Telenet - geen coax tot aan locatie decoder

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Naar aanleiding van het moca topic:

Iemand werkende oplossingen voor het tv signaal tot bij een decoder te brengen over UTP?

Situatie:
Overal in huis UTP liggen (bij wijze van spreken tot in elke hoek, dubbel) maar dus geen coax.
Zou eventueel willen overschakelen naar Telenet, maar kan dus id huidige situatie dus niet met het signaal (over coax) tot aan de locatie geraken waar decoder komt.
Zoek dus een oplossing voor het signaal dat op de coax zit over UTP te transporteren. Een omgekeerde Moca dus.

Alternatieven: HDMI over UTP of IP en een remote extender (kan dat ook via UTP?)
UTP uit buis trekken en coax erdoor

Iemand een oplossing?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dat gaat moeilijk gaan. De bandbreedte van dat tv signaal is veel te groot. Alle zenders zitten nl tegelijk op die coax, in DVB-C formaat, ipv de zender-per-zender IPTV stream die Proximus hanteert.

Je bent nog altijd best af met én UTP én coax te hebben liggen.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Er bestaan HDMI over ethernet converters met IR overdracht.

Er bestaat een soort van cat7 kabel waar je wel TV signaal over kan sturen.
Afbeelding
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

axs schreef:Naar aanleiding van het moca topic:

Iemand werkende oplossingen voor het tv signaal tot bij een decoder te brengen over UTP?

Situatie:
Overal in huis UTP liggen (bij wijze van spreken tot in elke hoek, dubbel) maar dus geen coax.
Zou eventueel willen overschakelen naar Telenet, maar kan dus id huidige situatie dus niet met het signaal (over coax) tot aan de locatie geraken waar decoder komt.
Zoek dus een oplossing voor het signaal dat op de coax zit over UTP te transporteren. Een omgekeerde Moca dus.

Alternatieven: HDMI over UTP of IP en een remote extender (kan dat ook via UTP?)
UTP uit buis trekken en coax erdoor

Iemand een oplossing?
Er bestaan oplossingen van meerdere fabrikanten;
http://www.abitana.com/nl/producten/smart-media

http://www2.niko.eu/nlbe/producten/scha ... 30b4f22dbd

http://www.schneider-electric.nl/sites/ ... -home.page

Voorwaarden;
- shielded kabel (indien niet shielded heb je instraling van andere frequenties) liefst cat6a of beter
- lengtes vd bekabeling mogen niet te lang zijn wegens de hogere demping op hoge frequenties
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Wow, je hebt dus 4x U/SFTP Cat 6/7 nodig om 1 Coax-signaal over te brengen?
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Provider

meon schreef:Wow, je hebt dus 4x U/SFTP Cat 6/7 nodig om 1 Coax-signaal over te brengen?

je hebt maar 1 paar nodig vd vier van 1 kabel om dit te doen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

meon schreef:Wow, je hebt dus 4x U/SFTP Cat 6/7 nodig om 1 Coax-signaal over te brengen?
Nee, dit laat je toe 4 TV's aan te sluiten... één STP kabel is dus voldoende.

Hier zie je het volledige plaatje.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Dan moet je toch een decoder hebben die geschikt is voor dat systeem? Bij de decoders van Telenet wordt de RJ45-aansluiting enkel gebruikt voor de interactiviteit. Beeld en geluid wordt uitsluitend via de coaxkabel ontvangen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Nee, er zit een "balun" tussen de RJ45 aansluiting en de coax ingang van de digicorder.
(= nr 7 in de tekening hierboven).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
axs
Moderator
Moderator

Ik kan niet meer volgen...
Eerst zegt men dat het niet kan omwille van bandbreedte en nu zou het zelfs over 1 paar gaan ?
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Die kit kost wel rond de €375-400 zie ik, misschien een belangrijk detail maar of het dan nog de moeite waard is laat ik aan TS over.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

axs schreef:Eerst zegt men dat het niet kan omwille van bandbreedte en nu zou het zelfs over 1 paar gaan ?
Mensen antwoorden hier soms nogal eens te snel al zit er wel een punt achter... in principe heb je namelijk Cat 7A nodig voor een bandbreedte van 1000 MHz. Nu is het in de realiteit wel anders want anders wou men nooit VDSL gehad hebben aangezien een gewone telefoonkabel maar een bandbreedte heeft van 0.4 MHz.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Provider

axs schreef:Ik kan niet meer volgen...
Eerst zegt men dat het niet kan omwille van bandbreedte en nu zou het zelfs over 1 paar gaan ?
voor al deze systemen wordt er maar 1 paar gebruikt

de systemen in de handel zijn relatief duur
je kan dit ook zelf verwezenlijken met een versterker met voldoende gain;
https://www.amazon.de/Spaun-HNV-UPE-MAT ... B000KNDDAQ

en enkele balun's;
deze van muxlab zijn bv geschikt
je kan ook gewoon de snoeren van niko gebruiken (zit balun ingebouwd)
http://samelek.be/webshop/product/niko- ... tpunt-cat.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

philippe_d schreef:Nee, er zit een "balun" tussen de RJ45 aansluiting en de coax ingang van de digicorder.
Ik gebruik zelf goedkope china baluns van dx.com, en deze werken perfect om de analoge buitencamera die aan mijn tuinhuis hangt tot in de garage te krijgen, maar dat is enkele Mhz bandbreedte en dus niet enkele honderden mhz die over de coax van telenet binnenkomt.

Benieuwd hoe dit kan werken
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Hebben we hier nu een (paar) jaar geleden niet de discussie gehad dat je moeilijk de volledige bandbreedte van de coax op een UTP draadje krijgt?
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Provider

ub4b schreef:
philippe_d schreef:Nee, er zit een "balun" tussen de RJ45 aansluiting en de coax ingang van de digicorder.
Ik gebruik zelf goedkope china baluns van dx.com, en deze werken perfect om de analoge buitencamera die aan mijn tuinhuis hangt tot in de garage te krijgen, maar dat is enkele Mhz bandbreedte en dus niet enkele honderden mhz die over de coax van telenet binnenkomt.

Benieuwd hoe dit kan werken
voor analoge camera's wordt dit regelmatig toegepast
https://www.google.be/?ion=1&espv=2#q=cctv%20balun en kosten deze enkele dollars
deze baluns zijn echter niet geschikt voor catv omdat deze van 50 naar 100 ohm gaan, voor catv heb je van 75 naar 100 ohm nodig. deze vind je veel minder

cat 7 is certified tot 600MHz;
http://www.nexans.be/eservice/Belgium-n ... c_and_info

wat niet betekend dat een cat 6(A) dit niet kan, deze is enkel niet getest op deze hogere frequentie
dit is dus vooral belangrijk als je kabellengtes groter zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cybersurfr schreef:dit is dus vooral belangrijk als je kabellengtes groter zijn.
Inderdaad... je krijgt enkele Gigahertzen zelfs over een telefoonkabel... alléén niet ver.
axs
Moderator
Moderator

Zou hier over 34m kabel gaan
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Provider

axs schreef:Zou hier over 34m kabel gaan
Weet je een merk / type van de kabel en is het een shielded?
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

34 meter is al een eindje voor gewone coax, dus zeker voor noodoplossingen met UTP. Kan je écht geen kabeltje bijtrekken? Het is misschien wat moeilijker maar nog altijd de beste oplossing
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Sylvester schreef:
34 meter is al een eindje voor gewone coax, dus zeker voor noodoplossingen met UTP. Kan je écht geen kabeltje bijtrekken? Het is misschien wat moeilijker maar nog altijd de beste oplossing
34m is niks voor coax, remember dat heel je wijk vollicht met coax en dit fake fibernet-to-the-home dus over honderden meters zoniet kilometers over de coax gaat, en ergens in een wijkkast omgezet wordt in fiber, dus fiber to the curb net is de juiste naam ipv fake fibernet
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ub4b schreef:34m is niks voor coax, remember dat heel je wijk vollicht met coax
De coax die in de straat ligt is wel iets anders (demping zal wel wat minder zijn) dan wat je thuis hebt... alhoewel ik verschoot toen ik zag wat hier in de grond stak (dunne coax zonder enige bescherming) toen men moest graven voor een probleem aan de waterleiding.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Eenvoudige oplossing: zet de decoder waar er coax ligt en van daaruit HDMI extenders met bidirectioneel infrarood (idealiter HDBaseT want het is de enige "standaard"
maar er zijn verschillende protocollen op de markt). HDBaseT is het ongecomprimeerde signaal over jouw netwerkkabel (max 10,2gbps asymmetrisch). Tot50m te doen over een cat5e.

Coax over netwerk kabel kan ook maar is kostelijker omdat het veel minder gebruikt wordt. Beperkte bandbreedte is een "coax fanboys" argument die niet meer opgaat, je haalt wel 1000MHz over 100M met afgeschermde cat7.

@cybersurfer: cat6A heb je ook in 600MHz, (ik gebruik 3M); cat 7 is bij mij 1000MHz op papier maar heb er de gewone 6Aconnectoren op.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

road rebel schreef: Coax over netwerk kabel kan ook maar is kostelijker omdat het veel minder gebruikt wordt. Beperkte bandbreedte is een "coax fanboys" argument die niet meer opgaat, je haalt wel 1000MHz over 100M met afgeschermde cat7.
Dit is wel de theorie en niet berekend op het spectrum en channel load van de CATV. In de praktijk geeft het meer problemen, vooral als je niet uitkijkt hoe je de UTP kabel gaat leggen. De minste beschadiging of knik in de kabel kan al voor problemen zorgen. Het is inderdaad duur, en niet optimaal. Vandaar dat je altijd moet kiezen voor coax als het enigszins kan.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

De site die ik aanhaalde legt de grens op 40 meter... Misschien kan je no cure no pay bekomen?
http://www.hdbtconnect.nl/muxlab-500306 ... -pack.html
Voorts wel interesse om te zien of het werkt, heb er misschien ook een toepassing voor...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

road rebel schreef:je haalt wel 1000MHz over 100M met afgeschermde cat7.
Maar dat heeft de TS vermoedelijk ook niet in z'n muur steken... de kans is groot dat het zelfs niet afgeschermde Cat 5 is.

Als hij die moet vervangen (door Cat 7) kan hij meteen ook coax trekken (met UTP of Moca).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Het kan dus blijkbaar tegenwoordig toch.
De kostprijs, de gevoeligheid van de cat kabel in deze zaak (omwille van de zeer hoge bandbreedte), en het feit dat je cats dedicated moeten zijn (ze maken er geen ip signaal van), leidt mij ertoe om te concluderen dat je nog altijd beter af bent met wat coax bij te trekken.

Misschien dat telenet ooit het coax tv signaal op cat overzet door een slimme module die het DVB-C signaal opvangt en het gevraagde kanaal streamt in IPTV naar je toestel, maar intussen is coax nog altijd best present denk ik.

PS: en nu heb ik ineens zin om een DVB-C to IPTV converter op te zoeken, gewoon omdat :-)
Iemand kennis van?
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Provider

ITnetadmin schreef:Het kan dus blijkbaar tegenwoordig toch.
De kostprijs, de gevoeligheid van de cat kabel in deze zaak (omwille van de zeer hoge bandbreedte), en het feit dat je cats dedicated moeten zijn (ze maken er geen ip signaal van), leidt mij ertoe om te concluderen dat je nog altijd beter af bent met wat coax bij te trekken.

Misschien dat telenet ooit het coax tv signaal op cat overzet door een slimme module die het DVB-C signaal opvangt en het gevraagde kanaal streamt in IPTV naar je toestel, maar intussen is coax nog altijd best present denk ik.

PS: en nu heb ik ineens zin om een DVB-C to IPTV converter op te zoeken, gewoon omdat :-)
Iemand kennis van?
Iemand een gokje hoeveel jaren het nog zal duren vooraleer telenet ook iptv zal worden ipv dvb-c :idea:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cybersurfr schreef:Iemand een gokje hoeveel jaren het nog zal duren vooraleer telenet ook iptv zal worden ipv dvb-c :idea:
Tussen twee decoders gebruikt men dit al... zo kan je opnames bekijken van een andere box.

Maar kabel met z'n bus structuur is niet echt geschikt voor IPTV vrees ik.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

cybersurfr schreef: Iemand een gokje hoeveel jaren het nog zal duren vooraleer telenet ook iptv zal worden ipv dvb-c :idea:
Voor de eerste zenders in iptv te zien zullen zijn op de digicorder/box? Het zou me verbazen als dat begin september 2017 nog niet gebeurd is. Niet voor alle zenders dus, maar voor bepaalde nichezenders met geen/weinig kijkers.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Waarom zou Telenet overschakelen naar IPTV?
Coax is juist bedoeld voor broadcasting.
Zelfs de VOD komt via de coaxkabel de digicorder binnen.
Al die extra iptv-streams zouden niet goed zijn voor de bandbreedte op het netwerk.
Een totale stop van analoge tv zou echter wel goed zijn voor de bandbreedte (in te zetten als DTV mux of voor internetcapaciteit)
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Omdat het aantal kanalen via coax/DVB-C beperkt is, en bovendien zo goed als vol. Met IPTV heb je die beperking niet, als iemand niet kijkt zit die zender niet op de coax. Je hebt dan de mogelijkheid om veel meer verschillende zenders aan te bieden. Onder een bepaalde kijkdichtheid wordt IPTV voordeliger voor Telenet.
Laatst gewijzigd door jantje81 20 sep 2016, 00:37, in totaal 1 gewijzigd.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
road rebel
Premium Member
Premium Member

Sylvester schreef: Dit is wel de theorie en niet berekend op het spectrum en channel load van de CATV. In de praktijk geeft het meer problemen, vooral als je niet uitkijkt hoe je de UTP kabel gaat leggen. De minste beschadiging of knik in de kabel kan al voor problemen zorgen. Het is inderdaad duur, en niet optimaal. Vandaar dat je altijd moet kiezen voor coax als het enigszins kan.
Dat is zeker zo (ik heb hier trouwens nog een stuk coaxiaal kabel liggen met certificatie tot 18GHz). Je moet ook niet het volledige CATV willen overbrengen over 1 cat kabel, je moet dan voor de cat kabel demoduleren en 1 signaal uncompressed tegelijk doorgeven. Je gebruikt dan ook de cat kabel als point to point; niet via switch en ook niet als ethernet. Tenzij je zelf in house IPTV wilt beginnen (en dat kan perfect en hoeft niet duur).

Als je voor kabel TV gaat dan zou ik ook altijd aanraden om coax in huis te leggen. Maar je hoeft niet dus alles open te breken als blijkt dat je het achteraf niet gelegd hebt en bijtrekken niet mogelijk is, er bestaan alternatieven. En anno 2016 zou ik -indien het tussen de twee moet- kiezen voor cat boven coax.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

road rebel schreef:(ik heb hier trouwens nog een stuk coaxiaal kabel liggen met certificatie tot 18GHz).
No comment :roll:
road rebel
Premium Member
Premium Member

Uit nieuwsgierigheid, bij Telenet, hoe werkt het systeem van uitgesteld kijken, heropstarten e.d.? Dat is toch ook IPTV toch? Maar loopt het bronsignaal dan over de coax of over de Ethernet-poort?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

road rebel schreef:Dat is toch ook IPTV toch? Maar loopt het bronsignaal dan over de coax of over de Ethernet-poort?
Toch niet, alles wat beeld betreft gaat via de coaxkabel. Met uitzondering van gedeelde opnames die van een andere digicorder komen, deze gaan via de ethernetkabel.
road rebel
Premium Member
Premium Member

Bij Telenet heb je dan een dubbel opname systeem? (Herstarten in de cloud en lokaal op de HDD)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Inderdaad... eigenlijk drievoudig. Content kan dus komen van...

- de TN servers (alle VOD) over coax
- je eigen lokale decoder intern vanaf de HDD
- een andere decoder thuis over UTP
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”