Hallo,
Ik heb een desktopcomputer van het werk. En die zou ik strikt enkel voor het werk willen gebruiken.
Maar ik zou ook op de zelfde fysieke locatie een privé-computer willen hebben. De privé-computer en werkcomputer moeten niet tegelijk gebruikt kunnen worden. Aangezien ik niet steeds kabels wil gaan hersteken of dubbele keyboards/muis wil hebben dacht ik aan het volgende;
Beeldscherm heeft een SVGA en een DVI ingang. Werkcomputer sluit ik aan op de SVGA, andere computer (een Raspberry Pi 2) sluit ik aan via hdmi met een HDMI-to-DVI contector.
De muis en keyboard, beide usb, sluit ik aan op een usb-hubje en via de gewone kabel van de hub aan een van beide computers. Via een usb male type A naar usb male type A contector sluit ik dat hubje tegelijk ook aan de 2de computer.
Ik zou denken; zolang ze niet beide opstaan zou dit moeten werken. Of vergis ik mij?
zou het volgende kunnen werken ...
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 146 keer
Een KVM met HDMI heb ik niet gevonden op mijn favoriete website voor elektronica
Wel dit wat ik denk te kopen;
http://www.dx.com/p/mt-260kl-2-port-usb ... ack-321235
Er is er eentje goedkoper maar daar zijn niet de kabels bij. En bij deze heb je minder draden nodig. Usb en VGA zijn in enkele kabel verwerkt. Anders zijn het nog eens extra losse usb-kabels.
En aangezien een Rasberry Pi geen VGA heeft maar HDMI out;
http://www.dx.com/p/hdmi-male-to-vga-fe ... ack-368906
Wel dit wat ik denk te kopen;
http://www.dx.com/p/mt-260kl-2-port-usb ... ack-321235
Er is er eentje goedkoper maar daar zijn niet de kabels bij. En bij deze heb je minder draden nodig. Usb en VGA zijn in enkele kabel verwerkt. Anders zijn het nog eens extra losse usb-kabels.
En aangezien een Rasberry Pi geen VGA heeft maar HDMI out;
http://www.dx.com/p/hdmi-male-to-vga-fe ... ack-368906
- WalterB1
- Elite Poster
... en dat is dan nog de dure. Ik twijfelde lang tussen die bovenstaande en deze;ITnetadmin schreef:Verdomme da's ne goeiekope converter, als t werkt.
http://www.dx.com/p/mt-201uk-ch-2-in-1- ... ack-428223
Bijna de helft goedkoper. Maar zonder kabels.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ik had het over de HDMI converter. Zo belachelijk goedkoop dat ik me afvraag of ie wel converteert, of gewoon het signaal op een andere aansluiting gooit.
Die KVMs zijn ook wel redelijk idd.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 233 keer
- Recent bedankt: 2 keer
KVM met HDMI kost toch wel veel ? Herinner me dat deze maar vanaf €70 beschikbaar zijn.axs schreef:voor wat jij wil bereiken heb je een HDMI KVM switch nodig - kost ook amper wat.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 282 keer
uiteraard converteert die niet vermits VGA en HDMI niet-compatibele signalen zijn. TS kan 2 dingen proberen:ITnetadmin schreef:Ik had het over de HDMI converter. Zo belachelijk goedkoop dat ik me afvraag of ie wel converteert, of gewoon het signaal op een andere aansluiting gooit.
1. beide pc's rechtstreeks verbinden met de monitor via VGA en DVI/HDMI, en de KVM switch enkel benutten voor de usb kabels
2. of, muis en toetsenbord draadloos verbinden via universele (Logitech unifying) zender/ontvanger...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Het is net omdat hdmi en vga verschillend zijn dat je een converter nodig hebt, he. Anders volstond een adapter.wied schreef:uiteraard converteert die niet vermits VGA en HDMI niet-compatibele signalen zijn.
De specs zeggen nochtans dat het een converter is en geen adapter, hoewel het een adapter noemt en gevaarlijk goedkoop is om een converter te zijn.
- WalterB1
- Elite Poster
Ik heb specifiek die hdmi-to-vga convertor/adapter gekozen omdat bij de opmerkingen bij dat artikel een paar gebruikers schrijven dat ze een Rasberry Pi hebben en dat het werkt en ze er tevreden over zijn. Uiteindelijk is dat het enige wat van belang is.ITnetadmin schreef: Het is net omdat hdmi en vga verschillend zijn dat je een converter nodig hebt, he. Anders volstond een adapter.
De specs zeggen nochtans dat het een converter is en geen adapter, hoewel het een adapter noemt en gevaarlijk goedkoop is om een converter te zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 282 keer
ik ben geen raketgeleerde, maar prijs en vooral "compacte" vorm tonen aan dat dit een adapter is. Niettemin succes gewenst 

Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 90 keer
- Recent bedankt: 1 keer
In één van de reviews staat dat de 'adapter' warm wordt:
Dit duidt er volgens mij op dat er actieve elektronica in zit en dus wel degelijk een convertor is.The only thing I did notice was that the adapter was a little warm after use, but no warmer than my Raspberry Pi is during normal operation.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
- WalterB1
- Elite Poster
Ik heb alle hardware ontvangen en de installatie gedaan. Het duurde nogal lang eer ik alles had omdat de onderdelen die ik wou kopen van de Western Digital shop uitverkocht waren; de PiDrive, de behuizing voor Rasberry en PiCable.
http://store.wdc.com/store?Action=Displ ... x=0&Go.y=0
Die KVM werkt goed. Het aansluiten van de HDMI-out op VGA-kabel was een probleem. We hebben dus de RasberryPi met een HDMI-out. Dan een tussenstuk om een bocht van 90 graden te maken die bij de "WD Pi Enclosure, Black" inbegrepen was. Als ik dan daar de HDMI-to-VGA convertor op zet dan past de VGA kabel er niet op omdat die te dik is en de "WD Pi Enclosure, Black" in de weg zit.
Gelukkig had ik nog een zeer kort kabeltje liggen; vrouwelijke HDMI-naar-mannelijke-HDMI. Een kabeltje van een 10 cm dat bij mijn Google Chromecast versie 1 zat. Met dat er tussen ging het en het werkt. Veel tussenstukken dus.
Momenteel werkt het met Berryboot. Dat is niet ideaal. Ik kan geen updates van het OS installaren via die piste. Ik moet nog zien uit te vissen hoe ik een volledige OS installatie kan doen. Ik heb eentje gevonden, Ubuntu Mate LTS 16.04 die ideaal is maar die is eigenlijk voor installatie op de SD-kaart. Ik wil booten via SD maar direct naar de PiDrive gaan voor het OS.
Maar de hardware is dus ok. Ik ben ook zeer tevreden dat ik dat USB naar Micro-usb kabeltje heb gekocht met aan/uit-schakelaar op voor de voeding van de RasberryPi. Dat is zeer handig.
http://store.wdc.com/store?Action=Displ ... x=0&Go.y=0
Die KVM werkt goed. Het aansluiten van de HDMI-out op VGA-kabel was een probleem. We hebben dus de RasberryPi met een HDMI-out. Dan een tussenstuk om een bocht van 90 graden te maken die bij de "WD Pi Enclosure, Black" inbegrepen was. Als ik dan daar de HDMI-to-VGA convertor op zet dan past de VGA kabel er niet op omdat die te dik is en de "WD Pi Enclosure, Black" in de weg zit.
Gelukkig had ik nog een zeer kort kabeltje liggen; vrouwelijke HDMI-naar-mannelijke-HDMI. Een kabeltje van een 10 cm dat bij mijn Google Chromecast versie 1 zat. Met dat er tussen ging het en het werkt. Veel tussenstukken dus.
Momenteel werkt het met Berryboot. Dat is niet ideaal. Ik kan geen updates van het OS installaren via die piste. Ik moet nog zien uit te vissen hoe ik een volledige OS installatie kan doen. Ik heb eentje gevonden, Ubuntu Mate LTS 16.04 die ideaal is maar die is eigenlijk voor installatie op de SD-kaart. Ik wil booten via SD maar direct naar de PiDrive gaan voor het OS.
Maar de hardware is dus ok. Ik ben ook zeer tevreden dat ik dat USB naar Micro-usb kabeltje heb gekocht met aan/uit-schakelaar op voor de voeding van de RasberryPi. Dat is zeer handig.