onlangs kreeg ik de vraag van een vriend of ik hem eens wou helpen met de uitbreiding van zijn intern netwerk (wifi, 2de tv,..). Normaal gezien is dit niet zo ingewikkeld maar toen ik de setup zag die er momenteel stond vroeg ik me af of dit al dan niet aan vernieuwing toe was en er niet voor een voordeliger abonnement gekozen kon worden.
Het probleem hier is dat het redelijk complex in elkaar zit wat betreft de bedrading. Ik heb hier zo goed mogelijk een overzicht van proberen te maken om uit te maken wat naar waar loopt.

Zelf heb ik niet zoveel ervaring met Belgacom wat betreft internet en telefonie.
Vroeger werden er meerdere telefoonlijnen gebruikt en om die reden is die BGC forum 12s aanwezig vermoed ik. Momenteel is dit niet meer het geval en is er enkel nog een telefoonnummer en een faxnummer nodig.
Op de battery case die erbij hoort plakt een stikker op van maart 1999. Ik vermoed niet dat deze ooit vervangen is geweest en dus moeilijk als ups zal dienen bij een stroomuitval.
Mijn vraag is dan ook of jullie dit een goede setup vinden of er verbeteringen mogelijk zijn. Er is dus enkel nog een telefoonnummer en faxnummer nodig. Graag ook wel de telefoonnummers behouden.
Daarnaast is er ook wel een alarm installatie die verbonden is met een centrale. Heeft dit ook een eigen telefoonnummer? Of gaat dit juist in zijn werking?
Alle suggesties zijn welkom.
Hierbij nog enkele foto's van de setup:

ik vermoed dat dit het punt is waar alles naar binnenkomt?

Het NT1 bakje met de vdsl splitter en nog enkele filters vermoed ik.

De bgc forum telefooncentrale met een soep aan bekabeling.