Nummerplaat onterecht geschrapt

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1081 keer
Bedankt: 681 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Hoi,

Vandaag een leuk briefje in de bus van de DIV: "Uw nummerplaat werd geschrapt". Fijn, erg fijn. Proberen contact op nemen met het callcenter, natuurlijk is dit enkel open van 8u30 tot 12h.

Iemand enig idee wat het effect kan zijn als ik nu gewoon blijf voorbollen ermee (tot de boel uitgeklaard is)? Want ja, ik heb wel tig afspraken in de komende week, ik ga die niet gewoon gaan afzeggen omdat er ergens iemand een verkeerde nummerplaat heeft ingetokkeld (zij dit nu bij de DIV, een verzekeraar, ...)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Bel eens naar uw makelaar
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer

Idd, uw makelaar zal dat voor u kunnen regelen.
Mijn broer heeft het ook al eens gehad. DIV had de verkeerde nummerplaat geschrapt.

Hij was gewoon blijven rondrijden. Bij de verzekeringen zeiden ze dat in geval van ongeval DIV zal moeten aantonen wanneer, hoe, door wie de nummerplaat geschrapt is. Aangezien ze dat niet kunnen, zit je safe.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Al eens gebeld ondertussen, zij hebben niks gevraagd/aangepast. Morgen nemen ze contact op... gezien de boel nu toe is. Fijn toch, die overheidsdiensten.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

Goh zolang je de officiële plaat(die met het stempeltje in) op je wagen hebt hangen kan je weinig misdoen denk ik. (als jij die in bezit hebt, kunnen ze die niet schrappen)
Wat ik me wel afvraag zien die anpr camera's etc dat niet, ik vermoed dat die database nu niet direct up to day is maar er wel een paar dagen tussen zit, als je rijdt zou ik mij er van bewust zijn dat de flikken er u wel eens durven uitpikken.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Naast uw makelaar misschien ook eens je licht opsteken bij de politie. Die kunnen misschien een document produceren dat aantoont dat je in je recht bent.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Plaat onterecht geschrapt door bpost, DIV gaat de nodige stappen ondernemen om de schrapping ongedaan te maken.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Dus iemand heeft zijn plaat ingeleverd bij Bpost en zij hebben een verkeerde combinatie ingegeven in het systeem? Die persoon zal ook lachen als hij nog een aanslagbiljet voor verkeersbelasting ontvangt...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ja, ik ben ook geen fan van de "stuur het maar op met de post zonder bewijsje" techniek.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Een nieuwe vragen gaat blijkbaar sneller: http://m.hln.be/regio/nieuws-uit-sint-n ... -a3018813/
Het lijkt me dan ook dat je er hoe dan ook niet mee mag rijden officieel.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Niet meer mogen rijden? Dat zou ik wel eens willen zien als ze mijn plaat ooit onterecht zouden schrappen. In zo'n geval ben je toch volledig in je recht en heb je daar zelf niets mee te maken. Dat de DIV/bpost/politie/gerecht/... het dan onderling maar uitvechten!
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Via deze link;
http://www.mobilit.fgov.be/WebdivPub/DivConsStatus.html

... kan je de status van een nummerplaat opzoeken.

Een geschrapte nummerplaat is een geschrapte nummerplaat. Met uwe uitleg over de reden van die schrapping gaat de politie zich niet bezig houden denk ik. Die zien enkel in de computer dat nummerplaat niet meer actief is. Formeel gezien zou je beter er niet mee gaan rondrijden.

Wanneer het opgelost is, zeker als het op er neerkomt dat u een nieuwe nummerplaat zou nodig hebben, let op dat u niet terug belasting inverkeersstelling moet betalen (BIV). Als de oude nummerplaat nog een oude Belgische was dan kan men de jaarlijkse verkeersbelasting niet verrekenen met die van de nieuwe. Na een paar maanden komt dat wel in orde met een teruggave.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 324 keer
Bedankt: 728 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

nickz schreef:Dus iemand heeft zijn plaat ingeleverd bij Bpost en zij hebben een verkeerde combinatie ingegeven in het systeem? Die persoon zal ook lachen als hij nog een aanslagbiljet voor verkeersbelasting ontvangt...
Wij hebben in die positie gestaan.
Aangezien onze plaat niet aangetekend was opgestuurd hadden we pech.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

cadsite schreef:
nickz schreef:Dus iemand heeft zijn plaat ingeleverd bij Bpost en zij hebben een verkeerde combinatie ingegeven in het systeem? Die persoon zal ook lachen als hij nog een aanslagbiljet voor verkeersbelasting ontvangt...
Wij hebben in die positie gestaan.
Aangezien onze plaat niet aangetekend was opgestuurd hadden we pech.
Ja, en het lastige dat weet je niet tot de verkeersbelasting komt dat uw nummerplaat nog actief is. Persoonlijk ga ik ze in de brievenbus van de DIV zelf steken. Voor mij is dat niet ver en goed bereikbaar.

Voor de meeste mensen kan je het beste als je uw nummerplaat wil laten schrappen daarmee onverpakt naar een postkantoor (geen postpunt) gaan. Daar laat je die opsturen naar de DIV. Kost 9,75 euro. In het postkantoor krijg je direct een bewijs van schrapping op datum van inlevering. Als de nummerplaat op dat bewijs de juiste is dan is het in orde. Probeer dat nog te doen in de huidige maand. Anders betaal je een maand extra verkeersbelasting.

Die nummerplaat als een pakje gaan opsturen naar de DIV is niet beste keuze. Als er een vergissing is gemaakt en ze schrapte de verkeerde nummerplaat dan moet je naar de politie gaan om een aangifte te doen van verlies van nummerplaat, "aangifte van onvrijwillige buiten bezitstelling". Dan komt dat zo in orde.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

nickz schreef:In zo'n geval ben je toch volledig in je recht en heb je daar zelf niets mee te maken. Dat de DIV/bpost/politie/gerecht/... het dan onderling maar uitvechten!
Maar zo zit het dus niet in elkaar. Je bent niet in je recht want de plaat is geschrapt. Door wie, wat, waar en hoe zal hun een zorg wezen. Uw ongemakken daardoor evenmin, welkom bij het ambtenarenapparaat.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Yup. Uw nummerplaat is geschrapt en je mag die dus eigenlijk niet gebruiken tot de fout is rechtgezet.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ondertussen is de plaat terug "toegewezen aan een voertuig" :) (nu nog hopen aan't mijne)

Maar inderdaad, in principe (volgens de letter vd wet) rij je illegaal als je plaat geschrapt is - dus rap reageren is echt wel de boodschap. Ik heb het niet moeten uitleggen aan de politie, maar ja, daar sta je dan wel mooi.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Hebben ze nog rap opgelost eigenlijk, van dat krantenartikel kreeg ik de indruk dat dat maanden kon duren :-D
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”