PHP update

Alles over programmeren en development binnen de IT-wereld
Plaats reactie
border
Starter
Starter

Hi,

Ik wil een script gebruiken dat de GD Graphics Library nodig heeft. Nu blijkt dit standaard met PHP 4.3.X geleverd te zijn (volgens http://www.boutell.com/gd/). Dus heb ik een upgrade gedaan van PHP (tar gedownload & configure, make, make install). Inderdaad: tijdens de "make" zie ik allerlei GD spul voorbij komen.

Dan de Apache server herstarten , en wat blijkt: een PHP pagina (met phpversion() erin) op de webserver blijft versie 4.2.2 aangeven. Vanaf de command line hetzelfde PHP script uitvoeren geeft 4.3.10 weer!

Eerste fout was dat de nieuwe PHP versie in /usr/local/bin stond dus heb ik het overgedaan met configure --prefix=/usr zodat de nieuwe PHP in /usr/bin (waar de oude stond) staat.

Dus ergens iets in de Apache configuratie? Herstarten van httpd heeft niets opgeleverd...

Hoe kan ik achterhalen waar Apache de PHP scripts naar toe stuurt?

[enige tijd later heb ik dit toegevoegd]

Ik zag net dat Apache een lib inlaadt onder de naam phplib4.so (staat in modules dir). Echter, na de make van de nieuwe PHP is er geen nieuwe .so gemaakt. Is dat het probleem?

[enige tijd later heb ik dit toegevoegd]
Vond net op een website: "PHP 4.3.10 requires Apache version 2.0.44 or higher". Dus nu eerst Apache updaten...
ban
Pro Member
Pro Member

border,

met welke distributie werk je ?
mocht dit een .rpm of .deb systeem zijn zou ik je zwaar willen aanraden om een install/update via yum of apt-get ofzo te doen, en niet de tar overhalen.

het probleem is dat je php op verschilende manieren kan gebruiken: standaard is php gewoon een command line programma (zoals bvb perl) en werkt dit ook alleen via de command line, en niet in apache.

Je hebt ook de mogelijkheid om php te compilen als apache module, maar dan zal je dat manueel moeten opgeven als optie van configure

doe eens een ./configure --help en kijk of je niet iets als 'axps' ziet staan, daarmee maak je apache modules.
(nvdr: daar zal je dan ook de source van apache voor moeten hebben)

maar dan zal je nog steeds zelf je apache moeten instellen om die module ook te gebruiken en je zal er zelf voor moeten zorgen dat de extra plugins die je nodig hebt (bvb GD) configureert en activeerd (alweer via configure).

is "apt-get install php" of "yum install php" nu niet net iets makkelijker ? :p
border
Starter
Starter

Je hebt gelijk dat apt-get of yum handiger zou zijn, maar ze zijn niet te vinden op mijn RH 9.0 systeem.

In de configure staat de optie voor Apache wel degelijk aan. Er komt geen foutmelding maar ook geen libphp4.so uit!

Dus volgens jou moet ik de Apache sources hebben hiervoor? Gewoon sources downloaden en installeren? Waar?

Het is me wat: om een script te gebruiken dat GD nodig heeft een update van PHP doen, daarvoor een update van Apache...
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

border: apt-get for rpm is andig voor jou, hiermee kan je gewoon apt-getten op je Redhat systeem en het werkt goed, ook alle programma's die je nu geinstalleerd hebt met rpm's worden dan mee geupdate.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
airzimmy
Erelid
Erelid

En om de link toch es te geven: http://apt.freshrpms.net/
border
Starter
Starter

Je hebt gelijk SeNsEi Ze0n maar zoals gezegd, voor een of andere reden stond apt-get niet op mijn systeem.

Daarom veel dank airzimmy voor de link: apt-get werkt hier nu ook!

Betreffende het script (dat de aanleiding was voor deze zoektocht). Het gaat om een Content Management PHP script dat GD nodig had (zie http://sourceforge.net/projects/exponent/).

Ik heb de optie voor GD er maar uit gesloopt en het werkt evengoed (enkel voor automatische user registraties had het de library nodig om een rando getal in bitmap te zetten als verificatie, maar deze optie kan uitgezet worden). Nar het patchen van de install ging het van start.
Het is een pachtig CM tooltje!

Dank voor alle steun. :-D
Styno
Elite Poster
Elite Poster

border schreef:voor een of andere reden stond apt-get niet op mijn systeem.
Redhat gebruikt voor zijn distributies "up2date" (dit zowel voor de versies 9 en ouder als voor de enterprise edities)
Up2date is een redhat specifieke tool die gebruik maakt van het redhat network. Op dit network kan je ook inloggen via een webpagina en een overzicht krijgen van je systemen ed. (ik dacht dat 1 systeem niet te betalen was, maar dat was al een tijdje geleden)

Ter volledigheid: "up2date --nox -l" om een niet-X sessie op te starten en een lijst te krijgen van eventueel te updaten packages. Ik vrees wel dat Redhat de 9-reeks niet echt meer gaat updaten naar de laatste versies. (correct me if I am wrong)
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
airzimmy
Erelid
Erelid

Styno schreef:
border schreef:voor een of andere reden stond apt-get niet op mijn systeem.
Redhat gebruikt voor zijn distributies "up2date" (dit zowel voor de versies 9 en ouder als voor de enterprise edities)
Up2date is een redhat specifieke tool die gebruik maakt van het redhat network. Op dit network kan je ook inloggen via een webpagina en een overzicht krijgen van je systemen ed. (ik dacht dat 1 systeem niet te betalen was, maar dat was al een tijdje geleden)

Ter volledigheid: "up2date --nox -l" om een niet-X sessie op te starten en een lijst te krijgen van eventueel te updaten packages. Ik vrees wel dat Redhat de 9-reeks niet echt meer gaat updaten naar de laatste versies. (correct me if I am wrong)
Klopt als een bus, Als de updates nu nog gebeuren zal het mij verbazen.
ban
Pro Member
Pro Member

ik vrees zelfs dat al deze update miserie helemaal niet nodig was, want redhat levert standaard een php versie mee die GD ondersteund.
Als deze al niet standaard geinstaleerd werd, kan je ze gewoon op de CD's vinden.

php/apache met de hand installeren is vrij moeilijk (zeker als je met SSL enzo begint te spelen) daarom dat ik aanraad om via apt-get/yum/.. te updaten ipv de tar.gz methode.

maar er is - bij mijn weten - geen enkele reden waarom je zou moeten updaten, php ondersteund standaard GD sinds de vroege middeleeuwen.
:P
border
Starter
Starter

Wel, bij het opstarten van het installatie script (van het CM script dat ik eerder genoemd heb) kreeg ik de melding dat de installatie niet verder kon omdat GD niet beschikbaar was. Dus maar een PHP bestandje gemaakt om de GD versie op te vragen... en inderdaad: geen GD.

Ik zal eens op de RH 9 CD kijken voor een PHP versie met GD.

Geen updates RH9 meer? Is dat omdat men nu overgaat op Fedora of komt er een nieuwe RH versie aan?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

redhat is zich meer op de "enterprice edition" aan het concentreren en de support die daar bij komt kijken, daarom hebben ze het verdere verloop van de redhat versies overgedragen aan de redhat communitie. Het is ook wel aan te raden om een iets meer up2date linux distro te gebruiken, Ook linux heeft zijn veiligheidsgaten.
ban
Pro Member
Pro Member

sorry voor het vreselijk late antwoord (mijn lieve isp is weer eens plat)

bij mijn weten zit GD al heel lang standaard in php (al van ver voor versie 4.3.x).

sommige plugins van php kan je installeren als een los pakketje. bvb : php-4.3.x.rpm voor de 'raw' php en php-mysql.x.x.rpm voor de mysql php plugin. misschien bestaat zoiets voor GD ?
ik heb het in ieder geval nog niet gezien, maar kijk eens rond op rpmfind.net, vooral in de mandrake repos (die werken ook prima op redhat) vind je al wel eens ready made php plugins in rpm formaat. (check bvb eens php-ming : zwaar aan te raden : een on-the-fly flash generator in php !!)

Tweede mogelijkheid dat dit niet werkt zou kunnen zijn omdat GD meer dependencies heeft dan php. Om GD te laten werken zal je bvb imagemagick nodig hebben en eventueel jpeg libraries, enz enz.
Maar een rpm gebaseerd systeem zou dat automatisch moeten kunnen oplossen.

ik heb dit in ieder geval nooit voor gehad, en ik ben toch vrij zeker dat ik php (met GD) heb gedraaid op een standard redhat 9 ?
Plaats reactie

Terug naar “Development”