Internetabonnement activeren op modem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
IYZY
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Hey!

In een ander huis hebben we een Telenet-modem hangen. Aangezien deze niet meer gebruikt wordt, heeft Telenet hem dus uit hun systeem gehaald, waardoor hij helemaal geen signaal meer krijgt (tweede blauwe lampje blijft knipperen).

Er staat geen filter op de tap, want analoge tv werkt dus gewoon nog, zonder dat er betaalt wordt aan Telenet.

Nu probeer ik gewoon Basic Internet op dit adres te activeren, in de hoop dat Telenet ziet dat hier al een modem staat (het is een huis dat we normaal verhuren).
Dit heeft altijd al gewerkt. De ene huurder gaat weg, en de volgende zet zijn diensten gewoon over op deze modem.

Helaas wil Mijn Telenet altijd een afspraak met een technieker maken. Kan ik niet gewoon via de Self-Starter-pagina Basic Internet activeren? Ik heb dus nog geen Mijn-Telenet-account voor dit adres of deze modem.

De modem hangt er dus al, dus waarom kan ik het niet gewoon daarop activeren?

Alvast bedankt!
Blond doesn't mean stupid :roll:
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik weet niet hoelang het al gedeactiveerd is, maar ik geloof na 6 maand dat het systeem automatisch een technieker zal sturen.
Is de modem al 3.0 want deze willen ze overal in huis krijgen.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
IYZY
Pro Member
Pro Member

proximusboyke schreef:Ik weet niet hoelang het al gedeactiveerd is, maar ik geloof na 6 maand dat het systeem automatisch een technieker zal sturen.
Is de modem al 3.0 want deze willen ze overal in huis krijgen.
Bedankt voor je snelle antwoord!
Ik denk wel dat het 3.0 is. Het is niet die nieuwste witte, maar die dat wij thuis ook bij Whoppa begin 2014 hebben gekregen, met WiFi.

Deze huurder is in februari terug vertrokken naar het Verenigd Koninkrijk, dus het is nog niet *echt* 6 maand...
Normaal kunnen wij altijd op WiFree in de huizen die we verhuren, en bij verbindt hij met TELENETHOMESPOT, maar krijg je geen verbinding, en doet hij alsof hij niet is aangesloten.

TV en radio werken prima, dus geen filter...

En als er een technieker langskomt, vervangt die de modem dan, of activeert die het dan gewoon op deze modem?
Want ik dacht dat er geen activeringskost bijkwam, maar blijkbaar is dat dus wel zo.
En ik vrees dat we bij het bouwen ook geen Proximus hebben laten leggen (ben niet zeker)...

Wel stom van hun. De modem staat er nu, dan is het voor hun toch geen moeite...
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Als je de technische dienst belt, zou de achterliggende dienst het abo moeten kunnen provisioneren op de modem.
Je moet dan de MAC-adressen van de modem doorgeven die op een sticker op de modem staan.
Maar de activeringskosten zullen wel aangerekend worden aangezien je op dat adres nog geen interactieve diensten hebt.
IYZY
Pro Member
Pro Member

Kenniey schreef:Maar de activeringskosten zullen wel aangerekend worden aangezien je op dat adres nog geen interactieve diensten hebt.
Denk ook even te bellen, lijkt me veel makkelijker aangezien de modem er nu hangt.

Belachelijk dat ze dit aanrekenen. We hebben hun betaald toen ze het effectief zijn komen aansluiten, en als het zo gaat, betaalt elke huurder die verhuist ook opnieuw...
Het is voor hun geen moeite en ze moeten geen technieker sturen.

Ik zal ook even de concurrentie bekijken, dan. Of misschien zo iets soortgelijks als Easy Internet @ Home van Orange (hoewel je daar ook die modem moet kopen)...
Telenet heeft ons al genoeg bedrogen, ze hoeven niet te denken dat wij nu ook nog voor hun gaan staan springen.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Ik vind die activatiekosten eigenlijk belachelijk en vooral duur. Ze zouden net blij moeten zijn dat iemand klant wil worden (eendert welke provider).
Via de modem zelf is het mij tot hiertoe nergens gelukt.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
IYZY
Pro Member
Pro Member

TiTanium schreef:Ik vind die activatiekosten eigenlijk belachelijk en vooral duur. Ze zouden net blij moeten zijn dat iemand klant wil worden (eendert welke provider).
Klopt!
Voor de meesten maakt die €30 of 50 ofzo niet veel uit, maar uiteindelijk betaal je wel om vervolgens voor hun diensten te kunnen betalen.
Uiteraard moeten die modems, techniekers en infrastructuur ook betaald worden, maar al die operatoren zullen jou nooit een pleziertje doen, en zullen er alles aan doen om je voor zoveel mogelijk, zoveel mogelijk te betalen.
Ze spelen enorm met je voeten en zijn dan nog eens bij de duurste van Europa, en hebben dan nog zo van die belachelijke beperkingen.

In mijn geval nu zeer ambetant, maar al moet ik bij de concurrentie nog méér activeringskost betalen, dan doe ik dat gewoon omdat Telenet me nu niks gunt. Wij betalen altijd netjes op tijd, de 3 huurhuizen + ons huis + de zaak bij hun gezet. Wijzelf hebben Whoppa en voor de zaak ook het dikste abonnement mogelijk en dan doen ze voor zoiets stoms weer moeilijk...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

IYZY schreef: Belachelijk dat ze dit aanrekenen. We hebben hun betaald toen ze het effectief zijn komen aansluiten, en als het zo gaat, betaalt elke huurder die verhuist ook opnieuw...
Het is voor hun geen moeite en ze moeten geen technieker sturen.
Ik begrijp die ganse discussie niet over activeringskost.
Verwar ook activatiekost niet met de installatiekost.
Activeringskost is de prijs die je betaalt om een nieuwe digitale klant in hun systeem aan te maken (te activeren).
Dat staat zéér duidelijk op de website, Telenet communiceert daarover zeer transparant.
En of er daar nu al een modem hangt of niet, maakt niets uit.
  • - Soms vallen de activatiekosten bij bepaalde promo's weg (voorbeeld: De installatie- en activeringskost voor WIGO is gratis).
    - Bij on-line bestellen krijg je 20€ korting op de activeringskost.
IYZY schreef: Telenet heeft ons al genoeg bedrogen, ze hoeven niet te denken dat wij nu ook nog voor hun gaan staan springen.
Ik vind een activeringskost geen bedrog.
Het is aan de klant om te oordelen en de verschillende aanbieders te vergelijken, en de activeringskost maakt deel uit van deze vergelijking, zoals je bij sommige aanbieders de modem moet kopen, enz ...
IYZY schreef: Wij betalen altijd netjes op tijd, de 3 huurhuizen + ons huis + de zaak bij hun gezet. Wijzelf hebben Whoppa en voor de zaak ook het dikste abonnement mogelijk en dan doen ze voor zoiets stoms weer moeilijk...
Jij wilt dus dat Telenet voor jou een uitzondering maakt? Waar begint en eindigt dit, en hoe eerlijk zou dat zijn t.o.v. andere klanten (die ook allemaal netjes betalen, allé de meeste toch :wink: )?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Euh...
Het tweede lampje blijft knipperen. Het tweede lampje is toch het lampje dat de downlink aanduidt, dacht ik?
Ik zou durven denken dat bij login failure lampje 4 blijft knipperen.
(de lampjes op de meeste modems zijn power-downlink-uplink-online-lan-tel)

Weet een telenet technieker dit? Ik zou denken dat ie geen downlink signaal vindt in dit geval.

Edit: of bedoel je het derde lampje? Dan is het de uplink die issues heeft.
IYZY
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef:Jij wilt dus dat Telenet voor jou een uitzondering maakt? Waar begint en eindigt dit, en hoe eerlijk zou dat zijn t.o.v. andere klanten (die ook allemaal netjes betalen, allé de meeste toch :wink: )?
Helemaal niet! Ikzelf ben er ook voor dat iedereen eerlijk behandelt wordt.
Ik zeg alleen dat het soms jammer is dat ze op elke mogelijke manier van jou proberen te profiteren.
Er zijn ook deals gemaakt, c.a. 2010. Deals als in sommige kosten dat wegvielen omdat wij voor elke situatie Telenet kozen.
Deals die Telenet nu helaas niet meer erkent.

Ben jij nog nooit eens te laat geweest met het betalen van een factuur? Wij wel. Telenet liet de herinneringskost van €8 vallen omdat we altijd goed op tijd betalen, maar één factuur was ons eens ontglipt.
Zoiets creëert een goede band tussen bedrijf en consument.

En terug over de activatiekost: ik vind dat niet normaal. Kost niks van moeite om dit in het systeem te zetten + je betaalt toch als klant voor de diensten?
Installatie: tot daar misschien nog aan toe, maar activatie???

EDIT: ik zeg dus niet dat ik anders behandeld wil worden, maar we zijn geen nieuwe klant + al onze huizen staan bij hun ingeschreven.
Electrabel, Telenet en al die dingen worden nooit afgesloten omdat ze ons kennen.
Huurders hebben nog nooit een 'heractivatiekost' moeten betalen.
Het was voor Telenet ook nooit een probleem om ons in één van onze eigen huizen even een abonnement toe geven als we dit vroegen (vb. voor tijdens werken even te kunnen surfen etc, toen mobiele data nog belachelijk duur was), maar nu plots moeten we als totaal nieuwe klant aanzien worden en extra betalen?
De huizen stonden als 'vakantiewoningen' ingegeven, geloof ik...
Het gaat me niet om het geld, maar om het principe.
We hebben Telenet nu voor alles, en dan proberen ze 2x van ons te profiteren.
ITnetadmin schreef:Euh...
Het tweede lampje blijft knipperen. Het tweede lampje is toch het lampje dat de downlink aanduidt, dacht ik?
Het is dus effectief het tweede lampje...
Het eerste lampje is een groen, dat altijd brandt, het tweede is een blauwe, knipperende.
Maar het is toch logisch dat er geen downlink is als Telenet de modem helemaal uit het systeem geschrapt heeft?
Hij krijgt nl. geen signaal, toch?
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

philippe_d schreef:Activeringskost is de prijs die je betaalt om een nieuwe digitale klant in hun systeem aan te maken (te activeren).
Dat staat zéér duidelijk op de website, Telenet communiceert daarover zeer transparant.
En of er daar nu al een modem hangt of niet, maakt niets uit.
- Soms vallen de activatiekosten bij bepaalde promo's weg (voorbeeld: De installatie- en activeringskost voor WIGO is gratis).
- Bij on-line bestellen krijg je 20€ korting op de activeringskost.
€ 30 of € 50 om iemand even in uw systeem te zetten, belachelijk voor woorden Phillipe. Is gewoon easy money... Niet meer en niet minder.
Ik hoop dat de persoon met zijn modem dit gewoon niet moet betalen. Als ik het goed gelezen heb, heeft hij dit ooit al moeten betalen. Plezant als je dit elke keer ga mogen betalen...
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

IYZY schreef:
ITnetadmin schreef:Euh...
Het is dus effectief het tweede lampje...
Het eerste lampje is een groen, dat altijd brandt, het tweede is een blauwe, knipperende.
Maar het is toch logisch dat er geen downlink is als Telenet de modem helemaal uit het systeem geschrapt heeft?
Hij krijgt nl. geen signaal, toch?
Volgens mij knippert dat lampje terwijl hij naar de downlink channels zoekt. Dat is lang voor hij probeert te syncen.
Dat signaal zou toch op de coax moeten zitten ongeacht welke modem, want er is nog geen handshake gebeurd.
Ik meen dat ie pas bij lampje 4 (het online lampje) credentials uitwisselt.

Als ik het goed voorheb, want ik ben geen 100% zeker hoe de sync gebeurt.
IYZY
Pro Member
Pro Member

ITnetadmin schreef:Volgens mij knippert dat lampje terwijl hij naar de downlink channels zoekt. Dat is lang voor hij probeert te syncen.
Dat signaal zou toch op de coax moeten zitten ongeacht welke modem, want er is nog geen handshake gebeurd.
Ik meen dat ie pas bij lampje 4 (het online lampje) credentials uitwisselt.
Nuja, buiten wat ik voor mijn extra studies bij techniek heb geleerd, ken ik er nu ook niet zo veel van.
Mijne vent heeft er naar gekeken en hij zegt dat hij niks extra op de aansluiting buiten op de kabel ziet, en dat er wel nog signaal binnenkomt omdat hij de SD-kanalen kon ontvangen.
Ikzelf heb zonder nadenken de FM-radio (coax) aangezet en die werkte ook gewoon...

Maar de knipperende lichtjes is exact hetzelfde als wanneer er een panne is bij Telenet of wanneer je hem aansluit zonder de NIU in te steken of zo...

Het ruikt sterk naar een filter... Misschien dat toch de frequenties van de modem worden gefilterd (maar dat zou helemaal niet logisch zijn, want je kan niet 'zwart-internetten', maar wel zwartkijken).
Telenet zei ook nooit een filter te plaatsen.

Electrabel sluit de boel ook niet af omdat er nu even niemand woont. De elektriciteit die verbruikt wordt door wat dan ook stroom verbruikt in een leeg huis, is een cadeau van hun, zeiden ze.
TiTanium schreef:€ 30 of € 50 om iemand even in uw systeem te zetten, belachelijk voor woorden Phillipe. Is gewoon easy money... Niet meer en niet minder.
Ik hoop dat de persoon met zijn modem dit gewoon niet moet betalen. Als ik het goed gelezen heb, heeft hij dit ooit al moeten betalen. Plezant als je dit elke keer ga mogen betalen...
Helemaal mee akkoord en helemaal juist!
Installatiekosten: tot daar dan nog aan toe, maar €50 om een naam in het systeem te zetten (dat dan nog helemaal automatisch gebeurt, omdat jij zelf je naam op de website intikt), alsjeblieft zeg!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Klopt. Ik denk niet dat ze internetfilters hebben, wegens het gebrek aan zwart-internetten, zoals je het noemt :-)
Maar... Analoge tv is zeer vergevingsgezind voor slechte kwaliteit van het signaal. Mss ligt daar het probleem.
Also: check ns of de modem wel degelijk op de modem connector van de NIU steekt, en niet op een gefilterde poort.

Het blijft natuurlijk wat gokwerk zo, voor hetzelfde geld begint de modem handshake al bij het vinden van de downlink en is er verder niks aan de hand.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Electrabel sluit de boel ook niet af omdat er nu even niemand woont. De elektriciteit die verbruikt wordt door wat dan ook stroom verbruikt in een leeg huis, is een cadeau van hun, zeiden ze.
Elektriciteitsverbruik in een leeg huis wordt wel degelijk betaald. Technieker laten komen om teller af te ė sluiten en nadien weer te openen dat is ook duur.
IYZY
Pro Member
Pro Member

ITnetadmin schreef:Also: check ns of de modem wel degelijk op de modem connector van de NIU steekt, en niet op een gefilterde poort.
Aan de set-up is niets gewijzigd, en voordien kreeg je dus een SelfStarter-menu met (werkende) toegang tot Homespot en WiFree...
Het is een wat oudere NIU, vastgemaakt aan de muur, dus ik kan niet zien wat waarop is aangesloten, maar er is hier niemand binnengeweest sinds het werkte, dus de aansluitingen zijn ongewijzigd...
fvhbrugge schreef:Elektriciteitsverbruik in een leeg huis wordt wel degelijk betaald. Technieker laten komen om teller af te ė sluiten en nadien weer te openen dat is ook duur.
?
Betaal jij onze facturen?
Tijdens de periode dat een huurder weggaat en er een nieuwe komt betalen wij niet, dat weet ik nu toch wel...
Mede omdat het voor hun ook lastig is om na het stopzetten van een contract de lijn terug op onze naam te zetten en omgekeerd.
Dingen zoals elektriciteit en al zitten bij onze huizen ook niet in de huur inbegrepen, en staat dus op naam van de huurder.

De opa van mijn man heeft hier ook een stuk aandeel in, omdat hij 'een lange arm' had en iemand kende bij de energiemaatschappij back in the day.
Hoeveel mensen hadden ook 2 verbindingen van 40 ampère dat bijna helemaal benut werden tijdens de week?

Die man heeft ons o.a. dat voordeel gegeven bij het bouwen van het laatste huis in 2004.
Het verbruik is nu wel minimaal, niet dat dat iemand zal ruïneren, maar het was voornamelijk handig omdat het een geloop is om het terug op uw naam te krijgen, dan terug op die naam, ...
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

philippe_d schreef: Ik begrijp die ganse discussie niet over activeringskost.
Eerlijk gezegd begrijp ik het ook niet.

OK, het is een kost, en je betaalt liever zo weinig mogelijk, of nog liever NIETS. Voor alle duidelijkheid : ik wil het ook liever niet betalen.

Helaas is het er, en moet het betaald worden als je dat product wil.

Wil je het niet betalen, ga dan aub naar een andere provider.

Straks gaan we nog klagen dat de 'echte' cola drie keer zo duur is als de cola van den Aldi.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

IYZY schreef:?
Betaal jij onze facturen?
Tijdens de periode dat een huurder weggaat en er een nieuwe komt betalen wij niet, dat weet ik nu toch wel...
Mede omdat het voor hun ook lastig is om na het stopzetten van een contract de lijn terug op onze naam te zetten en omgekeerd.
Dingen zoals elektriciteit en al zitten bij onze huizen ook niet in de huur inbegrepen, en staat dus op naam van de huurder.

De opa van mijn man heeft hier ook een stuk aandeel in, omdat hij 'een lange arm' had en iemand kende bij de energiemaatschappij back in the day.
Hoeveel mensen hadden ook 2 verbindingen van 40 ampère dat bijna helemaal benut werden tijdens de week?

Die man heeft ons o.a. dat voordeel gegeven bij het bouwen van het laatste huis in 2004.
Het verbruik is nu wel minimaal, niet dat dat iemand zal ruïneren, maar het was voornamelijk handig omdat het een geloop is om het terug op uw naam te krijgen, dan terug op die naam, ...
Als er verbruik is dan moet je sowieso betalen, dus als je zegt dat niets betaalt voor verbruik tussen twee huurders ben je illegaal bezig.
Verbruik kan je niet wegtoveren - waar eindigt dat anders?
MAAR het tarief leegstand is voor iedereen verkrijgbaar. Bij leegstand betaal je geen vast recht (bij sommige leveranciers). Als er geen kWh's bijkomen dan heb je inderdaad geen facturen.
Het is dus geen gunst die iemand kan foefelen, het is voor iedereen beschikbaar.

http://www.vreg.be/nl/informatie-voor-verhuurders
In geval van leegstand van de huurwoning moet u er ook op toezien dat u een contract met een leverancier tekent. Als verhuurder bent u verantwoordelijk voor het energieverbruik in de periode tussen de vorige en de nieuwe huurder. U moet dan een (leegstands)contract afsluiten met een energieleverancier. U vult best ook energieovernamedocumenten in met de vorige huurder (bij vertrek) en de nieuwe huurder (bij aankomst). Mocht er nadien een betwisting van de meterstanden zijn, gelden de door beide partijen ondertekende formulieren als bewijs. Sommige leveranciers bieden gunstige contracten aan voor woningen die tijdelijk onbewoond blijven.
IYZY
Pro Member
Pro Member

Sylvester schreef:Eerlijk gezegd begrijp ik het ook niet.
Het was een gewone vraag, voordat het een discussie werd.
Het is perfect normaal dat je €50 betaalt omdat een computer bij Telenet even 2 secondjes een bewerking uitvoert.
fvhbrugge schreef:MAAR het tarief leegstand is voor iedereen verkrijgbaar.
Dan kan ik nu misschien wel zeggen dat wij als klanten een 'andere behandeling' krijgen.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Een beetje stroom, dat zal nu de kost wel neit zijn voor een elektriciteitsleverancier. Er moet ook nog gecommuniceerd worden met Eandis enz. dus de feitelijke administratieve kost voor een leegstaand huis zal wel veel meer zijn dan wat er verbruikt wordt. Dat is voor internet wel anders. Als dat ook gratis was dan zouden er snel serverparkjes in leegstaande huizen opduiken.

Dat mensen niet mogen zeuren over die activatiekost vind ik niet terecht. Wat ze aanrekenen staat neit in verhouding tot de werkelijke kost, of zo lijkt het toch (ik ken de werking van Telenet en andere niet van binnen uit, dus zeker weet ik dat niet). Het is nu ook niet zo dat er een felle concurrentie is op basis van installatie/activatiekosten.

Aan de OP met meerdere huizen waar vaak andere huurders in komen... dat u een activatiekost niet fair vindt, dat kan ik begrijpen, maar als u die service biedt aan uw huurders dan moet u dat in de huurprijs doorrekenen, denk ik dan zo? Of laat de huurders zelf een aansluiting nemen (voor zover het niet gaat om een all-in business-appartement verhuur).
IYZY
Pro Member
Pro Member

hendrake schreef:Een beetje stroom, dat zal nu de kost wel neit zijn voor een elektriciteitsleverancier. Er moet ook nog gecommuniceerd worden met Eandis enz. dus de feitelijke administratieve kost voor een leegstaand huis zal wel veel meer zijn dan wat er verbruikt wordt. Dat is voor internet wel anders. Als dat ook gratis was dan zouden er snel serverparkjes in leegstaande huizen opduiken.

Dat mensen niet mogen zeuren over die activatiekost vind ik niet terecht. Wat ze aanrekenen staat neit in verhouding tot de werkelijke kost, of zo lijkt het toch (ik ken de werking van Telenet en andere niet van binnen uit, dus zeker weet ik dat niet). Het is nu ook niet zo dat er een felle concurrentie is op basis van installatie/activatiekosten.

Aan de OP met meerdere huizen waar vaak andere huurders in komen... dat u een activatiekost niet fair vindt, dat kan ik begrijpen, maar als u die service biedt aan uw huurders dan moet u dat in de huurprijs doorrekenen, denk ik dan zo? Of laat de huurders zelf een aansluiting nemen (voor zover het niet gaat om een all-in business-appartement verhuur).
Inderdaad. Zo gaat het ook bij ons.
En ik vraag zeker geen gratis internet aan Telenet, ik wil er zeer graag voor betalen, en in het verleden konden ze ons altijd voor een maand of 2 Basic Internet geven in één van de huizen, en dat kwam netjes bij ons thuis op het factuur. Nu ineens moet er dan een activatiekost bijkomen én een technieker...
De huurders zijn normaal vrij in de keuzen van leverancier, dus rekenen wij ook geen forfaitair bedrag aan, maar betalen de huurders de werkelijke kost (dat is voor hun het meest eerlijke en waarschijnlijk ook het voordeligste, neem ik aan).

Huurders betalen geen activatiekost omdat ze al hun diensten van hun adres, op één van onze adressen overzetten (verhuizen is gratis bij Telenet, (surprise?)).

Ik probeer geen drama te maken over die activatiekost, ik kwam gewoon vragen of dit normaal is.
Helaas begonnen sommige mensen de vraag verkeerd te interpreteren, en die je persoonlijke situatie natuurlijk beter kennen dan jijzelf :roll:
Daar ging het dan natuurlijk wat off-topic.

Ik heb gewoon principes: Telenet profiteert niet zo van mij!
Als grote klant en afnemer, zou ik me uiteraard nogal bedrogen voelen als ze dan uit het niets kosten beginnen aan te rekenen waar ze altijd zeiden dat het geen probleem zou zijn, maar of je nu 3 abonnementen bij hun hebt, of enkel Telenet King, het is in beide gevallen even onrechtvaardig als ze je vroeger iets anders hadden verteld.

Maar sommige mensen hier begrijpen het precies niet helemaal en moeten er weer een drama van maken :drool: ...
Zwijg als je niets nuttigs bij te brengen hebt aan het topic, of als je de vraag niet kan beantwoorden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Als de huurder vertrekt en zijn abbo meeneemt, en het huis blijft leeg achter, zou je denken dat er gewoon geen internet is in dat huis gedurende die tijd.
Is dat een probleem? De volgende huurder brengt toch terug zijn eigen abbo mee.
Voor beiden is de verhuis (meestal) gratis.

Ik snap niet helemaal waarom je nu een apart abbo wil afsluiten op dat adres? Dan gaat telenet dat idd als een nieuw abbo zien en riskeer je activatiekosten (de discussie of die wel nodig zijn / te hoog zijn / etc terzijde gelaten).

Volgens mij wil/kreeg je iets dat niet helemaal in hun aanbod zit, nl een soort interim abbo tussen twee huurders in, dat enkel loopt om er internet te hebben zoals je nu ook water en stroom hebt zonder huurders (dat gezegd moet je die normaal ook betalen), een soort "leegstand-internet".

Als dat vroeger dan op een of andere manier "kon", en nu de welwillendheid er niet meer is, tja...

PS: ik ben zo geen fan van dat "wij zijn grootafnemers dus ze kunnen ons dat niet maken" gedoe; iedereen gelijk voor de regels aub. Ofwel doen ze "speciallekes" voor iedereen, ofwel voor niemand.
IYZY
Pro Member
Pro Member

ITnetadmin schreef:PS: ik ben zo geen fan van dat "wij zijn grootafnemers dus ze kunnen ons dat niet maken" gedoe; iedereen gelijk voor de regels aub. Ofwel doen ze "speciallekes" voor iedereen, ofwel voor niemand.
Oh my God, lees je zelf wel wat ik schrijf?!?!
Dat zeg ik toch niet!!!
Ik zeg dat ik me wel meer bedrogen en verraden voel.

Even iets helemaal anders: misschien herinner jij je nog de actie van Telenet voor nieuwe Whoppa-klanten die voor €1 een iPad Mini kregen.
Bestaande klanten voelden zich bedrogen omdat ze al een hele tijd geld geven aan Telenet.

Jij kent mijn verhaal niet dus hou je er gewoon buiten, alsjeblieft.
Waarom ik daar een abonnement wil is mijn zaak, en het heeft altijd gekund. Hier hebben we bij het aanvragen van de installatie expliciet naar gevraagd, en Telenet zei dat dat geen probleem was.

Voorheen heeft het ook altijd prima gewerkt (zoals ik nu al duizend keer heb vermeld).
Misschien is het niet de bedoeling, maar bij het bellen zeiden medewerkers altijd dat het wel kon. Het werd ons beloofd dat dit mogelijk was.

Ik vraag niet om een speciale behandeling, zoals jij dit de hele tijd blijft opmaken, maar wel om hun beloften na te komen.

Als jij zo gefrustreerd reageert omdat je denkt dat ik iemand ben die graag profiteert, heb je het HEEL ERG MIS.
Ik kan er zelf niet tegen dat mensen oneerlijk behandelt worden, maar gemaakte afspraken en regels moeten nagekomen worden.
Ik hoop dat jij ook zoveel van je tijd opgeeft om vrijwilligerswerk te doen, én goede doelen steunt etc. voor je mij een vieze naam geeft.
Of ben jij misschien het type dat wil dat iedereen dezelfde regels respecteert, tenzij het jou beter uitkomt?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Het is niet omdat het kan bij initiele installatie, dat ze het jaren later nog moeten ondersteunen vrees ik. Tenzij je dat op papier hebt staan. Plezant is dat allerminst. Ik wist zelfs niet dat ze het deden.

Enne, zet je effe neer en adem wat :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

IYZY schreef:Ik vraag niet om een speciale behandeling, zoals jij dit de hele tijd blijft opmaken, maar wel om hun beloften na te komen.
En heb je dat op papier staan... of was het een uitspraak van de helpdesk ?

Ik kan me niet inbeelden dat iemand bij TN gaat verklaren dat jij nooit activatie/installatie kosten zal moeten betalen.

Dat jij een internet aansluiting wenst op een leegstaand pand (hoe raar dit ook is) is jou recht, maar verder vrees ik dat je de geldende voorwaarden van TN zal moeten respecteren (tenzij je iets anders op papier hebt staan).
IYZY
Pro Member
Pro Member

ITnetadmin schreef:Het is niet omdat het kan bij initiele installatie, dat ze het jaren later nog moeten ondersteunen vrees ik. Tenzij je dat op papier hebt staan. Plezant is dat allerminst. Ik wist zelfs niet dat ze het deden.

Enne, zet je effe neer en adem wat :-)
Ga slapen, jongen.
Het gaat niet om een 'initiele installatie'.
En ik zou graag ademen wanneer jij stopt met onnozele dingen te zeggen die aantonen dat je niets van het verhaal begrijpt.

Mama zal waarschijnlijk nog aan het wachten zijn op jou met haar patatjes.
r2504 schreef:En heb je dat op papier staan... of was het een uitspraak van de helpdesk ?
Staat helaas niet op papier, nee.
En nee, Telenet heeft helemaal niet gezegd dat ik nooit kosten moet gaan betalen *diepe zucht*.
Lees even wat er staat. Als we tijdelijk een abonnement in één van de huurhuizen nodig hebben (max. 2 maand), wat om verschillende redenen al nodig is geweest, was dat voor Telenet geen probleem, en zeiden ze altijd dat ze dit wel even konden activeren en bij ons thuis op die rekening konden zetten.

Alle medewerkers van Telenet aan de telefoon zeiden vroeger ook dat het niet kon, tot ze het effectief probeerden, dus een medewerker heeft wel degelijk iets in het systeem aan onze naam toegevoegd.

---
Er mag een slotje op, ik moet me helemaal niet verantwoorden aan een stel snotneuzen dat het niet kan hebben dat Telenet ons geen activatiekost laat betalen in de huurhuizen, etc.
Het is trouwens opgelost, de medewerker die zei dat het niet kon was een student, die zo te horen niet veel kon.
Dus ja: je leest het goed, ik heb Basic Internet zonder activatiekost te betalen, zoals altijd beloofd (straf hè)?
Dat hadden jullie — die onze situatie blijkbaar zoveel beter kennen dan wijzelf — nooit verwacht, hè! :p
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Op deze manier hoeft het voor mij alvast ook niet meer.
You're on your own.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer
Recent bedankt: 1 keer

Maar die activatiekost is echt wel van het zotte.
Ze mogen blij zijn dagge klant wilt worden.
Delhaize carrefour colruyt spar enz vragen toch ook geen geld om klant te willen zijn in hun winkel.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Gezien het wegvallen van de minimum contractduur denk ik dat die activatiekost zeker niet overdreven is. Als je klant wil worden moet een operator:
- geld steken in marketing om je te doen bellen / de site te bezoeken
- geld steken in een contactcenter of backoffice voor de orders via de site (personeelskost)
- meestal geld steken in een technieker (veel personeelskost)
- apparatuur voorzien: modem, versterker, bekabeling,...

Ik heb onthouden uit een opleiding 10 jaar geleden dat een klant die minder dan 1 jaar klant bleef een verliespost was. En in die tijd was de installatiekost 50 euro (125 voor draadloos!) en de activatiekost 50 euro. Mensen hadden toen een minimumcontractduur van 12 maanden.

Wees er maar zeker van dat die 50 euro die ze nu vragen de bovenstaande kostenposten verrevan dekken en dat ze een hele investering doen om jou klant te laten worden. En dan natuurlijk in de hoop dat je voor lange tijd blijft zodat ze die investering kunnen terugverdienen. Laat dus duidelijk zijn dat een abonnementje voor een paar maanden openzetten aan 50 euro eenmalige kosten + abonnementskost zeker niet te duur betaald is.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

jantje81 schreef:Als je klant wil worden moet een operator:
En wat denk je dat ieder ander bedrijf moet doen ?

Moet jij een activatie kost betalen als je een wasmachine, TV, fiets, jeans of wat dan ook koopt... ik dacht het niet.

Een activatiekost moet gewoon een onderdeel zijn van de globale prijs... een installatiekost is wat mij betreft iets anders (en daar is het wel logisch dat je iets moet betalen als er een technieker ter plaatse moet komen).
IYZY
Pro Member
Pro Member

ITnetadmin schreef:You're on your own.
Because you definitely helped me a lot...
I solved it on my own as well.
proximusboyke schreef:Ze mogen blij zijn dagge klant wilt worden.
Helemaal gelijk.
Buiten dat het nu een voorwaarde is waarmee je akkoord gaat, toch een beetje belachelijk.
Er moeten gewoon wat meer spelers bijkomen, dat zou de markt veel gezonder maken.
Vroeger (veel vroeger) betaalde je ook over de 2.000 BEF om een gsm-abonnement te nemen, daar moet nu niemand meer mee af komen, dankzij de concurrentie.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1683 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Gelieve niet op de man te spelen, dat is niet de gewoonte hier bij userbase.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”