen me te herinneren dat Bol of Coolblue in die richting aan het kijken waren. Dit kan achter een self hosted banner, of gewoon een link in een handtekening.
En blijkbaar hoeft het zelfs niet naar een specifiek product:
[youtube]rrBkvj9Ynu4[/youtube]