Op 3m van een 50 inch 1080p televisie zal je de kleinste lettertypes niet meer vlot kunnen lezen. Ik spreek uit ervaring want heb een 50 inch plasma, een 65 inch plasma, en op meerdere afstanden al getest. Mijn ma heeft een 50 inch 4k panasonic HDR led, ook op ongeveer 3m afstand.
In een ver verleden had ik meerdere crt projectoren die 1080P zonder moeite aankonden lang voordat de meesten wisten wat HDTV was, je kon zelfs geen 1080p scherm toen kopen. Dat was dan op 2m30 breedte

Je kan wel inbeelden dat je elke fout op DVD zag.
Ik heb voor de visual effects industrie gewerkt. Daar werden 3D films en montage gemaakt op 1080p schermen. Maar de finale test was altijd projectie, omdat fouten in VFX en color grading veel groter worden uitgesmeerd op een groot scherm, ondanks dezelfde kijkhoek. Dus kijkhoek is niet heilig.
Terug naar de woonkamer:
Op een 50 inch TV ziet 1080p er dan ook haarscherp uit op 3m afstand.
Met een 65 inch plasma op 2m zie je geen pixels met 1080p. In onze home cinema zitten we op 2m van een 65 inch, en dat is behoorlijk indrukwekkend beeld. Ga je op 1m ervan zitten dan zie je de pixels uiteraard wel. En gezien plasma zwart echt zwart is met behoud van correcte huidstinten, is dat in een verduisterde cinema indrukwekkend. Je ziet enkel het beeld van de plasma en voor de rest is het pikkedonker.
Als je dan op die 65 naar 4k gaat upgraden, zullen die pixels zo klein worden dat ze je niet meer ziet zelfs op 1m.
Ga je dan achteruit, dan zal je nooit de volle scherpte van 4k zien, want de pixel dichtheid wordt dan zo groot dat je oog niet meer meekan.
Waarom ziet 4K er dan beter uit ondanks het feit dat het voor veel setups overkill is gezien de kijkafstand? 4K heeft een grotere colorspace, ondersteuning voor HDR, 10 bit grayscale .... allemaal zaken die we met 1080p niet hebben gezien rec709 met 8 bits per kleur en een kleinere gamut.
Draai dezelfde kleurruimte + HDR + gamut op 1080p en dat zal er ook al veel beter uitzien dan de colorspace van DVD en Bluray.