Ik ontvang op mijn fritzbox telefoonoproepen van onbekend nummer welke dan naar de voicemail gaan. Soms een ingesproken boodschap die waarschijnlijk niet aan mij gericht is en ook niet het begin van het bericht is... (wel nl taal maar wat er gezegd werd slaat gewoon nergens op en lijkt niet voor mij bedoeld te zijn)
Afzendernr uiteraard onbekend en als bestemmeling werd gebeld naar mijn weepee voipnr.
Vreemd genoeg zie ik op de website van weepee de inkomende oproep er niet op staan (of zou dat overzicht niet real-time zijn ?)
Valt hier iets aan te doen ?
ongewenste berichten op antwoordapparaat
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Binnenkomende telefoonoproepen op je FritzBox, die je niet terugvindt in de WeePee oproeplijst, zijn mogelijk, als de oproeper rechtstreeks jouw FritzBox opgebeld heeft. Dit kan via de sip-uri ([email protected]).
Vraag is hoe zo'n oproeper aan de gegevens komt: hij moet het IP (of dyndns naam, of "myfritz" naam) van jouw FritzBox kennen, en jouw WeePee account nummer.
Deze oproepen verschijnen dan in jouw FritzBox als een WeePee inkomende call.
Vraag is hoe zo'n oproeper aan de gegevens komt: hij moet het IP (of dyndns naam, of "myfritz" naam) van jouw FritzBox kennen, en jouw WeePee account nummer.
Deze oproepen verschijnen dan in jouw FritzBox als een WeePee inkomende call.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Moderator
Een algemene blokkering van inkomende calls via een sip-uri zal natuurlijk niet werken, gezien je dan geen VoIP calls meer binnenkrijgt (want de manier waarop het WeePee gesprek binnenkomt is dezelfde).
Als we ervan uitgaan dat dit inderdaad het probleem is, dan zijn er misschien work-arounds, zoals:
Als we ervan uitgaan dat dit inderdaad het probleem is, dan zijn er misschien work-arounds, zoals:
- jouw extern IP wijzigen (PPPoE reconnect). Alleen WeePee zal onmiddelijk je nieuw IP kennen (tenzij je natuurlijk met een dyndns service werkt).
- SIP poort wijzigen van 5060 naar iets willekeurigs. Alleen de registrar (WeePee) weet op welke poort je dan luistert voor incoming calls. Malafiede bedrijven doen misschien massaal portscans op 5060, om te zien achter welke IP adressen een VoIP installatie luistert?
- IP blokkeren (of alleen WeePee IP toelaten).
De FritzBox logt de IP's van in- en uitgaande VoIP gesprekken (samen met data over gesprekskwaliteit zoals Codec, jitter, burst ..)
Telephony > Telephone Numbers > Voice Transmission
Hier kan je zien of de bewuste calls vanaf een ander IP komen dan de WeePee server (91.208.12.130). Dat IP blokkeren? - FritzBox achter een firewall.
Als je een ATA, of een FritzBox als IP Client gebruikt achter een andere router, dan registreert de ATA zich wel via poort 5060, maar de firewall (NAT) zal dit vertalen naar een willekeurige poort, die alleen de registrar (WeePee) kent.
dus een 'variant' van optie 2.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Ze blijken allemaal (ook mijn echte contacten) van 91.208.12.139 te komen, allicht ook een weepee adres dus.philippe_d schreef: De FritzBox logt de IP's van in- en uitgaande VoIP gesprekken (samen met data over gesprekskwaliteit zoals Codec, jitter, burst ..)
Telephony > Telephone Numbers > Voice Transmission
Hier kan je zien of de bewuste calls vanaf een ander IP komen dan de WeePee server (91.208.12.130). Dat IP blokkeren?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
-
- Moderator
In dit geval zouden ze toch op de Weepee call list moeten staan!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Ja, ondertussen staat die oproep erbij. Blijkbaar is die lijst toch niet real-time ...
Telefoonnr. ontbreekt uiteraard steeds (en caller id onbekend) in die gevallen.
Telefoonnr. ontbreekt uiteraard steeds (en caller id onbekend) in die gevallen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
Is dit dan niet een probleem bij WeePee zelf waarbij dit niet geblokkeerd zou zijn langs hun kant?
Vroeger had ik inderdaad nu en dan eens op m'n fritzbox en WeePee account ongewenste berichten, bij OVH heb ik dit niet meer, maar ik heb ook geen Fritzbox meer.
Vroeger had ik inderdaad nu en dan eens op m'n fritzbox en WeePee account ongewenste berichten, bij OVH heb ik dit niet meer, maar ik heb ook geen Fritzbox meer.