We zouden onze (over)gordijnen willen vervangen door elektrische rolgordijnen, zelf te plaatsen.
Het enige waar ik nog geen oplossing voor heb is het volgende:
Uit de muur komt een 3G1,5 kabel (eigenlijk 2: 1 voor het rolgordijn en 1 om naar het volgende rolgordijn te gaan).
En het rolgordijn heeft een kabel die naar de motor gaat.
De vraag is niet hoe ik die aan elkaar zet (krimpkousen en ), maar wel hoe ik die aaneenzet proper "in" de muur gewerkt krijg, zodat het niet zichtbaar is vanop de grond. De bekisting van het rolgordijn komt op een hoogte van +/- 2m20.
Ik krijg een standaard helia-inbouwdoos (6cm in het vierkant) niet onzichtbaar weggewert. Het alternatief met een niko afdekplaat ofzo, vind ik ook maar niets, is ook niet echt "onzichtbaar".
Suggesties?
Elektrische rolgordijnen aansluiten
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Misschien moet je eens een fotootje plaatsen hoe het eruit ziet.
Komt de draad trouwens uit de muur of uit de houten plank ?
Komt de draad trouwens uit de muur of uit de houten plank ?
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1196 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Een foto is nogal moeilijk, want de huidige situatie is niet wat het zal worden
.
De draad zal ofwel uit de muur komen, ofwel uit de muur door de plank...
Momenteel ligt er nog geen draad, dus ik moet nog een zekering kopen, alles open slijpen, kabel erin leggen, ... etc
(en gerief kopen)
- sleuvenfrees
- bouwstofzuiger
- bovenfrees (om de nieuwe kader af te werken)

De draad zal ofwel uit de muur komen, ofwel uit de muur door de plank...
Momenteel ligt er nog geen draad, dus ik moet nog een zekering kopen, alles open slijpen, kabel erin leggen, ... etc
(en gerief kopen)
- sleuvenfrees
- bouwstofzuiger
- bovenfrees (om de nieuwe kader af te werken)
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
is er ruimte in de omkastingen van de rolgordijnen? Daar kan je ze met wagos aan een hangen...
Volgens mijn herinnering moet elke aftakking volgens het AREI in een toegankelijke "aftakdoos" gebeuren.
Volgens mijn herinnering moet elke aftakking volgens het AREI in een toegankelijke "aftakdoos" gebeuren.
- heist_175
- Moderator
Of er ruimte is, weet ik één van de dagen, als ik de boel afbreek.
Maar nadien plaats ik er terug een (nieuwe) omkasting rond, dus bereikbaar is dat niet echt natuurlijk...
Daarenboven plaats ik de omkasting één van de dagen en komen de rolgordijnen ergens eind september of eind oktober. In principe is alles al dichtgewerkt voor de rolgordijnen aankomen...
Maar nadien plaats ik er terug een (nieuwe) omkasting rond, dus bereikbaar is dat niet echt natuurlijk...
Daarenboven plaats ik de omkasting één van de dagen en komen de rolgordijnen ergens eind september of eind oktober. In principe is alles al dichtgewerkt voor de rolgordijnen aankomen...
-
- Deel van't meubilair
Dan kan je toch meteen slijpen voor een aftakdoos ook ?heist_175 schreef:alles open slijpen
- heist_175
- Moderator
Inderdaad.
En waar blijf ik met die aftakdoos?
Dicht plamuren zodat ik er niet meer aan kan?
Of open en bloot op de muur, zodat het niet onzichtbaar is?

Dat is dus het probleem...
En waar blijf ik met die aftakdoos?
Dicht plamuren zodat ik er niet meer aan kan?
Of open en bloot op de muur, zodat het niet onzichtbaar is?

Dat is dus het probleem...
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
Krimpkous mag je niet gebruiken om kabel aaneentezetten in de muur. Wel een toegankelijke aftakdoos waar je de kabel met wagoklemmen koppelt.
Als het mogelijk is start je vanaf de schakelaar naar beide gordijnen met een aparte kabel en sluit je de kabel rechtstreeks aan op de motor.
Als het mogelijk is start je vanaf de schakelaar naar beide gordijnen met een aparte kabel en sluit je de kabel rechtstreeks aan op de motor.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 116 keer
Aangezien je de kabels nog aan elkaar moet zetten, ga je denk ik sowieso met een inbouwdoos moeten werken. Misschien de afdekplaat van de inbouwdoos verven in de kleur van de muur? Ik denk dat dat nog mee valt qua zichtbaarheid. Als je niks hebt om de inbouwdoos achter te verstoppen, is het natuurlijk erg moeilijk om ze volledig onzichtbaar weg te werken.
Wil je het echt helemaal onzichtbaar, zit er denk ik niet veel anders op dan per rolgordijn een gleuf te slijpen met rechtstreekse kabel. Of is nieuwe kabel leggen geen optie?

Wil je het echt helemaal onzichtbaar, zit er denk ik niet veel anders op dan per rolgordijn een gleuf te slijpen met rechtstreekse kabel. Of is nieuwe kabel leggen geen optie?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
- Bedankt: 178 keer
Onze rolgordijnen hangen aan het plafond tegen de rolluikkasten. De buismotor met de as waar de draadjes opgewikkeld zijn is zo'n 5cm diameter en zit in een behuizing van ongeveer 6x6 cm over de breedte van de gordijn.
De flexibele voedingskabel gaat naar achter door een gaatje van 1x1cm in het voorpaneel van de rolluikkast.
Als je geen rolluikkast hebt zou ik een zeer diepe aftakdoos van 5x5 cm in de muur tegen het plafond voorzien op de plaats waar de flexibel uit behuizing van de rolgordijn komt. Deze flexibel kun je met een lusterklem aan je voedingskabel verbinden.
De flexibele voedingskabel gaat naar achter door een gaatje van 1x1cm in het voorpaneel van de rolluikkast.
Als je geen rolluikkast hebt zou ik een zeer diepe aftakdoos van 5x5 cm in de muur tegen het plafond voorzien op de plaats waar de flexibel uit behuizing van de rolgordijn komt. Deze flexibel kun je met een lusterklem aan je voedingskabel verbinden.
- heist_175
- Moderator
We hebben ook elektrische Velux'en in ons dak en die zijn "onzichtbaar" aangesloten op een 3G1,5 kabel die ik had klaargestoken.
Die kabel of aansluiting is ook "onbereikbaar", want zit achter de Gyprocwand.
Ik moet sowieso slijpen, maar dat is dus het probleem niet
.
Ik denk dat het een catch22 is:
- om de gordijnen op te hangen, moet de kader afgewerkt zijn
- om de kader af te werken, moeten de gordijnen ophangen
Het zal een soort kunst- en vliegwerk worden om rolgordijn en aansluiting van de kabel van de motor op de 3G1,5 gelijktijdig te doen.
Vanavond ga ik de oude gordijnbekisting afbreken, dan heb ik al een zicht op hoeveel ruimte er is tussen bekisting/chambrant en de muur.
Die kabel of aansluiting is ook "onbereikbaar", want zit achter de Gyprocwand.
Ik moet sowieso slijpen, maar dat is dus het probleem niet

Ik denk dat het een catch22 is:
- om de gordijnen op te hangen, moet de kader afgewerkt zijn
- om de kader af te werken, moeten de gordijnen ophangen
Het zal een soort kunst- en vliegwerk worden om rolgordijn en aansluiting van de kabel van de motor op de 3G1,5 gelijktijdig te doen.
Vanavond ga ik de oude gordijnbekisting afbreken, dan heb ik al een zicht op hoeveel ruimte er is tussen bekisting/chambrant en de muur.
-
- Deel van't meubilair
Niet aankunnen is relatief en zolang je weet waar ze steekt is het geen echt probleem ... hoe vaak ga je ze nodig hebben trouwens ?heist_175 schreef:Dicht plamuren zodat ik er niet meer aan kan?
- heist_175
- Moderator
Enkel als de rolgordijnen vervangen moeten worden.
Wat ik nu plan te doen is een sleuf slijpen 'ver' boven de uitsparing voor het raam en per raam naar 'beneden' komen in een helia pot.
In die heliapot doe ik dan de aansluiting tussen de 2 kabels (eigenlijk 3: motor + toekomende kabel + vertrekkende kabel).
Het tricky stuk wordt de bevestiging van de rolgordijn op de MDF chambrant die gelijktijdig tegen de muur bevestigd moet worden.
Wat ik nu plan te doen is een sleuf slijpen 'ver' boven de uitsparing voor het raam en per raam naar 'beneden' komen in een helia pot.
In die heliapot doe ik dan de aansluiting tussen de 2 kabels (eigenlijk 3: motor + toekomende kabel + vertrekkende kabel).
Het tricky stuk wordt de bevestiging van de rolgordijn op de MDF chambrant die gelijktijdig tegen de muur bevestigd moet worden.