Ik zou hier 2 laptops willen verwisselen (heeft te maken met display problemen wat voor server-gebruik geen issue is). Properst is natuurlijk om beide laptops dan terug te installeren, maar dat is uiteraard wel een behoorlijk pak werk. Nu vroeg ik mij af hoeveel kans op succes ik heb, mocht ik gewoon de SSDs tussen beide toestellen omwisselen. Het zijn beide Sony Vaio's van enkele jaren oud. Gaat Windows alle nieuwe hardware herkennen en er de nodige drivers voor komen vragen ? Of zijn er zaken die echt wel tijdens een install moeten gebeuren ?
De grootste spelbreker gaat misschien ook nog de licensing/activatie van Windows 10 zijn. De ene laptop heeft immers Windows 10 Pro, de andere niet. Ik meen dat tegenwoordig je licensie koppelt aan je toestel op basis van wat hardware-properties. Dat zou dan wellicht gaan betekenen dat op het moment ik de SSD in een ander toestel steek, de W10 op die SSD gedeactiveerd gaat worden ?
Iemand met ervaring hieromtrent ?
W10 verwisselen tussen 2 laptops
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
De kans is vrij groot dat hij gewoon boot en Windows nieuwe hardware gaat vinden en hiervoor drivers gaat installeren.
Je licentie zal wel een probleem zijn... maar als je contact opneemt met Microsoft zou dat wel moeten lukken.
Je licentie zal wel een probleem zijn... maar als je contact opneemt met Microsoft zou dat wel moeten lukken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
Poging faalt al onmiddellijk. Beide laptops willen niet booten van elkaars SSD. In de BIOS zie ik wel dat ze herkend worden.
Kan dit te maken hebben met Secure Boot en/of UEFI ?
EDIT: had beter eerst effen gegoogled. Is inderdaad door Secure Boot. Ik kan UEFI terug vervangen door Legacy en dan zou het moeten werken. Maar zal dan effen zoeken en prutsen worden om Secure Boot terug enabled te krijgen.
EDIT2: topic niet langer relevant. Blijkt dat beide laptops display problemen heeft
. Dus het swappen haalt niets uit.
Kan dit te maken hebben met Secure Boot en/of UEFI ?
EDIT: had beter eerst effen gegoogled. Is inderdaad door Secure Boot. Ik kan UEFI terug vervangen door Legacy en dan zou het moeten werken. Maar zal dan effen zoeken en prutsen worden om Secure Boot terug enabled te krijgen.
EDIT2: topic niet langer relevant. Blijkt dat beide laptops display problemen heeft