speedtouch home + linux router met fixed ip

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ban
Pro Member
Pro Member

ik ben eindelijk van mijn nemesis-isp af geraakt en heb vanaf nu een adsl verbinding met een fixed ip.
ik heb deze ochtend al even zitten proberen, maar kon nog geen verbinding maken (hoewel ik wel een sync heb en ook login/password/fixed ip gekregen heb)

ik zie nu 2 mogelijkheden:

mogelijkheid 1:
speedtouch gewoon als modem blijven gebruiken en vanuit mijn linux machine een pppoe verbinding opbouwen, net zoals ik tot nu toe deed met mijn andere isp. alleen vraag ik me af hoe het dan zit met mijn fixed ip. Zal de dhcp server van de isp mij mijn fixed ip uitdelen, of moet ik dat ergens fixed instellen ?
heeft iemand hier ervaring mee ?
ik verbaas me er ook over dat ik slechts 1 ip heb gekregen, en niet 4. heb ik ook geen broadcast adres ed nodig ?

mogelijkheid 2:
speedtouch naar een pro flashen en daarna de "router zonder nat" procedure gebruiken http://www.userbase.be/forum/portal.php ... b=sth#zNAT (onderaan)

ps: ik wil dus duidelijk de level3 routing blijven doen op mijn linux machine, dus zeker geen nat op de speedtouch, ik heb applicaties die daar niet tegen kunnen.

iemand nog andere ideeen/opmerkingen ?

Thanks
Ban
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik denk dat je deze vragen moet stellen aan je ISP... hij kan je het vast IP geven via DHCP, maar het kan evengoed zijn dat je het gewoon manueel moet instellen.

Het feit dat je slechts 1 IP-adres hebt, heeft ook niets te maken met geen broadcast hebben... welk je broadcast is kan je zien aan je subnet.

Wat je modem betreft, kan je die niet gewoon in bridgded mode plaatsen... zoals bij een SPT 510 ?
ban
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:Ik denk dat je deze vragen moet stellen aan je ISP... hij kan je het vast IP geven via DHCP, maar het kan evengoed zijn dat je het gewoon manueel moet instellen.
ik heb de vraag gesteld, maar ik wacht nog steeds op antwoord, dus ik dacht even mijn licht op te steken op userbase, ik neem aan dat hier nog mensen zijn met een vergelijkbare setup.
r2504 schreef:Wat je modem betreft, kan je die niet gewoon in bridgded mode plaatsen... zoals bij een SPT 510 ?
geen idee eigenlijk, ik vermoed van wel.
ik vermoed eigenlijk dat hij nu zo staa, want ik heb altijd mijn logins gedaan vanop de linux router, niet vanuit de modem zelf.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ban schreef:geen idee eigenlijk, ik vermoed van wel.
ik vermoed eigenlijk dat hij nu zo staa, want ik heb altijd mijn logins gedaan vanop de linux router, niet vanuit de modem zelf.
Staat je Linux dan in DHCP... misschien moet je bij fixed IP het ook manueel instellen ? Weet je je fixed IP ?
ban
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:Staat je Linux dan in DHCP... misschien moet je bij fixed IP het ook manueel instellen ? Weet je je fixed IP ?
ja, ik heb het fixed ip gekregen.
Tot nu toe had ik een abbo bij adsl2fit, en kreeg ik een ppp0 interface op mijn linux met het ip dat ik van de dhcp van adsl2fit kreeg.
voor een ppp verbinding kan ik natuurlijk een fixed ip meegeven (zodat hij niet wacht op een ip van de provider) maar bij mijn weten ben je dan ook verplicht het ip adres aan de andere kant van de ppp verbinding mee te geven, en dat weet ik niet.
of ben ik daar verkeerd in ?
volgens mij kan je dat installen door dit bij te voegen in /etc/ppp/options :
ip.van.de.provider:mijn.fixed.ip

dus bvb :
1.2.3.4:5.6.7.8

Ban
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”