eenvoudige compacte laptop voor 200 a 300 €

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik heb een Asus K75V i7 laptop die kan doorgaan als een desktop replacement, maar ik sleur hem niet graag mee naar klanten gezien te zwaar.

Ik zoek iets simpels voor op de baan, wat moet kunnen:

- putty of terminal + ssh
- firefox met noscript of chrome, geen Microsoft browser aub
- thunderbird
- openvpn
- basic openoffice documenten openen en éénvoudige spreadsheets
- sdrsharp of gnu radio

Nu zag ik vandaag in Makro de asus 14 inch Asus R416S voor 279,- met :

N3050I-C cpu met intel HD graphics
2 GB RAM
32 GB eMMC SSD

een andere optie is deze

http://www.laptopshop.be/product/668054 ... zerty.html

maar deze heeft een plastic behuizing, terwijl de versie uit Makro volledig van metaal is rondom. Geen idee hoeveel GB al in gebruik is door windoze 10, een andere optie is Linux gezien de N3050 zeer goed ondersteund is, en dan ben je enkele GB aan het OS kwijt, en dan schiet er nog genoeg over.

Zoals gebruikelijk zie ik de makro productcodes enkel bij de metro groep, dus Media Markt en Makro.

Anderzijds is deze ook interessant, gezien ik een wave account heb, en dus hem aan groothandel en ex-btw aankoop:
https://www.alternate.de/ASUS/X541SA-XO ... 2?lk=14644

hij heeft dan wel een 500GB sata HDD maar daar kan ik vlot een nieuwe 120GB van Kingston in duwen die ik nog over heb
4GB zal een groot pluspunt zijn!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Microsoft... Windoze... :roll:
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Zo te zien heb je genoeg aan open-source software en heb je geen MS Office of iets dergelijks nodig, dus dan zou je er inderdaad Linux op kunnen zetten (bv. Ubuntu).

Hoe dan ook, van een laptop van die prijsklasse moet je niet veel verwachten. De PassMark-score van de Intel 740QM CPU van mijn bijna 6 jaar oude Sony VAIO is nog altijd meer dan 3,5 keer zo hoog als die van de Intel N3050...

Verwacht dus software die traag geladen wordt en ook web browsing zal langzaam gaan (zowel met Windows 10 als met Linux). Een SSD zal daar ook niets aan veranderen, de CPU is hier de bottleneck.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

nickz schreef: Verwacht dus software die traag geladen wordt en ook web browsing zal langzaam gaan (zowel met Windows 10 als met Linux). Een SSD zal daar ook niets aan veranderen, de CPU is hier de bottleneck.
Ik heb nog een oude acer aspire one, die heeft een atom 1.6 Ghz. De N3050 is wel een stuk efficiënter. De atom draait zowel windows 7 als linux, maar onder windows kruipt hij omwille van een gekend SSD slowdown probleem. Maar grootste irritatie is mini scherm en mini toetsenbord.

Ik heb nog een centrino dual core 17 incher met 1920x1200 scherm ook over, maar ook te zwaar om mee te sleuren, en niet zo lichtsterk op gebied van scherm, dus deze is dan weer te lomp net zoals mijn Asus K75V.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik heb net in de kringloopwinkel een Lenovo gekocht, €190. Daar heb ik nog een SSD in gestoken (€73) en klaar.
Voor €260 heb ik een prima toestel (incl 1 jaar garantie).

Core i5 M520

Specs:
Afbeelding
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Ik heb net in de kringloopwinkel een Lenovo gekocht, €190. Daar heb ik nog een SSD in gestoken (€73) en klaar.
Voor €260 heb ik een prima toestel (incl 1 jaar garantie).

Core i5 M520

Specs:
Afbeelding
Leuk voor particulier, maar daar heb ik als zaak weinig aan, gezien niet dupliceerbaar.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

Wat bedoel je met "niet dupliceerbaar"?
Wil je dit uitrollen voor al uw personeel? Wil je backup toestellen?

In de kringloopwinkel hadden ze een hele serie van die Lenovo's staan, vermoedelijk van een bedrijf waar ze al afgeschreven zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”