scarlet one .. een eel technisch vraagje :p

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
AdslFL
Starter
Starter

ik overweeg over te stappen naar scarlet one ...
Maar als mijn technische kennis mij niet in de steek laat kan ik mijn huidige router met ingebouwde adsl modem niet meer gebruiken ? de scarletbox heeft ingebouwde modem .. MOET ??? je die gebruiken of kan ik mijn huidige router blijven gebruiken (deze heeft geen WAN poort , enkel aansluiting voor telefoonkabel en 4 ethernetuitgangen ). Anders zou het betekenen dat ik mijn telefoonlijn naar boven kan vervangen door UTP en mijn adslrouter kan wegsmijten (bij wijze van spreken) en vervangen door een cable/dsl exemplaar.
Dit zou me dus buiten die scarletbox van 99 € (1 maand inbegrepen) dus nog een 33 € nieuwe router + diene kabel

Ergens zou het dus leuk zijn moest ik de modem ingebouwd in de scarletbox niet gebruiken en box+adslrouter van boven aan de telefoonstekker hangen en de telefoon dan aan de scarletbox ... Maar kan dit wel (er gaan immers 2 apparaten willen synchroniseren en mssn ook 2 apparaten inloggen enz...)

Momenteel is mijn configuratie
Telefoon staat beneden dicht bij stekker - 2de telefoonkabel naar boven waaruit het via een router met ingebouwde adslmodem via utp naar zowat elke pc boven gaat (netjes volgens de voorwaarden van scarlet .. 4 pcs ;) )
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 1 keer

Ik vermoed dat je de modem onderaan zal moeten plaatsen omwille van je telefoon. Dan moet je op de Router/ADSL-modem boven de modem uitschakelen (je kan hem dan wel als router blijven gebruiken denk ik) en de kabel naar boven zal je wellicht moeten vervangen door UTP.

'k heb wel geen ervaring met Scarlet One maar dit is wat ik vermoed dat het zal zijn.
AdslFL
Starter
Starter

dat betwijfel ik aangezien die router geen wan-poort heeft
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 1 keer

Je internet-aansluiting zit beneden op de Scarlet-box. Daar zit hopelijk toch 1 ethernet-poort op waarmee je deze naar boven kan verbinden op je router via een gewone ethernet-poort.

Je kan toch routers onderling verbinden dacht ik. Indien een netwerk-goeroe hier dit kan tegenspreken is het nu het moment om mijn algehele netwerk-kennis naar de vaantjes te helpen. 'k ben tenslotte al bijna 10 jaar van school en werk als mainframe-programmeur dus 'k kan mij daar nog eens in vergissen hoor.
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

AdslFL schreef:ik overweeg over te stappen naar scarlet one ...
Maar als mijn technische kennis mij niet in de steek laat kan ik mijn huidige router met ingebouwde adsl modem niet meer gebruiken ? de scarletbox heeft ingebouwde modem .. MOET ??? je die gebruiken of kan ik mijn huidige router blijven gebruiken (deze heeft geen WAN poort , enkel aansluiting voor telefoonkabel en 4 ethernetuitgangen ). Anders zou het betekenen dat ik mijn telefoonlijn naar boven kan vervangen door UTP en mijn adslrouter kan wegsmijten (bij wijze van spreken) en vervangen door een cable/dsl exemplaar.
Dit zou me dus buiten die scarletbox van 99 € (1 maand inbegrepen) dus nog een 33 € nieuwe router + diene kabel

Ergens zou het dus leuk zijn moest ik de modem ingebouwd in de scarletbox niet gebruiken en box+adslrouter van boven aan de telefoonstekker hangen en de telefoon dan aan de scarletbox ... Maar kan dit wel (er gaan immers 2 apparaten willen synchroniseren en mssn ook 2 apparaten inloggen enz...)

Momenteel is mijn configuratie
Telefoon staat beneden dicht bij stekker - 2de telefoonkabel naar boven waaruit het via een router met ingebouwde adslmodem via utp naar zowat elke pc boven gaat (netjes volgens de voorwaarden van scarlet .. 4 pcs ;) )
De scarlet box heeft een ingebouwde router, dus je kan deze gebruiken. Je oude modem/router kan je gerust de vuilbak in kelderen omdat deze geen wan poort heeft, ander kon je de box nog in bridge modus zetten

wat die kabel betreft, deze zal moeten vervangen worden door utp denk ik

zolang je nummer niet geporteerd is naar scarlet heb je trouwens nog steeds de spliter en telefoonkabel nodig voor telefoonverkeer, nadien moet alles via de scarlet box

ik vermoed dat je reeds kan surfen op het scarlet netwerk? zo ja, op news.scarlet.be, scarlet.be.general vind je tonnen informatie met gelijkaardige vragen :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

PowerSoft schreef:Je oude modem/router kan je gerust de vuilbak in kelderen omdat deze geen wan poort heeft
Je kan hem nog altijd als veredelde hub/switch gebruiken.
Soltek
Starter Plus
Starter Plus

Je kan met je oude modem/router blijven surfen maar het telefoneren over het scarlet netwerk kan enkel met de scarelet box (of een andere modem router die over VoDSL beschikt).

Nu bestaat er nog geen mogelijkheid om die scarlet box niet te nemen, misschien later wel.

Maar vermits je toch niet zo een modem/router hebt kan je deze beter nemen van scarlet zelf.
Deze kost 99 euro waarvan 50 euro is voor één maand abo.
Dus kost je deze box 49 euro. Ik denk niet dat je ergens anders deze goedkoper vindt?
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

r2504 schreef:
PowerSoft schreef:Je oude modem/router kan je gerust de vuilbak in kelderen omdat deze geen wan poort heeft
Je kan hem nog altijd als veredelde hub/switch gebruiken.
ahja inderdaad , daar had ik even niet aan gedacht :) als je meerdere pc's hebt sluit je gewoon de scarlet box aan op een poort van de switch :)
adslFLl

thnx voorantwoorden ..idd op die nieuwsgroep staan mijn vrage mooi uitgelegd ;) thnx voor de tip :p
Scarlet One is besteld sie ;)
Nu mr hope da'k niet nen tijd zonder telefoon of internet zit (toen ik van Skyslet naar Scarlet ging was het 2-3 weken zonder adsl hier :p kreeg eenof ander raar ip en kon ni surfen;) )

btw : weet iemand welk draadje er moet tussen scarletbox en een switch? crossed of gewoon ;)?
kan ik die de komende weken nekeer leggen :p (al verwacht ik niet dat het snel geactiveerd zal zijn ;) maarja mssn is het handiger voor hun dat ik al scarlet was ..kmocht dommiciliëring brol ed. overnemen )
Soltek
Starter Plus
Starter Plus

adslFLl schreef:btw : weet iemand welk draadje er moet tussen scarletbox en een switch? crossed of gewoon ;)?
Tussen de Scarlet box en mijn router heb ik een cross-over kabel.
Vroeger had ik een router/modem en een switch en daar had ik ook een cross-over kabel tussen.
Normaal hangt dit van merk tot merk af.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”