Open DNS resolver Stop pagina Telenet
- bollewolle
- Elite Poster
- Twitter: bollewolle
- Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
- Bedankt: 96 keer
Sinds gisteren wordt mijn vriendin op meerdere sites geredirect naar een pagina van Telenet waarin iets wordt uitgelegd over een open DNS resolver. Vandaag heb in het zelf ook aan de hand op een aantal
sites, zelfs met Userbase.be.
Nog mensen die dit aan de hand hebben? Of iemand die weet wat er aan te doen is? DNS veranderen id router (public Google DNS op het moment)?
Sorry voor de beperkte info, beetje aan de drukke kant op't werk. Maar alles info is welkom
Update: dit is de link waar ik naar geredirect wordt: http://opendnsmsg.telenet.be/blocked/opendns/
sites, zelfs met Userbase.be.
Nog mensen die dit aan de hand hebben? Of iemand die weet wat er aan te doen is? DNS veranderen id router (public Google DNS op het moment)?
Sorry voor de beperkte info, beetje aan de drukke kant op't werk. Maar alles info is welkom
Update: dit is de link waar ik naar geredirect wordt: http://opendnsmsg.telenet.be/blocked/opendns/
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 152 keer
- Contacteer:
EDIT: bon, 't gaat over iets anders blijkbaar, ik trek mijn woorden terug! 

Laatst gewijzigd door cloink 26 aug 2016, 09:08, in totaal 1 gewijzigd.
ooh. shiny.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 335 keer
- Bedankt: 228 keer
- Recent bedankt: 1 keer
- Contacteer:
Maakt het artikel Wat als mijn server is opgemerkt als Open DNS resolver? op de Telenet-website zelf je wijzer?
Als ik het artikel juist lees ('t vrijdag vandaag
) dan heeft Telenet gedetecteerd dat het IP-adres vanwaar gebrowst wordt (in het verleden) een Open DNS Resolver is.
Als ik het artikel juist lees ('t vrijdag vandaag

Computer(k)nul
- bollewolle
- Elite Poster
Awel, die had ik ook al gevonden maar maakt me echt niet wijzer nee. Vooral omdat ze spreken over "uw server" en de aanpassingen die je daar aan moet maken. Maar zoiets heeft toch niets te maken met mijn DNS instellingen thuis zou ik denken? Heb hier iig geen server draaien ofzo.
Wat nog vreemder is is dat het zo ad-hoc lijkt. Userbase kon ik bijvoorbeeld niet aan met mijn werk pc op de netwerkkabel hier thuis. Met de Mac Mini ging dat wel. Kon er ook op met de iPad en iPhone via de Wifi. Als ik dan de werk laptop op wifi zette werkte het wel ineens :s
En zo heb ik nu nog al een paar sites gehad die soms wel werken op wifi en niet op kabel of andersom. Vind er echt geen logica in
Wat nog vreemder is is dat het zo ad-hoc lijkt. Userbase kon ik bijvoorbeeld niet aan met mijn werk pc op de netwerkkabel hier thuis. Met de Mac Mini ging dat wel. Kon er ook op met de iPad en iPhone via de Wifi. Als ik dan de werk laptop op wifi zette werkte het wel ineens :s
En zo heb ik nu nog al een paar sites gehad die soms wel werken op wifi en niet op kabel of andersom. Vind er echt geen logica in

- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 768 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Hm. Van op een Proximus verbinding kan ik http://opendnsmsg.telenet.be/blocked/opendns/ niet bereiken?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- selder
- Moderator
Hé? serieus? "jij zit niet op een telenet verbinding dus mag je deze informatie niet lezen" seriously? 

Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Er zijn wel meer pagina's die niet bereikbaar zijn vanaf het niet-eigen netwerk.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat bv. een Scarlet-landingspagina omdat je PPPoE-credentials niet juist zijn, extern bereikbaar zou zijn.
Maar je hebt wel een punt aangezien opendnsmsg.telenet.be resolvet naar een publiek IP-adres.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat bv. een Scarlet-landingspagina omdat je PPPoE-credentials niet juist zijn, extern bereikbaar zou zijn.
Maar je hebt wel een punt aangezien opendnsmsg.telenet.be resolvet naar een publiek IP-adres.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 220 keer
selder schreef:Hm. Van op een Proximus verbinding kan ik http://opendnsmsg.telenet.be/blocked/opendns/ niet bereiken?

Verstuurd vanaf mijn Xperia-tablet met Tapatalk
Hier opgelost door de dns servers van telenet in te stellen ipv deze van google (8.8.8.8 en 8.8.4.4) te gebruiken. Sites van *.belgium.be zijn dan bijvoorbeeld terug bereikbaar.
mvg,
//Bart
mvg,
//Bart
- not that evil -
- cloink
- Elite Poster
- Contacteer:
Dan kom ik terug op m'n oorspronkelijke reply eigenlijk: ik hoop van ganser harte dat ze de externe DNS resolvers niet gaan blokkeren, want dan zeg ik sito presto heel de santeboetiek op!
ooh. shiny.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
Ja, en vraag is of andere providers misschien ook volgen? Misschien heeft de overheid door dat je de stop-pagina kan omzeilen met google dns of opendns?
Dit is natuurlijk bs want de dns servers van telenet en proximus supertraag zijn...
Sent from my A0001 using Tapatalk
Dit is natuurlijk bs want de dns servers van telenet en proximus supertraag zijn...
Sent from my A0001 using Tapatalk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
Het lijkt er toch wel heeeel erg op dat dat hetgeen is wat ze doen. Serieuze WTF zulle.cloink schreef:Dan kom ik terug op m'n oorspronkelijke reply eigenlijk: ik hoop van ganser harte dat ze de externe DNS resolvers niet gaan blokkeren, want dan zeg ik sito presto heel de santeboetiek op!
EDIT: ik kan het probleem hier wel niet reproduceren. Ik geraak nog overal aan na het instellen van Google DNS servers.
Laatst gewijzigd door Tomby 26 aug 2016, 11:39, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 220 keer
Aangezien er op de pagina staat "omdat u een open DNS resolver gebruikt", denk ik niet dat het iets te maken heeft met Wat als mijn server is opgemerkt als Open DNS resolver?. Op de pagina staat ook hetzelfde stopbord als wanneer je bv. naar http://thepiratebay.org probeert te surfen en door de Telenet DNS-server wordt doorverwezen naar http://networkmsg.telenet.be/blocked/fccu/. Het lijkt mij dus inderdaad een maatregel om te voorkomen dat je dergelijke blokkades probeert te omzeilen met Google DNS of Open DNS.

Laatst gewijzigd door nickz 26 aug 2016, 11:31, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 146 keer
Zoals ik het begrijp gaat het over (doorgaans interne) DNS-servers die ook resolving requests van buitenaf accepteren.
Op aansluitingen zonder vast IP wordt poort 53 nog steeds geblocked dus dit probleem kan eigenlijk enkel voorkomen bij producten met een vast IP. Indien niet is't een foutje van Telenet.
Los daarvan vraag ik me af wat het risico dan wel is. Spam, zoals bij een open relay, kan je via DNS alvast niet veroorzaken. Schrik voor een DNS amplification attack misschien?
Op aansluitingen zonder vast IP wordt poort 53 nog steeds geblocked dus dit probleem kan eigenlijk enkel voorkomen bij producten met een vast IP. Indien niet is't een foutje van Telenet.
Los daarvan vraag ik me af wat het risico dan wel is. Spam, zoals bij een open relay, kan je via DNS alvast niet veroorzaken. Schrik voor een DNS amplification attack misschien?
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik zie weldegelijk een verband: als het IP-adres vanwaar gesurft wordt gekend is als een open DNS resolver (deze keer met kleine lettertjes om het onderscheid te maken met OpenDNS), dan kan dat potentieel gevaarlijk zijn zoals SpecialK opmerkt.nickz schreef:Aangezien er op de pagina staat "omdat u een open DNS resolver gebruikt", denk ik niet dat het iets te maken heeft met Wat als mijn server is opgemerkt als Open DNS resolver?
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 85 keer
Welke router heb je? Heb je een NAS?
Zeker dat hij niet gehackt is of de configuratie aangepast?
Kijk eventueel eens of er geen nieuwe firmware is met security fixes?
Kijk je configuratie na: https://support.aa.net.uk/Category:Open_DNS_Resolvers
Iets dat bereikbaar is (was?) op de publieke zijde van je verbinding kan misbruikt worden in DDOS attacks op basis van DNS en daarom krijg je die melding.
Bij Ziggo leggen ze het beter uit:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/int ... -resolver/
Al kan je hun test vermoedelijk niet gebruiken want ik denk dat Telenet nog steeds poort 53 buiten zijn netwerk blokkeert.
Met andere woorden, andere (gehackte?) Telenet klanten kunnen jouw verbinding misbruiken of hebben dit in het verleden al gedaan.
Zeker dat hij niet gehackt is of de configuratie aangepast?
Kijk eventueel eens of er geen nieuwe firmware is met security fixes?
Kijk je configuratie na: https://support.aa.net.uk/Category:Open_DNS_Resolvers
Iets dat bereikbaar is (was?) op de publieke zijde van je verbinding kan misbruikt worden in DDOS attacks op basis van DNS en daarom krijg je die melding.
Bij Ziggo leggen ze het beter uit:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/int ... -resolver/
Al kan je hun test vermoedelijk niet gebruiken want ik denk dat Telenet nog steeds poort 53 buiten zijn netwerk blokkeert.
Met andere woorden, andere (gehackte?) Telenet klanten kunnen jouw verbinding misbruiken of hebben dit in het verleden al gedaan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 387 keer
Dit gaat dus basically over telenet klanten met een vast IP, die een named/bind of andere DNS server opzetten die recursieve queries vanaf het internet toelaat.
Hoe merkt telenet dit op? Het feit dat telenet dit opmerkt toont aan dat ze de traffic van de klanten sniffen of bijhouden, of actief hun ranges van fixed ip's afscannen op DNS servers.
Hoe merkt telenet dit op? Het feit dat telenet dit opmerkt toont aan dat ze de traffic van de klanten sniffen of bijhouden, of actief hun ranges van fixed ip's afscannen op DNS servers.
- bollewolle
- Elite Poster
Merci tb0ne, dat was zeer nuttige info
Via de site van Ziggo (http://www.openresolver.nl/) gaf hij inderdaad aan dat er iets fout stond. Even in de instellingen gaan kijken (Mikrotik rb-1200) en snel kunnen vinden waar het probleem lag. Heb dus inderdaad inkomende UDP poort 53 expliciet geblokeerd. Daarna was die test wel in orde. Nu dus nog even opvolgen of het de rest van de dag (komende dagen) in orde blijft.

Via de site van Ziggo (http://www.openresolver.nl/) gaf hij inderdaad aan dat er iets fout stond. Even in de instellingen gaan kijken (Mikrotik rb-1200) en snel kunnen vinden waar het probleem lag. Heb dus inderdaad inkomende UDP poort 53 expliciet geblokeerd. Daarna was die test wel in orde. Nu dus nog even opvolgen of het de rest van de dag (komende dagen) in orde blijft.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 12 keer
Ik probeer dezelfde conclusie te bevestigen.
Als ik het goed heb begrepen draait er een open dns resolver op jouw verbinding.
Probeer poort 53 udp ( en ook tcp ) alvast te firewallen met SPI
en sta recusive querys enkel toe vanuit je lokale LAN ip range.
Tof dat telenet hun netwerk hierop actief scant,
want een open dns resolvers kan (of beter, zal) misbruikt worden om een DDOS aanval te ondersteunen.
Het is dus zeer belangrijk dat je dit probleem meteen oplost.
Als jouw verbinding misbruikt wordt voor dat soort aanval,
zal dat zich ook meteen resulteren in een instabiele internet verbinding.
Ik vond op google een externe onafhankelijke test,
waarmee je zelf kan nagaan of op jouw ip adres een open dns resolver draait.
http://openresolver.com/
Je persoonlijk ip aders achterhalen kan via http://testipv6.be
Als ik het goed heb begrepen draait er een open dns resolver op jouw verbinding.
Probeer poort 53 udp ( en ook tcp ) alvast te firewallen met SPI
en sta recusive querys enkel toe vanuit je lokale LAN ip range.
Tof dat telenet hun netwerk hierop actief scant,
want een open dns resolvers kan (of beter, zal) misbruikt worden om een DDOS aanval te ondersteunen.
Ik vond op google een externe onafhankelijke test,
waarmee je zelf kan nagaan of op jouw ip adres een open dns resolver draait.
http://openresolver.com/
Je persoonlijk ip aders achterhalen kan via http://testipv6.be
-
- Elite Poster
DNS kan inderdaad gebruikt worden voor een amplify attack (spoof een klein packetje, de server stuurt een veelvoud terug)driesp schreef: Tof dat telenet hun netwerk hierop actief scant,
Ik weet persoonlijk van een aanval in 1995 waar halve kriminelen via een cybercafé hun 64mbit lijntje meer dan 2 mbit aan amplified traffic konden uitlokken, dus go figure in 2016 wat de mogelijkheden zijn met onze huidige snelheden.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
Geweldig dat telenet dit doet! Petje af.
- cloink
- Elite Poster
- Contacteer:
Je hebt dus vast IP?bollewolle schreef:Heb dus inderdaad inkomende UDP poort 53 expliciet geblokeerd. Daarna was die test wel in orde. Nu dus nog even opvolgen of het de rest van de dag (komende dagen) in orde blijft.
Rest deze opmerking... Uit de lucht gegrepen dan?evilbart schreef:Hier opgelost door de dns servers van telenet in te stellen ipv deze van google (8.8.8.8 en 8.8.4.4) te gebruiken.
ooh. shiny.
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Uit de lucht gegrepen? Niet persé: het is best mogelijk dat die open DNS resolver controle enkel gebeurt als je Telenet's DNS-servers gebruikt.
Computer(k)nul
- cloink
- Elite Poster
- Contacteer:
Ja, ok, maar uit de "hier opgelost" zou je kunnen afleiden dat evilbart ook die stop pagina kreeg? Straks thuis toch eens proberen...Sinna schreef:Uit de lucht gegrepen? Niet persé: het is best mogelijk dat die open DNS resolver controle enkel gebeurt als je Telenet's DNS-servers gebruikt.

ooh. shiny.
- bollewolle
- Elite Poster
Klopt, we hebben hier inderdaad een vast ip address via het business abo dus van TN waar dat inzit, 240 plus als ik me niet vergis. Na de tips die ik gekregen heb even snel nog verder gezocht en op deze post uitgekomen om het Mikrotik forum: http://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=91406 Daar heb ik me dan verder op gebaseerd om mijn firewall rules wat verder aan te passen. De tests tonen iig niet meer dat er een open DNS resolver is dus voorlopig lijkt het in orde te zijn.
Nu ik het weet ben ik persoonlijk ook best wel tevreden dat TN deze error gegeven heeft. Anders was ik er idd niet achter gekomen. Mijn initiële setup in de RB-1200 is indertijd gebeurd op basis van een aantal "best practice" forum en wiki posts bij Mikrotik maar blijkbaar werd de 53 daar dus niet expleciet in geblokeerd voor requests van buitenaf.
Anyway, merci allemaal voor de feedback en in het speciaal dus tb0ne
Nu ik het weet ben ik persoonlijk ook best wel tevreden dat TN deze error gegeven heeft. Anders was ik er idd niet achter gekomen. Mijn initiële setup in de RB-1200 is indertijd gebeurd op basis van een aantal "best practice" forum en wiki posts bij Mikrotik maar blijkbaar werd de 53 daar dus niet expleciet in geblokeerd voor requests van buitenaf.
Anyway, merci allemaal voor de feedback en in het speciaal dus tb0ne

-
- Elite Poster
Ik heb zelf nog zulke scriptjes geschreven voor een migratie van DNS + hosting als consultant bij Tele2.Tim.Bracquez schreef:Geweldig dat telenet dit doet! Petje af.
Die scriptjes moesten o.a. recursive vs non-recursive testen. Heb dat nog ergens wel liggen.
Dus met wat integratiewerk enkele dagen, maar bespaart waarschijnlijk bij telenet veel onzin.
Open DNS, open mail relay, en open NTP poorten zijn enkele van de typische attack vectors.
Het probleem is als een attack vanaf TN orgineert, TN geblocked kan worden via allerlei blacklists, dus dit is ook een reputatiekwestie
Proper dat ze dit doen, maar ze hebben ook niet veel andere keuze.
- selder
- Moderator
Wat heeft het gebruik van DNS servers van je intern netwerk naar het internet te maken met een DNS server die requests van het internet (naar een server in je intern netwerk/DMZ) te maken? Waarom zou die controle op een DNS server op een Telenet internetverbinding alleen gebeuren als clients op die internetverbinding gebruik maken van de DNS server van Telenet?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 599 keer
Ik mag ervan uit gaan dat ze enkel blokkeren als je een open resolver draait op de 53? Dit ahv een periodieke scan op de fixed IP's?
Waarschijnlijk mag je gerust een open resolver draaien op 5353? Of zitten ze echt in de pakketten te zien? Portscannen doen ze waarschijnlijk wel niet anders had ik het hier wel al gelezen.
En detecteren ze 53 TCP ook of enkel UDP?
Waarschijnlijk mag je gerust een open resolver draaien op 5353? Of zitten ze echt in de pakketten te zien? Portscannen doen ze waarschijnlijk wel niet anders had ik het hier wel al gelezen.
En detecteren ze 53 TCP ook of enkel UDP?

Inderdaad, dat zou niet stroken met de waarschijnlijke achterliggende bedoeling.selder schreef:Waarom zou die controle op een DNS server op een Telenet internetverbinding alleen gebeuren als clients op die internetverbinding gebruik maken van de DNS server van Telenet?
-
- Elite Poster
Ik zie op zich geen probleem met een eigen caching nameserver draaien op TN, zolang maar niet heel de wereld die kan gebruiken. Niemand kan jou verplichten de TN dns servers te gebruiken, die technisch gezien valsheid in geschrifte plegen, gezien ze liegen over bepaalde zones (door te verwijzen naar de stop pagina geven ze dus vervalste DNS records, maar gezien dit onder dwang is van het gerecht, staat het gerecht dus duidelijk boven de wet).CCatalyst schreef:Ik mag ervan uit gaan dat ze enkel blokkeren als je een open resolver draait op de 53? Dit ahv een periodieke scan op de fixed IP's?
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 550 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Telenet geeft deze melding wanneer tcp/udp 53 bereikbaar is van buitenaf op jouw verbinding. Volgens de voorwaarden, dacht ik toch, mag je géén eigen DNS service draaien voor derden. (e.g. DNS voor je eigen domeinen e.d.) (Dit uiteraard enkel op de particuliere abbo's, waaronder de 'xxx business' ook vallen).
Nu ... lijkt me nu ook niet echt een goed idee te zijn om dat wél te doen. Ik vind het dan ook niet verkeerd dat Telenet dit doet !
Nu ... lijkt me nu ook niet echt een goed idee te zijn om dat wél te doen. Ik vind het dan ook niet verkeerd dat Telenet dit doet !
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 759 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik ben er redelijk zeker van dat de wet de "inviolability" van het DNS systeem niet erkent.
Dat gezegd zijn we het er dus over eens dat dit niet gaat om het gebruik van een andere DNS server dan die van telenet.
De niet-netwerk ITers hier hier die (engiszins begrijpelijk) een beetje panikeerden mogen dus gerust op beide oortjes slapen.
Dat gezegd zijn we het er dus over eens dat dit niet gaat om het gebruik van een andere DNS server dan die van telenet.
De niet-netwerk ITers hier hier die (engiszins begrijpelijk) een beetje panikeerden mogen dus gerust op beide oortjes slapen.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Waarom blokkeren ze dan niet gewoon port 53 ?
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... t-telenet/
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... t-telenet/
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 244 keer
Omdat niets je verbied om op een business lijn met fixed ip bv een authorative dns draaien. Of het een goed idee is op een lijn met zo'n beperkte upload is een andere vraag maar soit.
-
- Elite Poster
non-recursive queries zijn enkel voor de domeinen die je zelf wil hosten, dus zal in volume vermoedelijk wel lager zijn dan wanneer die zowel non-recursive queries afhandelt en ook nog eens een open dns server is die ook recursive afhandelt (zeker als hackers hem ontdekken voor een amplify attack)Tomsworld schreef:Omdat niets je verbied om op een business lijn met fixed ip bv een authorative dns draaien. Of het een goed idee is op een lijn met zo'n beperkte upload is een andere vraag maar soit.