Hallo,
Ik zou me een Dell P2715Q scherm willen aanschaffen. Heb dit bij een kameraad gezien en zou perfect voor mij zijn.
Mijn huidige config:
Intel i7 950
12GB Ram
Asus P6t SE moederbord
LC6550 1.3 voeding 550W
GeForce GTX 745 2GB
Samsung 840 Pro SSD
Samsung Syncmaster 225MW
Samsung Syncmaster 2253BW
Windows 10
De 225MW is mijn hoofdscherm en is aangesloten via de DVI-D poort.
De 2253BW is mijn 2de scherm dat ik niet zoveel gebruik, alleen mijn grote en meerdere werkbladen in excel of als ik veel apps gelijk wil gebruiken en naast elkaar wil zetten. Deze is aangeloten via hdmi.
deze pc wordt gebruikt voor:
Internet
Office
Photoshop
Films converteren van dvd naar mkv (H.264) met Handbrake.
Ik zou dus nu de 2 samsungs willen vervangen door die dell.
Uiteraard zou ik die ook op 4K willen gebruiken op 60Hz.
Eerst was ik aan het denken aan een nieuwe compacte pc, liefst een barebone zoals de Intel NUC6i7KYK. Met 16GB ram en een M.2 512GB SSD zou me dit op een kleine 1000€ komen maar dit ga ik nog niet doen want de huidige pc voldoet eigenlijk nog. Bij de huidige pc zou ik dan wel de grafische kaart moeten vervangen denk ik want hierop zit geen display port en de hdmi poort is ook al ouder en zal geen 4K op 60Hz ondersteunen vermoed ik.
Welke grafische kaart raden jullie aan voor mijn gebruik? Gamen doen we niet. Denk dus dat ik display port 1.2 en/of hdmi 2.0 nodig heb. Voorkeur gaat naar Nvidia, geen AMD. Misschien een gtx 950? of is een gtx 750 ook al voldoende.
Ik kwam deze tegen: http://www.videokaartshop.be/product/58 ... -4gd5.html
Wat het grootste probleem is misschien:
ondersteunt mijn ouder moederbord nieuwere grafische kaarten?
als ik het zo effe bekijk dan is de huidige gtx745 16cm lang, door de kleine kast en bekabeling denk ik dat een nieuwe kaart max 21cm lang mag zijn om ze zonder problemen te kunnen plaatsen.
is mijn voeding geschikt? de huidige gtx745 heeft geen extra power connector.
Bedankt voor de info!!!
Dell P2715Q en grafische kaart
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
Eigenlijk moet je niet meteen van PC veranderen. Als je voor de route van een compleet nieuwe PC zou willen gaan, zou ik niet aanraden om een NUC te nemen od. Die dingen zijn bijna niet te upgraden, gebruiken mobiele CPU/GPU (dus niet zo krachtig), en eigenlijk niet zo voordelig tov PC bouwen.
Ben vrij zeker dat je moederbord een nieuwere GPU zou ondersteunen. Je hebt eigenlijk totaal geen krachtige GPU nodig, juist eentje die DisplayPort1.2 heeft (HDMI2.0 is nog steeds heel moeilijk te vinden).
En voor Displayport 1.2 moet je zelfs niet ver zoeken. Spijtig genoeg heb je een slechte kaart gekozen toen, want de GTX750TI heeft al bv. wel DP1.2 en kan 4k@60hz zonder problemen doorgeven. In principe heb je niet veel nodig en zou dat ruim voldoende als upgrade moeten zijn.
Al neem je natuurlijk beter een GTX950, voor die kleine meerprijs heb je toch iets krachtigere GPU (voor GPU acceleratie in Photoshop bv.)
Je zal wel een 6-pin stroomconnector moeten hebben, maar je voeding zou het normaalgezien moeten trekken (als die nog in goede staat is).
Ben vrij zeker dat je moederbord een nieuwere GPU zou ondersteunen. Je hebt eigenlijk totaal geen krachtige GPU nodig, juist eentje die DisplayPort1.2 heeft (HDMI2.0 is nog steeds heel moeilijk te vinden).
En voor Displayport 1.2 moet je zelfs niet ver zoeken. Spijtig genoeg heb je een slechte kaart gekozen toen, want de GTX750TI heeft al bv. wel DP1.2 en kan 4k@60hz zonder problemen doorgeven. In principe heb je niet veel nodig en zou dat ruim voldoende als upgrade moeten zijn.
Al neem je natuurlijk beter een GTX950, voor die kleine meerprijs heb je toch iets krachtigere GPU (voor GPU acceleratie in Photoshop bv.)
Je zal wel een 6-pin stroomconnector moeten hebben, maar je voeding zou het normaalgezien moeten trekken (als die nog in goede staat is).
- darkzero
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 35 keer
als ik het geld had zou ik ineens voor een nieuwe pc gaan maar dat zit er momenteel niet in. dat scherm is trouwens ook nog niet voor heel direct.
als ik al een nieuwe zou kopen zou het wss toch een nuc worden want uit ervaring met de laatste pc's weet ik dat ik nooit een upgrade doe, altijd een nieuwe pc. als ik al upgrade is het gwn een ssd plaatsen ipv een hd en dat is het zowat. dat is bij een nuc ook perfect mogelijk. die cpu van die NUC6i7KYK is volgens mij zeker wel zwaar genoeg (i7-6770hq), zeker voor mijn gebruik. de gpu is een iris pro 580 dus ook meer dan voldoende voor mijn gebruik. aan het zelf bouwen van pc's begin ik zowiezo niet meer.
ik heb toen met die gtx745 zelfs een heel goeie deal gedaan. ik heb 'm hier op het forum 2dehands gekocht voor 20€ ter vervanging van mijn gts250. toen gamede ik wel nog en het was een heel verschil, ook omdat de koeling van mijn gts niet meer zo goed was.
ondertussen heb ik ook al eens gekeken naar de gtx950 reeks maar wat is eigenlijk beter: een gtx750ti met 4gb of een gtx950 met 2gb. qua prijsverschil maakt het idd niet veel maar de 750ti zou wel een pak stiller zijn en ik heb geen aparte power connector nodig. zou ik er heel veel van merken in photoshop?
als ik al een nieuwe zou kopen zou het wss toch een nuc worden want uit ervaring met de laatste pc's weet ik dat ik nooit een upgrade doe, altijd een nieuwe pc. als ik al upgrade is het gwn een ssd plaatsen ipv een hd en dat is het zowat. dat is bij een nuc ook perfect mogelijk. die cpu van die NUC6i7KYK is volgens mij zeker wel zwaar genoeg (i7-6770hq), zeker voor mijn gebruik. de gpu is een iris pro 580 dus ook meer dan voldoende voor mijn gebruik. aan het zelf bouwen van pc's begin ik zowiezo niet meer.
ik heb toen met die gtx745 zelfs een heel goeie deal gedaan. ik heb 'm hier op het forum 2dehands gekocht voor 20€ ter vervanging van mijn gts250. toen gamede ik wel nog en het was een heel verschil, ook omdat de koeling van mijn gts niet meer zo goed was.
ondertussen heb ik ook al eens gekeken naar de gtx950 reeks maar wat is eigenlijk beter: een gtx750ti met 4gb of een gtx950 met 2gb. qua prijsverschil maakt het idd niet veel maar de 750ti zou wel een pak stiller zijn en ik heb geen aparte power connector nodig. zou ik er heel veel van merken in photoshop?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
Wel, je mag niet vergeten: het gaat nog steeds om een mobiele chip. En die NUC's zijn vaak toch ook niet erg stil ook nog, zeker bij intensieve belasting. De CPU is voldoende, maar het is slechts een beetje sneller dan de huidige i7-950.
Ter referentie (Cinebench R15 multi-core):
i7 950: +/- 600CB (met lichte overclock 700 zeker mogelijk)
i7-6770HQ: 700CB
i7-6700K: 900CB (1000+CB met overclock)
Maar het formaat is zeker handig, dat wel.
Ivm 750 vs 950: zoveel verschil zit er niet tussen, denk niet dat je erg veel gaat merken in bv. Photoshop.
Ter referentie (Cinebench R15 multi-core):
i7 950: +/- 600CB (met lichte overclock 700 zeker mogelijk)
i7-6770HQ: 700CB
i7-6700K: 900CB (1000+CB met overclock)
Maar het formaat is zeker handig, dat wel.
Ivm 750 vs 950: zoveel verschil zit er niet tussen, denk niet dat je erg veel gaat merken in bv. Photoshop.
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
Toch wel hoor.Dima_2005 schreef:(HDMI2.0 is nog steeds heel moeilijk te vinden).
Nvidia ondersteund HDMI2.0(a) vanaf de 900 reeks, AMD heeft geen HDMI2.0(a) kaarten.
HDMI 2.0b word ondersteund door de laatste nieuwe generatie kaarten van beide fabrikanten, de 1000 reeks voor nvidia en de rx400 reeks voor AMD.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
- darkzero
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 35 keer
wel na wat opzoekwerk heb ik al besloten dat het toch zeker geen NUC zal worden. die wat ik op het oog had zou ver over de 90 graden worden bij zware belasting (als ik handbrake zou gebruiken) en dat lijkt me toch niet zo geweldig. ze zouden dan ook vrij luid worden.
als het een barebone zou worden zou ik dan eerder naar een shuttle kijken die toch wel vrij goede koeling hebben en vrij stil zijn. verder heb ik mij hier nog niet in verdiept.
een kast zoals de fractal design define r5 is ook mogelijk maar zoals ik al zei, liever een goedkopere grafische upgrade van mijn huidige pc. voordeel van een nieuwe pc met core i7-6700K zou wel zijn dat ik geen grafische kaart meer nodig heb door de GPU bij deze CPU. ook zit ik met mijn huidige moederbord vast aan sata300 dus ik kan mijn ssd niet ten volle benutten.
ik heb ondertussen de gtx750ti en 950 vergeleken en dan zou ik zou toch eerder voor de 750 gaan omdat deze meer geheugen heeft, stiller is en geen extra voedingsconnector nodig heeft. Deze dus:
Asus GeForce GTX 750 Ti - DirectCU II OC - 4GB GDDR5 € 163,60
DELL Professional P2715Q € 631,40
Totaal 795€
/edit: ondertussen effe een systeempje samengesteld voor de grap:
Fractal Design Define R5 - Zwart € 107,70
Corsair RM750i € 134,70
Asus Z170-Deluxe € 304,20
Intel Core i7-6700K - Boxed € 350,40
Scythe Mugen 4 - PCGH Edition € 47,10
G.Skill 32GB DDR4-3000 € 222,90
Samsung SM951 - NVMe - 512GB € 242,30
Asus BW-16D1HT € 76,20
TOTAAL: € 2.115,70
deze is wel redelijk future-proof denk ik, niet?
als het een barebone zou worden zou ik dan eerder naar een shuttle kijken die toch wel vrij goede koeling hebben en vrij stil zijn. verder heb ik mij hier nog niet in verdiept.
een kast zoals de fractal design define r5 is ook mogelijk maar zoals ik al zei, liever een goedkopere grafische upgrade van mijn huidige pc. voordeel van een nieuwe pc met core i7-6700K zou wel zijn dat ik geen grafische kaart meer nodig heb door de GPU bij deze CPU. ook zit ik met mijn huidige moederbord vast aan sata300 dus ik kan mijn ssd niet ten volle benutten.
ik heb ondertussen de gtx750ti en 950 vergeleken en dan zou ik zou toch eerder voor de 750 gaan omdat deze meer geheugen heeft, stiller is en geen extra voedingsconnector nodig heeft. Deze dus:
Asus GeForce GTX 750 Ti - DirectCU II OC - 4GB GDDR5 € 163,60
Totaal 795€
/edit: ondertussen effe een systeempje samengesteld voor de grap:
Fractal Design Define R5 - Zwart € 107,70
Corsair RM750i € 134,70
Asus Z170-Deluxe € 304,20
Intel Core i7-6700K - Boxed € 350,40
Scythe Mugen 4 - PCGH Edition € 47,10
G.Skill 32GB DDR4-3000 € 222,90
Samsung SM951 - NVMe - 512GB € 242,30
Asus BW-16D1HT € 76,20
TOTAAL: € 2.115,70
deze is wel redelijk future-proof denk ik, niet?