Handige kasten voor assemblage computers?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

In ikea heb ik ooit eens een bureau gevonden die ideaal is voor assemblage / werken aan pc's (dit is niet mijn foto):

Afbeelding

Nu zoek ik nog kasten waar ik onderdelen kan in steken, en die vlot werken.

In principe:

- 1 type slot dvd
- 3 types HDD
- 2 types RAM
- 2 types moederbord
- 3 types PCI-E kaart

en dan liggen er nog bergen kleinere onderdeeltjes nu in losse bakjes:

- sata kabels cdrom
- pci-e flexi ribbons
- dc voedingen
- allerlei vijzen en boutjes

(dit is ongeveer een rekje vol met hulponderdeeltjes)

Deze onderdelen worden weldra in 't groot aangekocht, dus ik heb slimme opbergruimte nodig.

In ikea heb ik elke kast opengedaan, en vond de STUVA reeks in de kinderafdeling goed om volgende redenen:

- ronde hoeken, kans dat hoeken slijten is kleiner
- modulair, je kan kasten indelen zoals je wil
- zeer diepe kast

Je kan uiteraard de frontjes ook in wit krijgen, geel zegt mij niks, maar deze kast lijkt ideaal voor vlot opbergen van onderdelen:

http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/S79168812/

De typische LACK achtige kasten zeggen me niks:

Afbeelding

Het probleem met deze rekjes is dat kleine onderdeeltjes langs achter kunnen vallen. Ook in de afdeling voor bedrijfsmeubelen zitten wel stevige kasten maar niet met genoeg schuiven. De bureaumeubeltjes die je onder een bureautafel kan rollen bevatten dan weer lades van bedenkbare kwaliteit.

De kasten moeten niet mooi zijn, maar vooral handig. STUVA lijkt mij daarom praktisch: afgeronde hoeken, diepe lades, en geen handvaten.

ZIjn er nog andere oplossingen?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

En een kast op maat laten maken?
Je bent zeker dat het goed materiaal* en de constructie** goed zijn.

materiaal*
Bij IKEA (maar even goed Leen Bakker en consoorten) zijn alle meubels (op enkele uitzonderingen na) van geplakt vezelhout. Constructiewaarde en duurzaamheid close to zero.

constructie
Bij de meeste winkels wordt een kast opgebouwd uit een sokkel, 2 zijkanten en een dak. De achterkant is meestal veredeld papier (flinterdun houtvezel). Bij een kast op maat kan je zelf zien en kiezen hoe de achterkant gebouwd wordt.

Mijn tip: kies multiplex van 18mm (15mm kan ook als je inschat dat de belasting mee valt) voor alles: sokkel, zijkanten, zichtkanten, achterkant, bovenkant, leggers, ... Multiplex (CLT - cross laminated timber) is super veel steviger dan vezelplaat, MDF of OSB.

Er zijn heel wat bedrijven die een pakket maken voor een kast op maat, dus je betaalt niet noodzakelijk werkuren aan een schrijnwerker om alles in elkaar te steken (idem IKEA).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Het meubel moet dienen als berging. Massief hout is overkill. In mijn toonzaal staan massieve teak meubelen die flink wat geld kosten, maar dit is voor de werkplaats niet relevant.

De meeste kantoormeubelen zijn niet eens van massief hout. Ga maar eens naar een Weba, waar ze toch wel veel massieve dingen hebben. Niet voor kantoormeubelen. Waar het bij de Ikea STUVA reeks vooral om gaat is dat het erg stevig aanvoelt en gemaakt is voor kinderen dus het moet tegen een stootje kunnen, in tegenstelling tot de lack rommel wat gewoon gelakt karton is. En de kasten hebben een nuttige diepte die je niet bij de billy en alle andere ikea crap vindt. Er kunnen dus twee moederborddozen in de diepte achter mekaar.

Ik heb met een doos van moederbord eens gekeken, en in een STUVA lade kunnen er 16 ;)
heist_175
Moderator
Moderator

Vermoedelijk is die teak geen bouwpakket :).
Multiplex kan je wel als bouwpakket laten maken, dat is een gigantisch prijsverschil met vol hout.
Je kan ook opteren voor MDF of OSB, zoals ik al zei: je kiest zelf.

Ook handig als je speciale wensen hebt qua afmetingen: hoogte, diepte, ... of aantal schuiven enzo...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Mijn ma heeft nog witte Hulsta meubels met een tijdloos design over, die gaan al veertig jaar mee, ook gelakt. Kinderkamer in 1980 100.000 Bfr ;)
Ik zou ze kunnen afbreken en meenemen ;)

Het voordeel van het ikea STUVA systeem, is dat je er wel elk soort lade combinatie van kan maken. Het is dan wel voor de kids gemaakt, maar het ziet er strak en stevig uit.

Het is hier enkel als berging bedoeld van onderdelen, die ik niet in houten of metalen rekken wil leggen, maar iets wat dicht kan, zodat het niet van het schap kan vallen. Een van mijn zakelijke relaties heeft een gigantische werkbank gemaakt, allemaal met witte meubels eronder met schuiven, zal eens informeren hoe hij het gedaan heeft.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Onderschat de prijs van een deftige schuifgeleider niet. Zeker als het wat gewicht moet kunnen dragen.

En, denk je nu echt dat IKEA nog zou bestaan als ze echt brol verkochten ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Onderschat de prijs van een deftige schuifgeleider niet. Zeker als het wat gewicht moet kunnen dragen.

En, denk je nu echt dat IKEA nog zou bestaan als ze echt brol verkochten ?

J.
Ikea heeft zowel rommel als kwaliteit, je moet het er uitpikken. Wij hebben vandaag de STUVA's aandachtig bekeken, en heb er nog steeds geen slecht gevoel bij. De kasten volle vrij solide aan. Een grote STUVA is al snel 300+ euro.
heist_175
Moderator
Moderator

denk je nu echt dat IKEA nog zou bestaan als ze echt brol verkochten
Ik volg niet elke aankoop die er gebeurt bij IKEA :).
In mijn omgeving zie ik 2 goeie referenties voor IKEA keukenkasten: onze huisarts gebruikt die al 20 jaar om medicijnstalen in bij te houden en mijn schoonmoeder heeft zo'n keuken onderhand ook een jaar of 3-4. Beide zijn heel tevreden en de kasten zien er nog heel goed uit.

Maar verder?
Uitgezakte zetels, gespleten spaanderplaten, vol houten stoelen die wiebelen meteen na montage, stoelen van hetzelfde model/type die in een andere tint gebeitst zijn, keukenelektro die het veel te snel begeeft, messen die direct bot zijn, ...
Dus nee, mij krijg je niet overtuigd dat IKEA kwaliteit is.

Waarom ze dan nog bestaan? Geen idee. Omdat ze goedkoop zijn zeker?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Tja. Laatst voor een salontafeltje ns in een meubelwinkel gaan zien.
Weet gij wa da kost? Ik viel achterover.
Zelfde voor een doorsnee zetel btw.
Als je dan naar Ikea prijzen kijkt, weet ik wel waarom ze bestaan hoor.
Ik mag trouwens meegeven dat ik dat "wiebel" euvel nog niet heb meegemaakt.
Ook niet bij mijn ouders trouwens, wiens ikea keukentafel en stoelen nu al meer dan 30 jaar meegaan.

Het enige dat ikea niet heeft om een of andere reden, en waar ik me dus aan blauw betaald heb, is een buffetkast.
Het grootste deel van de rest van het meubilair hier komt uit ikea.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 197 keer
Bedankt: 139 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bovenstaand schap in combinatie met de doorschijnende bakken van ikea is ideaal. Die wandkast kan je desnoods ook makkelijk gebruiken om eventueel een ruimte op te splitsen.

http://www.2dehands.be/huis-meubelen/wo ... 61485.html
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Ik heb gewoon van die metalen opbergrekken met houten bodem & daar curver boxen op...
100X steviger dan die kartonnen Ikea meubels...

https://www.gamma.be/nl/assortiment/zwa ... /p/B267602
crackjack
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 28 keer

is wandrail met planken geen optie?
eventueel met plastic bakken
zoals http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/S59906345/
dan kan je ze aanpassen aan het materiaal dat je er in steekt
nadeel is dat ze tegen de muur moeten gemonteerd worden natuurlijk
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

crackjack schreef:is wandrail met planken geen optie?
eventueel met plastic bakken
zoals http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/S59906345/
dan kan je ze aanpassen aan het materiaal dat je er in steekt
nadeel is dat ze tegen de muur moeten gemonteerd worden natuurlijk
geen optie, moet verplaatsbaar zijn naar toekomstige werkruimte
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zoek je nu zoiets als in de eerste foto ? of iets zoals dat kinderkastje ? of iets anders ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

De kast links in dit plaatje, maar met allemaal witte frontpanelen:

Afbeelding

De frontjes zijn 32 cm of 16 cm hoog. De onderste lade kan minder in, omdat er twee gleuven zijn in de achterkant van het front, en door de bodem heb je een offset. De onderste 32cm kan zonder moeite 16 dozen van Mini ITX moederborden aan ;) De 32cm er net boven kan zelfs 16 micro ITX dozen aan, die zijn iets langer.

In de 16cm schuiven kunnen dan ram modules en hdd's, en alle andere onderdeeltjes, desnoods in vakjes opdelen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dus je hebt gevonden wat je wil ? of begrijp ik het verkeerd ?

J.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Dus je hebt gevonden wat je wil ? of begrijp ik het verkeerd ?

J.
Het is een mogelijke piste. Ik probeer via deze topic te ontdekken of er betere keuzes zijn.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Kan je dan aangeven wat de 'nadelen' van je oplossing zijn voor jou ? Ik kan je wel een link naar google bezorgen me zoekterm ladekasten, maar dat hou geen steek natuurlijk.

J.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Anders zelf iets met steigerhout maken? Of laten maken.
Qua looks is het zeker niet lelijk en het hout is makkelijk te bewerken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Deze lijkt interessant voor toekomstige assemblageruimte, maar vermoedelijk andere prijsklasse:

http://www.hagisto.nl/stellingen-met-ui ... lades.html
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 759 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Op tweedehands sites staat het vol met zo goed als nieuwe tekentafels die voor €50 weg mogen. Bricoleer daar een draagstructuur aan (alu profielkes met houten balkske of zo), waaraan je dan doorzichtige bakjes kan hangen (meerdere aan elkaar, bijvoorbeeld), en dan heb je een ruime, verstelbare werktafel met je eigen opbergsysteem.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”