2 gescheiden netwerken maken

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
simpson
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Kan iemand mij zeggen hoe ik het best startend van de telenet modem 2 aparte netwerken kan maken. Mijn bedoeling is om een prive en een zakelijk gedeelte te hebben die volkomen gescheiden zijn.
Mijn bedoeling is om een router (ik weet niet welke) aan te sluiten aan de telenet modem. Vervolgens 1 poort gebruiken voor het prive gedeelte en een ander voor het zakelijk gedeelte. Zijn deze netwerken dan automatisch gescheiden of moet er nog iets worden ingesteld. Beide poorten gaan naar een aparte switch waar ik dan meerdere aansluitingen heb.
Iemand enig idee hoe ik dit kan aanpakken?

Grs
Bart
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

2 aparte routers aansluiten op je Telenet router (want alles wat je op je Telenet router aansluit is min of meer wel bereikbaar voor mekaar, ofwel een security appliance (zie onderstaande links als voorbeeld) waarop je 1 WAN poort gebruikt gaande naar je Telenet router, waarop je op LAN1 en LAN2 aparte VLAN kan aanmaken. Met zoiets neem je dan ook beter een modem only van Telenet ipv een AIO router.

http://www.sonicwall.com/products/nsa-250m/

https://meraki.cisco.com/products/appliances

https://www.checkpoint.com/products-sol ... -firewall/
simpson
Starter
Starter

Kan dit ook niet met 1 router zoals ik in mijn bericht heb geschreven. 1 LAN poort van de extra router voor het prive gedeelte en een 2 de LAN poort voor het zakelijk gedeelte. De "uitgang" van de router is aangesloten aan de telenet modem. Welke router kan ik hier best voor kopen? Ik had gedacht voor het prive gedeelte (poort 1 bijkomende router) het 192.168.1.0/24 netwerk en voor het zakelijk gedeelte (poort 2 bijkomoende router) vb 10.0.0.0/24 netwerk.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Natuurlijk kan dit ook met één router indien deze VLAN's aankan. Je steekt poorten LAN1, LAN2 en LAN3 bijvoorbeeld in VLAN1 en poort LAN4 in bijvoorbeeld in VLAN2. Je configureert netwerk 192.168.1.0/24 met DHCP op VLAN1 en een 10.0.0.0/24 netwerk met DHCP in VLAN2.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
simpson
Starter
Starter

Heeft iemand een idee welke router ik hiervoor zou kunnen kopen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je zou voor zoiets kunnen gaan... http://routerboard.com/CRS125-24G-1S-RM

Heb je meteen een 24 poorts managed gigabit switch (met dus VLANs) en router.

Besef wel dat de configuratie van zo'n dingen wel wat moeite vraagt !
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Provider
Te Koop forum

Denk dat de TS voor de quick en dirty wil gaan wat met elke router kan. Netwerk 1 met extra router/dubbele NAT achter de Telenet modem/router, 2 de netwerk rechtstreeks aan de Telenet modem.

Je hebt dan wel 2 gescheiden netwerken, maar in principe kan je dan vanaf het privé netwerk aan alle resources in het zakelijk netwerk. Wil je het 100% scheiden, zie bovenstaande voorstellen.
Laatst gewijzigd door Sasuke 21 jul 2016, 07:00, in totaal 1 gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Als het echt simpel moet... vraag een modem-only, zet er een switch achter met daaraan twee huis-tuin-en-keuken routertjes.

Feit is dat het helemaal niet flexibel is... maar voor wat hoort wat zeker ?
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Om te beginnen :
1. Waarom wil je dit scheiden? Specifieke reden?
2. Wat is je kennis mbt netwerken?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
simpson
Starter
Starter

Betreft je vragen:
1. Het prive gedeelte moet absoluut gescheiden worden van het zakelijk gedeelte. Op de server van het zakelijk gedeelte komt vertrouwelijke informatie te staan.
2. Mijn theoretische kennis betreffende netwerken is hoger als de gemiddelde it-er. Ik heb echter geen praktische ervaring met het installeren van routers.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Goh, ik ben een fan van mikrotik, pfsense en allerhande redelijk vergaande doe-het-zelf-voor-een-prijsje routers.

Maar als ik de bedoeling en het kennisniveau van de OP goed inschat, weet hij wel wat dhcp, vlans etcetera zijn, maar is hij volgens mij beter af met:

Telenet modem-only (om dubbele NAT te vermijden, anders TN-home gateway met ip vd extra router in DMZ)
icm
ubiquiti unifi security gateway. eenvoudig te bedienen via unifi controller (kan gewoon bij op je server draaien.)

Als je bij een TN-home-gateway blijft, het "standaard" Telenet thuisnetwerk --> privé en voor het zakelijke deel extra router zijn "wan" ip in DMZ zetten...
Maar via modem-only heb je de beste mogelijkheden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

simpson schreef:1. Het prive gedeelte moet absoluut gescheiden worden van het zakelijk gedeelte.
En service X, Y of Z ga je nooit willen aanspreken vanop het andere netwerk ?

Misschien wil je wel kunnen RDP'en naar je zakelijke netwerk vanaf je privé netwerk ?
simpson schreef:Op de server van het zakelijk gedeelte komt vertrouwelijke informatie te staan.
Zoiets los je op door users/paswoorden... niet door een pure fysieke scheiding (al helpt dat wel natuurlijk).
simpson schreef:2. Mijn theoretische kennis betreffende netwerken is hoger als de gemiddelde it-er.
Op basis van je initiele vraag vermoed ik dat je geen kennis hebt van VLAN's... en dat is een keuze die je moet maken (één router met managed switchen), of gewoon een huis-tuin-en-keuken oplossing met meerdere routertjes. Zoals eerder geschreven ben je met één router en VLAN's veel flexibelere maar is de drempel ook heel wat groter.

Je kan natuurlijk ook iets meer uitgeven en kijken naar toestellen zoals deze reeks... https://www.fortinet.com/products-servi ... ewall.html welke het beheer wel wat eenvoudiger maken dan bijvoorbeeld een Mikrotik en tevens extra mogelijkheden hebben (zoals content filtering ed.) die in een bedrijfsomgeving wel aangewezen zijn.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zou inderdaad dan gaan voor een oplossing met een Telenet Modem Only, in combinatie met een Mikrotik router waar je VLAN's op toepast en een firewall tussen de twee VLAN's.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als die netwerken niks met mekaar te maken hoeven hebben, en je bent geen expert of hebt geen nood aan geavanceerde instellingen, kan je gewoon een modem only met een switch overwegen, waarop je dan 2 routertjes plaatst, eentje voor het huisnetwerk en eentje voor je office.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3754 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Gezien de TS al beschikt over een HGW, en gezien zijn enige bedoeling de afscherming is van zijn zakelijk gedeelte voor de gebruikers van het privé gedeelte, is de simpelste oplossing toch deze die Sasuke voorstelt:
Sasuke schreef:Denk dat de TS voor de quick en sorry wil gaan wat met elke router kan. Netwerk 1 met extra router/dubbele NAT achter de Telenet modem/router, 2 de netwerk rechtstreeks aan de Telenet modem.

Je hebt dan wel 2 gescheiden netwerken, maar in principe kan je dan vanaf het privé netwerk aan alle resources in het zakelijk netwerk.
Alleen moet je zakelijk en privé omwisselen:
  • - privé stop je rechtsreeks op de Telenet modem/router (bedraad + WiFi).
    - voor zakelijk hang je een router achter de Telenet modem, en alle zakelijke gebruikers/servers op deze router.
Zakelijk krijgt internet toegang via de Telenet HGW (wel dubbele NAT).
Privé kan niet aan zakelijk (gezien achter een firewall).
Zakelijk zou eventueel aan privé kunnen (maar daar heeft de TS geen probleem mee, en is misschien zelfs een voordeel).

Geen geklungel met vervangen van de HGW door een modem only, switches, 2 routers, VLAN's, etc ...
Keep it simple ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Een caveat:

Als het niet uitmaakt dat je vanuit je pro netwerk de prive kan bereiken, zet dan gewoon een router achter je telenet hgw en zet daar je pro netwerk op, je prive netwerk blijft dan gewoon op de hgw.

Wil je het wat meer afscheiden, gebruik dan twee routers achter je hgw toestel, een voor prive en een voor pro.

Let wel dat ik beide bovenstaande situaties afraad vanwege het aanwezig zijn van dubbele nat.

Beter is een modem only zetten en dan twee routertjes, een voor prive en een voor pro.

Wil je geavanceerder, dan kan je met een duurder toestel beginnen vlannen.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Das toch exact wat philippe_d schrijft ? :-)
Afbeelding
simpson
Starter
Starter

Volgens mij heeft philippe_d een goede oplossing. Het prive gedeelte behouden zoals het nu is, dus rechtstreeks op telenet modem en het zakelijk gedeelte afscheiden door een router. Zo is het zakelijk gedeelte afgeschermd door een router. Zoals ik reeds eerder zei heb ik wel netwerkkennis (ooit ccna) maar geen praktische ervaring. Ik had vroeger kennis van rip, eigrp etc ... (dat was tussen routers) en vlans, acl's noem maar op.
Enig idee welke router ik voor philippe_d zijn oplossing zou kunnen gebruiken?

Dank je voor de vele reacties.
Yarisken
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Ik zou toch eerder ook gaan voor een modem only met erachter een eigen router.
Een router die je flashed met openwrt bijvoorbeeld kan je met vlans instellen.
Je zal je wel wat moeten inlezen maar dan heb je wel een retesnel en stabiel systeem.

Ofwel zet je een mini pc ( 2 netwerk poorten ) achter je telenet router met pfsense of sophos. Dan kan je ook perfect je zakelijk netwerk afschermen.
Yarisken
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

simpson schreef:Heeft iemand een idee welke router ik hiervoor zou kunnen kopen?
Er zijn zoveel goeie routers :-). Zelf heb ik een archer C7 V2. Perfecte router prijs kwaliteit. Staat nu openwrt op en werkt sneller en stabieler dan met de default firmware.
2 collega's van me hebben deze van asus en zijn er heel tevreden over.
http://www.routercenter.be/product/5123 ... GwoduiIImQ

De router van synology krijgt ook goeie kritieken.
https://www.bol.com/nl/p/synology-rt190 ... 0051247345
simpson
Starter
Starter

Mijn vorige reactie is niet helemaal juist denk ik. Je kan 2 gescheiden netwerken enkel maken als je er een router tussen zet. Maar mijn vraag blijft nog altijd dezelfde: welke router?
Een netwerk scheiden door een pc met 2 netwerkkaarten sorry dit is niet long term tinking. Denk aan flexibiliteit, acl, vlan, etc...

Wie kan mij een router aanbevelen die makkelijk te configureren is en proper is, daarmee wil ik zeggen veilig voor de zakelijke kant.
Prijs speelt geen rol, effectiviteit daarentegen wel.

Ik had initieel gedacht aan zelfs 2 routers om het superveilig te houden.

Wie kan mij een router aanbevelen waar ik die 2 netwerken kan scheiden en toch de mogelijkheid open hou om in het prive gedeelte op het zakelijk netwerk te zitten met het oog op uitbreiding en meer mogelijkheden.

Grs
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

simpson schreef:Een netwerk scheiden door een pc met 2 netwerkkaarten sorry dit is niet long term tinking. Denk aan flexibiliteit, acl, vlan, etc...

Wie kan mij een router aanbevelen die makkelijk te configureren is en proper is, daarmee wil ik zeggen veilig voor de zakelijke kant.
Prijs speelt geen rol, effectiviteit daarentegen wel
Ga voor een Fortinet zou ik zeggen (prijs is wel iets duurder)... https://www.fortinet.com/products-servi ... ewall.html

Ik ben zelf fan van Mikrotik maar de instap is iets complexer en bepaalde features voor bedrijfsomgevingen mis je.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Fortinet is inderdaad niet slecht als je iets deftigs wil. Anders kan ik ook nog Draytek aanraden.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3754 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

simpson schreef:Wie kan mij een router aanbevelen waar ik die 2 netwerken kan scheiden en toch de mogelijkheid open hou om in het prive gedeelte op het zakelijk netwerk te zitten met het oog op uitbreiding en meer mogelijkheden.
Mag ik aannemen dat je voor de optie gaat die hierboven besproken werd, namelijk het prive gedeelte behouden zoals het nu is, dus rechtstreeks op telenet modem en het zakelijk gedeelte afscheiden door een router?

Wat router betreft: zie aanbevelingen hierboven.

Wat toegang betreft vanuit privé naar zakelijk:
Als je op de zakelijke router een VPN (server) configureert, dan kan je altijd vanuit een PC die op het privé netwerk zit, een VPN opzetten naar het zakelijk gedeelte. Je zakelijke router zal namelijk een WAN IP krijgen van je lokale (Telenet) netwerk.

Deze VPN zal niet bereikbaar zijn vanuit het internet (alléén vanuit het privé gedeelte), tenzij je de juiste poorten openzet op de Telenet HGW. Je kan dit dus apart instellen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe_d schreef:Mag ik aannemen dat je voor de optie gaat die hierboven besproken werd, namelijk het prive gedeelte behouden zoals het nu is, dus rechtstreeks op telenet modem en het zakelijk gedeelte afscheiden door een router?
Als je voor een deftige router gaat dan ga je ook meteen voor een modem-only wat mij betreft (al is het geen vereiste).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”