Belgische senioren omarmen het internet

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Gebruikersavatar
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:44

<center>Afbeelding</center>

De digitale leeftijdskloof is aan het dichtslibben. Uit de studie ‘Seniors On line’ blijkt dat de on line senioren de sterkst groeiende subgroep van de Belgische surfers zijn. Hun aantal verdubbelde tussen 2002 en 2004 en blijft groeien met gemiddeld 10 procent per jaar.

Het is voor het eerst dat het internetgedrag van de Belgische senioren werd onderzocht. Van de 353.000 on line senioren zijn er 247.000 tussen de 55 en 64 jaar, en 106.000 ouder dan 65. De Belgische websenioren zijn ,,doe het zelvers”. Het merendeel verkende het internet op eigen initiatief en gebruikt het web vooral om nieuwe dingen te ontdekken eerder dan voor ontspanning. Ze staan ook open voor technologie. De helft van de on line senioren beschikt over een digitaal fototoestel en haast allemaal (méér dan 90 procent) hebben ze een gsm.

Het profiel van de websenior lijkt nu nog sterk op dat van de eerste internetgebruikers: het zijn hoger opgeleide mannen met beroepservaring in een verantwoordelijke positie. Voor de 65-plussers is het beperkte pc-bezit een rem om on line te gaan: slechts 19 procent beschikt thuis over een computer, bij 55- tot 64-jarigen is dat 43 procent.

Senioren gebruiken het internet vooral om te e-mailen en om te bankieren. Verder gaan ze heel actief op zoek naar on line informatie over de actualiteit, regionaal nieuws en financiën. Google is hun meest bezochte website en een kwart van de on line senioren heeft Google ingesteld als startpagina.

,,Ouderen gaan niet op het net om ,,in” te zijn of om hun moderniteit te bewijzen. Ze zijn vooral op zoek naar relevantie: on line informatie en dienstverlening die aansluit op hun behoeften en die makkelijk toegankelijk is. Wie daarop inspeelt, kan rekenen op de belangstelling van de groeiende groep on line 55-plussers”, besluit onderzoeker Wouter Vermeulen van het interactief communicatiebureau i-Merge.

Bron: VUM
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”