Backup maken - Synology - Hyper Backup - Amazon Drive

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik zit momenteel met de volgende vraagstelling waarbij ik niet helemaal het correcte antwoord kan vinden...

1. Waarvan moet er een backup gemaakt worden?
--> 1 Vaste PC met Windows 10
--> 1 Laptop (Vriendin) met Windows 10
--> 1 Laptop (HPKris) met Windows 10
--> 1 Laptop (AcerKris) met Windows 10
--> 1 Smartphone (HuaweiP7) met Android
--> 1 Smartphone (HuaweiP8) met Android

2. Wat is de bedoeling?
Ik zat er aan te denken om alle pc's (Cloud Station Backup) en de smartphones (???) hun backup te laten maken op mijn synology NAS (Synology DS415+ met 4x 3TB schijven in raid5). Deze NAS maakt dan een backup van alle bestanden naar Amazon Drive (59.99 USD voor onbeperkte storage - https://www.amazon.com/clouddrive/home) via de Synology Hyper Backup.

3. Waar loopt het fout?
Mijn NAS heeft de volgende mappenstructuur
--> Home
----> CloudStation (Hier maakt CloudStation de backups)
------> Backup
--------> Vriendin-Huawei-P7
--------> Kris-Huawei-P7
--------> Kris-Huawei-P8
--------> VriendinLaptop
--------> KrisLaptopHP
--------> KrisLaptopAcer
--------> KrisFix
--> Homes
------> admin
--------> Backup
----------> Vriendin-Huawei-P7
----------> Kris-Huawei-P7
----------> Kris-Huawei-P8
----------> VriendinLaptop
----------> KrisLaptopHP
----------> KrisLaptopAcer
----------> KrisFix
------> Vriendin (share, hier komen alle bestanden die mijn vriendin scant onder haar naam)
------> Kris (share, hier komen alle bestanden die ik scan onder mijn naam)
------> Gemeenschapelijk (share, hier komen alle documenten die we scannen en voor beiden toegankelijk moeten zijn zoals facturen et)
--> Vriendin (Lege map, is aangemaakt als share omdat ik de gebruiker vriendin aanmaakte)
--> Kris (Lege map, is aangemaakt als share omdat ik de gebruiker Kris aanmaakte)
--> Music (Standaard map van Synology, mag weg)
--> Photo (Standaard map van Synology, mag weg)
--> Surveillance (Map aangemaakt door Synology Surveillance Station)
--> Video (Standaard map van Synology, mag weg)
--> Web (Webserver in synology)

1. Waarom is /home/cloudstation/backup hetzelfde als /homes/admin/backup? Ik kan mij niet herinneren dat ik die structuur 2x heb aangemaakt?
2. Waarom zie ik bij de Hyper Backup enkel de shares en niet de hele structuur van de NAS? Het is de bedoeling dat ALLES komt op de backup van Amazon Drive. (zie bijlagen)
3. Welke tool/app zou ik het beste gebruiken om alles (!!!) van de Smartphones te backuppen naar de Synology? En met alles bedoel ik echt alles, zowel het intern geheugen als de SD kaart. Je kent het probleem vast wel : niet alle apps slaan de foto's die je maakt op in de photo directory, maar vaak ook in directories die ze zelf aanmaken. Gevolg is dat foto's via Whatsapp, Viber, Skype, ... altijd ergens anders staan dan de map waar de foto's in komen die je zelf neemt met je smartphone. Belangrijkste zijn de foto's en de video's. Mocht iemand een tool kennen die dit ook kan doen met SMS'jes dan mag hij deze altijd laten weten.

4. Wat denken jullie?
Het is mijn bedoeling om alle gegevens samen te laten komen op de NAS, en deze dan vanuit deze centrale opslag te sturen naar Amazon Drive. Het hele netwerk thuis hangt met gigabit aan elkaar, dus de lokale backups van alles naar de NAS zou redelijk vlotjes moeten lopen. Qua uploadsnelheid thuis heb ik 20Mbps. De NAS zal dus wel ettelijke dagen/weken bezig zijn om de hele backup te sturen naar Amazon Drive, maar dit is geen issue. Hebben jullie andere ideeën of tips? Zou jij dingen anders doen?
Bijlagen
hyperbackup01.png
hyperbackup02.png

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

Waarom stuur je niet alles vanop de verschillende devices naar Amazon en sync je Amazon met uw NAS?
krisken
userbase crew
userbase crew

Omdat ik wil dat, ook al ligt mijn internetverbinding er om god weet welke reden uit, er steeds een up-to-date backup is op de NAS. Die update naar Amazon Drive is louter als external backup (in geval van bvb het huis brand af etc).

Telefonie = EDPnet + OVH
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 130 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Je zal asap een mailtje gaan krijgen van amazon dat je niet bevoegd bent voor hun US based cloud drive. Uit eerdere bevindingen krijg je je geld terug en een jaar gratis dus eigenlijk. Maar nadien moet je bvb bij amazon fr of de gaan kijken kost +/- 70euro.

PS: amazon kijk al je gegevens die je upload na las ik al velen malen, bvb als je paar liedjes hebt die je upload kunnen ze hiervoor zelfs al een no go geven wat betekend dat je account dicht gaat ( uiteraard geld dit ook voor een film gedownload/rip van je gekochte dvd , hou hier zeker rekening mee! )
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Streaming
krisken
userbase crew
userbase crew

Heb dat account al zeker een maand of 3, toen Amazon Drive toegevoegd was op Synology Hyper Backup? Anyway ik spreek geen Duits (dus DE is geen optie). Frans gaat wel prima, tot we beginnen over woorden in een bepaald vakgebied zoals IT, dan ga ik de mist in. FR is dus evenmin een optie. Engels of niks :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dan ben jij één van diegene die geluk heeft :D of terwijl komt dit nog :p

Ik dacht te menen dat bij .DE ook al deels NL vertaling aanwezig was
Internet = Hey Telecom
krisken
userbase crew
userbase crew

Eens snel naar DE gekeken maar niet echt een optie gevonden waar ik de taal kan veranderen (vooral, het begint al in t Duits). Nu, desnoods zal het uitkijken worden naar een nieuwe Synology die ik dan elders zet (bvb bij mijn ouders ofzo). Of het nu op Amazon, een andere Synology of elders staat maakt mij niet uit. Merk alleen dat dit probleem van de mappen zich bij alles van Hyper Backup voordoet... Zeer vervelend!

Telefonie = EDPnet + OVH
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ben ook al 2 weken letterlijk op zoek naar deftige oplossing maar de ene dit de andere dat.

Bestaat er geen andere back-up app voor je nas? Weet voor QNAP zijn er een dozijn wel. Voor synology geen idee
Internet = Hey Telecom
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

Een 2de zetten en die in sync zetten lijkt met makkelijkste. Je kan desnoods die DSM soft wel virtueel ook gaan draaien
krisken
userbase crew
userbase crew

Dat is net het probleem, er zijn 1001 manieren om een backup te nemen, maar ik ben het overzicht volledig kwijt daarin ...
- Hyper Backup
- High Availability Manager
- Cloud Station Server
- Cloud Sync
- Hyper Backup Vault

Helaas is het Synology hier ... zal daar dus een oplossing voor moeten hebben ...

@tim.bracquez : klopt, met bvb xpenology kan je dat zelf opzetten. Echter spreken we dan weer over een pak kosten. 60 USD per jaar tegenover een goeie 600/700 euro maakt toch wel een verschil. Je moet al rekenen op 4 schijven van 3TB (4x 90 euro = 360 euro) en dan nog een 309 euro erbij voor een tweede synology (goedkoopste op coolblue voor een synology met 4 disks : Synology DS416j).

Telefonie = EDPnet + OVH
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

1. Waarom is /home/cloudstation/backup hetzelfde als /homes/admin/backup? Ik kan mij niet herinneren dat ik die structuur 2x heb aangemaakt?
Ik vermoed, ben niet zeker, dat /homes/admin/backup de echte map is en /home/cloudstation/backup gewoon een symlink is. Zou het zoiets niet zijn?
krisken schreef:2. Waarom zie ik bij de Hyper Backup enkel de shares en niet de hele structuur van de NAS? Het is de bedoeling dat ALLES komt op de backup van Amazon Drive. (zie bijlagen)
Ik denk dat dat gewoon de standaard werkwijze van Synology is. Al je data zit sowieso in een share, en als je een share aanklikt zal alles onder die share ook gebackuped worden (ook nieuwe mappen). Als je een nieuwe share aanmaakt zal je die dus wel moeten toevoegen aan de backup, maar dat gaat perfect. De top level shares maak je denk ik toch ook maar 1 keer en vanaf dan werk je in mappen die daar onder staan, of de home folder, dus ik denk niet dat dat echt een issue is, of wel?

Hyper backup neemt incrementele backups, dus 20Mbps upload is zeker werkbaar. Zelfs als je dagelijks enkele gigabytes genereert is dat geen probleem. Voor de rest lijkt de situatie die je beschrijft zeker ok, enkel de smartphone backup is een beetje een uitdaging, zelf ook geen ervaring mee. Ik weet enkel dat je met apps zoals TWRP manager volledige backups van je toestel kan nemen naar een image, maar dit kan denk ik niet automatisch. Sowieso dat er wel apps zijn die dat kunnen, zou ik denken.
Dat is net het probleem, er zijn 1001 manieren om een backup te nemen, maar ik ben het overzicht volledig kwijt daarin ...
Backups van de Synology richting Amazon Drive neem je sowieso met Hyper Backup. HA manager, cloud station/sync en hyper backup vault zijn allemaal niet van toepassing voor jouw situatie. Je zou kunnen syncen met cloud sync, maar dat is geen backup want heeft geen versioning, is louter syncen zoals bv. een dropbox dat doet.
Laatst gewijzigd door gm123 26 dec 2016, 19:03, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

Cloud Sync is gewoon een systeem zoals Dropbox etc. Als je morgen een cryptolocker op uw NAS hebt, ben je alles kwijt maw.
HyperBackup werkt met containers en backupt enkel de wijzigingen. Al je morgen een cryptolocker op uw NAS hebt, moet je "gewoon" een rollback doen.

Ik heb beide geactiveerd en ik heb ook ingesteld dat ik een email moet krijgen als de delta tussen 2 HyperBackup runs meer dan x% is, ik een email moet krijgen. Dan is er vermoedelijk iets mis aan het gaan :)
krisken
userbase crew
userbase crew

Heist_175 : ik denk dat ik jouw hulp ga nodig hebben. Het is inderdaad mbt cryptolockers dat ik die backups wil maken. Ik wil dus zeker niet met shares werken daar een cryptocker hier ook kan op inwerken.

Ik ga het probleem dus moeten onderverdelen in verschillende subproblemen:

1. Welke tool het beste gebruiken om alle data van de pc en de laptops over te zetten naar de NAS (bvb iets dat via FTP werkt, niet via share)? Ik heb vroeger gewerkt met SyncBack Free maar deze heeft slechts 1 FTP verbinding per keer, wat erg traag vooruit gaat dus.

2. Welke tool het beste gebruiken om alle data van de NAS over te zetten naar "een cloud" (laten we het even houden bij Amazon Drive). Dit zal dus vermoedelijk HyperBackup worden, en geen Cloud Sync?

Telefonie = EDPnet + OVH
heist_175
Moderator
Moderator

1. Amazon Cloud Drive apps -> connect naar uw NAS in "Sync" mode
2. Amazon Could Drive, aangestuurd door uw NAS via de app "HyperBackup"

ACD is unlimited storage, dus who cares...
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

krisken schreef:Het is inderdaad mbt cryptolockers dat ik die backups wil maken. Ik wil dus zeker niet met shares werken daar een cryptocker hier ook kan op inwerken.

Ik ga het probleem dus moeten onderverdelen in verschillende subproblemen:
Die 2 subproblemen zoals je het beschrijft zijn volgens mij niet nodig. Het enige dat je moet voor zorgen is dat de backup van NAS->Amazon versioning heeft en je bent volledig beschermt tegen cryptolockers, en hyper backup heeft dit standaard. Zoals heist zegt, gewoon rollback doen vanuit de cloud en het is terug in orde. Ik zou me dus niet blind staren op jouw puntje 1, je kan best met shares werken en eender welke backup software hier naar laten backup'en.

Akkoord, je wil in het geval van een cryptolocker waarschijnlijk eerder een rollback vanaf je NAS doen dan vanuit de cloud, maar naar mijn gevoel is de kans op een cryptolocker zo klein dat ik hiervoor de cloud backup voor zou achter de hand houden, niet de NAS. De NAS zie ik eerder als backup in geval van hardware falen of human error, die kans is denk ik groter dan een cryptolocker.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

krisken schreef: 1. Waarom is /home/cloudstation/backup hetzelfde als /homes/admin/backup? Ik kan mij niet herinneren dat ik die structuur 2x heb aangemaakt?
Je bent met admin ingelogd. Dan is de home directory de homes/username van admin. Als je een bestand aanmaakt in homes/kris en dan aanlogt als kris, zal je zien dat dan bestand nu ook te vinden is in de home-directory, maar dat er niets van homes/admin te vinden is.
krisken schreef: 2. Waarom zie ik bij de Hyper Backup enkel de shares en niet de hele structuur van de NAS? Het is de bedoeling dat ALLES komt op de backup van Amazon Drive. (zie bijlagen)
Wat zie je niet? Zie je enkel de home-directory niet? Zie opmerking 1: als je homes backupt, heb je dus de home-directories van iedere gebruiker.
krisken schreef: 3. Welke tool/app zou ik het beste gebruiken om alles (!!!) van de Smartphones te backuppen naar de Synology? En met alles bedoel ik echt alles, zowel het intern geheugen als de SD kaart. Je kent het probleem vast wel : niet alle apps slaan de foto's die je maakt op in de photo directory, maar vaak ook in directories die ze zelf aanmaken. Gevolg is dat foto's via Whatsapp, Viber, Skype, ... altijd ergens anders staan dan de map waar de foto's in komen die je zelf neemt met je smartphone. Belangrijkste zijn de foto's en de video's. Mocht iemand een tool kennen die dit ook kan doen met SMS'jes dan mag hij deze altijd laten weten.
Met DS Photo kan je nu alle foto's laten backuppen, niet enkel van de default directory.
Voor sms: er bestaan IFTTT-recepten om sms-en naar Google Drive; Dropbox, ... ofzo te sturen. Via Cloud Sync kan je Goog Drive of Dropbox syncen met een map op je Synology, van waaruit je ze naar Amazon kan sturen.
krisken schreef: 4. Wat denken jullie?
Het is mijn bedoeling om alle gegevens samen te laten komen op de NAS, en deze dan vanuit deze centrale opslag te sturen naar Amazon Drive. Het hele netwerk thuis hangt met gigabit aan elkaar, dus de lokale backups van alles naar de NAS zou redelijk vlotjes moeten lopen. Qua uploadsnelheid thuis heb ik 20Mbps. De NAS zal dus wel ettelijke dagen/weken bezig zijn om de hele backup te sturen naar Amazon Drive, maar dit is geen issue. Hebben jullie andere ideeën of tips? Zou jij dingen anders doen?
Het lijkt me een goede set-up. Ik heb iets vergelijkbaars, behalve dat ik Crashplan gebruik ipv ACD, maar dat is persoonlijke voorkeur. Van onze computers wordt wel enkel de data naar de NAS gesynced. Iedereen in ons gezin heeft een eigen laptop, waarop via Cloud Station zijn home-directory gesynced met zijn M-drive wordt om offline te kunnen werken. Als je op iemands anders laptop werkt, heb je wel een M-drive die gemapt staat op je home-directory op de NAS, maar kan je dus niet offline gaan.
Je kan in Hyper Backup instellen dat je bestanden geëncrypteerd naar ACD moeten gestuurd worden; Amazon kan dan je gegevens niet lezen.
krisken
userbase crew
userbase crew

Dan zal dat inderdaad dus een symlink zijn zoals iemand eerder reeds aangaf. Dan is dat dus inderdaad geen probleem.

Telefonie = EDPnet + OVH
krisken
userbase crew
userbase crew

buthead schreef:Je zal asap een mailtje gaan krijgen van amazon dat je niet bevoegd bent voor hun US based cloud drive. Uit eerdere bevindingen krijg je je geld terug en een jaar gratis dus eigenlijk. Maar nadien moet je bvb bij amazon fr of de gaan kijken kost +/- 70euro.

PS: amazon kijk al je gegevens die je upload na las ik al velen malen, bvb als je paar liedjes hebt die je upload kunnen ze hiervoor zelfs al een no go geven wat betekend dat je account dicht gaat ( uiteraard geld dit ook voor een film gedownload/rip van je gekochte dvd , hou hier zeker rekening mee! )
Vandaag deze mail gekregen van Amazon, daar zie ik niet echt iets van in staan?

Hello Kris,

Your subscription to Amazon Drive will automatically renew on January 26, 2017.

Plan: Your Amazon Drive Unlimited Everything
Price: $59.99
Credit card to be charged: ****************

If you wish to turn off auto-renewal please visit the Manage Storage page and select ‘Do not continue’.

EU, Swiss and Liechtenstein customers: Upon successful renewal, you will be able to access the VAT invoice for your subscription here.

To learn more about syncing your files with Amazon Drive’s desktop and mobile applications, visit our Learn More page. For details and instructions regarding your Amazon Drive account, please visit our Online Help. If you need further assistance, please contact Customer Service.

Thank you for using Amazon Drive.

The Amazon Drive Team
http://www.amazon.com/clouddrive

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”