abonnement + netwerkoverzicht hulp nodig

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Dat
Starter
Starter

hey iedereen,

onlangs kreeg ik de vraag van een vriend of ik hem eens wou helpen met de uitbreiding van zijn intern netwerk (wifi, 2de tv,..). Normaal gezien is dit niet zo ingewikkeld maar toen ik de setup zag die er momenteel stond vroeg ik me af of dit al dan niet aan vernieuwing toe was en er niet voor een voordeliger abonnement gekozen kon worden.
Het probleem hier is dat het redelijk complex in elkaar zit wat betreft de bedrading. Ik heb hier zo goed mogelijk een overzicht van proberen te maken om uit te maken wat naar waar loopt.
Afbeelding
Zelf heb ik niet zoveel ervaring met Belgacom wat betreft internet en telefonie.

Vroeger werden er meerdere telefoonlijnen gebruikt en om die reden is die BGC forum 12s aanwezig vermoed ik. Momenteel is dit niet meer het geval en is er enkel nog een telefoonnummer en een faxnummer nodig.
Op de battery case die erbij hoort plakt een stikker op van maart 1999. Ik vermoed niet dat deze ooit vervangen is geweest en dus moeilijk als ups zal dienen bij een stroomuitval.

Mijn vraag is dan ook of jullie dit een goede setup vinden of er verbeteringen mogelijk zijn. Er is dus enkel nog een telefoonnummer en faxnummer nodig. Graag ook wel de telefoonnummers behouden.
Daarnaast is er ook wel een alarm installatie die verbonden is met een centrale. Heeft dit ook een eigen telefoonnummer? Of gaat dit juist in zijn werking?

Alle suggesties zijn welkom.
Hierbij nog enkele foto's van de setup:

Afbeelding
ik vermoed dat dit het punt is waar alles naar binnenkomt?
Afbeelding
Het NT1 bakje met de vdsl splitter en nog enkele filters vermoed ik.
Afbeelding
Afbeelding
De bgc forum telefooncentrale met een soep aan bekabeling.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dat schreef:maar toen ik de setup zag die er momenteel stond vroeg ik me af of dit al dan niet aan vernieuwing toe was en er niet voor een voordeliger abonnement gekozen kon worden.
Dat kan zeker, je zou bijvoorbeeld de ISDN-telefonie volledig kunnen migreren naar VoIP-telefonie. Dan sluit je de telefoon, fax en alarmsysteem aan op een ATA achter de Proximus-modem en loopt alle telefonie over internet. Je kan dan ook volledig vrij een VoIP-operator kiezen zoals Weepee of OVH. Het vergt natuurlijk wel wat configuratie en de aankoop van een ATA eventueel met UPS zodat modem en ATA blijven werken tijdens een stroompanne.

Op die manier betaal je alleen nog een internetabonnement via Proximus, al de rest van de diensten verloopt via aan andere operator via internet.

Praktisch, koop je dan eerst een ATA en 3 VoIP-telefoonlijnen, configureer en test je alles uit en vraag je daarna pas de nummeroverdracht aan voor de fax en de telefoon.

Als je bij Proximus zelf je telefonie wenst te behouden denk ik dat de eenmalige kosten niet opwegen tegen een eventueel abonnementsvoordeel.
Je zou eens moeten kijken of Bizz IP Telephony goedkoper is dan de huidige Proximus ISDN.

Als je de volledige kabelspaghetti weg wil, inclusief de Proximus-modem, kan je ook steeds een FRITZ!Box 7490 aankopen waar alle gewenste functionaliteit reeds in aanwezig is.

Als je de stap zet naar VoIP, is het wel noodzakelijk dat je over een degelijke VDSL2-lijn beschikt: te checken via http://proximus.be/internetsnelheid of http://www.lijntest.be/
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

Oesje ....
De eerste foto is inderdaad de inkomende straatkabel van 14 paar !!
Van daar gaat er een wit/blauwe draden naar de NTP ===> dan naar de ISDN splitter ====> dan naar Twin (belgacom NT1 BA).
Er moet daar nogal wat doorgelust/aaneengeplakt zijn in elke geval want je kan de kabels zo maar niet volgen.
Tussen dat alles zitten er nog eens 2 PC ISDN short line conditioner !!

De batterij was ongeveer goed voor 1 uur voeding te geven aan de I12S telefooncentrale !

ISDN Twin zal 'met der tijd' verdwijnen en vervangen worden door een ISDN Biz ip box .

Ofwel neem je 2 gewone PSTN telefoonlijnen met de 2 bestaande telefoonnummers, op het hoofdnummer plaats je ook nog eens xDSL
en aan de fax lijn koppel je het alarm (veronderstel dat het alarm even oud is als al de rest ?).

Ofwel doe je zoals @raf1 opgaf !
Alleen oppassen voor het alarm te koppelen achter een ATA, dan kan problemen geven !
Dat
Starter
Starter

Alvast bedankt voor de reactie's en de suggesties.

Ik heb inderdaad zitten kijken naar de voip oplossing en dit lijkt me wel wat. Enkel ben ik niet zeker of dit voordeliger gaat zijn. Zo'n fritzbox kost ook al snel €200 zag ik. Wel is dit interessant zodat de volledige bekabeling kan verdwijnen dan.
Enkel ben ik een beetje bezorgd om de alarm en hoe ik deze dan zal laten verlopen. Kan dit ook via de fritzbox gaan dan?
Deze is inderdaad even oud als al de rest. Ik zal eens horen bij de leverancier/installateur wat hier eventueel voor nodig is.

De Bizz ip telephony vind ik eerlijk gezegd een dure oplossing (€40 voor 2 lijnen). Denk niet dat de voipkosten zo hoog zullen worden.

Een nieuwe ups is zeker niet meer nodig.

Indien ik voor de fritzbox zou kiezen -> blijf ik de wit/blauwe paar gebruiken? Of hoe gaat het juist dan?

Ik heb ook de lijntest gedaan

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”